Vi Bilägares forum

Tyska biljättar klagar på hårdare bonusregler

Tyska biljättar klagar på hårdare bonusregler

Snart kan bonusreglerna för laddhybrider skärpas i Tyskland. Det får biltillverkarna att reagera.

Läs hela artikeln
2021-09-21 07:00

Kommentarer

Mycket bra med de nya kraven, vissa laddhybrider har ju larvigt låg räckvidd på el bl a många stadsjeepar och förtjänar inte miljöbonus.

2021-09-21 08:56

Kan hålla med om att det är bra med att kraven skärps, och att man kanske borde garantera en räckvidd för att bonusen skall lösas ut. Problemet är att det ändra hela tiden, likt bonus malus. Olika regler inför varje år, vilket gör det svårt att välja bil om man skall köpa ny, och ännu svårare att köpa begagnad.

Kör själv elbil som andrabil idag, och kan säga att jag ångrar lite att jag inte köpte en plug-in/mildhybrid istället. Det är räckvidden som spelar roll, och tycker det är ett jäkla laddande hela tiden med elbil. Nästa bli en hybrid.

Tror det är lite som de skriver i texten. Försvinner bonusen på plug-inhybriderna så väljer nog de köparna hellre en fossildriven bil. Anledningen är enkel. Det går inte att räkna hem merkostnanden på en elbil med alla problem som finns med dem. Vi bor i ett kallt land, framförallt vintertid, och gör man många resor, långa sådana, är elbilarna tyvärr fortfarande inte ett alternativ. Du kan serva och tanka en dieselbil rätt många mil innan du kommer upp i elbilens inköpspris.

Tycker man endera skall ta bort bonusen helt, och låta alla bilar konukurrera på likväridga regler, eller minska bonusen så att fler kan ta del av den. Att pengarna tar slut är inte ok, varför skall samhället skjuta till pengar för detta, när alternativkostnaderna skriker efter finasiella medel, oavsett om det är skola, vård, omsorg, inegration, migration, polis, försvar eller sänkta skatter.

2021-09-21 09:23

Håller med dig Isoderlund, kanske kan hårdare regler få fram laddhybrider som på riktigt är lite bättre för miljön och som tilltalar fler. Jag är nu inte beredd att köpa en ren elbil-funkar inte för mitt behov, men gärna en bra laddhybrid som gör att jag minskar den fosila förbrukningen. Skall byta bil nästa år-privatleasing-får se vad det blir.

2021-09-21 09:57

Man kan se det även åt andra hållet. Laddhybriderna kostar nästan lika mycket som elbil så varför skulle man då välja en laddhybrid, även ifall det skulle räcka med sådan utifrån pendlingsavstånd.

2021-09-21 10:08

Isoderlund, kan hålla med dig till viss del.
Dock är det så att för min del (som numer kör elbil) så är det en förtjänst varje månad jämfört med fossildrivet.
För de 24.000kr jag tidigare tankade för per år kan jag betala 12.000kr mer för elbilen och göra något annat för resten.

2021-09-21 12:28

Min chef har en Volvo XC 60 laddhybrid, går larvigt lite på el om man skall hålla trafiktempot i Stockholm och kör mycket motorväg, vilket de flesta av oss som arbetar i Stockholm men bor i förort gör till & från arbetet.

2021-09-21 19:21
Stefan Eriksson skrev:

Min chef har en Volvo XC 60 laddhybrid, går larvigt lite på el om man skall hålla trafiktempot i Stockholm och kör mycket motorväg, vilket de flesta av oss som arbetar i Stockholm men bor i förort gör till & från arbetet.

Fast inte bilens fel om man valt fel bil för sina behov.....då är det ju bara att man är korkad som är problemet. :)

2021-09-22 00:49

Henrik M, så du tycker att alla som kör mycket bil och mycket motorväg och alla dessa som pendlar mer än 4-5 mil skall forsätta med fossila bilar. Är det bara farbror Lennart och barnfamiljen Svensson som kör korta sträckor i lungt tempo som skall köra laddhybrid? Då kommer vi inte långt i miljömålen.

2021-09-22 06:59
Stefan Eriksson skrev:

Henrik M, så du tycker att alla som kör mycket bil och mycket motorväg och alla dessa som pendlar mer än 4-5 mil skall forsätta med fossila bilar. Är det bara farbror Lennart och barnfamiljen Svensson som kör korta sträckor i lungt tempo som skall köra laddhybrid? Då kommer vi inte långt i miljömålen.

Problemet är väl att vissa plugin-hybrider är bättre än andra. Kia Niro tex, går ju likt en vanlig mildhybrid när batteriet är tomt, dvs ändå ganska snålt. Samma gör Passat GTE och Kia Optima, som har en tämligen beskedlig förbrukning även när den går bensindrivet. Volvon är däremot inte där, framförallt inte Xc60 som är törstig (har med aerodynamik likt ett kylskåp att göra). Tror V90:n ger bättre siffror än xc60 med samma drivlina.

2021-09-22 11:10
Stefan Eriksson skrev:

Henrik M, så du tycker att alla som kör mycket bil och mycket motorväg och alla dessa som pendlar mer än 4-5 mil skall forsätta med fossila bilar. Är det bara farbror Lennart och barnfamiljen Svensson som kör korta sträckor i lungt tempo som skall köra laddhybrid? Då kommer vi inte långt i miljömålen.

Nej, men det finns rena elbilar, eller laddhybrider som är bättre än nuvarande XC60 i effektivitet om man har det körmönstret.

2021-09-22 14:10
Henrik M skrev:

Stefan Eriksson skrev:
Min chef har en Volvo XC 60 laddhybrid, går larvigt lite på el om man skall hålla trafiktempot i Stockholm och kör mycket motorväg, vilket de flesta av oss som arbetar i Stockholm men bor i förort gör till & från arbetet.

Fast inte bilens fel om man valt fel bil för sina behov.....då är det ju bara att man är korkad som är problemet. :)

+100

2021-09-22 14:48
Guran

Tog upp just Volvo XC60 laddhybrid som exempel på en dålig och falsk " miljöbil " enligt innehållet i denna artikel. Vilket behov skall man ha om man köper en sådan bil för att kunna köra mycket på el? Korta sträckor i låg fart? Majoriteten av de som kör denna bil har den som förmånsbil och få av dem kör på det sättet?

2021-09-22 19:11
Stefan Eriksson skrev:

Tog upp just Volvo XC60 laddhybrid som exempel på en dålig och falsk " miljöbil " enligt innehållet i denna artikel. Vilket behov skall man ha om man köper en sådan bil för att kunna köra mycket på el? Korta sträckor i låg fart? Majoriteten av de som kör denna bil har den som förmånsbil och få av dem kör på det sättet?

Som sagt ovan, väljer man fel bil för ens körmönster är det inte bilen som är fel utan den som valde bilen som gjort fel eller är mindre smart. Nej en XC60 laddhybrid av dagens modell med klen elmotor och låg räckvidd på el är fel om man pendlar i ett körmönster som inte passar bilens förutsättningar/egenskaper. Men dess egenskaper finns ju tillgängliga vid köp så att välja en sån bil och sen säga den inte fungerar för ens mönster är ju hål i huvudet, krasst sett.
Finns rena elbilar med riktigt bra räckvidd för samma TCO som en XC60 laddhybrid.

2021-09-22 22:00

Håller med dig till fullo Henrik
Volvos laddhybrider är endast för att få en bil med hög prestanda och kunna smita runt beskattningarna av rena bensinbilar.
Hybriddriften är skrattretande dålig med en liten klen elmotor som knappt orkar driva bilen så bensinmotorn drar igång så fort man mer än nuddar gasen. Men det är helt ok fart på bilen då bensinmotorn är stark och sugen på soppa.
Men allt annat än en bra laddhybrid, mest hopkommen för att få låga utsläpp och smita undan beskattningar.

2021-09-23 18:26
Guran
Guran skrev:

Håller med dig till fullo Henrik
Volvos laddhybrider är endast för att få en bil med hög prestanda och kunna smita runt beskattningarna av rena bensinbilar.
Hybriddriften är skrattretande dålig med en liten klen elmotor som knappt orkar driva bilen så bensinmotorn drar igång så fort man mer än nuddar gasen. Men det är helt ok fart på bilen då bensinmotorn är stark och sugen på soppa.
Men allt annat än en bra laddhybrid, mest hopkommen för att få låga utsläpp och smita undan beskattningar.

Så är det verkligen, först med uppdateringen de kommer med nu som den blir mer användbar. En av våra projektledare beställde nu en ny V60 T6, då är det 88 km räckvidd på ren el enligt WLTP samt ny elmotor på 135 hk om jag inte minns fel istället för den på 88 hk de hade innan som precis som du skriver med var på tok för klen att åka runt med på ett fungerande sätt i rent elläge.

2021-09-23 18:37

En kollega har en V60 T6 sen ett halvår tillbaka ungefär. Han kör all sin vardagskörning på el och verkar nöjd med det.

2021-09-23 18:54

Man skulle ju önska att det var tvärtom.
20 mil med el och en liten turbomotor med liten tank (30 liter) som ”nödlösning”.

2021-09-23 19:44

Axa, ungefär så var ju ide'n med i3REX, men det hade myndigheterna synpunkter på, det var ju ingen äkta elbil.

2021-09-23 19:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Frågan är om det är en riktig bil överhuvudtaget. ;-)

2021-09-23 20:04