Bild
Nästa artikel
Citroën Berlingo är drickabackstestets okrönta kung. Hela 68 rödbackar går att stuva in i det utpräglat lådformade och lastvänliga bagageutrymmet.

Backarna ger hårda fakta

Test

Vilka bilar lastar mest i skarpt läge? Vi har testat bagageslukarförmågan hos 249 olika bilmodeller med den klassiska drickabacks-metoden. Resultatet överraskar – många av bilarna är inte alls så rymliga som de offi-ciella måtten gör gällande!

Varje gång Vi Bilägare gör ett test av en kombi, halvkombi, suv eller flexbil ägnar vi en bra stund åt att handgripligen stuva lastutrymmena så fulla som möjligt med drickabackar.

Fånigt, tycker kanske en del kritiker. Vem gör så i verkliga livet? Och vilka använder sig i så fall av de gamla rödbackarna, som numera inte förekommer i särskilt stor omfattning?

Vettigt, menar Vi Bilägares testlag. Vi har under många år använt drickabacksmetoden för att utröna hur bra disponerade lastutrymmena är när det gäller att svälja mer skrymmande gods.

Och det är något vi tänker fortsätta med. Backlastningen är  ett obligatoriskt moment i Vi Bilägares utvärdering av bilarnas praktiska bagagevolym.

Vi har till och med köpt på oss ett rejält lager med rödbackar för att säkerställa att vi kan fortsätta med vår mätmetod även om backarna så småningom helt fasas ut. Det gör att vi även i fortsättningen kan jämföra bilarnas lastkapacitet bakåt i tiden, precis som vi gjort i den här sammanställningen där vi granskat backslukarförmågan hos nästan 250 olika bilar från 2012 och framåt.

 

Huvudorsaken till att vi så envist håller fast vid drickabacksmetoden är att den avslöjar en hel del om bilarnas lastutrymme som inte riktigt framkommer av det officiella lastvolymsmåttet, VDA:s lådlitrar.

Där stuvas ett antal tegelstensliknande literstora klossar in i lastutrymmet, vars vinklar och vrår då kan utnyttjas till fullo.

Detta till skillnad från de mer otympliga drickabackarna, som bättre visar hur väldisponerat lastutrymmet är för mer skrymmande gods. Något som kan vara bra att veta när man åker till byggmarknaden, Ikea eller ska frakta flyttlådor, spisar, kylskåp eller andra skrymmande pinaler.

Därmed inte sagt att VDA-måttet är oviktigt. Tvärtom, det har sin fulla relevans när man lastar bilarna med vanlig packning, exempelvis på semesterresan. Då består resgodset ofta av ett par hårda väskor plus ett antal kassar, mjuka bagar och annat som kan stuvas in i de småutrymmen som finns. I det läget är lådlitermetoden förstås helt rätt som måttstock.

Det som gäller för den som vill ha en laståsna med bredast möjliga register är med andra ord att satsa på en bil som både har ett bra VDA-mått och dessutom presterar bra i drickabackstestet. Då klarar den det mesta i bagageväg!

 

Det finns inte så många bilar som klarar den ekvationen med hedern i behåll, åtminstone inte bland kombibilarna.

Orsaken kan sammanfattas i ett enda ord: design. En modern kombi ska helst ha så lite som möjligt av skåpbil över sig om den ska vara något att räkna med, tycks vara formgivarnas ledstjärna. Följaktligen prioriteras svepande karosslinjer med hårt vinklade bakpartier nästan alltid framför praktisk lastkapacitet.

Några undantag finns dock, bland annat i form av Citroën Berlingo. Här är det utpräglad lådform som gäller, så mycket fyrkantigare kan en bil knappast bli. Kanske inte så konstigt, eftersom Cittran i grunden är ett transportfordon som anpassats för familjebruk.

Snygg är den knappast, men sällsynt utrymmeseffektiv och en mästare på att sluka drickabackar. Hela 68 stycken ryms med nedfällt baksäte och det är bäst i hela jämförelsen.

 

I den stora tabellen här intill ser du i detalj vilka bilar som lastar minst och mest, såväl enligt drickabacksmetoden som i VDA-liter räknat. Sammanställningen omfattar samtliga bilar som drickabacktestats av Vi Bilägare mellan 2012 och 2018. Totalt handlar det om 249 modeller i sex olika klasser, från småbilar till suvar och flexbilar.

Studerar du sifforna noggrant upptäcker du snabbt att ett bra VDA-mått långtifrån alltid är samma sak som en effektiv lastkapacitet när det handlar om svälja drickabackar.

Ett exempel på den saken är jämförelsen mellan kombiversionerna av Mercedes E-klass (förra modellen) och Skoda Superb. Båda har samma VDA-mått, hela 1 950 lådliter, men är totalt olika när det handlar om backslukarförmåga. Mercan vinner på knockout och lastar hela 49 backar mot Skodans 36 med nedfällt baksäte.

Superb, med sitt långa smala lastutrymme, rymmer till och med färre backar än många mellanklasskombi och får bland annat rejält med stryk av sitt mindre märkessyskon Skoda Octavia.

 

Ett annat intressant fenomen som tydligt framgår av vår granskning är att många nya modeller lastar betydligt mindre än sina föregångare. Det gäller bland
annat Sveriges mest sålda bil, Volvo V90. Den är, på grund av sitt hårt vinklade bakparti, en klart sämre laståsna när det gäller skrymmande gods än sin föregångare V70 och rymmer bara 36 backar mot V70:s 45. Detta trots att V90 är betydligt större bil, det skiljer nästan 15 centimeter på längden.

Vi har även gjort en specialstudie av vilka bilar som lastar mest med uppfällt baksäte, det är ju en minst lika viktig uppgift som hur mycket bilarna slukar med fällt säte. På den punkten är – förutom Berlingo – flexbilarna de stora vinnarna och i topp ligger Seat Alhambra (i grunden samma bil som VW Sharan) med 31 backar. Det är drygt tio gånger fler vad som ryms i de sämsta småbilarna, som av naturliga skäl är förlorarna i den här ronden.

 

Bland suvarna är Volvo XC90 den bästa drickabackslukaren, följd av Honda CR-V och Skoda Kodiac. Av halvkombimodellerna ligger Nissan Pulsar klart i topp före Skoda Superb och tätt därefter följer Dacia Sandero, Ford Focus, Opel Astra och Kia Ceed. De tre sistnämnda är av den förra årsmodellen. I småbilsklassen är Honda Jazz överlägsen vinnare, med Hyundai i20 och Seat Ibiza på platserna närmast efter.

Notera att några vanliga fyradörrars sedanmodeller inte finns med i sammanställningen av den enkla anledningen att vi inte testar dem med drickabackar.

 

Som slutkläm på vårt stora lastslukartest har vi kollat vilka bilar som är mest lasteffektiva i förhållande till sin storlek. Detta genom att ta fram ett speciellt index, som bygger på hur många drickabackar bilarna rymmer i förhållande till sina VDA-siffror.

Där är Skoda Roomster och Citroën Berlingo de stora vinnarna. Klara förlorare är förra generationens Mercedes A-kass och Mini Cooper, vars lastutrymmen är sällsynt illa rustade för att kunna sluka skrymmande gods.

Lådliter eller drickabackar – hur mycket får plats?

Hur mycket får egentligen plats i lastutrymmet? Svaret ges i vår stora tabell, där vi redovisar bilarnas bagagevolym på två olika sätt. Dels enligt VDA:s lådliterprincip, som är det officiella måttet på lastkapaciteten. Sammanställningen visar dessutom hur mycket som ryms när bagage-utrymmena proppas fulla med drickabackar av Vi Bilägares testlag.  Som synes är ett bra VDA-mått inte alltid samma sak som en effektiv lastslukarförmåga med drickabacksmetoden.

249 olika modeller av årgångarna 2012–2018 finns med i tabellen och bilarna är uppställda i bokstavsordning för att göra det lättare att snabbt hitta den bil man söker. Av samma skäl är bilarna dessutom indelade i olika klasser. Bra att veta är också att det största lastmåttet – det vill säga med nedfällt baksäte (”nedf.” i tabellen) – står först. Förkortningen ”uppf.” står för uppfällt baksäte. För flexbilar med tre sätesrader gäller måttet med uppfällt baksäte när den bakersta raden är nedfälld. Notera också att några sedanmodeller inte finns med i sammanställningen. Orsaken är att de inte testas med drickabacksmetoden.


Back eller kloss – vi har testat båda

Att det kan skilja ganska rejält mellan bilarnas VDA-mått och det antal drickabackar som får plats vid praktisk lastning är uppenbart. Det framgår tydligt av sammanställningen här nedan. I den vänstra tabellen ser du vilka fem bilar i varje klass som rymmer mest när de lastas med drickabackar.

Den högra tabellen visar vilka fem bilar i varje klass som har störst lastvolym enligt VDA-metoden. Bara i 9 fall av 34 – drygt 26 procent – stämmer bilarnas placering enligt VDA-måtten med placeringen enligt drickabacksmetoden. Något som kanske bör stämma till eftertanke hos den som söker en bil som är bra på att svälja skrymmande gods.

Siffrorna inom parentes efter modellnamnen anger bilens årsmodell och alla uppgifter om lastvolymer gäller med nedfällt baksäte. Finns ingen parentes gäller uppgifterna dagens modell.

För att ta del av de fullständiga testsiffrorna, klicka här.

Varje gång Vi Bilägare gör ett test av en kombi, halvkombi, suv eller flexbil ägnar vi en bra stund åt att handgripligen stuva lastutrymmena så fulla som möjligt med drickabackar.

Fånigt, tycker kanske en del kritiker. Vem gör så i verkliga livet? Och vilka använder sig i så fall av de gamla rödbackarna, som numera inte förekommer i särskilt stor omfattning?

Vettigt, menar Vi Bilägares testlag. Vi har under många år använt drickabacksmetoden för att utröna hur bra disponerade lastutrymmena är när det gäller att svälja mer skrymmande gods.

Och det är något vi tänker fortsätta med. Backlastningen är  ett obligatoriskt moment i Vi Biläg

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-10-25 21:50

Det vore intressant att veta hur många fyllda backar man kan åka med, det är ju inte så vanligt att man åker kring med en massa tomma backar och det är ju ganska meningslöst.
Lastförmåga handlar ju inte enbart om rymd!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.