Bild
Nästa artikel
Efterlysning: Privatleasare, se hit!

Efterlysning: Privatleasare, se hit!

Kontakt

Vi Bilägare håller just nu på med en artikel om privatleasing och söker personer som har erfarenhet av detta.

Har du privatleasing på din bil? Eller funderade du länge på privatleasing, men valde att köpa en bil? Berätta gärna om dina erfarenheter om privatleasing. Maila nils.svard@vibilagare.se

Kommentarer

#1
2016-09-15 08:49

Bra initiativ, blir intressant att läsa!

Typ hur ser ansvarsfördelningen ut, och hur funkar det i praktiken. Ibland kan jag tänka i termer av funktionsleasing, dvs man hyr "bil", inte till nöds samma bil. Där leasar man tillgängligheten till en tjänst, rätt vanligt inom den värld jag rör mig i (IT-system). Dvs jag leasar ingen kopiator, utan "köper" 40.000 utskrifter/kopior per månad, med en definierad kostnad för tillkommande kopior och naturligtvis ett SLA (innebär tillgänglighet, dvs max antal timmars stillestånd). Här finns inga restvärden, inga risker för att hyra ett måndagsexemplar -allt sådant hamnar på leverantören/hyresgivaren som då måste vara professionell. Funktionshyra tvingar alltså leverantören/hyresgivaren att vara väldigt ärliga, samt hålla en mkt hög kvalité -slarv här slår alltid tillbaka på dem själva.

Det verkar finnas något sånt här när det gäller taxi, VW upphörde ju med den dåliga DSG-lådan hos taxi enbart för att det började kosta VW för mycket -vilket är helt korrekt, och så borde också gälla inom privatleasing. Liknande har hänt ett antal ggr inom "min" IT-värld, dvs prylen som skall uppfylla den hyrda tjänsten är helt enkelt för dålig, och då avtalet gäller så får de byta ut mot en bättre fungerande.

#2
2016-09-15 12:15

Väldig intressant läsning när den kommer

#3
2016-09-17 09:27

Jag har en misstanke om privatleasung som jag gärna skulle vilja ha belyst: att kalkylen går ihop eftersom jämförelserna som görs är sneda, dvs att marknadsföringen gränsar till bondfångeri. Om man som privatperson köper fabriksny bil och räknar med att byta efter tre år har man antingen riktigt långa körsträckor - ryms det i avtalen? - eller för mycket pengar, och då är hållbara kalkyler ointressanta. Som privat nybilsköpare få man snarare räkna på 6-8 års ägande eller mer. Är privatleasung ett ekonomiskt intressant alternativ då?

#4
2016-09-18 17:29

PHME:
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Privatleasing är ett ganska brett uttryck där det ryms mycket. Det innebär att det finns både bra och dåliga privatleasingar och det är upp till dig att bedöma vad du anser är vettigt. Fördelar är att man slipper riskera dåligt andrahandsvärde och att man kan få allt inbakat i ett enda pris. Du vet exakt vad du betalar i månaden. En annan fördel är att det alltid finns någon som vill köpa marknadsandelar där generalagenten kanske tillsammans med tillverkaren lägger lägre priser än man själv kan finansiera genom köp även med riktigt bra ränta. Själv leasar jag en bil för första gången och är supernöjd. Men det passar inte alla, och vet man inte vilken körsträcka man kommer att få är det lite besvärligare. Men många kan erbjuda förmånligt pris på övermil. Så det är bara att fråga på pris och räkna och se om det blir bra.

#5
2016-09-19 11:07

@Axelman, det jag menar är följande: generalagenterna bedriver inte ideell verksamhet utan måste få affären att gå ihop (eller i alla fall inte gå mer back än vad marknadsföringsbudgeten tål), och kostnaderna måste fördelas på den tid som avtalet omfattar (ofta tre år). Om man som privatperson köper fabriksny bil för att ha den i tre år är jämförelsen med privatleasing möjlig, men som privatägare siktar man i allmänhet på längre ägandetid, och värdeminskningen år fyra-sex är normalt betydligt lägre och uppvägs normalt inte av högre service- och reparationskostnader. Man kan invända att det inte är likvärdiga produkter som jämförs om kostnaden för två privatleasade bilar under sex år ställs mot en privatägd under samma tid, men å andra sidan är i de flesta fall bruksvärdet alldeles tillräckligt under sexårigt ägande. Därmed är det likväl intressant att jämföra kostnader också för en sådan lösning. Jag är inte övertygad om att privatleasing då är så attraktivt men vore intresserad av siffror som visar hur rimligt mitt antagande är.

#6
2016-09-19 15:55

Håller med om att för de privatpersoner som köper ny bil var tredje år, bor i storstad, kanske är unga med skyhög försäkringspremie...... så "håller" kalkylen - Men de flesta köper inte bil på det sättet/Har de förutsättningarna.

Själv köpte jag en splitter ny liten andrabil för ett tag sedan. Den kostade ca 140 000 kr (med V-däck och metallic) - Man kan leasa den för 2650 kr/månad (inkl vinterdäck och metallic) i 36 månader inkl 4 500 mil. I så fall är det 95 400 kr på tre år där försäkring, "ränta" och service på bilen ingår . Skatten på 360 kr räknar jag inte med då den tillkommer vare sig man hyr den eller köper den.

I mitt fall ska jag alltså sälja bilen efter tre år för 140 000 - 95400 + 7500 (2500*3 års halvförsäkring) + 4 200 (1% ränta på tre år efter skatteavdrag, lånar på huset till 1,5 % brutto) + Servicekostnader för dessa tre år torde bli ca 7500 kr = 63 800 kr

Min uträkning är som följer - Tror jag att bilen är värd MER än 63 800 kr om tre år......ja då köper jag den. Är den värd MINDRE än 63 800 kr så leasar jag den. (OBS - Under förutsättning att jag verkligen vill byta bilen efter tre år !)

Eftersom den bilen jag köpte går som andrabil så rullar den i vår familj ca 750-1000 mil/år - Alltså har bilen rullat under 3 000 mil om tre år + Jag har billig försäkring + Jag kan låna pengar "billigt" på huset. Dessutom finns det ingen anledning för mig att byta en tre år gammal bil som gått under 3 000 mil, denna bil får rulla minst 6 år (förmodligen längre) och kommer ändå kännas fräsch.

Men.....Hade jag bott i storstad med hög försäkringspremie och kört bilen 4 500 mil samt haft högre servicepriser än på landsbygden..........ja då hade kalkylen kanske varit helt rätt på en leasingbil.

Men för mig - Nepp...........jag köper den !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.