Vettigt, varför bry sig på en bilmodell som i grunden drar väldigt lite bränsle i förhållande till storlek. Det är att gå över ån efter vatten att göra denna bilmodell som hybrid..
Vettigt, varför bry sig på en bilmodell som i grunden drar väldigt lite bränsle i förhållande till storlek. Det är att gå över ån efter vatten att göra denna bilmodell som hybrid..
Denna som elbil vore mumma. Men det lär väl dröja… Gissar att det isåfall blir en motsvarighet till elektriska A6 som blir storleken Superb. Noterar att Skoda planerar sådan till 2026 men jag antar att man får lägga till 1-2 år.
Snoid, jag anser att Octavian inte behöver vara en hybrid överhuvudtaget.. du kör lätt en Octavia på under 0,55 liter/mil blandad körning och den rymmer mer än tex en XC60 som drar nästan det dubbla.
Axa, håller med dig 100%.. hade de gjort om Octavian till en elbil hade jag velat ha en.. jag kör nu Enyaq, visst en trevligt bil men den drar ofantligt mycket energi (knappast någon oväntat med SUV kaross och 2+ ton). Jag är lite "bränd" när det kommer till elbilar, jag hade stora förhoppningar att nu skulle man göra saker "rätt".. bilmodeller med lång räckvidd, praktiska och "futuristiska", men nej det skulle vara stora hjul.. SUV karosser och mer än 2 ton i vikt.
HX
Jo, Enyaq är ganska rejäl i storlek. Kanske lite för stor i min smak. Men ska jag ner i storlek tar jag hellre en kombi än en mindre/liten crossover.
Å andra sidan uppfattar jag Enyaq mer som en lite högre crosscountry-kombi än en SUV.
Kan ladda hemma vid vår brf för 2,80 kWh, förmodar att det är billigt. Men inköpspriserna för elbil förskräcker fortfarande. De brukar ha batterigaranti i ca 8 år, men vad händer med andrahandsvärdet efter det? Ingen vet ännu...
Kan ladda hemma vid vår brf för 2,80 kWh, förmodar att det är billigt. Men inköpspriserna för elbil förskräcker fortfarande. De brukar ha batterigaranti i ca 8 år, men vad händer med andrahandsvärdet efter det? Ingen vet ännu...
Så klart det finns gott om elbilar som passerat 8år
Här är en sökning, du kan välja på 305 gamla elbilar och beräkna prisfallet
https://www.blocket.se/bilar/sok?filter=%7B%22key%22%3A%22car.details.mainPropellant.fuel%22%2C%22values%22%3A%5B%22El%22%5D%2C%22type%22%3A%22string%22%7D&filter=%7B%22key%22%3A%22car.details.vehicleModelYear%22%2C%22range%22%3A%7B%22start%22%3A%22%22%2C%22end%22%3A%222016%22%7D%2C%22type%22%3A%22int%22%7D
Kan ladda hemma vid vår brf för 2,80 kWh, förmodar att det är billigt. Men inköpspriserna för elbil förskräcker fortfarande. De brukar ha batterigaranti i ca 8 år, men vad händer med andrahandsvärdet efter det? Ingen vet ännu...
Det verkar följa andrahandsvärdet för motsvarande avgasbilar.
Ja nya octavian ser fin och vettig ut.
Den som elbil skulle sälja.
Och att laddhybrid paketet tas bort är kanske vettigt när den går att köra på långt under 0,5 på normal landsvägs fart.
Tyvärr har den växt och är för stor för två 60 plussare.
Och fabia med el lär väl inte komma.
Ja den som lever får se.
Jag har nog kört riskokare för sista gången tror jag när leasingen går ut.
Frågan är vad man ska välja.
2024-02-21 18:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Ja nya octavian ser fin och vettig ut.
Den som elbil skulle sälja.
Och att laddhybrid paketet tas bort är kanske vettigt när den går att köra på långt under 0,5 på normal landsvägs fart.
Tyvärr har den växt och är för stor för två 60 plussare.
Och fabia med el lär väl inte komma.
Ja den som lever får se.
Jag har nog kört riskokare för sista gången tror jag när leasingen går ut.
Frågan är vad man ska välja.
Det kommer modellår 2025 kommer inte namnet Fabia elbil istället ersättare Small SUV 4,1 meter lång och 25000 euro.
2024-02-22 08:50
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Jo, med lilla motorn och manuell låda. Inte många, som köper den.
Nä MPI motorn på 80hk utan turbo som tidigare inte fanns i sverge är ett riktigt dåligt val och dessutom snarare törstigare än 1,0 tsi.
Uppdaterat: 2024-02-22 10:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
Vettigt, varför bry sig på en bilmodell som i grunden drar väldigt lite bränsle i förhållande till storlek. Det är att gå över ån efter vatten att göra denna bilmodell som hybrid..
Såg bilder på interiören. Ser väldigt trevlig ut invändigt.
Men den har har ju redan funnits som laddhybrid.
Denna som elbil vore mumma. Men det lär väl dröja… Gissar att det isåfall blir en motsvarighet till elektriska A6 som blir storleken Superb. Noterar att Skoda planerar sådan till 2026 men jag antar att man får lägga till 1-2 år.
Snoid, jag anser att Octavian inte behöver vara en hybrid överhuvudtaget.. du kör lätt en Octavia på under 0,55 liter/mil blandad körning och den rymmer mer än tex en XC60 som drar nästan det dubbla.
Axa, håller med dig 100%.. hade de gjort om Octavian till en elbil hade jag velat ha en.. jag kör nu Enyaq, visst en trevligt bil men den drar ofantligt mycket energi (knappast någon oväntat med SUV kaross och 2+ ton). Jag är lite "bränd" när det kommer till elbilar, jag hade stora förhoppningar att nu skulle man göra saker "rätt".. bilmodeller med lång räckvidd, praktiska och "futuristiska", men nej det skulle vara stora hjul.. SUV karosser och mer än 2 ton i vikt.
HX
Jo, Enyaq är ganska rejäl i storlek. Kanske lite för stor i min smak. Men ska jag ner i storlek tar jag hellre en kombi än en mindre/liten crossover.
Å andra sidan uppfattar jag Enyaq mer som en lite högre crosscountry-kombi än en SUV.
Ja tycker också att Enyaq är för stor, min Kamiq är perfekt i storlek och jag är nöjd än så länge med den.
Hacken
Och om jag minns rätt kommer Skoda släppa en mindre eldriven SUV innan de släpper de lågbyggda elbilarna. Om man nu är intresserad av elbil.
Blir ingen elbil till mig, jag har 2 mil till närmaste laddstolpe från mitt hem.
Har visserligen laddmöjlighet vid husknuten men det lutar nog ändå åt att nästa bil också blir en ICE-bil...
Kan ladda hemma vid vår brf för 2,80 kWh, förmodar att det är billigt. Men inköpspriserna för elbil förskräcker fortfarande. De brukar ha batterigaranti i ca 8 år, men vad händer med andrahandsvärdet efter det? Ingen vet ännu...
Så klart det finns gott om elbilar som passerat 8år
Här är en sökning, du kan välja på 305 gamla elbilar och beräkna prisfallet
https://www.blocket.se/bilar/sok?filter=%7B%22key%22%3A%22car.details.mainPropellant.fuel%22%2C%22values%22%3A%5B%22El%22%5D%2C%22type%22%3A%22string%22%7D&filter=%7B%22key%22%3A%22car.details.vehicleModelYear%22%2C%22range%22%3A%7B%22start%22%3A%22%22%2C%22end%22%3A%222016%22%7D%2C%22type%22%3A%22int%22%7D
Det verkar följa andrahandsvärdet för motsvarande avgasbilar.
Ja nya octavian ser fin och vettig ut.
Den som elbil skulle sälja.
Och att laddhybrid paketet tas bort är kanske vettigt när den går att köra på långt under 0,5 på normal landsvägs fart.
Tyvärr har den växt och är för stor för två 60 plussare.
Och fabia med el lär väl inte komma.
Ja den som lever får se.
Jag har nog kört riskokare för sista gången tror jag när leasingen går ut.
Frågan är vad man ska välja.
I andra tidningar står det att laddhybriden finns kvar och med högre batterikapacitet och snabbladdnings-möjligheter...
Det kommer modellår 2025 kommer inte namnet Fabia elbil istället ersättare Small SUV 4,1 meter lång och 25000 euro.
Finns väl knappt nån Skoda-modell att få idag i Sverige för motsvarande 25.000 Euro så vad talar för att en y elbil skall bli såpass billig!
Pi, en naken Fabia går på 223.100:-
Jo, med lilla motorn och manuell låda. Inte många, som köper den.
Nä MPI motorn på 80hk utan turbo som tidigare inte fanns i sverge är ett riktigt dåligt val och dessutom snarare törstigare än 1,0 tsi.
Nej, men den finns för de som vill komma billigt undan med en ny bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.