Vi Bilägares forum

Volkswagen e-Up vägrar dö – ska leva till 2025

Volkswagen e-Up vägrar dö – ska leva till 2025

Volkswagens billigaste elbilsmodell vägrar dö. Den presenterades redan 2013 och kommer få en livstid på hela tolv år – betydligt längre än de flesta andra bilmodeller.

Läs hela artikeln
2022-05-17 07:00

Kommentarer

Andra handsvärdet på denna och Skoda Citigoo & Seat Mii är riktigt bra. Alternativet är så klart att importera själv. Bara bilen inte är registrerad så kan man få Miljöpremie enligt transportstyrelsen och självklart beställa skyltar.

2022-05-17 07:44
Elbilar

Märkligt att inte VW vill vara med och dela på en marknad som uppenbarligen finns på lite billigare elbilar här i vårt land. Skulle ta denna modell "alla dagar i veckan" framför Dacias nya, billiga elbil.

2022-05-17 11:03
Pi skrev:

Märkligt att inte VW vill vara med och dela på en marknad som uppenbarligen finns på lite billigare elbilar här i vårt land.

Ja verkligen, men de flesta andra tillverkare har ju även de skriande dåligt utbud vad gäller billigare elbilar.

Jag kan tycka att VW även skulle ha ett större batteri till Up, så räckvidden blir 40 mil, för 26,5 mil som nu är väl snålt tilltaget.

2022-05-17 17:50
"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar eller hissar segel."

John2008 - fast detta är ju en utpräglad stads/pendlingsbil så räckvidden i det senaste utförandet är nog för de flesta fullt OK.

2022-05-17 19:11
Pi skrev:

John2008 - fast detta är ju en utpräglad stads/pendlingsbil så räckvidden i det senaste utförandet är nog för de flesta fullt OK.

Där har du helt rätt.
Jag kan se på min elbil.
Den har wltp räckvidd på 44 mil. I realiteten 30-32 mil hela vintern.
Har räckt till mer än nog för mitt bilkörande som ligger på mellan 2500-3000 mil/år. Skulle aldrig vilja köra de sträckorna jag gör med en UP. Men den skulle funka för mitt behov. Kör 21 mil till jobbet, där kan jag ladda.
Åker till husvagnen på vintern, 16 mil. Kan ladda även där.
Åker vi på semestertur så kan man snabbladda längs vägen och ta en kopp kaffe under tiden.
Kan kontarna att den där laddångesten och det ”påhittade” behovet av lång räckvidd är ett hjärnspöke.
Tror helt klart att John mycket väl skulle klara sig med en begagnad eUp eller Leaf. Snarare ett påhittat behov för att inte byta bort Lupon 🤣😂

2022-05-17 20:40

Verkligen konstigt att man inte tar in en billigare elbil. Det verkar ju som bilhandlarna i Sverige har bestämt att en elbil kostar från 450000.

2022-05-17 20:52
walle_x skrev:

Verkligen konstigt att man inte tar in en billigare elbil. Det verkar ju som bilhandlarna i Sverige har bestämt att en elbil kostar från 450000.

Generalagenten tar väl in de bilar de tror är eftertanke och de kan tjäna pengar på. Större marginaler på dyrare bilar med mycket utrustning.
Svenska säkerhetsknarkare kan knappt tänka sig en en bil med lägre än full pott i EuroNCAP.
Marknaden för enklare bilar tror jag är betydligt tuffare att få till då den är enormt priskänslig.

2022-05-17 20:57

Jag har haft återkommande funderingar på att skaffa en e-up igen. Det är få bilar jag har trivts så bra med.

2022-05-17 22:37
Mr Snoid skrev:

Men den skulle funka för mitt behov. Kör 21 mil till jobbet, där kan jag ladda.

Bra då Guran, då kan du ju ha en Up till jobbet, men på vintern lär du få ställa bilen och ladda 2-3 mil innan du är framme och ta bussen sista biten eller vänta på att det laddar upp sig med 2-3 mil. 😄 😉

Uppdaterat: 2022-05-17 22:53
"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar eller hissar segel."

John2008 - men nu var det ju inte specifikt "Gurans" behov som du pekade på i ditt förra inlägg avseende batterikapaciteten i Up... Och han har ju uppenbarligen betydligt längre till jobbet än de allra flesta.

2022-05-17 22:57
Pi skrev:

John2008 - men nu var det ju inte specifikt "Gurans" behov som du pekade på i ditt förra inlägg avseende batterikapaciteten i Up... Och han har ju uppenbarligen betydligt längre till jobbet än de allra flesta.

Jag tycker 26,5 mil är för kort räckvidd, men Guran tycker själv att han skulle kunna klara sig med Up med tanke på räckvidden. Men 21 mil vintertid med Up utan att ladda på vägen? Nej, klart tveksam lösning för så långt kommer man inte, så varför tror han att bilen skulle passa mig?

2022-05-17 23:30
"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar eller hissar segel."
John2008 skrev:

Mr Snoid skrev:
Men den skulle funka för mitt behov. Kör 21 mil till jobbet, där kan jag ladda.

Bra då Guran, då kan du ju ha en Up till jobbet, men på vintern lär du få ställa bilen och ladda 2-3 mil innan du är framme och ta bussen sista biten eller vänta på att det laddar upp sig med 2-3 mil. 😄 😉

Att vänta på att snabbladda 5 mil på en eUp tar inte mer än några minuter. Så det skulle allt fungera räckviddsmässigt. Men jag skulle aldrig köra det jag gör i en så liten bil som jag troligen ej heller får plats i.
Och du vet väl att det där med att kunna ladda längs vägen är en finess som finns.
Övervägde att köpa en ”ur” Ioniq. Men jag satt så erbarmligt dåligt i den. Men det är annars en väl fungerande elbil som är väldigt snål på elektronerna.

2022-05-18 07:32
L. Mäkinen skrev:

Jag har haft återkommande funderingar på att skaffa en e-up igen. Det är få bilar jag har trivts så bra med.

Haft en bensin-Up i nu 10 år, väldigt trevlig bil !

2022-05-21 20:51
Gillar kurvor och rondeller

Ja vi tycker ju alla olika, jag fick låna en VW up när jag hade min bil på service, det var den tråkigaste bil jag kört och dåligt med plats, spartansk.

2022-05-22 14:09
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken - men det är ju trots allt en billig bil i den minsta bilklassen så lite får man nog försaka.

2022-05-22 18:12

Jag fraktar mest bara luft i mina bilar till vardags.
Helst skulle jag velat ha något i stil med en smart Roadster fast elektrisk och lite mer strömlinjeformad.

2022-05-22 19:47