Häftigaste raketbilarna genom tiderna
Del 5 av 7

THE GREEN MONSTER

Mannen bakom Green Monster är Art Eugene Arfons. Motorn (General Electric J-79) i bilen som noterades för tre fartrekord mellan 1964 och 1965 hämtades från en F-104 Starfighter, ett flygplan som bland annat användes av NASA fram till 1994. Ryktet säger att Art provkörde motorn bunden vid ett träd i trädgården hemma I Akron, Ohio. Arts karriär inleddes med dragracing men gick sedan helt in på fartrekordsatsningar. Bäst noterades Art för en snittfart på 927 km/t under den flygande engelska milen. En av hans värsta konkurrenter vid tillfället var hans bror, då bakom ratten i Wingfoot Express.

Kommentarer

#1
2015-07-02 22:57

Rak 2 nådde 238 km/t inte 230.
Med en dragkraft på 5400 kg var den teoretiska toppfarten över 315 km/t om all kraft släppts direkt, istället tändes raketerna i sekvens med en elektrisk gaspedal för att förlänga körtiden, därav bara 238.
Detta var också världens andra bil med vingar, därtill justerbara under körning, den fösta var Rak 1.

Efterföljaren Rak 3 testades på järnväg, nådde 256 km/t och är historisk genom att det var första gången man använde bromsraketer som sedan kom till användning i rymden.
Rak 5 återvände till landsvägen och liknade en F1-bil med vinklad helt plan nos som var tänkt att fungera som vinge men projektet avbröts innan den var färdig när GM köpte Opel.
Tre raketdrivna flygplan byggdes.
Dessutom raketmotorcykeln Motoclub SS, över 200 km/t, världens första helförzinkade fordon.

#2
2015-07-03 06:18

De flesta har nog egentligen turbojetmotorer i stället för raketmotorer!

#4
2016-08-07 10:51

This is the appropriate blog for anyone who needs to learn about this issue. You comprehend so much its almost difficult to argue with you (not that I really would desire… HaHa). You undoubtedly set a brand new spin on a subject thats been written about for years. Excellent items, simply great! http://www.darkhacks24.com/marvel-contest-of-champions-hack/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.