Bild
Nästa artikel

Test: Audi A4 allroad, Skoda Octavia Scout, Volvo V60 Cross Country (2019)

Nybilstest

Volvo V60 har tagit på sig gummistövlarna, lagt sig till med namnet Cross Country och hoppas bli den nya Sverigefavoriten. Håller den för förväntningarna, och hur står den sig mot Audi A4 allroad och Skoda Octavia Scout?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Läs hela testet (endast för prenumeranter)

Just när vi tre testförare känner oss som allra mest ostoppbara efter att ha kravlat halvvägs upp för slalombacken utanför Hagfors kommer förnedringen. En del av Svenska Rallyt kördes här för några veckor sedan och tjälen är på väg att gå ur marken. Leran stänker från hjulen ända upp på bilarnas tak, vi väjer för de största stenarna och känner nästan hur håret på bröstet växer i takt med att vi plockar höjdmeter.

Då ser vi hur fotograf Øyvind följer oss i hasorna i sin BMW 3-serie Touring. Det där ska den inte klara! Den har visserligen fyrhjulsdrift, men med låg markfrigång och utan tillstymmelse till svart plast runt hjulhusen eller hasplåtsplast fram eller bak, borde den inte ha en chans att hänga med där de tre testbilarna tar sig fram. 

Anledningen till vår förvåning är förstås att vi har gått på marknadsföringen, förhoppningsvis bara tillfälligt. Volvo är i full färd att lansera nya V60 Cross Country och det görs med bilder från svensk vildmark, prövande förhållanden och känsla av en aktiv livsstil. Med en Cross Country ska man kunna göra lite mer, ta sig fram där andra inte kan och känna sig lite friare. Volvons närmaste konkurrenter – Audi A4 allroad och Skoda Octavia Scout – följer exakt samma recept. Med högre markfrigång, fyrhjulsdrift och stryktålig plast i karossens nederkant ska det här vara bilar som tål mer. Men, det som

Øyvinds lågbyggda BMW poängterar är att man i de allra flesta situationer klarar sig lika bra med en normalbyggd kombi. Cross Country, allroad och Scout handlar mest om image och marknadsföring. Med det fastställt kan vi gå vidare med testet och avslöja redan nu att det här är tre väldigt kompetenta bilar, några kilogram onödig plast till trots.

Nya V60 Cross Country må vid en första slarvig anblick vara lik vanliga V60, men det är mycket som skiljer. Den står mer bredbent med tre centimeter större spårvidd fram och bak och markfrigången är hela 21 cm – sex eller sju centimeter högre än V60 beroende på vilken version man jämför med. Därtill har den mörkgrå plast runt hjulhusen och på dörrtrösklarna. Sammantaget ger det här att V60 CC ser stor ut. När vi parkerar den i redaktionsgaraget bredvid den V60 som ingår i långteststallet ser den ut som en suv snarare än en mellanklasskombi.

Audi och Skoda har varit mer försiktiga med sina skogsmulleförvandlingar. Audi har försett A4 Avant med hasplåtsliknande delar fram och bak, högre markfrigång och svarta plastdetaljer runt hjulhusen. Icke att förglömma är de upphöjda takrailsen. En liten detalj som gör att bilen ser högre ut. Skoda har gett Octavia Combi ungefär samma behandling, mer luft mellan däck och skärm, svarta plastbitar och silverlackerade underredsskydd. Observera att ingen av de tre testbilarna har riktiga hasplåtar, endast plast som vill se ut som slagtålig plåt.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 05/2019Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av bilarna?

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2019-04-24 14:03

Faktiskt ingen, ful plast som i verkligheten gör varken till eller från. Den lite högre markfrigången för normalt körande i Sverige har i princip noll betydelse men höjer förbrukning och skapar knappt någon nytta.

#2
2019-04-24 14:09

Vad man kan utläsa, själva kontentan av testet, är sålunda att man skall göra som Øyvind: Det vill säga satsa på fyrhjulsdrift. Att det sedan kanske inte behövs plast är en annan sak. Sedan tycker jag dock att hela bilen hade kunnat få vara täckt av icke ömtålig plast, istället för repvänlig lack. Men det är ju en smaksak :)

Högre markfrigång kan ju diskuteras. Men när isen ligger tjock i mittspåret på vägen, vilket ofta är fallet där jag bor, och drar i underredet så nog tycker jag att högre markfrigång kunde vara av godo.

.

#3
2019-04-24 14:22

"Högre markfrigång kan ju diskuteras. Men när isen ligger tjock i mittspåret på vägen, vilket ofta är fallet där jag bor, och drar i underredet så nog tycker jag att högre markfrigång kunde vara av godo."

+1. Kommer bara bli mer av sådant, med milda vintrar och bristande snöröjning. Dock är 20 cm egentligen i mesta laget. 16-17 borde man klara sig med.

#4
2019-04-24 16:09

Bästa köpet, Skoda?

#5
2019-04-24 17:09

Provkörde Scout innan jag köpte den vanliga Octavia modellen. Såg inga vinster med en dyrare Scout. Behöver varken högre bil eller fyrhjulsdrift. Jag upplevde Scout som ganska bullrig, och jag tror i detta gänget blir det svårt att motivera köpet om det inte vore för priset?

#6
2019-04-24 17:49

Diesel?? Är det inte 2019 nu?

#7
2019-04-24 18:44

Torrsimmade igår i V60 CrossCountry och jämförde med vanliga V60. Det jag reagerade på var att plasten på trösklarna sticker ut rätt mycket på CrossCountry, vilket gör att man måste kliva väldigt långt ut för att inte skita ner byxbenen. Med mina 180 är det svårt att inte vidröra trösklarna. Fördel vanliga V60 där. Tittade på en Passat Alltrack idag och på den blir inte trösklarna bredare.

#8
2019-04-24 19:28

Vinnaren är ju självklar Volvon!
Jag stöder inte ett bedrägeri företag som
inte klarar av att göra bilmotorer utan måste fuska
för att klara miljökraven.
NEJ TACK! sånt skit köps inte

#9
2019-04-24 20:34

Volvon eller Audin är såklart mest en smaksak, tror inte den ena egentligen är så mycket bättre än den andre. Volvos PA är lite vassare än Audis, medans Audin kanske har nåt annat den är bättre på. Skodan är ju säkert den mest kompletta Octavian, men tror inte så många väljer mellan den och de andra, utan den är mer för dem som inte vill eller kan lägga lika mycket på en bil, eller har en tajtare tjänstebilsbudget men ändå vill ha/behöver de här egenskaperna.
Sen som en del påstå att inte markfrigången behövs, de kör nog inte mycket ut till historia och kultur. Jag och dottern var och besökte Frennarps Hällristningar i helgen då hon läst om detta med Hällristningar i skolan och jag tror på att uppleva saker och inte bara läsa i böcker, och det kan jag säga att vägen till dem hade jag inte kört med min V90 utan mycket iskrap.

#10
2019-04-24 20:36

Den som vill ha mycket för pengen väljer scouten.
Riktigt trevlig om man måste ha 4wd.
Och numera ganska tyst.

#11
2019-04-24 21:30

Jag noterar att Audin genast ser mycket bättre ut, inte konstant nerlastad som annars.
Jag antar att Skoda är betydligt billigare än de andra två, så det är svårt att jämföra dem. Eller kanske Skodan faktiskt är det smartare valet?

#12
2019-04-24 22:43

Skodan är fulast och tråkigast. När jag plockade ihop en förmånsbil blev den dyrast. Pga av högt TCO. Den känns riktigt gammal i designen.

#13
2019-04-24 23:43

Skoda ska väl komma med ny Octavia nästa år så denna är väl ”föråldrad” jämfört med dem övriga.
Dock är min kvalificerade gissning att Octavian har lägsta milkostnaden.
Om jag skulle får välja fritt så Audin. V60 hellre i normalutförande.

#14
2019-04-25 05:45

Är det torsendiff på Audin eller det nya snik fyrhjulsdriften?

#15
2019-04-25 09:53

"Den som vill ha mycket för pengen väljer scouten."

Hmm, menar du då att man får lite för pengen om man väljer Volvon eller Audin?

#16
2019-04-25 21:37

Mb600. Nej den har samma 4wd som övriga A4 modeller som Audi kallar Ultra quattro som frikopplar kardan och bakaxel när 4wd inte behövs.
https://youtu.be/FrGFSlRJBK4
Sen om det är snik eller inte kan ju diskuteras.
Gamla torsen systemet som bara innehåller en mekanisk mellandif o en öppen diff i bakaxeln är/var nog bra mycket billigare ur produktionssynpunkt än det nyare systemet.

#17
2019-04-27 11:52

Audi blir mitt förstahandsval om plånboken är tung. Volvo därefter eftersom den levererar ungefär samma sak till ett lägre pris. Skoda? Nej tack.

MVH AL

#18
2019-04-28 10:16

Väntar med spänning på kommande Golf Alltrack, annars vette fasen om det inte blir en V60 CC nästa gång. V90 CC ser ut som en stor padda, medans V60 CC har bättre proportioner. Skodan ser i princip likadan ut i dom flestas ögon som den gjort sedan den kom, inget som får en att höja på ögonbrynen direkt.

#19
2019-04-29 23:24

Jag har länge sagt tyskt. Men dem ligger faktiskt lite efter, tittar vad vacker v60 är! Det är helt sjukt! Både xc90 och v90 har varit riktigt snygga. Jag är dock svag för kombi bilar, speciellt när det kommer till Svenskt stål, jisses vad snygg!

#20
2019-05-01 16:27

Skodan är en trevlig bil för mindre pengar.
Riktigt tyst och komfortabel

#21
2019-05-03 21:18

Ingen! Sätt dit en LandRover Discovery Sport eller en Jeep - så blir resultatet klart bättre.

#22
2019-05-04 17:20

Svar till: ALDRIG mer AUDI

Enl. Teknikens Värld: Volvo-dieselmotor sämst vid utsläppstest – överskred gränsvärde med 1 359 procent.
Verkar ganska bedrägligt också, men det man inte har råd med dissar man.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.