Vi Bilägares forum

Toyota slår tillbaka: ”Det är köparna som väljer”

Toyota slår tillbaka: ”Det är köparna som väljer”

Toyota ska fortsätta erbjuda flera olika typer av drivlinor för att passa alla köpare, säger utvecklingschefen.

Läs hela artikeln
2022-06-16 07:10

Kommentarer

Är det köparna som väljer?

Vad jag har fått lära mig av delar av den samlade expertisen här på forumet så kan en stor tillverkare som har gott om pengar sälja vad som helst så länge de gör reklam.

Men tydligen har då en av världens största och mest likvida tillverkare en helt annan uppfattning.

Och givetvis har han rätt. Det är köparna som bestämmer, inte tvärtom.

MVH AL

2022-06-16 17:18
Scio me nihil scire.

Eller så finns det många som håller sig till ett visst märke och oavsett hur tillverkaren paketerar modellen tex typ av drivlina så finns det fanbois.

Oavsett om det rör sig om Toyota, Volvo eller annat.

I Sverige har Volvo kört sin säkerhetspropaganda så var och varannan säkerhetsnarkoman köper Volvo.

2022-06-16 18:06

På samma vis som Skoda kört sitt ”förnuftighetstänkande” så de förnuftiga kan fortsätta köra elektrisk Skoda 😜

2022-06-16 18:22

För klimatets skull får vi hoppas att Toyota med dess klimatvidriga bilar försvinner från bilmarknaden.

2022-06-16 18:51
Swenssons skrev:

För klimatets skull får vi hoppas att Toyota med dess klimatvidriga bilar försvinner från bilmarknaden.

Nja, nu tar du allt i så du nästan skiter ner dig. Om du varit de minsta observant så har Toyota haft, jag skriver haft, varit det fabrikat som under många år, tack vare sina hybrider, som haft låga CO2 utsläpp.
Förstår att de inte hakat på laddhybridstrenden, förutom några försök, då det endast är ett spel för galleriet.
Får se nu när de även får fart på elbilarna.
Men du kanske kan visa på andra fabrikat, förutom Tesla, som är så enormt duktiga.

2022-06-16 19:26
Axa skrev:

Eller så finns det många som håller sig till ett visst märke och oavsett hur tillverkaren paketerar modellen tex typ av drivlina så finns det fanbois.
Oavsett om det rör sig om Toyota, Volvo eller annat.
I Sverige har Volvo kört sin säkerhetspropaganda så var och varannan säkerhetsnarkoman köper Volvo.

Jag vill minnas att just Axa varit en av alla dem som påstått att biltillverkarna planterar behov av exempelvis SUV ute bland köparna och att köparna egentligen inte alls vill åka SUV..

Nu tycks självaste Toyota behöva din hjälp. Kanske du kan visa upp dina revolutionerande rön som du påstod var gällande tidigare?

Eller var det måhända det sedvanliga behovet av att argumentera emot (oavsett hur bakvänt det är) som uttrycktes i tidigare trådar?

Jag upprepar det jag skrev då. Om Axa (eller någon annan) kan visa hur detta skall gå till lär samtliga industriproducerande företag ställa sig på kö.

Det skulle nämligen göra behovet av produktutveckling överflödigt.

;-)

MVH AL

2022-06-16 21:51
Scio me nihil scire.
A.L skrev:

Jag vill minnas att just Axa varit en av alla dem som påstått att biltillverkarna planterar behov av exempelvis SUV ute bland köparna och att köparna egentligen inte alls vill åka SUV..

Nu är det ju ofta frågan om en växelverkan fram och tillbaka mellan tillverkare och konsument. Det är alltså inte alltid det helt svart och vitt vilka "önskningar" som kommer från vem/ vilka och exakt när och hur.

Många gånger kan en tillverkare ändå lyckas med sina produkter utan att behöva ha en tydlig insikt och förståelse för konsumenten, som själv dessutom kanske inte helt klart kan redogöra för sina krav och önskemål. Det kan alltså mer eller mindre bli en fråga om "trial and error".

2022-06-16 22:06
"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar eller hissar segel."
John2008 skrev:

A.L skrev:
Jag vill minnas att just Axa varit en av alla dem som påstått att biltillverkarna planterar behov av exempelvis SUV ute bland köparna och att köparna egentligen inte alls vill åka SUV..

Nu är det ju ofta frågan om en växelverkan fram och tillbaka mellan tillverkare och konsument. Det är alltså inte alltid det helt svart och vitt vilka "önskningar" som kommer från vem/ vilka och exakt när och hur.
Många gånger kan en tillverkare ändå lyckas med sina produkter utan att behöva ha en tydlig insikt och förståelse för konsumenten, som själv dessutom kanske inte helt klart kan redogöra för sina krav och önskemål. Det kan alltså mer eller mindre bli en fråga om "trial and error".

Ja det märks att John aldrig hållit på med produktutveckling.

Sanningen är nämligen precis det raka motsatta.

Idag finns det inte en skruv i bilen som inte är kostnadsberäknad, nyttobestämd och godkänd av marknad. Toyota (som artikeln handlar om) är mästare på det. De var till och med pionjärer inom området cost cutting.

Jag minns väl när man slutade använda lack på ena sidan av motorhuven. Varför? Jo den fyllde ingen funktion för köparen. Kostnadsbesparingen blev flera miljoner.

Så allt prat om att biltillverkarna manipulera konsumenterna att åka SUV är nog mest lanserat av dem som saknar insikt i industriell produktion, samt kunskaper om hur man utvecklar och producerar en bil idag.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-16 22:43
Scio me nihil scire.

Jo jo, och nu försöker Volvo slå i konsumenterna att rostskydd är inget som behöver och allvädersdäck fungerar hur bra som helst. En del har ju naturligt påverkats och gått på detta.
Så ja, tillverkarna påverkar konsumenterna och trender. Att tillverkarna sedan tjänar pengar på det är win-win.

2022-06-17 00:18

Men vad bra Axa! Då har du precis löst alla företags stora problem.

Det behövs ju inte bra produkter. Man behöver bara slå i folk en massa dumheter så köper dem..

;-)

Tycker Axa skall kontakta Toyota och visa dem hur de skall göra. De är nog mycket intresserade av sådan information

MVH AL

2022-06-17 00:22
Scio me nihil scire.

Toyota Mirai Fcev har sålts i många år är det köparna som valt att Toyota investerat i detta?

Därför dom inte sålt Bev och först nu börjar sälja deras Suv.

Hybrider är det dom säljer mest.

Deras planer på antalet Elbilar är färre en många andra tillverkare

2022-06-17 06:54
Elbilar

I och med att ett bilköp till största görs känslomässigt och "vad man har råd med" handlar det från marknadsavdelningarna sida att spela på känslor. BMW köpare föredrar en viss känsla, Volvoköpare en annan. Att konsumenterna skulle driva en speciell trend är nog lite som att tro på "tomtar och troll". I speciella showrooms testar biltillverkarna olika koncept mot fiktiva kundpaneler för att se vilka ideer som går hem.

2022-06-17 07:41
J.L skrev:

I och med att ett bilköp till största görs känslomässigt och "vad man har råd med" handlar det från marknadsavdelningarna sida att spela på känslor. BMW köpare föredrar en viss känsla, Volvoköpare en annan. Att konsumenterna skulle driva en speciell trend är nog lite som att tro på "tomtar och troll". I speciella showrooms testar biltillverkarna olika koncept mot fiktiva kundpaneler för att se vilka ideer som går hem.

Ja precis, det är rätt. Biltillverkarna kartlägger (b.la med hjälp av mässor och showrooms) men också via andra kanaler "vad som går hem". Det som då efterfrågas produceras (om det inte blir för dyrt) medan sådana saker som köparna inte vill ha inte produceras.

Du beskrev just efterfrågan.

För er som undrar lägger biltillverkarna enorma summor på förstudier. Någonstans kring 1/10 -15% av utvecklingsbudgeten handlar om att sätta upp en kravspec. Där ingår analyser av betalningsvilja, ett budgettak och om lösningen är tekniskt möjlig kontra dess pris.

Konceptet med att bygga det som man tror efterfrågas är utdömt sedan årtionden. Det är bortsorterat i all modern produktutvecklingsfilosofi. Och just Toyota är mästare på det.

Några som inte varit lika duktiga på sin kundanpassning var Saab. Det var också en av huvudfrågorna när bolaget förhandlade med japanska Mazda om en fusion (Eller uppköp). Men det blev till slut GM. Och även där fanns metoder för att bygga det kunderna vill ha, som sedan infördes på kommande bilmodeller.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-17 08:38
Scio me nihil scire.
Elbil_Vw skrev:

Toyota Mirai Fcev har sålts i många år är det köparna som valt att Toyota investerat i detta?

Ja det är köparna som har signalerat ett intresse. Annars skulle den inte ha producerats.

Vill man lära sig mer om hur detta går till kan man läsa in sig på TPS (Toyota produktion systems). Det finns kilometer med text och utredningar gjorda om det.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-17 08:42
Scio me nihil scire.
Axa skrev:

Jo jo, och nu försöker Volvo slå i konsumenterna att rostskydd är inget som behöver och allvädersdäck fungerar hur bra som helst. En del har ju naturligt påverkats och gått på detta.
Så ja, tillverkarna påverkar konsumenterna och trender. Att tillverkarna sedan tjänar pengar på det är win-win.

Volvo har givetvis mindre fokus på rostskydd för att merparten köparna INTE tycker det är lika viktigt som andra egenskaper.
Varför är det svårt att förstå?
Samma gäller däcken.

2022-06-17 20:54
Gillar kurvor och rondeller
A.L skrev:

Axa skrev:
Eller så finns det många som håller sig till ett visst märke och oavsett hur tillverkaren paketerar modellen tex typ av drivlina så finns det fanbois.
Oavsett om det rör sig om Toyota, Volvo eller annat.
I Sverige har Volvo kört sin säkerhetspropaganda så var och varannan säkerhetsnarkoman köper Volvo.

Jag vill minnas att just Axa varit en av alla dem som påstått att biltillverkarna planterar behov av exempelvis SUV ute bland köparna och att köparna egentligen inte alls vill åka SUV..
Nu tycks självaste Toyota behöva din hjälp. Kanske du kan visa upp dina revolutionerande rön som du påstod var gällande tidigare?
Eller var det måhända det sedvanliga behovet av att argumentera emot (oavsett hur bakvänt det är) som uttrycktes i tidigare trådar?
Jag upprepar det jag skrev då. Om Axa (eller någon annan) kan visa hur detta skall gå till lär samtliga industriproducerande företag ställa sig på kö.
Det skulle nämligen göra behovet av produktutveckling överflödigt.
;-)
MVH AL

+100

2022-06-17 21:02