Bild
Nästa artikel

Test: 6 Wagon, Optima SW & Superb Combi (2016)

Nybilstest

Kia Optima är en pigg utmanare men möter hårt motstånd i Mazda 6 och Skoda Superb, som båda är tidigare testvinnare. Det blev en jämn match mellan tre rymliga och fullutrustade familjebilar, med en knapp seger för förnuft.

Det har sina sidor att rättvist jämföra bilar med olika utrustningsnivå, särskilt när det varierar mellan en sparsam instegsmodell och den lyxigaste versionen.

Men när det gäller Kia Optima GT Line, Mazda 6 Optimum och Skoda Superb L&K (Laurin & Klement), handlar det om de mest utrustade varianterna.

Sällan har vi kört ”vanliga” bilar som varit så välförsedda som dessa tre, fullpackade med mer eller mindre nödvändiga finesser.

Kia finns visserligen i en ännu vassare GT-version, men då med en bensinturbo och priset landar då på 384 900 kronor!

Optima kostar i testbilens utförande modiga 361 900 kronor. Kia släpper dock Optima GT Line för ett starkt subventionerat introduktionspris – 331 900 kronor.

Den billigaste versionen av Optima Sportswagon, Komfort, går lös på 322 900 enligt prislistan – just nu 292 900.

Man kan få en V90 för 319 000. Den har visserligen manuell växellåda och 150-hästars diesel. Volvo har satt en prisnivå med V90 som troligen kommer att bli, eller redan är, en slags rikslikare.

Kia, Mazda och Skoda har en formgivning som ligger mycket nära varandra, detaljer skiljer dem åt.

Jämför vi grundpriset är Kia Optima dyrast. Utgår vi  från introduktionspriset är den billigast. Men ingen vet hur länge det priset står sig. Dessutom har både Mazda och Skoda fyrhjulsdrivning. Det är ett tillval som Kia inte har. Koreanens dieselmaskin är dessutom ett antal hästkrafter svagare, 141 jämfört med Mazdas 175 och Skodas 190 hästkrafter. De starkare maskinerna i Mazda och Skoda har också betydligt högre vridmoment.

Motorstyrkan har man kanske främst nytta av vid maxlast eller då man ska dra ett släp. Där skiljer sig förmågan avsevärt. Kia klarar max 1 500 kg, Mazda 1 600 och Skoda 2 200!

Skulle vi plocka bort fyrhjulsdrivningen från Mazda och Skoda blir grundpriserna  lägre – 339 tusen för Mazda och 345 tusen för Skoda, vilket är lägre än för Kia. Det finns absolut fog för att säga att Kia Optima är dyr jämfört med de etablerad konkurrenterna.

Frågan som inställer sig är förstås om Optima är bättre?

»Både ganska långa och inte fullt så långa kan få till en bra körställning i alla tre.«

Bäst körställning hittade jag i Kia Optima. Det handlar för min del om att först få rätt avstånd till ratten.

Jag börjar nästan alltid med att dra ratten så långt mot mig som möjligt och sedan justera stolen. Det blir alltid det lägsta sittläget och sedan vinklar jag upp stolens framkant.

Det är ärligt talat inga stora skillnader mellan de tre testbilarna. Inställningsmöjligheterna är bra och lätta att ändra under körning.

Jag hörde heller inte någon av de andra i testlaget beklaga sig. Att ta bilen efter testförare Marianne (158 cm) innebär att jag inte ens kan sätta mig bakom ratten. Jag måste först skjuta tillbaka stolen och sedan sänka den från högsta till lägsta. Men att Marianne inte hade något att invända i någon av testbilarna är ett gott betyg.

Det betyder att både ganska långa och inte fullt så långa kan få till en bra körställning i alla tre testbilarna. Vi representerar ett spann på 158 till 190 cm.

 

Vi gav oss ut på en testrunda upp mot Värmland, på sommardäck, just innan snökanonerna slog till. Vid varje byte och paus för lunch eller fika kollade vi varandras intryck.

Vi blev snart varse att omdömena var jämna och i det mesta positiva.

– Det här är ju utan tvekan tre bra bilar, kommenterade Marianne över en kopp kaffe i Kopparberg.

Vi hamnade därför snart i en diskussion om priserna. Den allmänna uppfattningen var att man får fyrhjulsdrivningen ganska billigt och att den kan vara värd priset. En koll i prislistorna visar att Mazda tar 6 900 för AWD och Skoda 7 000 för sin 4x4. Det tycker vi är ett mycket rimligt tillägg.

Det är en uppfattning som  som förstärktes när snökaoset några veckor senare drabbade Stockholmområdet hårt.

Skoda har för övrigt kvar senaste Haldex-version, nu-mera med namnet BorgWarner.

Med hjälp av redaktionens lyft i garaget kröp vi in under bilarna. Mazda har uppenbar-ligen en egen AWD-version
men av samma typ som Skoda – en elektriskt manövrerad koppling.

Det finns en liten nackdel med fyrhjulsdrift. Drivning på alla fyra hjulen kostar alltid lite mer vikt och lite mer i bränsleförbrukning. Nu beror skillnaderna delvis också på motorernas storlek.

Med samma kulör hade det varit svårt att skilja på Kia Optima, Skoda Superb och Mazda 6.

Kia är snålast och släpper ut minst av den oönskade gasen koldioxid i blandad körning. Den har också lägst skatt. Det är inga stora pengar. Men nog känns det bättre att betala 1 600 istället för 2 400 eller 2 800 kronor per år?

Körintrycken ger inga större skillnader så länge vi lufsar fram i lugnt tempo. Alla tre håller spåret bra, känns stabila och man slipper göra små korrigeringar på raka motorvägar.

Hjulupphängningarna är i stort sett identiska. Fram är det fjäderben med en undre triangellänk och en krängningshämmare fäst via stag, elakt kallade knarrstag, eftersom kullederna varierat i kvalitet och då ger upphov till ett knarrande ljud när man till exempel passerar fartgupp.

»Kia tycks röra sig mindre vid hård kurvtagning och gå lite rakare.«

Bak gäller multilänk vilket innebär en bärarm med separat fjäder och stötdämpare, två tvärlänkar och ett framåtriktat momentstag och krängningshämmare. Det ger bra möjligheter att få till stabila vägegenskaper.

De visar sig också hålla streck när vi lastar maximalt och kör undanmanöverprov. Alla tre sköter sig bra. Kia gick med något mindre tendens att kasa med bakvagnen.

Men flygplatsens asfalt var våt och det påverkar bilarnas beteende. Så vitt vi kan bedöma håller alla tre en mycket bra körsäkerhet.

När vi kör riktigt hårt och jämför de tre tycks Kia röra sig mindre vid hård kurvtagning och gå lite rakare och mer lätthanterligt.

Skoda har DCC, Dynamic Chassi Control, som standard i mest utrustade versionen L&K.

Det innebär att alla stöt-dämpare kan ändra karaktär genom en elektriskt manövrerad ventil. Det är en förnämlig konstruktion som ger betydande skillnader i de olika programmen. Dessutom är funktionen genom den här tekniken riktigt bra.

Men det överraskade denne skribent tidigt en morgon. Jag körde med DCC i komfortläge Skodan gungade mig mjukt och behagligt över vägens ojämnheter, men bilisten framför mig trodde att jag låg och blinkade med helljuset och blev irriterad. Vi skiljdes tyvärr inte som vänner.

 

Apropå ljus. Både Kia och Mazda använder full LED-teknik. Skoda har bixenonljus.

Eftersom inställningen av bilens strålkastare alltid utgår från halvljuset, händer det ibland att helljuset inte är perfekt synkroniserat med halvljuset. Då är det inte mycket att göra om inte också helljuset är justerbart och det är det sällan.

Kias helljus hade förnämlig längd. Men det lyste halvvägs upp på trädstammarna. Halvljuset var däremot utmärkt. Tyvärr hade det starkt ljus i bländningspunkten och fick därför bara en god fyra i betyg.

Optimas förarplats är modernt och logiskt utformad. Rak nedre rattkrans med många knappar på ratten. Växelpaddlar ingår också.
Mycket cockpit-känsla. Koncentrerad instrumentering. Högt placerad display och Head Up Display gör att blicken knappt behöver lämna vägen.

Dieselmotorernas karaktär gör att man inte märker så stor skillnad mellan 141, 175 och 190 hästkrafter, förrän man verkligen trycker på, som vid en omkörning. Då är Mazda 6 med 175 hästar lite snabbare än Skoda Superb med 190. Lite oväntat kanske. Men å andra sidan har Mazda en tjänstevikt som är 100 kg lägre än Skoda.

Jämför vi våra siffror från tidigare test med Skoda Superb så stämmer tiderna exakt.

Kia hinner däremot inte alls med de två andra. Optima är hela tre sekunder långsammare än Mazda upp till 100.

När det gäller omkörnings-acceleration från 70 till 110 km/tim skiljer det en sekund till Optimas nackdel. Där upplever man inte skillnaden lika tydligt. Den känns tillräckligt snabb.

Vid accelerationstestet verkar Kia växla tidigare. Den tycks gå efter vridmoment, inte maxeffekt. Skoda har en egenhet att starta mjukt. Den tycks ha en inbyggd momentbegränsning eller ha mjukare ingrepp av växellådans koppling från start. Det känns som om den skulle kunna gå snabbare.

Bromsförmågan på våt asfalt var i stort sett identisk. Alla tre stannade efter omkring 42 meter. Det är bra med tanke på vätan.

Bagageutrymmet är välplanerat med bakre ryggstöd delat 40/20/40 och särskild plats för insynsskyddet.Justerbart lastfixeringssystem och lastförskjutningsnät är standard. Elmanövrerad baklucka är också standard i GT Line. Luckan öppnas automatiskt när man står bakom bilen med nyckeln i fickan.
Mazda har inte lika flexibel delning av baksätets ryggstöd. Vid fällning blir heller inte lastutrymmet helt plant. Men det visar sig att Mazda har bäst längd vid fällning och klarar flest läskbackar, trots att utrymmet i liter räknat är minst av de tre testbilarna. Mazdas baklucka får man öppna för hand.
Poängen med Skodas Superbs bagageutrymme är den raka formen och att det är lätt att lasta. Bagageluckan är elektriskt manövrerad och testbilen var extrautrustad med virtuell pedal – vifta med foten och luckan öppnas automatiskt. Variabelt dubbelgolv, lastöglor och löstagbar ficklampa är standard.

När vi tittar närmare på baksäten och bagageutrymmen ser vi olika prioritering. Både Kia och Skoda Superb har rejält tilltaget utrymme i baksätet. De har framför allt benutrymme som räcker för de flesta vuxna.

Den stora skillnaden för barnfamiljer med en bil i den här storleken jämfört med golfklassen, är att det är så mycket lättare att placera en barnstol bakvänd i baksätet. Det är inte kul att försöka få ett motsträvigt barn i vinteroverall på plats när utrymmet är knappt.

Skoda Superb är värd ett extra plus för att den har sidokrockkuddar som skyddar åkande i baksätet.

Superb klår både Mazda 6 och Kia Optima när det gäller bagagerumsvolym. Men vi fick in flest läskbackar i Mazda. Kia och Skoda har mer flexibel fällning av bakre ryggstödet. Kia och Skoda har också elöppnade bakluckor.

Kontrollen av rostskyddet visade att alla tre har förhållandevis bra skydd, med vissa svagheter. Skoda bedöms som lite bättre och får betyget fyra och de två andra betyget tre.

»Det är svårt att peka på några tydliga svagheter, desto lättare att hitta fördelar.«

Testlagets åsikt är att Skoda Superb är den bästa bilen och vinnare i den här jämförelsen. Det är svårt att peka på några tydliga svagheter, desto lättare att hitta fördelar. Skoda ger lite mer på punkt efter punkt.

Testvinnare igen!

1. När Skoda gjorde entré i Sverige så var det nog många som log lite överseende. Felicia blev en ny 4L, en bil för den som måste men egentligen inte ville ha en bil. I dag kan man fråga sig, vilken bil i VW-koncernen som är mest prisvärd? Skoda Superb känns gedigen med ett bra rostskydd och med den viktigaste tekniken från syskonen om än inte det allra senaste, så ändå tillräckligt för att hävda sig som ett verkligt förnuftigt alternativ. Och en fullutrustad Skoda som L&K har verkligen tillräckligt. Dessutom tillåter sig Skoda att överraska med underfundiga lösningar. Vem skulle över huvud taget tänka sig att göra fack i framdörrarna för att där stoppa in ett hopfällbart paraply?

2. Knapp tvåa blir nya Kia Optima som är en frisk fläkt i klassen. Den har den smartaste automatiska öppningen av bakluckan, stabila köregenskaper och skapligt rostskydd. Motorn har lite hård gång och kan vibrera, ibland störande på tomgång, men den är snål.

3. Uppdaterade Mazda 6 är inget dåligt val. Man har jobbat hårt för att sänka ljudnivån och lyckats bra. Motorn är superkvick och bilen känns säker och rolig att köra. Bra utrustad med genomtänkt förarmiljö. Inte riktigt lika flexibel inredning som de två andra.
 

Kommentar av Marianne Sterner, testförare: I det här gänget är det svårt att hitta en given favorit. Mazda 6 är trevlig att köra men kvalitetsintrycket är lite klenare än i konkurrenterna och bullernivån lite för hög för mina öron. Skoda och Kia är lika på flera sätt. Koreanen är snyggast, verkar välbyggd och har ett praktiskt lastutrymme, men högt pris. Min vinnare är Skoda Superb med fler kluriga detaljer, enkelt mediesystem, smarta körprogram, starkare motor och 4x4 till ett rimligt pris.

Kommentar av Erik Rönnblom, testledare: Jag måste erkänna att jag blev överraskad av Kias distinkta köregenskaper. Styrningen känns  direkt och exakt med bra känsla för underlaget. Kia Optima är fortfarande en favorit. Men när jag började köra till och från jobbet med Skoda, och göra alla de där vanliga vardagssysslorna, insåg jag hur bra Superb är. Och 4x4 verkar bli nödvändigt när man tvingas utsättas för bristerna i Storstockholms vinterväghållning! Optima som laddhybrid blir hetare.

Kia Optima SW GT Line 1,7 CRDi DCT
Klassisk design. Varvtal till vänster och hastighet till höger. Tempmätare är bra men ovanligt. I färddatorns display de flesta görs bilinställningar – enbart möjligt vid stillastående.
Kia har sjuväxlad dubbelkopplingslåda med framhjulsdrivning. Knapp för rattvärme och körmode: Sport/Normal/Eco.
Vi gick bet på att få igång röststyrning med Iphone, även via Siri. För övrigt är inställningar enkla – om man står i P-läge.
Kia har subjektivt aningen långsam värme i stolen fram och i baksätet – och ingen värme i ryggen bak visar värmekameran.
Mazda 6 Wagon Optimum 2,2 DE/175 Aut AWD
Mazda kör med tre instrumenttavlor, stor hastighetsmätare i mitten, liten varvtalsmätare till vänster, färdinformation till höger. Yttertemp alltid synbar. Genomtänkt och informativt.
Mazda har 6-stegad automatlåda, AWD och växelpaddlar. Har högsta varvtal av de tre vid 110 km/tim: 2 100 v/min.
Vi gillar verkligen Mazdas smarta styrning av infotainment. Fem snabbknappar och ett stort vred stör föraren mindre.
I Mazda 6 Optimum är värme i sits och ryggstöd bak standard. Enligt värmekameran finns ett flertal stora värmepunkter.
Skoda Superb Combi L&K 190 TDI DSG 4x4
Skodas numera bekanta instrumentkluster kan bilda skola. Tydliga siffror med bra belysning och en bra färddator i mitten. Att nolla trip-mätaren är gjort på ett kick. Föredömlig placering!
Superb har sexväxlad dubbelkopplingslåda med 4x4-drivning (BorgWarner). Särskild hjälp finns för branta nedförslut.
Superb L&K har DCC som standard vilket innebär fyra körprogram med möjlighet att göra egna val i ”Individual”.
Skoda har jämnast värme i baksätet och den uppvärmda ytan i ryggen når jämfört med konkurrenterna högre upp.

Det har sina sidor att rättvist jämföra bilar med olika utrustningsnivå, särskilt när det varierar mellan en sparsam instegsmodell och den lyxigaste versionen.

Men när det gäller Kia Optima GT Line, Mazda 6 Optimum och Skoda Superb L&K (Laurin & Klement), handlar det om de mest utrustade varianterna.

Sällan har vi kört ”vanliga” bilar som varit så välförsedda som dessa tre, fullpackade med mer eller mindre nödvändiga finesser.

Kia finns visserligen i en ännu vassare GT-version, men då med en bensinturbo och priset landar då på 384 900 kronor!

Optima kostar i testbilens utförande modiga 361 900 kronor. Kia slä

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Mazda hamnade totalt på nionde, Skoda på 13:e och Kia på 15:e plats bland 25 märken vid senaste Auto-Index där bilägarna själva tycker till om sitt bilinnehav i stort och smått.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Mazda som tia, Skoda elva och Kia 16:e. Lojalitetspoängen gav Mazda tionde plats, Skoda elfte och Kia 14:e plats. Vid bedömningen av återförsäljarna rankades Mazda som tionde märke, Kia 13:e och Skoda 14:e. I verkstadsenkäten blev Mazda åtta, Kia tolva och Skoda 18:e märke.

Undersökningen genomfördes första kvartalet 2016 och gäller privata ägare med årsmodellerna 2009–2015.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.