Vi Bilägares forum

Tesla öppnar Superchargers i Sverige för alla märken

Tesla öppnar Superchargers i Sverige för alla märken
Läs hela artikeln
2022-05-18 16:43

Kommentarer

Sveg har 12 Stolpar med V3 CCS som inte valts denna gången. Vet inte hur beläggningen är på denna station men en knutpunkt mot Härjedalsfjällen, Klövsjö/Vemdalen+ Björnrike m.m.

2022-05-18 16:53
Elbilar

Ska testa detta så snart som möjligt. Där jag bor har de tyvärr inte öppnat laddarna för alla, men man lär väl åka förbi nån annan ort framöver där man kan testa.

2022-05-18 18:21
- Peugeot e-208 GT 2022

Härligt!

2022-05-18 19:30

Är det möjligen så att Tesla/Musk representerar det "Goda företaget"? Internet till Ukraina, arbetar aktivt för att sprida elbilismen genom marknadsledande produkter med tillhörande infrastruktur, som nu de traditionella snåljåpsbilföretagen får ta del av i och med detta.

2022-05-18 22:34

Om man med ”goda företaget” menar att covid-pandemin är en bluff skapad av ”djupa staten” och Soros, så man t o m byggt en fabrik i Texas för man accepterar inte covid-restriktionerna i Kalifornien, och om man med ”goda företaget” menar ett företag som jagar och smutskastar anställda på Twitter som yttrat kritik mot företaget samtidigt som man vill köpa Twitter för att ge Trump en plattform för högerextremism för man påstår sig ”försvara yttrandefrihet”, och om man även menar att ett företag är ”det goda företaget” är ett som struntar i arbetsmiljökrav och säkerheten i fabrikerna och jagar fackföreningar med blåslampa, då är i sanning Tesla ”det goda företaget”.

Att öppna upp Superchargers är PR. Men de flesta kommer inte kunna ladda där pga av hur laddplatserna är utformade.

De är utformade för där Tesla har laddkontakten på sina bilar. Stationerna har ovanligt korta kablar och tydliga vägmarkeringar hur man kör och hur man parkerar.

Det innebär att om man har en annan elbil än Tesla och följer markeringarna och parkerar som Tesla vill och väljer den kabel som gäller för den platsen där man parkerat - så kommer kabeln inte att räcka.

Så för att kabeln ska räcka så måste man parkera ”fel”, åt fel håll, på fel sida eller ta kabeln från stationen bredvid som tillhör den plats där man inte parkerat.

Och gör man det blir det missnöje från Tesla-ägarna och kaos på stationsparkeringen.

Andra laddnätverk är utformade på ett sådant sätt och med längre kablar så de passar fler bilmärken oavsett om man har kontakten i fronten i mitten, på ena sidan av fronten, på ena framskärmen eller på någon av bakskärmarna.

Men det ser ju bra ut i pressen att Tesla öppnar upp…

2022-05-18 22:58

Biltillverkarna får helt enkelt anpassa sig eller bygga egna nätverk, kabellängden ska vara kort vid de effekter det handlar om.

2022-05-19 07:40
J.L skrev:

Är det möjligen så att Tesla/Musk representerar det "Goda företaget"? Internet till Ukraina, arbetar aktivt för att sprida elbilismen genom marknadsledande produkter med tillhörande infrastruktur, som nu de traditionella snåljåpsbilföretagen får ta del av i och med detta.

Nej, men han ser en möjlighet att tjäna mer pengar. Varför ha snabbladdare stående helt oanvända under långa tider, när man i stället kan tjäna pengar på dom.

2022-05-19 08:17
J.L skrev:

Biltillverkarna får helt enkelt anpassa sig eller bygga egna nätverk, kabellängden ska vara kort vid de effekter det handlar om.

Funkar alldeles ypperligt på andra 350kW laddare med längre kablar och bilar som kan ta emot högre laddeffekt. Visserligen är dom kablarna vattenkylda.

2022-05-19 08:19

Varför ska andra biltillverkare anpassa sig efter Teslas laddare?
Andra biltillverkares bilar fungerar ju utmärkt med andra laddnätverk, som både har längre kablar och är designade på ett sådant sätt att bilarna har mer frihet hur man parkerar. Så det uppstår inte det problem som uppstår med Teslas stationer som är utformade efter var just Tesla har laddkontakten på sina bilar.

2022-05-19 10:16

Citat från Teslas chefsingenjör Drew Baglino:
"– Att öka användningen av nätverket minskar våra kostnader vilket gör det möjligt för oss att sänka priserna för alla kunder och göra nätverket mer lönsamt. Det gör det i sin tur möjligt för oss att bygga ut nätverket ännu snabbare."

Så ett rent affärsmässigt beslut. Men det är mer PR eftersom Teslas stationer inte är byggda för olika bilar med olika placering av laddkontakten.

Uppdaterat: 2022-05-19 10:20

Min egen bil har laddluckan på "rätt ställe", d.v.s. vänster bak, samma som Tesla, så med andra ord funkar det perfekt för mig, även om jag ännu inte haft möjlighet att testa ladda hos Tesla.

2022-05-19 10:38
- Peugeot e-208 GT 2022

Det är då ett väldans gnäll tycker jag. Biltillverkarna förutom Tesla har ju defacto inte gjort speciellt mycket för att underlätta omställningen till elbilar, som de flesta är överens om att vi måste göra med avseende på laddnätverk. Nu råkar det vara så att Tesla gjort mycket på detta området och "satt standarden" för hur det borde vara med en laddinfrastruktur som gör bilarna användbara, enkelt handhavande för laddningen till exempel. Om man gör ett aktivt val med en bil som har laddningskontakten på ett annat ställe, ja då får man nöja sig med andra laddningsalternativ med dess för- och nackdelar

2022-05-19 10:59

Fördelen med andra, t.ex Ionity är att man får >200kW i laddhastighet.

2022-05-19 11:43
J.L skrev:

Det är då ett väldans gnäll tycker jag. Biltillverkarna förutom Tesla har ju defacto inte gjort speciellt mycket för att underlätta omställningen till elbilar, som de flesta är överens om att vi måste göra med avseende på laddnätverk. Nu råkar det vara så att Tesla gjort mycket på detta området och "satt standarden" för hur det borde vara med en laddinfrastruktur som gör bilarna användbara, enkelt handhavande för laddningen till exempel. Om man gör ett aktivt val med en bil som har laddningskontakten på ett annat ställe, ja då får man nöja sig med andra laddningsalternativ med dess för- och nackdelar

Helt rätt, man får tänka efter och läsa på lite innan man sticker och köper bil. Gör man inte det så får man skylla sig själv. Sen går det ju ladda hos Tesla även om laddluckan sitter på annat ställe, men då får man tänka till kanske både en och två gånger hur man parkerar så att man dels kan ladda själv, men inte blockera en plats till.

2022-05-19 11:46
- Peugeot e-208 GT 2022

Kan nog hålla med ovan om Elon. Det är bara att följa honom på Twitter för att inse att han är en pajas. Därav kommer jag i hålla mig borta från att köpa Teslas elbilar. Att de öppnar upp laddnätverket är bra och det kommer kunna vara en nödlösning på längre turer när andra nätverk inte finns tillgängliga.

2022-05-19 11:50

Tesla har inte satt standard. Tesla började med sin egen idé om laddkontakt, men fick sen i Europa ge sig eftersom Europa enades om CCS. I Nordamerika fortsätter däremot Tesla med sin egen kontakt. Så att Tesla-nätverken i Europa använder CCS, det beror på att EU satte den standarden och som europeiska tillverkare var tidiga med och sen har Tesla anpassat sig.

Det finns många laddnätverk, inte bara Tesla. Och de andra är inte låsta som Tesla när det gäller ha laddkontakten på ett visst ställe. Har man laddkontakten på annat ställe än Tesla har och parkerar hos Tesla, då kan man inte parkera där Tesla vill att man ska parkera för om man gör det så räcker inte kabeln. Så antingen får man då använda "fel" laddare, dvs laddaren till platsen bredvid, eller så får man parkera "fel" t ex utanför rutorna, på andra sidan laddstationer om de är efter varandra i sekvens eller parkera åt fel håll, vilket då innebär att man kör mot färdriktningen i Teslas stationer och riskerar att krocka med Teslor som kör åt rätt håll.

2022-05-19 13:36

Personligen tycker jag inte om att Tesla öppnar upp sitt nätverk för andra. Det riskerar ju då att bli köer även där och det vill man ju inte som stressad tjänstebilist.

Men kanske det mest är ett spel för gallerierna. Det är ju Elon bra på:-)

MVH AL

2022-05-19 13:55
Scio me nihil scire.

Håller med om att Teslas laddstationer har en kass design för att ladda andra elbilar än de som har kontakten vänster bak. Och eftersom det inte är någon standard så får man nog ändå säga att utformningen är rätt dålig på Teslas stationer.

Kanske kommer det en V4 station snart som är lite mer flexibel?

2022-05-19 14:25

Verkar korkat att klaga på att Teslas laddare är anpassade för Teslas bilar, då de enda som kunnat ladda är Tesla, var är det då märkligt? Sen är det väl bra att de öppnar upp för andra, ingen lär ju vara tvungen att ladda där, så stör man sig är det helt enkelt bara att hoppa över, eller ställa sig "fel" den relativt korta stund du laddar om du iaf kan stå ut med att bridra till Teslas ekonomi. Pajas eller ej, rätt lyckad får man säga.

Till er som tror på allt ni läser om det gäller Elon eller något annat, tips, allt är inte samt, finns inga källor, anta att det är fel, finns det källor, granska dessa och gör sedan en bedömning.

2022-05-19 20:45
Kalle_ skrev:

Håller med om att Teslas laddstationer har en kass design för att ladda andra elbilar än de som har kontakten vänster bak. Och eftersom det inte är någon standard så får man nog ändå säga att utformningen är rätt dålig på Teslas stationer.
Kanske kommer det en V4 station snart som är lite mer flexibel?

Funkar väl lika bra med höger fram?

2022-05-19 20:50

Som sagt Tesla har utvecklat sina laddare efter sina egna bilar. Inte andras. Att de släpper på andra bilar har kommit i efterhand. Att andra valt att sätta laddluckan på alla möjliga dumma ställen är dessa märkens fel.

Att ha den någonstans bak på kanten har Teslabjörn visat är det bästa. Behöver inte vara på vänster sida, kan lika gärna vara på höger sida, men att den ska vara bak spelar stor roll om man vill hålla smuts borta från laddluckan.

Att ha den mitt fram är det absolut sämsta. Får hur mycket smuts som helst på den. Depuckade företag som valt det får tänka om. Andra som Porsche tror jag har valt ena sidan fram. Det är lite bättre, men fortfarande mycket sämre än att ha den på ena sidan bak om man ska se till hur mycket smuts man får på luckan.

Så alla borde helt enkelt ensas om att välja vänster bak numera. Dels för att minimera smutsen man får i luckan samt om de väljer vänster sida så underlättar det för deras kunder att ladda hos Tesla.

Jag har en Peugot e-208 och jag har laddluckan på vänster bak "which is the right side, not the right side which is the wrong side."

2022-05-19 21:56
- Peugeot e-208 GT 2022

Skarj
Ehm, det är bara att läsa förstahandskällan, Elons egna tweets. Han är en pajas och har dessutom lyckats sänka Teslas aktiekurs ordentligt på grund av pajasfasonerna. Förmodligen kommer investerare, iallafall i USA, vara betydligt mindre intresserade av Tesla framöver. Sedan ska man komma ihåg att de flesta som köper Tesla i USA är miljömedvetna som till största del är demokrater. Efter Elons pajasnivå lär det bli intressant att se ifall det kommer visa sig i i försäljningssiffrorna.

Som sagt, jag har numera noll intresse av Elons bilar. Laddnätverket kanske jag nyttjar ifall det blir nödvändigt.

Uppdaterat: 2022-05-19 22:23

Mängden laddstolpar ökar enormt genom detta. De övriga på marknaden envisas med att montera upp enstaka stolpar på varje plats och då riskerar man att hamna i kö. Även med 100kW kommer man vidare snabbare än med dubbla effekten och två bilar före.

Självklart ska laddintag sitta i bakänden till höger eftersom stolparna då inte behöver stå ute i gatan.

2022-05-19 22:24

Mäkinen
Kan hålla med om att det mest praktiska är laddlucka höger bak.

2022-05-19 22:27
Mr Snoid skrev:

Funkar väl lika bra med höger fram?

Ja såklart :)

Men höger bak och vänster fram är fortfarande onödigt krångligt med Teslas laddare.

2022-05-20 09:15
Mr Snoid skrev:

Fördelen med andra, t.ex Ionity är att man får >200kW i laddhastighet.

Tesla V3 ska klara 250Kw med 400V måste ändå vara Ok?

2022-05-21 13:36
Elbilar

Sen gäller det ju att laddaren verkligen klarar av att leverera väldigt hög effekt i den "sladd"man ansluter samtidigt som ens egen bils batteri också är redo att ta emot dessa höga effekter. Inte säkert att dessa sammanfaller trots allt. Ser nog fortfarande de extremt höga effekter som vissa bilar påstår sig kunna ladda med som mera reklamsnack än att det verkligen fungerar så när man som bilägare "landar" på en sån laddstation.

2022-05-21 17:43
Pi skrev:

Sen gäller det ju att laddaren verkligen klarar av att leverera väldigt hög effekt i den "sladd"man ansluter samtidigt som ens egen bils batteri också är redo att ta emot dessa höga effekter. Inte säkert att dessa sammanfaller trots allt. Ser nog fortfarande de extremt höga effekter som vissa bilar påstår sig kunna ladda med som mera reklamsnack än att det verkligen fungerar så när man som bilägare "landar" på en sån laddstation.

Jag tillhör inte en av de som laddar snabbast, men jag tycker ändå att 100 kW är rätt snabbt.
När jag varit ute och kört och laddat på t.ex. Ionity, men även andra som erbjuder mer än 100 kW så har upplevelsen varit att jag fått mer eller mindre 100 kW när batteriet har låg laddning. 98 kW har jag sett mest hela tiden vilket så klart senare går ner, men ändå, det går undan om du frågar mig.

2022-05-21 20:22
- Peugeot e-208 GT 2022

Om Musk är Pajas eller ej är en rent subjektiv åsikt. Det karln åstadkommit kan väl knappast anses vara dåligt. Tesla och Musk har på lite drygt 10 år gått från ett fåtal bilar till 1 miljon +. Sannolikt landar det kring 1,5 miljoner bilar i år, vilket nästan är 3 gånger fler än vad VolvoCars klarat på snart 100 år, med framtidens teknik dessutom. Jag är mycket imponerad av vad Musk åstadkommit, som entreprenör och uppskattar bilarna funktionalitet med dess ekosystem.

2022-05-22 14:20

JL
Ehm, det är ju ganska bred rapportering i USA om hur Elon och Tesla fungerar.
En stor del av framgångarna är att företaget kraftigt subventionerats av amerikanska staten. Sedan finns det ju en hel del rapportering kring Elons inställning till sina anställda.
Visst, Elon har på olika att varit framgångsrik men det är ju också tydligt att det är något ganska fel hos honom med tanke på vilka han frotterar med nuförtiden och vilka uttalanden han gör.

Vill folk köpa Tesla så får de väl göra de. Jag själv håller mig borta. Det verkar som att många amerikaner och investerare tänker likadant.
Dessutom kommer det fler och fler alternativ så man behöver inte ens längre ha Tesla som alternativ.

2022-05-22 15:51
Axa skrev:

JL
Ehm, det är ju ganska bred rapportering i USA om hur Elon och Tesla fungerar.
En stor del av framgångarna är att företaget kraftigt subventionerats av amerikanska staten. Sedan finns det ju en hel del rapportering kring Elons inställning till sina anställda.
Visst, Elon har på olika att varit framgångsrik men det är ju också tydligt att det är något ganska fel hos honom med tanke på vilka han frotterar med nuförtiden och vilka uttalanden han gör.
Vill folk köpa Tesla så får de väl göra de. Jag själv håller mig borta. Det verkar som att många amerikaner och investerare tänker likadant.
Dessutom kommer det fler och fler alternativ så man behöver inte ens längre ha Tesla som alternativ.

https://www.privataaffarer.se/teslas-aktie-kastas-ut-fran-esg-index/

2022-05-22 17:06

Snoid
Jo, jag vet. Tesla-aktien har tappat en hel del. Dock har ju börsen gått sämre den senaste tiden men Teslaaktiens fall bedöms även vara till följd av försöket att köpa Twitter men framför allt det Elon har uttalat.

2022-05-22 17:31

Läste precis att styrelsen i Tesla är inte nöjd med Elon med anledning av senaste tidens pajasfasoner. Det lär finnas en liten risk att han ryker som VD.

2022-05-22 21:35

Om Tesla kickar Elon, så är det som när Apples styrelse kickade Steve Jobs. Ett decennium senare var Apple konkursfärdigt, men i sista stund blev visionären och innovatören Jobs kallad tillbaka, vilket räddade Apple. Tror att utan entreprenören Elon Musk blir Tesla en elbilstillverkare som alla andra, utan större hopp och framtidstro.

2022-05-22 21:48

Nja, nu är det ju inte säkert att Elon får kicken men tydligen är inte styrelsen nöjd.
Sedan tror jag inte att det går att jämföra med Apple.
Hur som helst. Blir Elon kvar så är risken att han kör Tesla i botten iallafall.

2022-05-22 22:47

Intressant i och med att Musk är största ägare om han ska kicka sig själv ? Tror snarare att det är sanning parat med osanning som snurrar kring Musk allt för att odla myten kring honom. Jämför med Ingvar Kamprad, som odlade en myt om sparsamhet kring sig själv.

2022-05-23 07:31

JL
Det spelar ingen roll ifall Elon är största ägaren. Det är styrelsen som har ansvaret för företaget.
Du kan börja följa Elons twittrande så har du förstahandskällan. En del i USA funderar på ifall det har slagit runt rejält hos honom.

2022-05-23 10:50
bejje skrev:

JSen går det ju ladda hos Tesla även om laddluckan sitter på annat ställe, men då får man tänka till kanske både en och två gånger hur man parkerar så att man dels kan ladda själv, men inte blockera en plats till.

Hur gör man om bilen har laddning höger bak?
Borde vara den jobbigaste platsen om Tesla byggt laddkabel och P-plats för vänster...

2022-05-28 19:48
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

bejje skrev:
JSen går det ju ladda hos Tesla även om laddluckan sitter på annat ställe, men då får man tänka till kanske både en och två gånger hur man parkerar så att man dels kan ladda själv, men inte blockera en plats till.

Hur gör man om bilen har laddning höger bak?
Borde vara den jobbigaste platsen om Tesla byggt laddkabel och P-plats för vänster...

Det ska nog gå, mend det beror nog dels på hur stationen är utformad. Vissa ställen har alla laddare på en lång rad och då är det egentligen bara ett ställen man möjligen kan stå på, vilket då blir längst bort på ena kanten där det förhoppningsvis är ledigt och sen får man stå "en ruta" längre utanför så att säga där det normalt inte ska kunna stå någon bil och ladda. Det förutsätter ju så klart att det finns extra utrymme kvar utanför den sista laddaren.

På andra ställen är det ju utformat mer som en stor kub där laddare sitter både horisontellt och vertikalt bredvid varandra. Även där skulle man ju kunna ställe sig längst upp till vänster i kuben så att säga en ruta utanför det vanliga mönstret så att man kan få laddaren på rätt sida.

Men helt klart blir det otroligt mycket krångligare och många gånger säkert inte möjligt att ladda utan att blockera två platser, men är det lite folk där så vad spelar det för roll? Man kan alltid sluta och ladda och flytta sig om det helt plötsligt blir en storm av bilar som vill ladda och någon stör sig.

2022-05-28 19:57
- Peugeot e-208 GT 2022
motorcykelentusiasten skrev:

Stökigt!

Ja jag är glad att jag har laddporten vänster bak där den ska vara.

2022-05-28 22:28
- Peugeot e-208 GT 2022

Ni som kör elbilar, kan vi göra en lista på vilka bilar som passar och inte?
För oss som ska köpa elbil skulle det uppskattas

2022-05-29 14:04
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Ni som kör elbilar, kan vi göra en lista på vilka bilar som passar och inte?
För oss som ska köpa elbil skulle det uppskattas

Alla passar. Handlar bara om att parkera vid en lämplig laddare.
Förövrigt tror jag man klarar sig bra utan Teslas laddare, men kan vara ett komplement. Min bil laddar oavsett bara med knappt 100kW på Teslas V2 laddare och funkar ännu inte på V3 men 225 kW på ”riktiga” 800V supersnabba laddare.

2022-05-29 14:21

Lästips till MCE. :-)
https://alltomelbil.se/video-sa-laddar-du-din-icke-tesla-vid-en-tesla-supercharger/

2022-05-29 15:13
Power to the people

Igår noterade jag för första gången att en icke-Tesla stod inkopplad på en av Teslas laddplatser, men först idag har jag kommit på vad det var för spektakel till bil. Det var en Hongqi e-HS9.

2022-06-07 20:38
Grosser skrev:

Lästips till MCE. :-)
https://alltomelbil.se/video-sa-laddar-du-din-icke-tesla-vid-en-tesla-supercharger/

tack!

2022-06-07 20:48
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

de kan inte vara vanliga.

Ta tur till Norge. Jag brukar alltid möta någon då jag åker till jobbet i Oslo, men aldrig sett någon i Sverige. Säljs dom här?
Det är oavsett en ganska groteskt stor bil som man inte kan missta sig på.

2022-06-07 21:10

Jag hann inte reflektera över nummerskyltarna. Min hjärna hade fullt upp med att hantera grillens proportioner.

2022-06-08 17:43
L. Mäkinen skrev:

Jag hann inte reflektera över nummerskyltarna. Min hjärna hade fullt upp med att hantera grillens proportioner.

Det kan jag mycket väl förstå 😜

2022-06-08 20:08