Vi Bilägares forum

Tanka HVO100 i dieselbilen: Detta ska du tänka på

Tanka HVO100 i dieselbilen: Detta ska du tänka på

En ny bokstavskombination har dykt upp på macken. HVO100 är den fossilfria dieseln som lovar lägre utsläpp för vanliga dieselbilar. Men det finns viktiga saker att känna till innan du tankar HVO.

Läs hela artikeln
2021-08-23 06:20

Kommentarer

Dyrare, sämre, miljöskadande - men koldioxidreligiöst halal!
Ja, detta måste ju vara framtidens bränsle. "100" står för 100 % dygdesignalerande.

2021-08-30 03:17

I en tidigare artikel så kunde man läsa att 44% av HVO100 som tankas i Sverige innehålla PFAD och palmolja. Dessa har högre klimatpåverkan än fossil diesel på grund av regnskogsskövlingen. Hade önskat att det framgick i artikeln var man kan tanka HVO100 som inte innehåller PFAD och palmolja. Någon som känna till en sådan lista?

2021-10-11 11:09

Neste uppger på sin sida att man inte använder palmolja i sin HVO 100 (Neste MY Förnybar Diesel) som säljs eller har sålts på den svenska marknaden, men däremot PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) och det är en av mer än 10 råvaror man kan använda.

Preem skriver på sin sida: "Sedan länge har Preem tagit avstånd från palmolja och den kampen fortsätter. Under 2020 förekom det ingen PFAD i Preems totala försäljning".

Alltså borde HVO 100 som säljs av Preem vara fri från både palmolja och PFAD. Men det kan ju ändå vara bra att fråga företaget om hur läget är just nu.

2021-10-11 23:15
"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar eller hissar segel."

För info så finns det idag två lev av HVO som inte innehåller PFAD eller palmolja.

Det är Ecopar och Preem.

Jag tankar i första hand Ecopar pga den är minst skadlig för miljön med markant minskade utsläpp av partiklar bla. Fördelen med Ecopar är att de har en extra försäkring som täcker ev problem med motorn som ev skulle kunna härledas till deras HVO.

Preems HVO tankar jag i nödfall då jag av någon anledning ej kan tanka Ecopar.

Jag kör en Passat Variant 2019 TDi FWD DSG och har kört ca: 2000 mil på HVO utan problem. Min förbrukning är ca: 0,45 i snitt och jag kommer ca: 140 mil på en tank.

Med vänlig hälsning,

///M

2021-10-12 14:07
runnersmike skrev:

Jag tankar i första hand Ecopar pga den är minst skadlig för miljön med markant minskade utsläpp av partiklar bla. Fördelen med Ecopar är att de har en extra försäkring som täcker ev problem med motorn som ev skulle kunna härledas till deras HVO.

Vilken variant av Ecopar kör du på? Finns ju EcoPar Bio (fossilfritt) och EcoPar A (tillverkat av fossil naturgas).

2021-10-13 23:00
"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar eller hissar segel."

Hej John2008,

Jag kör på Ecopar B - som är deras HVO variant och det har funkat mkt bra som sagt. Innan körde jag på Ecopar A (innan deras HVO utan PFAD/Palmolja hade släppts).

Ecopar A är mkt effektiv och beroende på fordon så får man ca: 5-10% lägre bränsleförbrukning. Jag hade tidigare en Tiguan Allspace TDi 190HK AWD - och jag märkte att jag kom längre på Ecopar A jämfört med ex Preems diesel.

Med vänlig hälsning,

///M

2021-10-14 10:30
runnersmike skrev:

Hej John2008,
Jag kör på Ecopar B - som är deras HVO variant och det har funkat mkt bra som sagt. Innan körde jag på Ecopar A (innan deras HVO utan PFAD/Palmolja hade släppts).
Ecopar A är mkt effektiv och beroende på fordon så får man ca: 5-10% lägre bränsleförbrukning. Jag hade tidigare en Tiguan Allspace TDi 190HK AWD - och jag märkte att jag kom längre på Ecopar A jämfört med ex Preems diesel.
Med vänlig hälsning,
///M

Om målet är att komma långt på en tank så skall du väl tanka ”Blankdiesel”

2021-10-14 11:38
Guran

Hej Guran,

Nja, målet är kanske en kombo :)

Komma långt och köra på HVO.

Med vänlig hälsning,

///M

2021-10-14 11:54

Jag tankar HVO100 i min båt med Volvo Penta diesel. Förra året blandade jag 50/50 vanlig diesel/HVO100 men i år har jag bara tankat HVO100 hela sommaren. Har inte gjort någon jämförelse på förbrukningen, men allt har funkat perfekt. VP dieselmotorer är godkända för HVO100.

2021-12-01 16:26

Märkligt med texten "BILARNA SOM KLARAR HVO100" över listan med bilar, när det inte direkt handlar om det, utan vilka bilar som tillverkaren godkänner för HVO100.

Igår 4:28

Precis ALLA dieselmotorer oavsett märke och ålder fungerar utmärkt på ren HVO100.

Igår 9:21
Swenssons skrev:

Precis ALLA dieselmotorer oavsett märke och ålder fungerar utmärkt på ren HVO100.

Har du garanti på bilen och tankar HVO100 trots att den inte är godkänd för det och tillverkaren kan påvisa att det blivit problem tack vare det, får du bekosta allt själv. Dock har jag aldrig hört att det verkligen hänt, men möjligheten finns att det kan bli så.

Idag 1:06