Bild
Nästa artikel
Skoda Octavia, Audi A4 Allroad & Volvo V60 Cross Country.

Test: A4 Allroad, Octavia Scout & V60 Cross Country (2019)

Nybilstest

Volvo V60 har tagit på sig gummistövlarna, lagt sig till med namnet Cross Country och hoppas bli den nya Sverigefavoriten. Håller den för förväntningarna, och hur står den sig mot Audi A4 allroad och Skoda Octavia Scout?

Just när vi tre testförare känner oss som allra mest ostoppbara efter att ha kravlat halvvägs upp för slalombacken utanför Hagfors kommer förnedringen. En del av Svenska Rallyt kördes här för några veckor sedan och tjälen är på väg att gå ur marken. Leran stänker från hjulen ända upp på bilarnas tak, vi väjer för de största stenarna och känner nästan hur håret på bröstet växer i takt med att vi plockar höjdmeter. Då ser vi hur fotograf Øyvind följer oss i hasorna i sin BMW 3-serie Touring. Det där ska den inte klara! Den har visserligen fyrhjulsdrift, men med låg markfrigång och utan tillstymmelse till svart plast runt hjulhusen eller hasplåtsplast fram eller bak, borde den inte ha en chans att hänga med där de tre testbilarna tar sig fram.

Anledningen till vår förvåning är förstås att vi har gått på marknadsföringen, förhoppningsvis bara tillfälligt. Volvo är i full färd att lansera nya V60 Cross Country och det görs med bilder från svensk vildmark, prövande förhållanden och känsla av en aktiv livsstil. Med en Cross Country ska man kunna göra lite mer, ta sig fram där andra inte kan och känna sig lite friare. Volvons närmaste konkurrenter – Audi A4 allroad och Skoda Octavia Scout – följer exakt samma recept. Med högre markfrigång, fyrhjulsdrift och stryktålig plast i karossens nederkant ska det här vara bilar som tål mer. Men, det som Øyvinds lågbyggda BMW poängterar är att man i de allra flesta situationer klarar sig lika bra med en normalbyggd kombi. Cross Country, allroad och Scout handlar mest om image och marknadsföring. Med det fastställt kan vi gå vidare med testet och avslöja redan nu att det här är tre väldigt kompetenta bilar, några kilogram onödig plast till trots.

Volvos maffiga avgasutblås är kulisser som döljer normalstora avgasrör.
Skoda tycker tydligen inte att avgaser är något att skylta med. På Octavia Scout är utblåsen dolda bakom stötfångaren.
Nyare Audimodeller har endast kulisser, men A4 Allroad släpper ut sina avgaser genom riktiga, synliga rör.

Nya V60 Cross Country må vid en första slarvig anblick vara lik vanliga V60, men det är mycket som skiljer. Den står mer bredbent med tre centimeter större spårvidd fram och bak och markfrigången är hela 21 cm – sex eller sju centimeter högre än V60 beroende på vilken version man jämför med. Därtill har den mörkgrå plast runt hjulhusen och på dörrtrösklarna. Sammantaget ger det här att V60 CC ser stor ut. När vi parkerar den i redaktionsgaraget bredvid den V60 som ingår i långteststallet ser den ut som en suv snarare än en mellanklasskombi.

Audi och Skoda har varit mer försiktiga med sina skogsmulleförvandlingar. Audi har försett A4 Avant med hasplåtsliknande delar fram och bak, högre markfrigång och svarta plastdetaljer runt hjulhusen. Icke att förglömma är de upphöjda takrailsen. En liten detalj som gör att bilen ser högre ut. Skoda har gett Octavia Combi ungefär samma behandling, mer luft mellan däck och skärm, svarta plastbitar och silverlackerade underredsskydd. Observera att ingen av de tre testbilarna har riktiga hasplåtar, endast plast som vill se ut som slagtålig plåt.

V60 Cross Country är högintressant för många bilägare i Sverige. Man kan nämligen säga att den har två föregångare: XC70 och utgående V60 Cross Country. Nya generationen V60 har vuxit så pass att den storleksmässigt placeras någonstans mellan gamla V60 och V70 samtidigt som V90 tog ett rejält kliv upp från V70 och fyller en annan funktion i modellutbudet.

Förare av gamla V60 Cross Country kommer att lockas av de bättre innerutrymmena, medan förare av gamla XC70 riskerar att bli besvikna på komforten. Nya V60 Cross Country är inte alls lika pösigt mjuk som XC70, snarare fast avstämd. Volvo uppger att Cross Country-chassits stötdämpare och fjädrar är åtta procent mjukare än i vanliga V60 och det är svårt att känna. Testbilen har det adaptiva chassit som blir riktigt stumt i Dynamic-läge och mjukare, men inte mjukt, i Comfort-läge. Chassit är dåligt på att filtrera bort små ojämnheter i vägen men bra på att svälja större gropar eller farthinder.

Vägen uppför Värmulls-åsen utanför Hagfors huserade Svenska Rallyt veckan innan testbilarna provade lyckan i leran.

Octavia Scout har en chassi-sättning som är mjuk rakt igenom. Skoda-karossen är högst i gänget och vaggar sig fram på vägen, fångas av sidovindar och kränger i kurvorna. Men bekvämt är det och komforten skulle vara på topp om det inte vore för den höga ljudvolymen. Både mätningar och subjektiva intryck säger att Octavia har mest buller i kupén. Det är som om Octavian alltid rullar på lite grövre asfalt än de andra.

Alla testförare föredrar A4 allroad när köregenskaperna rankas. Allroad-höjningen är marginell, endast 2,3 centimeter högre än A4 Avant, och den beter sig ungefär som en vanlig A4. Det är ett gott betyg. Med en mycket väl avvägd fjädringskomfort och en distinkt och behaglig styrning blir Audin favorit i ronden köregenskaper, så länge det inte handlar om långa körpass på motorväg. Då blir V60 Cross Country förstahandsvalet med sin goda riktningsstabilitet, överlägsna körhjälp Pilot Assist och inte minst de bekväma stolarna.

Man skulle kunna tro att det inte borde vara några större skillnader mellan A4 allroad och Octavia Scout. Båda är sprungna ur VW-familjen och är ungefär lika stora. Men de har helt olika stamtavlor. Medan Octavia byggs på den så kallade MQB-plattformen (Golf med flera) baseras A4 på MLB-plattformen som även finns under Q5, Macan och en mängd andra bilar. Det är en mer avancerad konstruktion där motorn monteras på längden istället för tvären och i det här testet blir det tydligt vad det gör för köregenskaperna.

Ingen av bilarna har problem med framkomligheten. V60 Cross Country är på papperet bäst med sin 21 cm höga markfrigång. De andra står endast 17 cm över marken men lider sällan av det.

Skillnaden kommer att bli tydlig först om man försöker forcera höga snöplogvallar. I andra lägen klarar de sig med sina fyrhjulsdriftsystem som i testmomentet med nollfriktionsrullarna visar sig vara kompetenta.

»Det är som om Octavian alltid rullar på lite grövre asfalt.«

A4 allroad har en självlåsande mellandifferential (torsen) medan V60 Cross Country och Octavia Scout använder en Haldex-koppling. Nyare Audi-bilar har en liknande lösning där bakhjulen kopplas in vid behov men A4 allroad 2,0 TDI kör vidare med torsendiffen.

A4 allroad och Octavia Scout har i övrigt mycket likartade drivlinor. Under motorhuvarna har de varsin fyrcylindrig dieselmotor på 2,0 liter. Pappa Volkswagen har dock gett Audi tillåtelse att trimma motorn till 190 hk och 400 Nm medan Skoda får nöja sig med 184 hk och 380 Nm. Det tycks också som att Audi har fått tillåtelse att stoppa in mer ljudisolering mellan motorrum och kupé. Audi-motorn går tystare och med mindre vibrationer.

I accelerationsmätningarna märks viss skillnad till Audins fördel, men det är på förbrukningen den stora skillnaden syns. Vi noterar att Octavia Scout behöver 5,9 l/100 km medan A4 allroad klarar sig med endast 5,2. Båda trumfar dock V60 Cross Country som slickar i sig 6,5 l/100 km, vilket är exakt så mycket som den uppges dra i WLTP-körcykeln. Octavia Scout går märkligt nog snålare än vad WLTP-siffran på 6,5 l/100 km visar, detta trots att testexemplaret inte hunnit rulla mer än 120 mil sedan den togs ut ur fabriken. Vad A4 allroad drar i WLTP-körcykeln vet ingen. Volkswagen-koncernen har haft svårt att hinna med WLTP-certifieringen av sina otaliga modeller och A4 allroad med dieselmotor har förmodligen stått långt ner på priolistan eftersom det är en bil med en ytterst liten marknad. A4 allroad-köparna finns främst i norra Europa. Det här innebär att Audi inte kommer att sälja någon A4 allroad 2,0 TDI av årsmodell 2019. Den kommer tillbaka till modellår 2020 men då förmodligen med den nya tvålitersdieseln med 204 hk. Den som vill ha en A4 allroad av årsmodell 2019 får nöja sig med bensinmotorn som kallas 45 TFSI och har 245 hk.

Även hos Volvo är motorutbudet begränsat. Testbilens D4 AWD-drivlina är enda möjliga valet för V60 Cross Country vid introduktionen. Senare under året ansluter bensinalternativet T5 AWD med 250 hk. Volvos 190-hästarsdiesel presterar gott och väl på nivå med de bästa konkurrentdieslarna. Kraften är fullt tillräcklig och vibrationer och ljud håller godkända nivåer. Förbrukningssiffrorna är dock inte till Volvons fördel.

Oförskämt hög detaljfinish i Audin. Framstolarna är bra, men sittkomforten störs av att armstöden i dörrsidorna sitter för lågt.
Octavia-interiören är uppdaterad och moderniserad. Mycket bra förvaringsfack med trådlös mobilladdning framför växelspaken.
I Volvon sitter man lågt, omringad av en hög mittkonsol och instrument-panel. Inga Cross Country-attribut så långt ögat kan nå.
Audis bagageutrymme är ungefär lika stort som Volvos. Här går det dock att fälla baksätesryggarna i tre delar och insynsskyddet följer automatiskt med elbakluckans rörelser.
Skoda sväljer mest last i testet och vändbar golvmatta och höj-/sänkbart lastgolv är några av finesserna. Baksätesryggarna går bara att fälla i två delar, men genomlastningsluckan är väl tilltagen.
V60 är mer svårlastad än Octavia och har inte tredelat baksäte som Audi. Att genomlastningsluckan är liten blir ett extra minus. Ett plus får den dock för den smarta lastavskiljaren som fälls upp ur golvet.

V60 Cross Country kombinerar dieselmotorn med en åttaväxlad automatlåda som väcker en del diskussion. Oftast växlar den mjukt, snabbt och klanderfritt. Särskilt vid lugn lands- och motorvägskörning där den är som allra mest hemma. Ibland kan den dock överraska med en seghet i växlingarna som frustrerar och ställer till det om man behöver klara ut en situation. Om man inte har hunnit lära sig växellådans beteende är det lätt hänt att man framstår som en segpropp i trafiken.

Cross Country-versionen av V60 är helt ny för i år men även grundmodellen V60 är ny och uppfattas på flera sätt som en modernare bil än konkurrenterna, inte minst på förarplats. Den stående pekskärmen som innehåller Sensus-systemet är förvisso inte dagsfärsk utan debuterade redan 2015 i XC90, men är trots det ett steg före konkurrenterna. Menysystemet är lättanvänt (och snyggt!) och pekskärmen kompletteras med ett stort volymvred. Det gillar vi. Hellre det än att som i Octavia Scout behöva leta efter volymknapparna som sitter intill skärmen, väl dolda bakom rattkransen för föraren och lite för långt bort för passageraren som måste sträcka sig för att nå. Octavia debuterade som modell år 2013 men har uppdaterats sedan dess och upplevs yngre och piggare än sina sex år. Den har dock inte fått samma digitala mätarhus som finns i Karoq och Fabia.

 

Audi A4 i generation B9 debuterade år 2015 och fick en mycket lätt uppdatering i fjol. Den var så lätt att den knappt syns och interiören lämnades i stort sett orörd. Det här märks framför allt på hur man styr MMI-systemet. Medan övriga Audi-modeller har gått över till pekskärm(ar) hänger A4 fast vid sin icke pekvänliga skärm som styrs med scrollhjulet på mittkonsolen. Det fungerar oftast bra, ända tills man försöker spegla mobiltelefonen med Apple Carplay och upptäcker att det är ett system som fun-gerar väldigt mycket bättre med pekskärm än med scrollhjul.

Alla tre testbilar erbjuder högre sittposition, enklare insteg och något högre komfort.  Hos Audi och Skoda är svårt att räkna på hur mycket mer den här lyxen kostar jämfört med standardmodellerna på grund av årsmodellskiften. Hos Volvo är det enklare. Cross Country innebär 15 000 kronor högre pris – en merkostnad som förmodligen lönar sig i längden.

TESTVINNAREN HARMONISK PÅ HÖJDEN

1. I nuvarande generation är Audi A4 en av mellanklassens allra tystaste och bekvämaste bilar, och den blir inte sämre i det förhöjda allroad-utförandet, tvärtom. Här får man en bil med högre och lättare insteg och aningen högre komfort samtidigt som grundmodellens fina vägegenskaper finns bevarade. A4 allroad är inte sportigt stötig och inte heller pösigt mjuk, Audi har valt en avspänd körkomfort som passar alla smaker. Oavsett om de byter från Skoda eller Volvo berömmer alla testförare Audins körbarhet och komfort. A4 allroad kammar hem än fler poäng på låg testförbrukning och låga servicekostnader som bidrar till en förhållandevis låg milkostnad och en tydlig testseger.

2. Vårt habegär efter Volvo Cross Country är stort. CC-tilllägget gör att V60 växer och ger ett mervärde som motiverar prispåslaget. Vi uppskattar främst komforten och framkomligheten. V60 CC faller dock på en hög milkostnad. Den borde inte vara dyrare än Audi.

3. Prisbilden talar till Skodas fördel. Octavia Scout är nästan 100 000 kr billigare och på papperet är det svårt att se vad som motiverar prisskillnaden. Det krävs dock inte många mils körning för att förstå att Octavia är en tunnare och mindre påkostad konstruktion.
 

Kommentar av Christian Ellmark, testförare: Som gammal scout borde jag gilla Skoda Octavia Scout och det gör jag också. Fast i det här sällskapet både känns den och är billigast. Nya Volvo V60 Cross Country är bra i många avseenden, inte minst är sittkomforten högklassig. Hög markfrigång är också tilltalande för mig. Att jag ändå skulle välja Audi A4 allroad beror främst på tre faktorer; mest körglädje, terrängkörningsfinesser samt totalt sett trevligaste förarplatsen.

Kommentar av Erik Wedberg, testledare: Alla rationella argument talar för Skoda Octavia Scout. Den är rymligast, billigast och klarar ju faktiskt allt som Audi och Volvo gör. Trots det låter jag mig fåfängt charmas av Volvos tuffa och påkostade Cross Country-aura. Den har ju allt som en riktig suv har, bortsett från en onödigt stor och bulkig kaross. Den aktiva körhjälpen Pilot Assist är också ett tungt argument. På området semiautonom körning är Volvo världsledande just nu.

Audi A4 Allroad 2,0 TDI quattro
Så här ser det ut om man köper sin A4 med tillvalet Virtual Cockpit. Mellan mätartavlorna kan en stor kartbild, eller diverse information, visas.
De små, avskiljda förvaringsutrymmena bakom hjulhusen är bra för lösa föremål som slipper fara runt i bagageutrymmet.
MMI-vredet som styr mediesystemet sitter lite krångligt till framför växelväljaren. A4 allroad har ingen pekskärm.
I allroad-utförandet ingår ett terrängkörningsläge som hjälper föraren att hålla jämn hastighet i nedförslut.
Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 4x4
Skoda erbjuder inte samma möjlighet till digital instrumentering som Audi. Nyare Skoda-modeller har helt digitalt mätarkluster.
Belysningen i bagageutrymmet utgörs av en liten ficklampa som går att ta loss och ta med i fickan.
Octavian basunerar ut sitt Scout-namn på alla stolsryggar. Några andra invändiga Scout-attribut finns inte.
Den numera nästan klassiska lösningen med isskrapan i tanklocket finns alltjämt kvar hos Skoda.
Volvo V60 Cross Country D4 AWD
Instrumenteringen i V60 är av samma typ som i alla nyare Volvo-modeller. Avskalat och tydligt men inte med möjlighet till samma variation som i Audi.
Volvo har tyvärr bestämt sig för att ingen av deras nya bilar ska ha tredelat baksäte. Genomlastningsluckan är trång.
Varningstriangeln finns alltid nära till hands i ett förvaringsfack på bakluckans insida. Elbaklucka kostar extra.
Baksätespassagerarna kan ändra sina klimatinställningar och stolsvärme via pekskärm mellan framstolarna.

Just när vi tre testförare känner oss som allra mest ostoppbara efter att ha kravlat halvvägs upp för slalombacken utanför Hagfors kommer förnedringen. En del av Svenska Rallyt kördes här för några veckor sedan och tjälen är på väg att gå ur marken. Leran stänker från hjulen ända upp på bilarnas tak, vi väjer för de största stenarna och känner nästan hur håret på bröstet växer i takt med att vi plockar höjdmeter. Då ser vi hur fotograf Øyvind följer oss i hasorna i sin BMW 3-serie Touring. Det där ska den inte klara! Den har visserligen fyrhjulsdrift, men med låg markfrigång och utan tillstymmelse till svart plast runt hjulhusen eller hasplåtsplast fra

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-09-09 16:30

Lägger min röst på Volvo här.

#2
2019-09-11 19:14

Lägger defenitivt min röst på Volvo V60 CC i valet mellan dessa. Men valet föll på nya Toyota Rav4 hybrid awd för oss. Precis som AMS gjorde i sitt test mellan nya Rav4 hybrid, VW Tiguan, Volvo V60 CC. Tex skiljer det 9kr per mil mellan Toyota Rav4 hybrid jämfört mot konkurrenterna enligt AMS.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.