Nästa artikel
”Lotus nya elbilar kan lära alla andra märken en läxa”
Krönika

”Lotus nya elbilar kan lära alla andra märken en läxa”

Publicerad 28 april 2021 (uppdaterad 28 april 2021)
Om lättviktsfanatiska Lotus lyckas bygga världens första lätta suv med eldrift är det bara att applådera, enligt Erik Söderholm.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


2,2 ton. Ungefär så mycket väger några av de elbilar som snart lär bli vanliga på svenska vägar, Skoda Enyaq och Volvo XC40. För att inte tala om överviktiga Audi e-tron där vågen visar hela 2,6 ton.

Det är ett otyg att nya bilar blir så mycket tyngre, och något som jag klagat på tidigare. Högre vikt innebär inte bara högre förbrukning och kortare räckvidd utan också att chassikomponenter och bromsar måste klara bilens tyngd. För att inte tala om att de kräver mer resurser under tillverkningen.

Den som snålar in på exempelvis bromsarna straffas med längre bromssträcka och det kan kosta liv.

”Lotus kan införa ett nytt lättviktstänk för att banta framtida elbilar”

Men det finns ett ljus i tunneln som jag tycker känns väldigt hoppfullt. Inget bilmärke verkar komma undan elektrifieringen, inte heller brittiska Lotus, som gjort sig känt för att utveckla bilar med imponerande låg tjänstevikt.

Lotus ska bara bygga elbilar under det ”sena 2020-talet”, som märkeschefen Matt Windle uttrycker det. Märket ingår i dag i Geelykoncernen tillsammans med bland andra Volvo och Polestar.

Min förhoppning är att Lotus inför ett helt nytt lättviktstänk med spännande materialval och kluriga ingenjörslösningar för att banta framtida elbilar. Och att dessa lösningar sedan sipprar in i Volvos klunsiga vagnpark.

Evija med 2 000 hk blir Lotus första nya elbil.

Lotus första nya elbil blir ”hyperbilen” Evija som kostar 20 miljoner kronor. Där är det förmodligen inte så svårt att banta bort övervikten eftersom en hög prislapp medger dyra och lätta material.

Men efter Evija kommer förmodligen en bil med ”suv-attribut” och lägre prislapp. Den modellen bygger på en helt ny plattform som dessutom ska delas med andra märken i Geelykoncernen.

Säga vad man vill om suv-manin, men om Lotus lyckas bygga världens första lättviktssuv med eldrift är det bara att applådera – och något för fler att ta efter.

Läs också: Klumpiga elsuvar kan väga över 3 ton: ”Bättring krävs!”

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.