Vi Bilägares forum

Toyota visar V8-motor med vätgasdrift på 455 hk

Toyota visar V8-motor med vätgasdrift på 455 hk

Yamaha modifierar V8-motorn från Lexus RC F för vätgasdrift tillsammans med Toyota. ”Den håller vår passion för förbränningsmotorer vid liv”, säger Yamahachefen.

Läs hela artikeln
2022-02-18 09:37

Kommentarer

Spännande och kul!

2022-02-18 11:50

Fullständigt idiotiskt att bränna pengar på ngt som inte går att använda och vars driftkostnader är minst det dubbla mot en elbil.

2022-02-18 17:57

I mer än hundra år har man hållit på med att använda vätgas i förbränningsmotorer och alltid har man funnit fler nackdelar än fördelar.

2022-02-18 18:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
junkers skrev:

Fullständigt idiotiskt att bränna pengar på ngt som inte går att använda och vars driftkostnader är minst det dubbla mot en elbil.

Poängen är väl inte att en V8 ska vara billig i drift, poängen är att man ska få en V8 som är miljövänlig. En elbil kommer aldrig kunna matcha en atmosfärisk V8 i upplevelse.

2022-02-18 18:54
saabnisse skrev:

I mer än hundra år har man hållit på med att använda vätgas i förbränningsmotorer och alltid har man funnit fler nackdelar än fördelar.

Så är det säkert. Men för en liten skara bilintresserade med med mycket pengar så kanske det finns en marknad.

2022-02-18 18:55

Det är väl bättre att driva dessa enstaka kvarvarande v8 med bensin som finns överallt de närmsta 20 åren än att bygga ut en idiotisk energilösning till.

Jag har en V8 och det är grymt kul men el är bättre på nästan allt. Superbilstillverkarna har även dem annonserat att det är el som gäller då man nåtts väg ände för prestanda i fossilbilar.

Uppdaterat: 2022-02-18 19:02
junkers skrev:

Det är väl bättre att driva dessa enstaka kvarvarande v8 med bensin som finns överallt de närmsta 20 åren än att bygga ut en idiotisk energilösning till.
Jag har en V8 och det är grymt kul men el är bättre på nästan allt. Superbilstillverkarna har även dem annonserat att det är el som gäller då man nåtts väg ände för prestanda i fossilbilar.

Sant, men kommer tillverkarna få fortsätta sälja V8:or som går på bensin med alla kommande utsläppskrav, skatter osv? Toyota tanke är att V8an ska få leva vidare.

Jo jag vet att en elbil är bättre på nästan allt, men inte alls samma upplevelse. Jag har kört en Tesla Model 3 performance och det var kul, men inte i närheten av att vara lika kul som en manuell Giulia QV tex.

2022-02-18 19:17

Bättre att köra på syntetisk bensin är gas.
Porsche och andra high performance-tillverkare forskar kring just detta.
Är något speciellt att det vibrerar, luktar och låter. Samt att växla själv.

2022-02-18 20:43
Gillar kurvor och rondeller

Varför kasta en teknik som är välbeprövad och ytterst förfinad sedan 150 år på skrothögen? Som dessutom är billig och enkel? Det är faktiskt så att en "fossilmotor" är både enkel och billig att tillverka - dessutom med material som är förhållandevis billiga och enkla att återvinna. Varför har så många personer så svårt att förstå att saker och ting behöver tid? På tyska säger man: "Gut Ding will Weile haben!

saabnisse är enkel att förutspå: Han tar varje chans att dissa Toyota - och vätgas. Särskilt pinsamt blir det när han skriver att man "i mer än hundra år har hållit på med att använda vätgas i förbränningsmotorer och alltid har man funnit fler nackdelar än fördelar". Behöver jag verkligen påminna om att man tidigare har saknat tekniken för att lyckas? Kom igen.

Uppdaterat: 2022-02-19 22:02
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Fast dagens förbränningsmotorer och med de krav som finns och inte minst kommer beträffande reningen är nog inte längre så enkla att tillverka.

2022-02-19 23:09

10000 färre delar i en elbil…

2022-02-20 07:26

SnookerPro, det har inget med Toyota att göra, om någon skulle lyckas med den här tekniken vore det väl dom med deras väldiga resurser.
Det som man tidigare haft väldiga problem med, förutom den dåliga verkningsgraden, är korrosion som medfört dyra och många gånger svårbearbetbara material som försvårade lönsamheten.
Ett problem som är mer uppmärksammat numera än förr är avgasutsläppen där det ställs höga krav och det blir kostsamt.

2022-02-20 09:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
junkers skrev:

10000 färre delar i en elbil…

Kanske inte just 10000 men rätt!
Elbilar kommer dominera, minskad komplexitet är bara en av många faktorer.

Gas passar bättre i tunga lastbilar där batteriet annars äter upp värdefull lastvikt.

Fossilbilar med syntetbränsle blir en finsmakar-statuspryl likt mekaniska klockor!

2022-02-20 10:45
Gillar kurvor och rondeller

Beror på hur man räknar, nä inte 10000 men drivlinan i en ICE har ca 2000 rörliga delar medan en elbil har ca 20.
Elbilar kommer att vara billigare att producera än ICE inom ngt år. I Kina kostar flera modeller numera lika mycket EV - ICE.
LFP-batterier verkar vara nere i 500:- per kWh redan så batteripack i Tesla model 3 kan kosta max 33000:- på cellnivå. Jag föredrar LFP dessutom, inga problem att ladda 100% eller nära 0, det rekommenderas till och med samt är betydligt säkrare vid en ev olycka med väldigt låg brandrisk.
BYD ska tydligen vara nere i 60$/kWh på cellnivå. Tesla lade nyligen en order hos BYD på batterier för 202000 fordon.

Uppdaterat: 2022-02-20 15:47

Att tro att förbränning av vätgas har några fördelar kontra förbränning av bensin är ganska naivt.
Det är fortsatt kolväten som eldas upp så alla krav som finns på en bensinmotor kommer även finnas på samma motor även om den eldas med vätgas. Den kommer behöva samma avancerade rening, både av CO, av partiklar och av NOx för att kunna klara sig igenom nålsögat.
Sedan när det kommer till att producera vätgas grönt så finns fortfarande stora utmaningar, den mesta vätgasen idag är gjord på fossilgas.

2022-02-21 13:07
*Robban

Robban, kolväten är det knappast, mängden kol är ju enbart den som finns i den nödvändiga luften för att en förbränning ska kunna ske och den bör vara försumbar.
Däremot är just NOx ett stort problem som ger upphov till bildandet av HNO3 som tillsammans med H2O har gett väldiga korrosiva problem.
Det går att komma tillrätta med detta genom att ersätta luft med ren O2, men då krävs en extra tryckbehållare.
Jag tror att det är svårt att få lönsamhet i ett sådant här utförande och speciellt just med tanke på svårigheten att få fram vätgas och syrgas i tillräcklig mängd.
Använder man istället luft som oxidationsmedel får man väldiga problem med föroreningar.

2022-02-21 13:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Facit-vibbar på detta. Facit pratade också om känslan i en mekanisk räknemaskin jämfört med de japanska elektroniska räknemaskinerna.

2022-02-25 14:20