Bild
Nästa artikel
Guide

Tanka HVO100 i dieselbilen: Detta ska du tänka på

Publicerad Idag 10:39 (uppdaterad Idag 10:40)
Tanka dieselbilen med växtolja och slaktavfall? Tänk på att HVO100 inte är godkänt för alla bilar.
En ny bokstavskombination har dykt upp på macken. HVO100 är den fossilfria dieseln som lovar lägre utsläpp för vanliga dieselbilar. Men det finns viktiga saker att känna till innan du tankar HVO.

En vanlig dieselbil kan bli betydligt snällare mot klimatet – genom att byta bränsle.

Sedan några år tillbaka säljs ren HVO, så kallad HVO100, i Sverige. Det är ett syntetiskt bränsle som görs på växtoljor och slaktavfall. Pumpar finns numera på ganska många mackar runt om i Sverige och, lite i skymundan, har denna bokstavskombination seglat upp till att bli ett av Sveriges vanligaste drivmedel.

Vad är HVO?

HVO är ett förnybart bränsle som liknar vanlig diesel. Bokstäverna står för Hydrerad Vegetabilisk Olja men beteckningen är lite missvisande eftersom bränslet både kan tillverkas av växtoljor och animaliska fetter från slaktavfall.

Råvarorna processas med vätgas under högt tryck och hög temperatur och bildar en syntetisk diesel, HVO, som antingen kan blandas med fossil diesel eller användas i ren form, HVO100.

Vad är skillnaden mellan HVO och fossil diesel?

Rent kemiskt finns stora likheter med fossil diesel. Den viktigaste skillnaden handlar om råvarorna. Eftersom HVO100 framställs av förnybart material minskar utsläppen av klimatpåverkande koldioxid.

– HVO100 tillverkas till stora delar av restprodukter och avfall. Det gör att klimatnyttan blir väldigt stor, säger Marianne Pettersson, handläggare på Energimyndigheten.

Enligt bränslebolagens branschorganisation Drivkraft Sverige, tidigare SPBI, är HVO i stort sett en kopia på fossil diesel.

Vad innehåller HVO?

Det kan framställas av många råvaror. Ingredienserna i bränslet som säljs i Sverige är framför allt olika slags avfall och restprodukter. 2017 kom 39 % från så kallad PFAD (en restprodukt från palmoljetillverkning), 38 % från slaktavfall, 11 % från råtallolja, 5 % från palmolja, 4 % från majsolja, 2 % från raps, och 1 % från soja och korn. 5 % av råvarorna kom från Sverige.

Mer än hälften av all HVO som tillverkas i världen kommer från finska Neste. Bland annat från fabriken i Borgå, fem mil öster om Helsingfors.

Hur mycket minskar koldioxidutsläppen med HVO?

Förbränning av HVO100 och vanlig diesel ger lika stora utsläpp av koldioxid, men eftersom HVO100 är gjort på förnybara råvaror tillförs ingen ny koldioxid till atmosfären som späder på växthuseffekten.

Energimyndigheten har räknat ut att en genomsnittlig dieselbil som tankas med vanlig, fossil diesel släpper ut 157 gram koldioxid per kilometer. Med HVO100 i tanken sjunker siffran till 22 g/km. En minskning med nästan 90 procent.

HVO kan också blandas med fossil diesel.

Har HVO andra utsläpp än koldioxid?

Även om HVO100 är bättre för klimatet än fossil diesel rent koldioxidmässigt kvarstår ett problem: utsläppen av kväveoxider och partiklar.

Kväveoxider, som förorenar luften i närmiljön och orsakar hälsoproblem, är den stora anledningen till att det talas om dieselförbud i städer.

– Det kan finnas små skillnader men generellt är HVO100 väldigt nära fossil diesel i specifikationen, vilket gör att utsläppen av kväveoxider och partiklar inte påverkas så mycket, säger Håkan Johansson, klimatsamordnare på Trafikverket.

Ungefär en krona dyrare än vanlig diesel men bränslebolagen tror att priset för HVO100 kommer att höjas ytterligare.

Vad är nackdelarna med HVO?

Ren HVO är inte godkänt som drivmedel för många dieselbilar. Även om bränslet liknar vanlig diesel avviker det från den europeiska standarden för diesel. Densiteten är lite för låg.

Detta ställer till problem. De flesta biltillverkare kräver att deras dieselbilar ska tankas med ett bränsle som uppfyller alla krav som finns i standarden. Tankar man något annat, till exempel HVO100, gäller inte längre bilens garantier.

Vanlig diesel blandat med upp till 50 procent HVO hamnar dock inom specifikationen och får därmed användas med bibehållen garanti.

Ett annat problem är bristen på HVO. Tillgången på råvaror är begränsad och Sverige använde redan för några år sedan en tredjedel av den globala produktionen. Råvaror från palmoljetillverkning kan också, enligt ett förslag från regeringen, vara på väg att stoppas från att användas i HVO. Dessa kritiseras för att bidra till skövling av regnskog.

Bristen på HVO väntas driva upp priserna. I augusti 2021 kostade HVO100 drygt en krona mer per liter än fossil diesel. För en bilist som kör 1 500 mil om året med en dieselbil som drar 6 l/100 km motsvarar det 900 kr om året.

Sverige fick nyligen dispens från EU att fortsätta skattebefria ren HVO under 2021, men vad som händer därefter är oklart.

– Om det blir full skatt går priset upp med sex kronor litern. Det skulle döda HVO100 som bränsle, säger Ulf Svahn på SPBI. Slutsatsen som många drar är att det behövs nya råvaror till HVO.

Vilka bilar kan tanka HVO?

Bränslet går att använda i vanliga dieselmotorer. Men för att garantin och försäkringen ska gälla måste bilen vara godkänd för HVO. I tabellen längre ned kan du se vilka bilar som är godkända.

Rent generellt är det oftast nya dieselbilar som blir godkända för HVO. Biltillverkarna vill inte bekosta tester av äldre dieselmotorer. Flera läsare som tankar HVO i bilen trots att det inte är godkänt har hört av sig till Vi Bilägare och uppgett att de inte stött på några problem. Men garantin och försäkringen kan alltså upphöra att gälla och vi kan inte ta ställning till vilka tekniska komponenter som kan skadas.

Bilarna som klarar HVO100

Audi: Fyrcylindriga dieselbilar av modellår 2022.

BMW: Samtliga dieselbilar som är tillverkade från mars 2020. 

Citroën: Alla modeller med miljöklass Euro 5 och Euro 6 (bilar från 2011 och framåt).

Cupra: Fyrcylindriga dieselbilar av modellår 2022.

Dacia: Sandero och Logan som producerats från mars 2020. Duster som producerats från oktober 2020.

DS: Alla modeller med miljöklass Euro 5 och Euro 6 (bilar från 2011 och framåt).

Ford: Skåpbilar av modellerna Transit, Transit Custom och Transit Connect med 1,5- eller 2,0-liters dieselmotor som producerats från juni 2019. Ranger med 2,0-litersmotor byggda från februari 2019.

Isuzu: HVO100 är godkänt för den senaste generationens pickuper, årsmodell 2017 och nyare.

Mercedes: Tillåter HVO100 i en taxiversion av E-klass (E 220 d) som fått effekten sänkt från 194 till 163 hk. Vito Tourer/V-klass med 136, 163 eller 190 hk byggda från oktober 2016.

Mini: Samtliga dieselbilar som är tillverkade från mars 2020. 

Nissan: Alla dieselmodeller från 2006.

Opel: Grandland X och Combo med dieselmotor från modellår 2019. 

Peugeot: Alla modeller med miljöklass Euro 5 och Euro 6 (bilar från 2011 och framåt).

Renault: Clio och Mégane producerade från vecka 48 2018. Grand Scénic från vecka 49 2018. Espace från vecka 3 2019. Koleos från vecka 3 2019. Kadjar från vecka 8 2019. Talisman från vecka 9 2019.

Seat: Fyrcylindriga dieselbilar av modellår 2022.

Skoda: Fyrcylindriga dieselbilar av modellår 2022.

Toyota: Modellerna Proace och Proace Verso, som är utvecklade tillsammans med franska PSA-gruppen, får tanka HVO100.

Volkswagen: Fyrcylindriga dieselbilar av modellår 2022, inklusive transportbilar.

Volvo: Bilar på nya CMA- eller SPA-plattformen med fyrcylindriga dieselmotorerna D3, D4 och D5. XC90 från 2015. S90, V90, V90 Cross Country från 2016. XC60 från 2017. V60, V60 Cross Country från 2018. XC40 från 2018. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 2021-10-14 11:54 Hej Guran, Nja, målet är…
  • 2021-10-14 11:38 runnersmike skrev: Hej…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.