Bild
Nästa artikel

Test: A8, Ls och S-klass (2018)

Nybilstest

Tre testbilar med en sammanlagd prislapp på 4 468 750 kronor! I vårt stora lyxbilstest låter vi nya Audi A8 möta Mercedes-Benz S-klass och Lexus LS 500h. Vilken av dem är skönast att åka i – och vilken är bäst att köra?

Det är inte ofta som Vi Bilägares testlag lika gärna hoppar in i baksätet som bakom ratten. Men ibland händer det, speciellt när startfältet består av bilar som Mercedes-Benz S-klass, Audi A8 och Lexus LS 500h.

I det läget är frestelsen stor att sjunka ned i bakre högerfåtöljen i någon av bilarna, aktivera stolens halvliggande ottoman-läge och bara njuta av färden.

Tröttnar man på utsikten genom de behagligt tonade rutorna kan man istället ägna tiden till att botanisera bland det överdådiga utbudet av olika typer av komforthöjande finesser. Det mesta finns att välja på: olika typer av massage, fullständiga underhållningssystem med tillhörande TV-skärmar, mysbelysningar i olika färger, fantastiska ljudanläggningar, utfällbara flygplansbord, mugghållare med både värme och kyla (kaffe eller champagne, det är bara att välja...).

Det skulle ta alldeles för mycket plats att räkna upp alla lyxfinesser här. Men om det skulle bli lite kyligt kan det vara bra att veta att inte bara sätena är uppvärmda, även dörrarnas armstöd har värmetrådar. Lexus har till och med ett system där en sensor läser av varje enskild passagerares kroppstemperatur och sedan individuellt anpassar klimatanläggning och stolsvärme-/kyla efter de värdena. Rena trolleriet!

Det är bara att konstatera att en långresa i bilar av den här kalibern är rena drömmen, mer avkopplande kan bilåkning knappast bli.

»En långresa i bilar av den här kalibern är rena drömmen.«

Allra bäst trivdes testlagets baksätespatrull i Mercedes, med sina fantastiska fåtöljer (bara två platser finns) och slösande lyxkänsla. Dessutom var vår testbil en S 400 d Lång, vilket betyder ett yttermått på 530 centimeter och utökad kupélängd. Därutöver var bilen extrautrustad  för hela 611 000 kronor, varav åtskilliga tusenlappar lagts på olika tillval i baksätets medie- och komfortutrustning.

Det behöver man inte göra i Lexus. Där ingår det mesta i priset, i alla fall om man väljer dyraste Luxury-utförandet för 1 339 000 (se utrustningslista på sid 42). Något större utbud av extra tillval, förutom metalliclack och kulör på skinnklädseln, finns inte.

Fördelen med Lexus fasta utrustningspaket är att priset kan hållas nere, den japanska lyxkryssaren är något billigare – eller rättare sagt mindre dyr – än vad Audi och Mercedes skulle vara med motsvarande utrustning. Nackdelen är att Lexus inte kan skräddarsys på samma sätt som de europeiska konkurrenterna, där i stort sett varenda liten detalj anpassas efter köparens önskemål.

Även testets Audi A8 var rejält påkostad och hade extrautrustning för drygt en halv miljon kronor, varav en försvarlig del satsats på komfort- och medieutrustning i baksätet. En smart finess är att manöverpanelen  till medieanläggningen och stolarnas massagefunktioner är löstagbar och kan användas ungefär som en liten läsplatta. Även TV-skärmarna kan tas loss och totalt sett ger A8:ans baksäte, som blir tvåa i testlagets bedömning, nästan samma fina lyxintryck som det i S-klass.

Om Audi dessutom hade varit av den förlängda L-versionen (13 cm längre och 50 000 kr dyrare än vanliga A8) hade matchen om testets bekvämaste baksäte blivit ännu tuffare för Mercedes...

 

Men nog nu om baksäteskomforten, även om det är en egenskap av yttersta vikt i stora lyxvagnar som ofta körs av chaufförer medan ägaren gottar sig i kupéns bakre regioner.

För en biltestare är det dock inte prio ett att sitta och mysåka i mer eller mindre enastående baksätesmiljöer. Fokus ligger istället på att köra bilarna – och det har testlaget gjort, så mycket vi någonsin orkat och haft tid till.

Vi har fräst runt med de stora, tunga limosinerna på alla tänkbara underlag och vägtyper för att samla maximalt med intryck för bedömningen av köregenskaper och åkkomfort.

Förutom  vanlig stadstrafik, landsväg och motorväg har bilarna utsatts för en etapp med krokig och ”hal” grusväg. Vi har också kört dem på vår speciella chassitestarsträcka. Det är en elakt bucklig asfaltsslinga med mängder av mer eller mindre utmanande kurvor som obönhörligen avslöjar vilka bilar som är av rätta virket när det handlar om väghållning under besvärliga förhållanden.

Som slutprov lät vi sedan de tre lyxvagnarna genomgå det klassiska ”älgtestet”, med sina tre brutala svängar.

När intrycken från alla körmoment vägs samman efter några intensiva dagar ute på vägarna visar det sig att en bil höjer sig över de andra och det är veteranen i sammanhanget – Mercedes S-klass.

Den är bekvämast vid normal körning, där den avancerade luftfjädringen effektivt filtrerar bort de flesta gupp och ojämnheter, stora som små. Bilen flyter fram ytterst behagligt i alla lägen och är så gott som oberörd av underlagets beskaffenhet.

Men registret är bredare än så och även på krokiga småvägar är det S-klass som tar hem spelet. Den rullar stadigt som ett lok genom böjarna och tål att pressas mycket hårt utan att göra bort sig det minsta.

Styrreaktionerna är behagligt exakta och oväntat kvicka och hjulens följsamhet mot underlaget är närmast perfekt även när vägen är knölig och knagglig. Ett imponerande jobb av stjärnmärkets chassitekniker.

Men inte nog med det. Även i undanmanöverprovet är det Mercedes som lyckas bäst. Trots sin storlek och tyngd är den hur smidig som helst att lotsa genom konbanans tvära sidoförflyttningar. S-klass är både snabbare och mer lätthanterlig i älgtestet än  sina båda testkonkurrenter.

 

Audi A8 är livligare och känns, trots att den är tyngre,  lite nättare att hantera på kurviga vägar än Mercedes. Det kan bero på att vår testbil var utrustad med fyrhjulsstyrning à 23 700 kronor.

Den fungerar så att bakhjulen styr emot framhjulen i låga farter och bidrar på så sätt till snävare vändradie och smidigare manövrering i låga hastigheter, I högre farter styr bakhjulen med framhjulen, vilket ger smidigare sidoförflyttningar samtidigt som det dämpar understyrningstendenserna vid snabb kurvtagning.   

Men i undanmanöverprovet gav fyrhjulsstyrningen inte Audi tillräckligt med hjälp för att bli bäst i test. Bilen klarade dock testet med klart godkänt resultat, över 70 km/tim, innan den med framhjulen före plogade ur konbanan.   

Även Audi har en utsökt fungerande luftfjädring, men den håller inte riktigt lika hög klass som den i Mercedes. A8 släpper upp mer av vägens ojämnheter till kupén och fjädringskomforten ger inte samma behagliga ”flygande matta-känsla” som i S-klass. Inte heller när det handlar om kupébuller kan nya Audi A8 fullt ut matcha S-klass.

Däremot är kvalitetsintrycket  på topp och Audi känns suveränt solid in i minsta detalj. På den punkten är A8 bäst i test.

»Tål att pressas mycket hårt utan att göra bort sig det minsta.«

Upplevd kvalitet är dock inte alltid samma sak som verklig byggkvalitet – och här vill nog Lexus gärna ha ett ord med i laget. Märket har sedan länge skämt bort sina ägare med en osedvanligt hög driftsäkerhet och inget talar för att den nya LS-modellen skulle vansläktas i det avseendet. Tvärtom, den känns mycket samvetsgrant ihopsatt.

Däremot håller en del av den japanska lyxkryssarens övriga egenskaper inte måttet när den  jämförs med de båda tyska konkurrenterna.

Luftfjädringen är stötigast i test och dessutom spårar Lexus elakt så fort vägen är det minsta ojämn i längsled. Om spårkänsligheten beror på själva bilen eller de punkteringssäkra Bridgestonedäcken låter vi dock vara osagt, eftersom vi inte hade möjlighet att prova med några andra däck under testperioden.   

Köregenskaperna i övrigt  är det dock inget som helst fel på. Bilen känns överraskande nätt, säker och smidig att hantera i de flesta situationer och hade inga större problem att hänga med Audi och Mercedes på testslingans mest utmanande partier. Även undanmanöverprovet klarades med godkänt betyg.

Audi har rensat hårt bland knappar/reglage och ersatt dem med två stora pekskärmar. Allmänintrycket är stramt – men med en rejäl dos lyxkänsla.
Det är ganska mörkt och dystert på Lexus förarplats. Knapparna i ratten är närmast osynliga i dagsljus och mediesystemets pekplatta kräver träning.
Lyxkänslan i testets topputrustade S-klass är magnifik. Men inget i förarmiljön är tillkrånglat, utan hur enkelt och lättskött som helst. Bäst i test!
Satsar man de extra tusenlappar som krävs finns mycket att välja på för att göra Audis baksäte maximalt bekvämt. Så här såg det ut i vår testbil.
Lexus har ett högre grundpris än konkurrenterna. Men då ingår också i stort sett all lyxutrustning, inklusive de origami-inspirerade dörrsidorna.
Mercedes baksäte är rena orgien av bekvämlighet, förutsatt att man kostar på de tillval som finns. Det är nästan så att man hellre vill åka än att köra...

Däremot väckte den lite märkliga drivlinan ingen större entusiasm hos testlaget. Kraftöverföringen sköts av en växellåda där en fyrstegad automat kombinerats med en steglös CVT-låda. Tanken är att konstruktionen ska ge en mer direkt gasrespons från start och eliminera den ”slirkänsla” som ofta finns i steglösa automatlådor.

Men i praktiken fungerar systemet ingen vidare och vid medel- och hårda gaspådrag ylar Lexus motorpaket högt och ansträngt. Det är knappast vad man förväntar sig av en utpräglad lyxvagn för över 1,3 miljoner kronor och sänker körupplevelsen ganska radikalt.

Då fungerar Mercedes drivpaket betydligt bättre. Vår testbil hade beteckningen S 400 d, vilket betyder att den var utrustad med Mercedes nya raka diesel-sexa på 340 hk med 48-volts mildhybridsystem och ett vridmoment på hela 700 Nm redan från 1 200 v/min. Här finns motorprestanda så det räcker och blir över. Kraften överförs dessutom silkeslent via den niostegade automatlådan med sin fiffiga rattstångsplacerade växelväljare.

Audis drivlina förtjänar också en hink med beröm. V6-dieseln, som även den är en 48-volts mildhybrid, jobbar imponerande lent på alla varvtal. Dessutom sköter den åttastegade automatlådan kraft-överföringen på ett sätt som det anstår en bil i den yppersta elitklassen.    

En annan miss i Lexus är att bilen vid vårt specialtest av fyrhjulsdrivningen misslyckades totalt med att via elmotorn fördela drivkraft till framhjulen. Bara i ett fall, med nollfriktionsrullarna på ena sidans hjulpar lyckades vi få snurr på framhjulen.

Mercedes och Audis system klarade betydligt tuffare utmaningar. De drev bilen framåt även i det svåraste testmomentet, med tre hjul på nollfriktionsrullarna och bara ett på fast mark. Det är skillnad det.

»Här finns motorprestanda så det räcker och blir över.«

Alla tre testbilarna är laddade med ny spännande teknik, inte minst på säkerhetsområdet. Både Lexus och Audi har exempelvis system där bilarna på egen hand kan väja för att undvika en olycka. En annan smart säkerhetsfiness är Audis nya sidokrockskydd. Vid en hotande påkörning från sidan i mer än 25 km/tim höjs karossen med upp till åtta centimeter inom en halv sekund. Resultatet blir att den påkörande bilen träffar en kraftigare del av A8:ans kaross.

Audi har även tagit självkörningen till nya höjder. Bilen är klar för nivå 3, vilket innebär att den under vissa givna förutsättningar kan ta över hela ansvaret för körningen i upp till 60 km/tim. Problemet är att lagstiftningen ännu inte tillåter så avancerade autopiloter...

Testvinnaren - en magnifik bil

1. Vinnaren! Mäktiga MERCEDES-benz S-klass vinner rond efter rond i vårt lyxbilstest. Fjädringkomfort, köregenskaper, bullernivå, drivlina och förbrukning – det är fem viktiga områden där S-klass slår sina båda konkurrenter på fingrarna. Det räcker för att med viss marginal bli utsedd till bäst i test. Bilen ger dessutom, vilket är viktigt i sammanhanget, den största dosen lyxkänsla och har dessutom testets bekvämaste och mest finessrika baksäte. Kort sagt, Mercedes S 400 d Lång är en magnifik bil till ett magnifikt pris. Grattis, den som har råd med 1 659 250 kronor!

2. Nya Audi A8 bjuder på teknik och kvalitetsintryck i den högre skolan och är en av dagens absolut mest avancerade bilar. Men när det handlar köregenskaper, åkkomfort och lyxkänsla når den inte riktigt upp till Mercedes nivåer. Fast den är inte långt efter...

3. Japanska lyxhybdriden Lexus LS 500h blev testets besvikelse. Den ljudliga drivlinan känns inte premium och samma sak gäller fjädringskomforten och spårkänsligheten. Även fyrhjulsdrivningen har brister, men utrustningsnivå och byggkvalitet håller hög klass.

 

Kommentar av Calle Carlquist, testförare: Jag trodde att matchen skulle bli jämn, inte minst efter att ha läst allt beröm som östs över nya A8. Visst, Audi känns modern och nästan nätt för att vara lyxbil, som totalupplevelse är den ändå svarslös mot de bedövande slagen från Mercedes. S-klass ställer ännu dyrare lyxåk i skuggan och är en uppvisning av högsta klass. Drivningen i Lexus är obegriplig och gör inte den annars fina bilen rättvisa. Multimediafunktionerna är dessutom helt vimsigt ordnade.

Kommentar av Mikael Schultz, testledare: Audi imponerar med hög teknisk nivå, finfint kvalitetsintryck och en rejäl portion lyxkänsla. Men min personliga favorit är ändå Mercedes. S-klass har en fantastisk åkkomfort, samtidigt som köregenskaperna under press är ytterst kompetenta. Registret är brett. Jag måste också erkänna att jag blev smått betagen av det ultralyxiga baksätet, där känner man sig som en kung. Lexus föll mig däremot inte i smaken, främst på grund av den ”olyxiga” drivlinan.

Svep bland bilderna nedan för att se detaljer.

AUDI A8 50 TDI Quattro
Snyggt, funktionellt och lätt- överskådligt. Audis digitala instrumentkluster kan anpassas på en rad olika sätt. Navigationskartan visas mellan mätartavlorna.
Två stora pekskärmar dominerar förarmiljön; en för mediesystemet och en för klimatanläggningen. Funktionen är bra, men klimatskärmen stjäl plats från småfack på mittkonsolen.
Audis dyraste p-kamerasystem kan visa den egna bilen från alla tänkbara vinklar och håll.
Baksätets TV-skärmar går att ta loss och samma sak gäller manöverdosan till medie- och sätesfunktionerna.
LEXUS LS 500h Luxury, AWD
Instrumenteringen är digital och både kompakt, elegant och tydlig. Layouten ändras efter det valda körprogrammet – eller efter tycke och smak.
Med pekplattan bakom växel-väljaren styrs mediesystemet. Plattan är dock inte helt enkel att använda och viss träning krävs innan allt löper smärtfritt.
Med manöverskärmen i baksätet kan det mesta ställas in. Massage, TV eller halvliggande ottomanläge i högersätet – det är bara att välja.
Se, men inte röra! Ett mer inkapslat motorrum än i Lexus LS 500h är svårt att hitta.
Mercedes-Benz S 400 D 4Matic, lång
Mercedes digitala instrument ligger under ett drygt 31 cm långt täckglas och layouten kan enkelt skräddarsys efter förarens önskemål.
Mediesystemet manövreras med ett reglage mellan framstolarna. Både vred och pekplatta finns att välja på, plus snabbknappar till vissa funktioner.
Systemet går även att sköta direkt från ratten, via små pekplattor i rattekrarna.
Med hjälp av flytande kris-taller kan glastaket via ett knapptryck tonas ned när solen gassar. ”Magic Sky Control” kostar 57 000 kr extra.

Det är inte ofta som Vi Bilägares testlag lika gärna hoppar in i baksätet som bakom ratten. Men ibland händer det, speciellt när startfältet består av bilar som Mercedes-Benz S-klass, Audi A8 och Lexus LS 500h.

I det läget är frestelsen stor att sjunka ned i bakre högerfåtöljen i någon av bilarna, aktivera stolens halvliggande ottoman-läge och bara njuta av färden.

Tröttnar man på utsikten genom de behagligt tonade rutorna kan man istället ägna tiden till att botanisera bland det överdådiga utbudet av olika typer av komforthöjande finesser. Det mesta finns att välja på: olika typer av massage, fullständiga underhållningssystem med til

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Mercedes kom på 6:e plats och Audi på 7:e bland 23 märken vid Auto-Index 2018 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav. Lexus fanns inte med på grund av för liten försäljning.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Mercedes som 1:a och Audi som 7:a.

Lojalitetsenkäten gav Mercedes 4:e och Audi 7:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 5:e plats för Mercedes och 8:e för Audi.

I verkstadsenkäten kom Audi på  19:e och Mercedes på 20:e plats.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2018 och gäller årsmodellerna 2011–2017.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.