Bild
Nästa artikel

Test: Audi A4 Avant, Mercedes-Benz C 220 d, Volvo V60 (2016)

Nybilstest

Audi A4 Avant, Mercedes C-klass kombi och Volvo V60 är tre stilfulla, storsäljande stationsvagnar. Sinne för detaljer, viss status och sparsamt med plats för last ingår i köpet – vilken ska du välja?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Klassklyftorna bland mellanstora kombibilar har vuxit på senare år. Förr vimlade det av medeldyra märken som Ford, Opel, Peugeot, Toyota etcetera i säljlistans toppskikt, men de är nästan helt borta från 25 i topp numera. Istället härjar märken med lågprisprofil, Kia och Skoda till exempel, sida vid sida med betydligt dyrare fabrikat.

Tre av dem har vi här: Audi A4 Avant 2,0 TDI, Mercedes Benz C 220 d 4MATIC kombi och Volvo V60 D4e. Alla tre kostar runt 350 000 kronor i grundpris, ändå är alla tre ytterst vanliga syner på vägarna.

A4 Avant är nyast, lanserad kring årsskiftet och dessutom en av bilarna i årets långteststall i Vi Bilägare. Vår bil är framhjulsdriven, har den nya 190 hk-dieseln som är miljöklassad och därmed skattefri i fem år, samt sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

Mercedes senaste C-klass kombi debuterade hösten 2014. Testexemplaret är fyrhjulsdrivet, har dieselfyra på 170 hk och sjuväxlad automatlåda.

Volvo V60 med den fyrcylindriga ”Skövdedieseln” på 190 hk och framhjulsdrift har lägst grundpris, 340 000 kronor, men ett slutpris i paritet med Audis. Tillägget ”e” i modellnamnet betyder miljöklassning och skattefrihet i fem år, men det kräver 16-tumshjul, inte större.

Det här är snygga byggen som i viss mån signalerar ägarnas framgång och kännarblick. I de flesta vardagssituationer räcker de ganska begränsade kupé- och lastutrymmena för folk och bagage gott i alla tre, men dragkrok och takbox är två nödvändigheter för att de ska bli lika allround som en ”fullstor” kombi.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2016-05-20 15:04

Tyvärr får jag säga, eftersom det är diesel är ingen av dom intressanta! Dessutom kostar de alldeles för mycket i förhållande till vad man får för pengarna

#2
2016-05-20 17:44

Tja, det är lite grann som med klockor, antingen köper man en Rolex för känslan eller så köper man nån asienproducerad slit och slängklocka. Behöver man vrida och vända på slantarna köper man naturligtvis inte en premiumbil. Har man ekonomin så ger en premiumbil en helt annan upplevelse än en VW, Toyota eller någon annan lågprisbil. För övrigt delar jag helt redaktionens analys; bilmarknaden kommer att polariseras till ett lågprissegment och ett premiumsegment. Mellansegmentet försvinner. Det är bl a därför Volvo har insett att de måste bli premium för att överleva.

#3
2016-05-20 18:07

simon_d, jag hade nog sammanfattat det mer som att antingen köper man en Rolex för att man har behov av att hävda sig och verka lite för mer än andra, eller så köper en asienproducerad klocka där man får valuta för pengarna, premium är inte vanliga svennebilar oavsett märke i grillen, premium är extremt välutrustade bilar med en prislapp över miljonen, allt annat är wannabe :)

Vissa tror att man kan köpa sig status, det brukar sällan bli så bra ;)

#4
2016-05-20 18:20

Har du verkligen provat en sk "wannabe premiumbil"? I alla fall för mig ger de en upplevelse långt bättre än en VW, t ex. För mig är det värt extrapengarna för känslan. Här där jag bor i Tyskland kan jag garantera att en BMW eller Mercedes inte sticker ut, vill man köpa en bil för att "köpa sig status" är det Ferrari, Maserati, Porsche Panamera eller dylikt som skall till.

#5
2016-05-20 18:23

För mig känns nya Audi A4 mest intressant i detta gäng. Synd bara att den har sämst driftkvalitet i långa loppet. Funkar väl dock bra som förmånsbil.

#6
2016-05-20 19:11

Ja, för en förmånsbil har service och reparationskostnader ingen betydelse. Jag skulle aldrig köpa en Audi för egna pengar, baserat på min och mina bekantas högst ovetenskapliga erfarenheter och konklusioner angående faktiska fel som uppstår. Man får skilja på verklig (faktiska fel som uppstår) och upplevd kvalitet, Audi är bra på det senare. Lite festligt att ibland läsa kommentarer där någon har provsuttit en Audi i en bilhall, fingrat på reglagen och utifrån det konstaterat att det är en kvalitetsbil...

#7
2016-05-20 20:50

simon_d, ja jag har kört det mesta men det impar inte speciellt mycket, ofta är dessa så att säga wannabe helt okej men inte värda pengarna, jag som alltid har gillat Lexus har ingen köpt trots att jag kunnat just för att jag inte anser att de är värda pengarna

Jag har ett hembiorum i huset och jag resonerar på samma sätt där, köper du en lågprisprojektor för så där 5000:- så är det inte bästa valet, köper du däremot en mellanklass för 20000-25000:- så får du en riktigt bra projektor, betalar du 120000:- så får du en värsting men om man sitter och tittar på bilen så är skillnaden marginell, den är bättre men inte så mycket bättre och definitivt inte värt pengarna

Så resonerar jag även när det gäller bilar, det ska vara vettigt ekonomiskt, hade man haft obegränsad ekonomi så hade det varit en annan sak, men de som har det köper inte wannabe premium, de köper riktig premium

#10
2016-05-20 23:03

c k
Så du menar att Volvon har högre "långtidskvalitet" än Mercan?

#13
2016-05-21 11:44

Simon 1
Tyvärr frångår jag ämnet men med tanke på mångårig klocknörd så vill jag påstå att du inte har koll på Rolex. För nyrika så visst är det i tron om att rolex är någon slags statushöjning. Klocknördar vet dock att Rolex gör väldigt bra ur men är inte premium vad gäller horologi.
Rolex är en av de få vars överkomliga modeller ökar i värde som begagnat. Det kan man inte så säkert om bilar.

#14
2016-05-21 15:27

Axa, men visst finns det likheter, olika modeller av Ferrari, Lexus LFA, Mercedes SLS med flera gör som en Rolex, ökar i värde, det gör aldrig en vanlig Mercedes eller Lexus

#15
2016-05-21 19:35

Simon 1
Fast inom klockvärlden är Rolex en relativ medioker spelare och skulle motsvara bilsegmentet runt 500 kkr. Alltså merca och BMW.
Lyxlirarna, eller låt säga supersportbilarna, inom klockvärlden är tex Patek, Lange och AP.

Så när en icke invigd köper en Rolex så skulle denne knappast få status bland klocknördar. Däremot blir väl pöbeln imponerad så att ögonen trillar ut. Ingen blir väl impad av att grannen köper en BMW 5-serie?

Och, en BMW ökar knappast i värde vilket gör Rolex väldigt unikt. Rolex är en tillverkare i mellansegmentet som har modeller som ökar i värde, och värdeökningen är i princip garanterad.

#16
2016-05-22 14:08

Har haft 4 st Audi 100 1,8, 2,0, 2,3 och A6. Vad som är premium i den upptäcker man när det är dags för service och reparationer, Snacka om premiepriser. Tur att de var firmabilar. Nu som pensionär skulle jag aldrig köpa nå't sån't här. Man blir trots allt klokare med åren. Privata pengar är trevligare att stoppa i vettiga hål, så dom här går bort.

#17
2016-05-22 14:17

Brut33#. 7,11 och 12. Du har så rätt så rätt. +3 till dig.
CK svamlar som vanligt.

#18
2016-05-23 07:39

Nä, speciellt snygga är de inte men kanske trevliga att köra.
Har ingen favorit, skulle inte köpa någon av dem.

#19
2016-05-23 09:13

Jag ställer mig frågande till inlägg där Audi:s kvalitet beskrivs som medioker.Har hittills ägt fyra Audi alla helt felfria.Om det känns som kvalitet i alla detaljer och dessutom är felfritt så undrar jag hur toppkvalitet definieras?Jag har noterat en trend i alla dessa arga inlägg mot dyra Tyska bilar.De argaste kritikerna är de som inte har råd att köpa dem.Förövrigt så har jag Omega och Breitling och det är inte för att uppnå status utan beror på ett genuint intresse.Ska man stila så är nog en klocka det sista man ska köpa då 99/100 inte har en aning om vad du har på armen.

#20
2016-05-23 10:13

Factory, det låter som om du inte ägt bilarna speciellt länge alternativt kört få mil då det under vissa år finns rena standardfel på Audi, först och främst de knarrande framvagnarna som gjorde att flera bilföretag inte ville byta in dom begagnade under en period, sen har du bromsoken bak som byttes på löpande band. Sen har vi motorproblemen

Här är en intressant artikel

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

"citat" :Sämst i klassen

Tord Elfwendahl och de andra upprörda Audiägarna får uppbackning av en ny rapport från Länsförsäkringar.

Enligt rapporten har Audi A4 och A6 överlägset mest motorskador per modell jämfört med andra märken. Men Audi är värst också på en annan punkt. När haveriet är framme tvingas Audiägarna betala allra mest för att få felet reparerat, enligt rapporten. Den genomsnittliga kostnaden för en maskinskada på en Audi A6 är 28 000 kronor.

#22
2016-05-23 10:44

Simon
Artikeln är från 2013 som avser en A6 från 2005(?). Vi har idag år 2016.

#23
2016-05-23 11:18

Factory: Har rätt i att alla Audimotorer inte har fel, bara en motor av tjugosju har det läser man här,
http://www.vibilagare.se/nyheter/tillverkarna-med-basta-och-samsta-motor...
Och det finns en tillverkare med sämre motorer än Audi nämligen MG Rover som GF redan skrivit om ser jag.
http://www.reliabilityindex.com/manufacturer
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151117/volkswa...

#24
2016-05-23 11:30

De flesta och värsta haverierna har gällt 2,4 och ,3,2 liters bensin V6.Det är naturligvis bedrövligt men det är en motor som inte sålts på länge.Jag tror inte att vare sig Opel ellerToyota tex vill tala om det förflutna.Försök att hitta en Opel Kadett idag på Blocket.De var ungefär lika populära som Golf nya på den tiden.Om det känns rejält och inte går sönder det räcker för att jag ska vara nöjd.

#25
2016-05-23 11:52

Axa, nu hade ju Factory ägt 4 Audi utan problem så därför är även 2005 intressant

#26
2016-05-23 12:55

Håller med simon_d om att skillnaden i upplevelse mellan t.ex. en VW Passat och en MB E-klass är ganska så stor till den senares fördel. Sen är det upp till var och en om man är villig att betala för skillnaden eller inte.

#27
2016-05-25 07:52

Volvo vinner som vanligt vi bilägares tester..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.