Bild
Nästa artikel

Test: 7-serie, S-klass & Model S (2016)

Nybilstest

Vad kan bilvärlden år 2016? Vi har samlat tre av de mest teknikstinna bilmodeller som går att få tag på. Vad får man för en miljon i dag och är en lyxbil verkligen bättre byggd än en vanlig mellanklassare?
Upp till bevis!

Tre ståtliga femmeters karosser rullar genom det gröna landskapet. De representerar det allra bästa som bilindustrin kan uppvisa just nu. Inga andra modeller på marknaden når samma tekniska höjd. Här finns framtidens teknik redan i dag.

BMW 7-serie är den nyaste modellen i trion. Testbilen 75oiL xDrive har ett grundpris på 1 148 500 kronor och bokstaven L betyder att bilen är förlängd 14 cm, till 5,24 m, för bättre benutrymme i baksätet. Karosstommen har en kärna av kolfiber och är klädd med höghållfast stål utanpå. Under aluminiumhuven finns en 4,4-liters V8-motor med dubbla turboaggregat som ger 450 hästar och 650 Nm i maximalt vridmoment.

S-klass är lyxbilarnas anfader. I fem decennier har Mercedes flaggskepp varit förstahandsvalet hos potentater, statschefer och företagsledare världen över.

Vi har fått låna en S 350 d 4Matic där en treliters dieselsexa på 258 hk och 620 Nm sätter fart på ekipaget. Kraften går genom en niostegad växellåda. Detta är instegsmotorn till S-klass och priset börjar på 961 000 kronor. Även denna testbil är i förlängt utförande och mäter hela 5,29 meter.   

Den tredje kombattanten är en Tesla Model S. Ständigt denna Tesla. Elbilen från Kalifornien börjar bli en vanlig syn på våra vägar. Förra året såldes nästan 1 000 exemplar i Sverige.

Vi kör toppversionen P90D för 1 266 850 kronor som har ett stort litiumjonbatteri på 90 kWh och två elmotorer – en på varje hjulaxel – med totalt 469 hästkrafter och 967 Nm. Räckvidden uppges till omkring 50 mil, men cirka 35–40 mil var vad vi fick ut som bäst under testperioden.

»I högre farter styr fram- och bakhjul åt samma håll för att minska G-krafterna.«

Tesla är mer än bara en snabb elbil med lång räckvidd. För pengarna får man en påkostad konstruktion där hela bilen är gjord av aluminium.

I priset ingår även märkets egna infrastruktur av snabbladdningsstationer. I Sverige finns 14 platser där Tesla-laddare är utplacerade längs de större vägarna, från Östersund i norr till Löddeköpinge i söder. Vid dessa blir batteriet uppladdat till 80 procent på under en timma. Med ett vanligt vägguttag skulle det tagit över ett dygn.

Model S sväljer mest last av testtrion. Utöver en praktisk halvkombikaross finns det också ett extra stuvutrymme fram under ”motorhuven”.

Men för att vara nära fem meter lång är baksätet oväntat trångt. En bakvänd bilstol ryms inte bakom föraren och även bakom passageraren kräver barnstolsplaceringen sina kompromisser. Det är dåligt av en bil i denna storleksklass.

Tre ståtliga vagnar. Vi missade precis Teslas facelift, men skillnaderna är mest kosmetiska. I höst får även S-klass en uppgradering.

Ute på vägnätet tar Teslan täten. Den elektriska drivlinan har ingen växellåda som behöver betänketid och ingen turbo som ska bygga upp laddtrycket. Alla hästkrafter finns tillgängliga direkt. Känslan när ekipaget ljudlöst skenar iväg går knappt att beskriva i ord. Det är en absurd upplevelse.

Officiellt ska P90D-versionen klara 0–100 km/tim på 3,3 sekunder. Vi uppmätte 3,9 vid upprepade accelerationstester med halvfullt batteri. Som tillval finns en kraftfullare batterisäkring som kan hantera 1 500 ampere, istället för 1 300. Det kapar tiden 0–100 km/tim med tre tiondelar ytterligare, fast tillvalet kostar som en mindre småbil – 108 000 kronor!

Även Teslas köregenskaper imponerar. Det stora batteri-paketet ligger längst ned i bilen, under kupégolvet och mellan hjulaxlarna, för lägsta möjliga tyngdpunkt. Det bidrar till det bästa väguppträdande i gänget trots högst tjänstevikt.

BMW tar hjälp av fyrhjulsstyrning för att kompensera för sin storlek. I låga hastigheter styr bakhjulen tvärt emot framhjulen, för en mindre svängradie. I högre farter styr fram- och bakhjul åt samma håll för att minska på G-krafterna för baksätespassagerarna.

Endast små, nätta handledsrörelser krävs för att få ekipaget att byta riktning. Styrutväxlingen är nästan onödigt kvick och i en plötslig manöver är det lätt att vrida bort framhjulsgreppet med svår understyrning till följd. I kritiska situationer är S-klass mer förutsägbar och dessutom snabbare genom undanmanövertestets konbana.

I tyskarna sitter man helst bak. Ellmark försöker förtvivlat få Sterner att sätta sig fram istället.

Den stora skillnaden mot förra 7-serien är komfortnivån i nykomlingen. Nu finns luftfjädring runt om, inte bara på bakaxeln som tidigare, och det har höjt åkkomforten.

Sex olika körprogram finns att välja på, fast inget av dem ger lika hög körglädje som i Tesla, eller ger samma fina komfort som Mercedes.

S-klass rör sig likt en flygande matta över det spruckna svenska vägnätet och trottoar-kanter känns fromma som mjukglass. När framhjulen passerar ett gupp analyseras krafterna och bakfjädringen anpassas för att hantera ojämnheten på bästa sätt.

Karossrörelserna är påtagliga men aldrig störande. Tvärtom inger de en trygg, vaggande effekt över vägens onduleringar. Kan man åka skönare? Ja, om man väljer någon av V8-versionerna finns ett tillval där en kamera analyserar vägen framför bilen och anpassar framvagnen proaktivt inför vad som komma skall.

Teslan har luftfjädring som tillval, men saknar ett fluffigt komfortläge. Fördelen jämfört med stålfjädringen är istället att bilen sänker sig i högre farter för lägre luftmotstånd och går att höja vid höga farthinder. Därtill minns bilen var den högre markfrigången behövdes. När man återvänder till samma plats har bilen höjt sig själv i förväg. Smart.

Det är en av flera kluriga funktioner som gör att Tesla  känns ovanligt genomtänkt och modern. Alla bilens funktioner finns lättåtkomliga på den stora pekskärmen. Här finns inga djupa, svårfunna undermenyer att gå vilse i.

Rattknapparna går att skräddarsy till att sköta de funktioner man själv önskar – allt från radio till kupétemperatur eller taklucka.

Teslas adaptiva farthållare har en autopilot som själv kan styra bilen och hålla den i rätt fil. Den kan även byta fil själv när man aktiverar blinkersen på motorvägen. Plötsligt känns de tidigare så avancerade farthållarfunktionerna med vingelvarning i BMW och Mercedes som fjolårets teknik.

»Trottoarkanterna är fromma som mjukglass.«

Kupébuller är en av Teslas nackdelar. Redan vid låga hastigheter är vägljudet påtagligt. Även i BMW:n är vägbullret högt på grövre asfalt. De är inte i närheten av att vara lika välisolerade som Mercedeskupén. S-klass är omkring två decibel tystare än 7-serien på fin asfalt. En skillnad som växer till fyra decibel i 110 km/tim på grovt svenskt oljegrus. Det är en enorm skillnad för örat och S  350 d är en av de allra skönaste bilarna vi kört på långfärd.

Det är bara att låta det förinställda Comfortläget på körprogramsväljaren göra jobbet och färdas. Styrningen känns avdomnad jämfört med BMW och framför allt Tesla, men det S-klass förlorar på körglädje tar den igen på körkänsla.

S 350 d är en bil som gör att du vill sticka iväg på en tur till kontinenten fast du egentligen bara var på väg till den lokala mataffären. Berlin, Paris eller Rom – allt känns nära.

En typisk BMW-inredning i modern tappning. 7-serien upplevs som den mest konventionella rent utseendemässigt.
Ädelträ, skinn och krom. Mercedes bjuder på klassisk lyxbilsinredning. Rattväxel (likadan som i Tesla) ger en renare mittkonsol.
Avskalad interiör som domineras av den stora pekskärmen. Tydligt och lättanvänt när man har vant sig. Dåligt med avläggningsytor irriterar.

Dieselsexan i Mercedes arbetar diskret och något dieselknatter går knappt att uppbringa. På nionde växeln vilar motorvarvet kring 1 500 v/min i 140 km/tim. Växellådan är komfortinriktad och slirar ovanligt mycket på momentomvandlaren, vilket straffar effektiviteten. Testförbrukningen uppmättes till 7,5 l/100 km. En överförbrukning på 25 procent mot de utlovade 6,0 l/100 km.

Den stora bensinåttan i BMW klarade sig på 9,4 l/100 km under samma förhållanden. I vanligt trafiktempo lufsar V8-motorn avslappnat och vibrationsfritt på tomgångsvarv. Inte ens under acceleration arbetar den över 2 000 v/min. Utnyttjar man inte alla 450 hästkrafterna går det att köra hyfsat snålt. En testförbrukning klart under ”litern” för en så tung och kraftfull bil imponerar. Ändå är det stenålderssiffror jämfört med vad Tesla klarar av.

När vi räknar om den energi som Tesla förbrukat till motsvarande energiinnehåll för bensin blir testförbrukningen rekordlåga 2,6 l/100 km. Ett tydligt exempel på elmotorns effektivitet.

Även om alla tre redovisar skapliga förbrukningssiffror, ska man inte tro att detta är prisvärda bilar. Lyxbilsklassen är en annan ekonomisk zon med priser som inte liknar den övriga världens. Räkna med en tresiffrig milkostnad när allt summeras. Att pendla mellan Uppsala och Stockholm i en BMW 750iL kostar nästan 1 800 kronor per dag. En resa Stockholm–Göteborg tur och retur betingar en reskostnad av 12 000 riksdaler.

Förklaringen är det absurda värdefallet där man får räkna med att en halvmiljon går upp i rök på tre år och 6 000 mil. Värst är BMW och Tesla där våra prognoser säger att över 600 000 försvinner i bara värdeminskning.   

Att köpa en begagnad lyxbil, där det värsta värdefallet är avklarat, kan vara lockande. Men även med värdefallet borträknat kostar de enorma summor att hålla i drift. I vårt exempel kostar 750iL xDrive hela 17 000 per månad – i halvförsäkring. Mercedes vill ha 34 995 kronor för ett nytt partikelfilter.

Testbilen var utrustad med ventilerade komfortstolar med massagefunktion för 21 900 kronor samt nappaläder för 14 500 kronor. Stoppningen är inte lika mjuk som i Mercedes, men BMW:s körställning är snäppet bättre.
Här ser vi aktiva multikonturstolar (19 600 kronor) med massage och luftkuddar i sidostöden som blåses upp vid kurvtagning. Stolsventilation kostar 9 500 kronor ytterligare.
Standardstolen har tygklädsel och är en platt historia utan skålning eller sidostöd. För 27 000 kronor får man skinnsäten med betydligt skönare utformning (bilden). Trots prislappen saknas tyskarnas generösa inställningsmöjligheter.

Minst prisvärd är Tesla. Lyxkänslan är långt ifrån de övriga två. Invändigt känns det inte att man sitter i en bil för över miljonen. Och det blir inte bättre av gnekande inredning, gnisslande fönsterhissar och svårstängda dörrar. Tack vare eldriften är förmånsvärdet reducerat med över 50 procent. Den prisskillnaden  mot de två tyskarna känns mer rimlig.

BMW 7-serie vill och kan mycket. Nästan FÖR mycket. Den försöker vara både rolig för föraren och skämma bort passagerarna. Den riktiga harmonin vill inte infinna sig. Bilen är inte tillräcklig spänstig eller ombonad för att vinna testlagets gunst.

Mercedes är mer homogen i sitt grundkoncept och helt fokuserad på att ge högsta möjliga komfort. Det är lätt att tycka om S-klass personlighet.

Det sägs att äkta lyx är frånvaron av ansträngningar och det är detta som skiljer Mercedes från BMW.  Medan 7-serien pockar på uppmärksamhet – tryck här, prova den här inställningen, gasa mer! – erbjuder S-klass ett modernt vilorum för stressade människor. Ingen annan bil ger de åkande en känsla av att sitta i en skyddande kokong mot omvärldens hets.

»Stockholm–Göteborg tur och retur kostar 12 000 kronor i BMW:n«

Tesla må vara en futuristisk bil som sprungen ur 2020-talet med unika lösningar och en oslagbar räckvidd. BMW må erbjuda fler tekniska finesser och elektriskt godis. Slutsatsen blir ändå att Mercedes vinner tack vare sitt klassiska förhållningssätt till lyx med total avslappning och oslagbar komfort.

Testvinnaren - e resa i första klass

1. Får jag be om största möjliga tyssssssstnad. Mercedes vet hur man skämmer bort sina passagerare på bästa sätt. Kabinen är knäpptyst och luftfjädringen ger en avslappnad gång. S-klass är inte underhållande att köra, men bjuder ändå på en skön körkänsla bakom ratten och chassit visar sig välbalanserat vid mer inspirerad körning. Det är svårt att tänka sig en mer komplett bil om man söker lyx. Tyvärr är prislappen orimligt hög (gäller samtliga i trion) och vi kan inte rekommendera någon att öka villalånet för att åka ståndsmässigt. Fast lite lockar tanken trots allt…

2. BMW 7-serie försöker att vara både rolig att köra och bekväm att åka i. Visst är det en fantastisk bil, men den andas för mycket kompromiss för att kunna hota om segern trots högst finessrikedom av alla.

3. Nykomlingen Tesla lockar med fina köregenskaper och ett nytänk på både bilinredning och laddinfrastruktur. Dock uteblir lyxkänslan trots högst prislapp. Trea här, men förmånsvärdet är lockande lågt jämfört med de dyra tyskarna.

 

Kommentar av Marianne Sterner, testförare:
Tesla är en väldigt underhållande bil. Jag fascineras av displayerna och alla funktioner som kan styras med elektroniken.
Accelerationen är rena Formel 1-kicken. Väghållningen likaså. Tesla är mest en sportbil – men alltför dyr. Mest värde för pengarna ger Mercedes: den har sobra linjer, utsökt inredning och är bekvämast att både köra och åka i. BMW känns klumpigare, är bullrig och väl mycket utstyrd med kromat blingbling.

Kommentar av Nils Svärd, testledare:
Detalj för detalj lockar 7-serien mest. Kolfiberstruktur, löstagbar surfplatta i baksätet och V8-motor med diskret sportbilsprestanda imponerar. Men helheten lämnar mig en smula oberörd. Istället levererar S-klass en mysig helhetsupplevelse och förförisk komfort. Min favorit är dock Tesla. Ingen annan bil har så smarta lösningar. De två tyskarna känns fem år äldre, minst. Och då har jag inte ens nämnt den silkeslena drivlinan.

BMW 750il xDrive
Den digitala mätartavlan byter vy beroende på körprogram. Aktuell hastighet och varvtalsiffra förstoras för extra tydlighet.
Stor head up-display. Via rattknapparna kommer radiolistan upp på vindrutan när man letar nästa station.
Vifta med fingrarna för att styra olika funktioner. Med gester kan man bland annat höja volymen och byta radiokanal med förbestämda tecken.
Kylargardinen är tillbaka. BMW:s grill öppnas eller stängs beroende på motorns ansträngning.
Mercedes S 350 d 4Matic Lang
Bra och tydlig digital mätartavla, men med färre finesser än BMW och Tesla.
Detaljerade stolsinställningar finns i menyskärmen. Vissa massageprogram tar hjälp av stolsvärmen för att mjuka upp trötta ryggar.
Nackstödet ställer in sig automatiskt efter förarens längd, beräknat efter stolens avstånd till ratt och pedaler, för att ge bästa möjliga skydd.
Den främre parkeringskameran är dold bakom Mercedes-grillen och fälls ut vid behov.
Tesla Model S p90D
Digital mätartavla som går att skräddarsy efter förarens preferenser. Allt styrs via rullarna på rattkransen.
Spakar och fönsterhissar är hämtade från Mercedes, som tidigare ägde tio procent av Tesla. Samma växelväljare finns således i två av testbilarna.
P-sensorerna visar exakt avstånd till föremålen närmst bilen, både fram och bak.
På den stora pekskärmen kan man välja hur snabbt P90D ska accelerera. I läget ”insane” (galen) gör bilen 0–100 km/tim på 3,3 sekunder på bekostnad av kortare räckvidd.

Tre ståtliga femmeters karosser rullar genom det gröna landskapet. De representerar det allra bästa som bilindustrin kan uppvisa just nu. Inga andra modeller på marknaden når samma tekniska höjd. Här finns framtidens teknik redan i dag.

BMW 7-serie är den nyaste modellen i trion. Testbilen 75oiL xDrive har ett grundpris på 1 148 500 kronor och bokstaven L betyder att bilen är förlängd 14 cm, till 5,24 m, för bättre benutrymme i baksätet. Karosstommen har en kärna av kolfiber och är klädd med höghållfast stål utanpå. Under aluminiumhuven finns en 4,4-liters V8-motor med dubbla turboaggregat som ger 450 hästar och 650 Nm i maximalt vridmoment.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

BMW hamnade på fjärde och Mercedes på åttonde plats bland 25 märken vid senaste AutoIndex där bilägarna själva sätter betyg på sitt bilinnehav. Tesla finns inte med i undersökningen på grund av ett för litet underlag.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades BMW som tredje märke och Mercedes som sjunde märke. Lojalitetspoängen gav BMW tredje plats och Mercedes femte. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i sjunde plats för BMW och nionde för Mercedes. I verkstadsenkäten rankades BMW som 15:e märke och Mercedes som 19:e.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2016 och gäller privata ägare med årsmodellerna 2009–2015.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.