Bild
Nästa artikel

Test: Berlingo, Focus Kombi & Ceed SW (2018)

Nybilstest

Tre familjevänliga kompaktbilar med plats för 600 liter bagage. Får Kia Ceed i kombiutförande revansch på Ford Focus när vi testar storlastare av det behändigare slaget? Eller kommer kluriga Citroën Berlingo att visa var (bil-)skåpet ska stå?

Kombikarosser i kompaktsegmentet är viktiga samhällspelare. Det är populära val för småbarnsfamiljer vars budget begränsas av föräldraledighet, vab-dagar och blytung investering i ett större boende. För drygt 200 000 kronor kan de parkera en rymlig kombibil med nybilsgaranti på garageuppfarten som förenklar vardagens alla vedermödor. Även utan småbarn attraherar kompaktkombibilarna med stora lastmöjligheter i ett smidigt format.

Ford Focus kombi och Kia Ceed SW är två populära modeller som  nyligen ömsat kaross. Tidigare i år (nr 12) möttes de i halvkombiutförande, en match där Ford Focus drog det längsta strået. Då jämfördes instegsmotorerna med tre cylindrar à 1,0 liter. I returmatchen har inte bara karosserna växt, vi passar på att matcha nästa steg i motorfloran.

I Ceeds fall innebär det en fyrcylindrig 1,4-liters bensinturbo på 140 hk. Focus kommer med en större trecylindrig bensinare på 1,5 liter och 150 hk. Grundpriserna är 217 500 respektive 238 900 kr.

Testexemplaren kommer dock i mer påkostade utföranden. Utöver Advance, som ingår i SW-versionen, har det vinröda Ceed-exemplaret ett Plus-paket för 9 900 kr.

Redan körglada Ford Focus kommer med ett extra sportigt utförande, kallat ST-Line, plus en hel del övrigt godis. Testexemplaret betingar ett pris på hela 347 loppor – ändå saknas automatisk klimatanläggning…

Även Kia har oförklarliga inslag i prislistan – det är exempelvis omöjligt att kombinera elbaklucka med 40/20/40-delning på baksätet.

Medan Ceed-spekulanten är förpassad till ett fåtal, tydligt definierade, paketlösningar riskerar Focus-köparen svår beslutsångest. Fyra grundnivåer kompletteras av en myriad av utrustningspaket samt många separata tillval.

ST-Line är det näst dyraste utförandet men saknar ändå flera funktioner jämfört med den billigare Titanium-nivån och flera tillval kostar dessutom mer kosing. ST-Line handlar mest om design och dynamik. Ett hårdare sportchassi och mer högljutt avgassystem är två exempel.

»Nya Focus kombi är tre centimeter längre än 80-talets Ford Scorpio!«

Både Ceed och Focus har vuxit vid generationsskiftet och tar nu över 600 lastliter – större än många mellanklassbilar. Med fem sittplatser sväljer Kia Ceed 14 backar och Focus hela 16 stycken. Det är jämförbart med stora Audi A6 Avant (15 st) eller nya Volvo V60 (14 st).

Hur kan kombibilar i Golfklassen vara så rymliga? Måttbandet avslöjar att både Ceed och Focus är klassförrädare. De har vuxit en decimeter i längd mot sin föregångare som redan tidigare tänjt ut gränsen för var kompaktklassen slutar och mellanklassen börjar. Med sina svulstiga 4,7 meter är nya Focus kombi inte bara sju cm längre än en 3-serie Touring den är också tre cm längre än 80-talets Ford Scorpio!

16:36 – dagisexpressen återvänder hem. Designen på Ceed och Focus bakdelar skäms inte för sig. Höga och rakryggade Berlingo adderar en intressant kontrast till förorternas ängsliga konformitet.

Önskas ett mer lättparkerat format utan att kompromissa om utrymmet finns nya Citroën Berlingo som en intressant joker till de utdragna kombibilarna. Eller egentligen finns det tre alternativ – Berlingo delar konstruktion med koncernsyskonen Opel Combo och Peugeot Rifter.

För att lindra skåpbilskänslan finns Berlingo i en crossoverliknande version kallad XTR. Det ger bland annat två cm högre markfrigång, orangea färgdetaljer, svarta takbågar och några extra finesser så som adaptiv farthållare.

I personbilsutförande erbjuds tre separata fåtöljer i baksätet med var sitt Isofix-fäste. Klaffbord till ytterplatserna samt en praktisk takmodul som bidrar till totalt 28 små fack och 168 liter extra stuvutrymme finns som tillval.

Berlingo är bilvärldens svar på Joe Labero och trollar bort dubbelt(!) så många drickabackar som redan rymliga Ceed SW och Focus kombi. Med fem passagerare finns plats för 30 drickabackar. Fälls baksätesstolarna sväljer Berlingo samtliga av våra 65 backar och har ändå plats för tre till. Det är rekordsiffror som även klår höga femmetersbyggen som Ford S-Max, trots att Berlingo är kortare än en Mazda 3 – blott 4,4 meter.

Detta är en multitalang som kan hämta upp en lastpall från byggvaruhuset i bagaget på vägen hem från fotbollsträningen med tre ungdomar i baksätet.

Jaja, kanske du muttrar hemma i soffan, den är ju född som en skåpbil. Vem vill köra omkring i en hantverkarbuss uppsminkad med orange läppglans?

Berlingos passagerarairbag sitter i taket vilket ger plats till dubbla handskfack. Bland alla skrymslen och vrår undrar vi dock vart föregångarens stora mittfack mellan framstolarna tagit vägen? Den gröna panelkulören kommer med XTR-paktet.

Ute på vägnätet ska det visa sig att många fördomar kommer på skam. Visst är körställningen busslik jämfört med Ceed och Focus. Sitthöjden är två decimeter högre och man sitter upprätt som på en köksstol. Det faller dock snabbt i glömska medan den bekväma fjädringen filtrerar bort vägens alla ojämnheter och högerarmen vilar avslappnat på det rejäla armstödet.

Trots lådformen överraskar Berlingo med att vara tystast i kupén. Bara lite vindbrus från ytterbackspeglarna märks i högre farter. Man åker klart bekvämast i det franska skåpet. Här finns storbilskomfort så det räcker.

Nya Berlingo bygger på koncernens senaste plattform, kallad EMP2. I alla fall främre halvan. Den utrymmesbesparande bakvagnen med halvstel torsionsaxel lever vidare från föregångaren. Både Focus och Ceed har mer avancerade multilänklösningar på bakaxeln. Både Kia och Ford har nya arkitekturer jämfört med utgående generationer – hos Kia kallad K2 och Ford C2.

»Man åker klart bekvämast i det franska skåpet.«

På grund av minusgrader och frosthalka blev inga undanmanöverprov utförda. Men våra testslingor sätter också bilarnas chassi på tuffa prov. Här avslöjas att Kia Ceed inte alls har samma kompetensspektra som Ford Focus.

På jämn och slät asfalt känns de båda jämbördiga i det mesta, bortsett från att Fords testexemplar har stötigt sportchassi och bullrande sportavgassystem som straffar långfärdskomforten.

Men ju sämre vägen blir desto större övertag får Focus. I Ceed imponerar varken rullkomforten över små ojämnheter eller dämpningen av tjälskott.

Kia har förbättrat ljudkomforten mot föregångaren fast Ceed är ändå bullrigast på grovt underlag.

Trots test-Fordens uppstyvade sportchassi, som oblygt kopierar vägens beskaffenhet till förarstolen, upplevs Focus som den följsammaste på dåliga vägar. Fordföraren har också klart roligast bakom ratten med bra styrkänsla och reaktiv chassisättning som villigt kastar sig mellan körriktningsjusteringarna utan att kännas onödigt vild, bara lätthanterlig.

På den tuffaste delen av testvägarna är det tydligt att Berlingo är långt ifrån sin komfortzon. Vevig styrning, sävliga reaktioner och den simpla bakvagnen har störst problem med kurvtagningen på ojämnt underlag.

Hög sittställning, kortast sittdyna och trångt för vänsterbenet, men de flesta satt ändå bekvämt. Klimatanläggningen är svåravläst i mörker.
Många små, otydliga knappar i Ford-ratten. I övrigt en tydlig förarplats. Alla gillade inte Fords mjukt stoppade framstolar.
Snyggt och prydligt. Kia har den mest välordnade kontorsplatsen. Bäst kvalitetskänsla i det här gänget.

Citroën hamnar på efterkälken även motormässigt. Det enda bensinalternativet är en trecylindrig turbosnurra som ger 110 hk ur 1,2 liter. Berlingos motor saknar inte bara effekt, den är inte heller lika kultiverad som de större konkurrenterna.

När motorvarvet sjunker ned mot 1 500 varv berättar bilen att det är dags att växla ned, både haptiskt med vibrerande pedalställ och visuellt med en pil i färddatorn. Citroënmotorn trivs bäst med högre varv där det trecylindriga ljudet smattrar charmigt.

Prestandan räcker till i stadstrafik men Berlingo upplevs svag i högre farter och kraftigare motlut redan med tom bil. Kör man mest landsväg är något av dieselalternativen en bättre matchning.

Berlingos stora luftomfång gör att förbrukningen stiger mest i trion när farten ökar. Den höjda XTR-versionen blir 0,2 l/100 km törstigare enligt den deklarerade förbrukningen. Vi uppmätte 6,6 l/100 km, vilket var törstigast i gänget.

Fords 1,5-literstrea är ett charmtroll. Fullgasaccelerationer är en uppiggande akustikupplevselse med ett ettrigt morrande i fronten och bastanta bastoner från sportavgassystemet i aktern. Musikstycket passar väl ihop med de tajta sportkläderna som ST-paketet ger. Fast det blir mer show än verkliga prestanda. Vår testdator säger 0–100 km/tim på föga sportiga 10 sekunder blankt.

Så här ska ett lastutrymme se ut! Raka linjer och låg tröskel. Under insynsskyddet ryms 597 liter som växer till hela 2 126 liter med fällt baksäte. Önskas sju sittplatser finns Berlingo i en förlängd XL-version.
608–1 653 liter är mindre än Ceed SW på papperet. Men nya Focus har ett imponerade brett lastgolv mellan hjulhusen, väl i klass med stora S-Max. Bara Berlingo är bredare. För första gången i en Ford kan insynsskydden läggas under golvet när det inte används.
Nominellt 625– 1 694 lastliter, men Focus är mer lättlastad. Ceed har fem olika fack under lastgolvet, varav ett innehåller lastnätet när det inte används. Även insynsskyddet får plats under golvet.

Den 90 kilo lättare Ceed SW är snabbare än Focus under alla acc-prov. Utöver viktfördelen är Kias sjustegade dubbelkopplingslåda raskare i växel-bytena än Fords åttastegade momentomvandlare. Som ofta för dubbelkopplingslådor kan den stundom kännas yxig och tveksam i sitt agerande i stadstrafik och parkeringsmanövrar, men Kias senaste finslipning har gett ett skapligt naturligt och linjärt arbetssätt.

Faktum är att Ceeds DCT-låda arbetar smidigare än Focus traditionella automatlåda med åtta växlar. Ford får bakläxa på programmeringen. Drivlinan svarar ibland långsamt på gaspådrag och växlar inte så mjukt som man förväntar sig av en momentomvandlare. Fords största fördel är större spridning på växlarna som ger lägre motorvarv i jämn fart.

Detta till trots så är det Ceeds lugnt arbetade turbofyra och effektiva DCT-låda som är snålast i trion. Testförbrukningen blev 6,2 l/100 km mot 6,4 för Focus. Kia är också snäppet billigare att både och köpa och äga än Ford i detta motorutförande, även om Ceed är dyr att serva. Desto mer kostsam  i drift är Berlingo som är oväntat dyr i inköp och har svagt andrahandsvärde.

»Ceed SW är snabbare än Focus i alla acc-prov.«

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att de kompakta kombibilarna vuxit ur sitt segment, fast gör det så mycket egentligen? De är alltjämt smidigare än stora syskonen Mondeo och Optima. En mer återhållsam inställning till motorstorlek, utrustning och nättare plattform ger flera positiva fördelar. Vikten stannar på kring 1,5 ton vilket gynnar både förbrukning och köregenskaper.  Detta samtidigt som bakåtvända bilbarnstolar får plats i baksätet och all packning får plats på semesterresan. Dessutom börjar inträdesbiljetten kring 200 000 kronor.

Vissa oroar sig att mellan-klassen är på väg att dö ut för de prisvärda masstillverkarna utan premiumimage. Misströsta ej. Leve den nya, lättare, snålare familjekombin!

 

Av testtrion charmas vi allra mest av den komfortabla funkisbilen Berlingo. Tyvärr har den inte samma helhet som Focus och Ceed. Framför allt har nya Berlingo blivit för dyr jämfört med mer påkostade produkter. Det är dock en intressant doldis som begagnad.

I returmatchen mellan Focus och Ceed är det jämnare nu än när de möttes i halvkombiutförande. Denna gång är det Kia som är snålast, kvickast och har gynnsammast kalkyl. Men Ford har bättre vägegenskaper, rymligare baksäte och mer lättstuvat bagage.

Kia får en silverpeng med mersmak. Ford kammar hem  pokalen.

Testvinnaren - Focus på det viktigaste

1. Det blir ännu en seger för Ford Focus, men den satt långt inne. Kia Ceed SW bjuder på bra motstånd samtidigt som testexemplarets utförande inte övertygar. Sportpaketet ST-Line samt designpaket adderar en extra krydda till den inspirerade föraren och urskiljer Focus ännu tydligare från de förnuftiga klasskamraterna. Men vi tar hellre en bättre utrustad Titanium med högre komfort. Focus behöver inte sportattributen, den är kul att köra som den är. Tyvärr är den åttastegade automatlådan inte så bekväm som vi hade hoppats på. Provkör innan du slår till. Det som ändå ger segern till Focus är det väl tilltagna baksätet och ett bättre utformat bagageutrymme än Ceed. Det är centrala funktioner för biltypen.

2. I kombiutförande är Kia Ceed ett riktigt prisvärt köp. Skapligt välutrustad från start och med rymligt bagage. 1,4-litersmotorn är dragvillig och ganska snål ihop med DCT-låda. Smolket i bägaren är komfort på svensk asfalt. Tvåa efter den snäppet rymligare Forden.

3. Det är svårt att inte bli imponerad av Citroën Berlingo. Kluriga och rejält tilltagna stuvmöjligheter samtidigt som komforten är på topp. Detta är en bil som förför. Men dåligt rostskydd, klent ljus och högt pris bidrar till en slutlig tredjeplats i det här gänget.

 

Kommentar av Calle Carlquist, testförare:
Ingen i trion känns som något större kliv framåt jämfört med föregångarna, men Ceed är min etta eftersom den är mest färdigutvecklad och harmonisk. Focus har utmärkt chassi och bra utrymmen, men är dyr, har virrig förarmiljö och ryckig växellåda. Ceed är tystare än förr men alltjämt bullrig på sämre väg. Enkel att umgås med. Berlingo är kul, bekväm och rymlig men ska förstås ha automatlåda. Det finns bara till dieseln som jag inte vill ha!

Kommentar av Nils Svärd, testledare:
Om barnen får bestämma är valet givet – Berlingo! De gillar skjutdörrar, borden och roliga fack. Jag trivs utmärkt med åkkomforten men prislappen är för hög. Kia Ceed gör det mesta klanderfritt till vettigt pris fast utan att imponera. Focus har en särställning i klassen med det fina väguppträdandet. Nu när Ford även har städat upp förarmiljön och erbjuder ett brett och lättlastat bagage tar jag Focus kombi – manuell utan sportchassi!

Citroën Berlingo M 1,2 Puretech 110 Shine XTR
Redig uppdelning av informationen i Citroën. Enkel men lättavläst färddatordisplay.
Än så länge finns Berlingos bensinmotor enbart med sexväxlad manuell låda. De två dieselversionerna har åttastegad automat som tillval.
Passagerarstolen kan fällas ihop och bilda ett 2,7 meter långt lastgolv – utmärkt vid Ikea-besök och julgranshandel.
XTR-paketet ger högre markfrigång men fyrhjulsdrift saknas. Istället har XTR ett avancerat antispinnsystem med fem kör-lägen beroende på underlag.
Ford Focus Kombi 1,5 Ecoboost 150 aut ST-Line
Tydliga mätartavlor men rörig färddator. I menyskärmen styrs flera av bilens funktioner djupt ned i svårnavigerade menyer.
Den nya åttastegade automatlådan manövreras medelst en hockeypuck. Manuella växlingspaddlar framför rattekrarna reagerar sömnigare än en 14-åring på en måndagsmorgon.
Fords fiffiga uppslagsskydd (1 500 kr) finns nu också till framdörren. Ger dock ett besynnerligt rasslande ljud när dörren stängs.
Automatisk klimatanläggning kostar extra till ST-paketet. Snålt. Det är standard i Ceed.
Kia Ceed SW 1,4 T-GDI DCt Advanced Plus
Färglös och anno dazumal. Men läsbarheten är det inget fel på.
Sjustegad dubbelkopplingslåda håller förbrukningen i schack trots automat.
Det går inte att klaga på standardutrustningen i Ceed SW. Backkamera kommer redan i basversionen.
Ceed har fått en avancerad filhållningsassistent där kameran även läser av och följer bilen framför för att positionera sig bättre i filen. Kia kallar det ett steg åt ”nivå 2” i självkörning. Tillämpningen är dock en smula oharmonisk.

Kombikarosser i kompaktsegmentet är viktiga samhällspelare. Det är populära val för småbarnsfamiljer vars budget begränsas av föräldraledighet, vab-dagar och blytung investering i ett större boende. För drygt 200 000 kronor kan de parkera en rymlig kombibil med nybilsgaranti på garageuppfarten som förenklar vardagens alla vedermödor. Även utan småbarn attraherar kompaktkombibilarna med stora lastmöjligheter i ett smidigt format.

Ford Focus kombi och Kia Ceed SW är två populära modeller som  nyligen ömsat kaross. Tidigare i år (nr 12) möttes de i halvkombiutförande, en match där Ford Focus drog det längsta strået. Då jämfördes instegsmotorerna

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Kia kom totalt på 9:e, Citroën på 10:e och Ford på 11:e plats bland 23 märken vid AutoIndex 2018 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Ford som 9:e, Citroën som 10:e och Kia som 11:e märke.

Lojalitetsenkäten gav Kia 9:e, Ford 11:e och Citroën 12:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 7:e plats för Kia, 15:e plats för Ford och 16:e för Citroën. I verkstadsenkäten kom Citroën på 3:e plats, Kia på 6:e och Ford på 8:e plats.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2018 och gäller årsmodellerna 2011–2017.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.