Bild
Nästa artikel
Inget ansvar för vattenläckage

Inget ansvar för vattenläckage

Reportage

Vattenläckage som skadar bilens elektronik kan bli mycket dyrt att laga – och varken försäkringsbolag, bilhandlare eller importör vill ta någon del av kostnaden.

Adrian Ulander är en besviken Mercedes-ägare. Hans knappt tre år gamla Mercedes C220 behövde repareras för 85 000 kr. Orsaken är vattenläckage till elektronik, styrdon och sensorer. Någon ekonomisk stöttning får han varken från försäkringsbolag, bilhandlare eller generalagent. 

– Det är tydligen sådant man kan förvänta sig på en premium-bil som är knappt tre år gammal, säger Adrian Ulander. Vi köpte en nyare bil för att slippa problem, men det fick vi ändå. Ingen vill ta ansvar för det man sålt, som konsument står man helt oskyddad mot sådant här. 


Det hela började i vintras när varningslamporna på instrumentpanelen började lysa. Adrian Ulander tog bilen till närmaste auktoriserade Mercedes-verkstad, Landrins Bil i Lund. 

Där upptäcktes att vatten har läckt in i kupén från en kabelhärva i torpedväggens plåt på höger sida. Riktigt hur vatten kommit in där är inte klargjort, det är ingen synlig skada på bilen. Vattnet har läckt på golvet på höger sidan och orsakat skador och kortslutningar på elektronik, kablage, sensorer och styrdon. 

– Det här är ett klassiskt fall som händer då och då. Om man ska byta allt som krävs är det ett stort jobb. Vi kan inte garantera att allt blir hundra procent bra igen, men i vår offert till kunden finns det som vi har kunnat upptäcka. Det kan finnas fler komponenter som är skadade som vi inte upptäckt, säger Orvar Thool, platschef på Landrins Bil i Lund. 

Hur har det kunnat läcka in vatten om bilen inte är skadad?

– Det är svårt att härleda var det börjat läcka in vatten. Jag tror det är omöjligt att upptäcka om man bara lyfter på huven, det är bilen som talar om att det finns skador genom varningslampor som tänds. 

– Den här bilen är ett blankt papper hos oss, det finns ingen servicehistorik inom vår organisation. Om bilen hade varit såld och servad hos oss från början hade vi haft ett större ansvar för att tidigt upptäcka något som är fel. Möjligheten till goodwill hade då sannolikt ökat. Om det är någon annan än bilägaren som ska stå för detta är det handlaren som sålt bilen, säger Orvar Thool. 

»Mercedes anser att det är normalt att en 2,5 år gammal bil kan läcka in vatten via en av fabriken gjord kabeldragning till kupé.«

KVD Bil, där Adrian Ulander köpte bilen, kräver bevis för att felet fanns där vid köpet. Annars vill de inte ersätta honom för reparationskostnaderna. Något som är omöjligt för Adrian Ulander att bevisa eftersom inte ens verkstaden vet vad som orsakat läckaget. 

Någon ersättning från försäkringsbolaget Vardia får han inte heller. De ersätter inte maskin/elektronikskador som är orsakade av fukt. 

Han har vid ett par tillfällen varit i kontakt med Mercedes-Benz kundtjänst, men eftersom bilen inte är servad på auktoriserad verkstad får han ingen goodwill. I sitt svar skriver de att det inte finns någon möjlighet till kompensation. 

Orsaken till att bilen inte servades på auktoriserad verkstad är den långa kön till att få verkstadstid. 

– Vi ville inte överskrida rekommenderad körsträcka för service och det fanns ingen auktoriserad verkstad i Skåne som hade tid att ta emot min bil förrän mot slutet av sommaren. Därför servade vi på Mekonomen istället, säger Adrian Ulander. 

 

Mercedes-Benz generalagent vill inte uttala sig i ärendet eftersom de inte känner till detaljerna. De har inte kontrollerat uppgifterna med verkstaden. 

– Att Mercedes säger att det inte finns möjlighet till kompensation är förstås en fråga om inställning och vilja, inget annat. Jag kan bara konstatera att Mercedes anser att det är normalt att en 2,5 år gammal bil kan läcka in vatten via en av fabriken gjord kabeldragning till kupé. Det är en plats som vare sig är utsatt för direkt slitage eller möjlighet till åverkan från mig som konsument, säger Adrian Ulander. 

– Två och ett halvt år måste mer än väl understiga förväntad livslängd på tätning. Det är ett ställningstagande från Mercedes som jag tror fler kan vara intresserade av att känna till.

Adrian Ulander är en besviken Mercedes-ägare. Hans knappt tre år gamla Mercedes C220 behövde repareras för 85 000 kr. Orsaken är vattenläckage till elektronik, styrdon och sensorer. Någon ekonomisk stöttning får han varken från försäkringsbolag, bilhandlare eller generalagent. 

– Det är tydligen sådant man kan förvänta sig på en premium-bil som är knappt tre år gammal, säger Adrian Ulander. Vi köpte en nyare bil för att slippa problem, men det fick vi ändå. Ingen vill ta ansvar för det man sålt, som konsument står man helt oskyddad mot sådant här. 


Det hela började i vintras när varningslamporna på instrumentpanelen började lysa

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#2
2019-11-18 16:26

Förjäkligt sjukt dåligt.

#3
2019-11-18 17:02

Dumt råd eftersom den kommer för sent, men köp en Toyota eller eller Lexus i stället, de japanska fabrikanterna brukar ta ansvar för sina produkter, i den mån de går sönder. Just Mercedes och VW har alltid varit extremt dåliga för att stå för de fel som kan uppstå i deras produkter. Minns en artikel om en Mercedesägare i början av 2000-talet vars bil rostade så att det hördes, men Mercedes nekande garanti därför att han inte var en "stor kund" hos dem, dvs. inte köpte tillräckligt många bilar tillräckligt ofta för att de skulle bry sig. Samma verkar gälla än idag. Därutöver är ju Toyota mycket mer felfria och håller klart bättre jämfört med de tyska bilarna

#4
2019-11-18 18:53

Svenne60.

Det var bla jag som uppmärksammade VIB och Boo Wennerberg på Mercedes rostproblem under början på 2000talet eller slutet 1900talet på en bekants Mercedes Eklass så det blev ett reportage, ett av många följande reportage om rostproblemen och deras ovilja att ta ansvar för sina mediokra produkter. Men det finns ju riktiga premiumbilar i form av Lexus.

#5
2019-11-19 19:45

Lexus som har synliga rostangrepp direkt från fabrik...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.