Bild
Nästa artikel
Volvo V60 2015.

V60 på höjden

Begbil

Volvo V60 Cross Country är en blandning av kombi och suv – helt enkelt en crossover.

Cross Country-versioner av Volvos herrgårdsvagnar har visat sig vara ett framgångsrecept. 1997 kom första modellen baserad på dåvarande V70. Den lite mindre kombin V60 kom 2015 som Cross Country. För att skilja namnmässigt på suven XC60 och V60 som Cross Country, kallas bilen ibland för V60 CC. Ovanligt nog finns Cross Country-utförandet även på sedanen S60.

V60 finns antingen med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, kallat AWD. Den vanligaste motorn är D4, en femcylindrig diesel på 190 hk. Den finns antingen med fyrhjulsdrift eller tvåhjulsdrift. D3-motorn på 150 hk finns enbart med framhjulsdrift. Bensinalternativet T5 med 244 hk finns med fyrhjulsdrift.

Det som skiljer Cross Country-modellen från vanliga V60 är yttre plastdetaljer och framför allt har CC upp till 20 cm markfrigång. V60 CC med framhjulsdrift är ett billigare alternativ om det främst handlar om bekvämare insteg och inte framkomlighet på skogsvägar. Om det sistnämnda är intressant – välj AWD.

 

Vägegenskaperna är stadiga, speciellt märks det med AWD på vintervägar. Chassit känns lagom avvägt för att både ge körkontroll och komfort. Fyrhjulsdriften kommer från Borg Warner, tidigare Haldex, och fungerar riktigt skapligt. Skillnaden är stor mot den sega
viskokoppling som fanns på sena 90-talet.

V60 CC AWD är en utmärkt långfärdsvagn och erbjuder härlig komfort. Stolarna är sköna, förarmiljön tydlig och lättskött. Ovanligt bra ljudkomfort noteras också. I vårt stora bullertest 2016 visade sig Volvo V60 CC vara en av de tystaste bilarna, nästan i klass med lyxvagnen Mercedes S-klass.


Baksätet rymmer tre personer, men två sitter bäst. Sätet är skönt och man sitter relativt högt, men utrymmet är inte imponerande. Bagageutrymmet är relativt trångt för att vara en kombi, 430 liter eller 13 läskbackar ryms med baksätet i normalläge. Dålig bakåtsikt är en annan svag punkt.

 

V60 har inte haft lika mycket kvalitetsproblem som V70, men helt felfri är den inte. Autobromsen har krånglat på vissa bilar. Kamera- och radarsystem har bytts ut och mjukvaruuppdateringar har också gjorts. Fel på infotainmentsystemet, bland annat navigationen, har också drabbat en del exemplar. Ett annat fel har gällt krångel med den automatiska medlutsbromsen, som inte aktiveras. Ägarna har också klagat på missljud från inredningsdetaljer.

Cross Country-modellen kom sent i V60:s livscykel, men ändå har några återkallelser gjorts. Under 2016 återkallades bilar för risk för att motorn kunde stängas av under körning. Då kunde också servostyrningen upphöra att fungera. Detta gällde på den femcylindriga diesel-
motorn. Cirka 24 000 Volvo återkallades i Sverige, bland dem V60 CC.

Två återkallelser har handlat om risk för fel på förarkrockkudden. Det gällde först exemplar tillverkade 2015 och 2016. Under 2017 gjordes en återkallelse till, denna gång för bilar modellår 2017.

Risk för fel på säkerhetsbältet på passagerarsidan fram gjorde att Volvo återkallade bilar. Det rörde exemplar tillverkade 2015 och 2016, dock inte på den svenska marknaden. För den som tittar på exemplar som sålts nya utomlands kan denna återkallelse vara aktuell. En auktoriserad verkstad kan se vilka exemplar som återkallelserna gällt för och om de är utförda.

 

Utbudet av V60 CC är relativt stort. Ungefär hälften av de begagnade exemplaren är utrustade med fyrhjulsdrift, AWD. Exemplar med D4-motorn och AWD är högre prissatta än bilar med D3-motorn. Cross Country-varianten av V60 är klart dy-rare som begagnad än vanliga V60.


Köpguiden

ALLMÄN INFORMATION

Registreringsår/mil 2015/6 000
Kaross Kombi 5d
Motor 2,4/190 hk
Dekl. förbrukning 5,7
Skatt 3 084 kr
Begpris 225 300 kr
Nypris 2015 366 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  D4 AUT. AWD T5 AUT. AWD
Längd/bredd, cm 464/187 464/187
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 823/477 1 735/455
Max släpvikt, kg 1 900 1 600
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 %/2 400 4/1 969
Effekt, hk 190 245
Toppfart, km/tim 205 210
0-100 km/tim, s 8,9 6,6
Bränsle, liter per 100 km 5,7 6,6
CO2, g/km 149 153

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2015 232 900 225 300 213 500 203 200 193 000
2016 247 900 239 300 228 000 217 000 206 000
2017 259 000 250 000 238 500 226 900 215 500

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Ej automat 15-17 -9 000
Ej AWD 15-17 -9 000
D3 150 hk 15-17 -18 600
T5 245 hk 15-17 +13 300
Business Edition 15-17 +8 000
Business Edition Pro 15-17 +8 000
Momentum 15-17 +-0
Summum 15-17 +2 000
S60 CC (sedan) 15-17 -14 300

BILPROVNINGEN

V60 och S60 får toppresultat hos Dekra, bäst i sin storleksklass. Anmärkningar är sällsynta även på exemplar med långa körsträckor.

ROSTSKYDD

Motorhuv av aluminium. Bakluckan har bra tätade skarvar, men är inte behandlad inuti. Volvo har innerskärmar av hård skyddade plast i ytterkanterna. Bakskärm med liten smutssamlande hylla, inklädd av innerskärmens plastkant. I främre dörrstolpe och innerskärm finns en ljuddämpande plastkudde som samlar smuts och vatten. Bottenplattan är täckt av stora plastsköldar. Det finns en del otätade skarvar och bara delvis skyddande slitskydd. Behandling finns i balkar, men det är inte heltäckande. Bakre länkarmar i aluminium och bränsletank i plast. (Rostskyddsgaranti: 12 år).

EKONOMI
 Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 14,41 kr/l. Diesel: 15,61

  D4 AUT. WD T5 AUT. WD
Pris 225 300 237 800
Värdeminskning 34 000 36 000
Skatt, besiktning 3 300 1 800
Försäkring 4 600 4 600
Bränsle 11 200 16 000
Reparationer, service 6 000 5 000
Däck 2 000 2 000
Totalt per år 64 500 67 500
Totalt per mil 43 45

Reparationskostnader

Avgassystem exl. främre rör 8 269 kr
Katalysator 13 765 kr
Hjullager hö. fram 4 972
Kamrem, 18 000 mil/10 år 6 854 kr
Elektronikbox, motor 12 418 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram 7 020 kr
1200-milaservice 7 024 kr

Säkerhet

Volvo V60 är en av de säkraste bilarna på marknaden, med toppbetyg både i Euro NCAP:s krocktest och i Folksams analys av verkliga olyckor. Detta gäller även Cross Country-modellen. Enligt Folksam är krocksäkerheten minst 40 procent bättre jämfört med medelbilen. Autobroms är standard. Volvo har lättåtkomliga fästöglor för barnstolar och V60 CC får högsta betyg i vår barnsäkerhetsanalys. Bra strålkastarljus noteras också i vårt test.


Konkurrenterna

Opel Insignia Country Tourer 2,0 CDTi BiT 4X4

Opels första försök bland fyrhjulsdrivna kombibilar gick väl halvdant, modellen gjorde inget större väsen av sig försäljningsmässigt. Bilen har dock flera goda kvaliteter och prisnivån är tilltalande. Den här generationen är syskonbil till sista modellen av Saab 9-5.

Registeringsår/mil: 2015/6 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0/194 hk
Dekl. förbrukning: 6,6/100 km
Skatt: 4 388 kr
Begpris: 183 300 kr
Nypris 2015: 336 000 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG Business

Den här generationen av Octavia Scout har sålt bra, tidvis minst lika bra som den vanliga kombin. En vettig bil med få svagheter. Andrahandsvärdet har visat sig förvånande högt, Skoda är inte lågpris längre.

Registeringsår/mil: 2015/6 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0/184 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 2 302 kr
Begpris: 206 500 kr
Nypris 2015: 309 800 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Subaru Levorg 1,6 Lineartronic GT-N

”Levorg levererar” blev rubriken när modellen segrade i vårt långteststall häromåret och utsågs till Årets Långtestbil. Det här är mer av en sportkombi med lägre markfrigång än dessa konkurrenter, men fyrhjulsdrivningen är bra och bilen är mycket stadig på vinterväg.

Registeringsår/mil: 2015/6 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6/170 hk
Dekl. förbrukning: 6,9/100 km
Skatt: 1 416 kr
Begpris: 182 600 kr
Nypris 2015: 309 900 kr
Bilprovningen: i.u.
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Bättre än medel


VW Golf Alltrack 2,0 TDI 4-Motion

Fyrhjulsdrivna Golfar har funnits i mer än 30 år, men som förhöjd kombi kom Alltrack 2015. Syskonbil med Skoda Octavia Scout och delar både teknik och egenskaper med denna. Vilken som är bäst av dessa är en smakfråga.

Registeringsår/mil: 2015/6 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0/184 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 2 198 kr
Begpris: 192 600 kr
Nypris 2015: 293 6000 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.