Vi Bilägares forum

Premiär för Citroën C4 X – elbilen först ut

Premiär för Citroën C4 X – elbilen först ut

Citroën lanserar en längre och tuffare ”terrängversion” av C4 i form av C4 X. Den kommer med eldrift.

Läs hela artikeln
2022-06-29 15:30

Kommentarer

Jag tror de hade tjänat mer på att göra en "vanlig" C4, utan en massa "terräng plast". En helt vanlig elbil, som bilar såg ut innan SUV trenden förstörde dem. Eller kanske en elbil som MPV? typ Citroen Grand C4 SpaceTourer ... denna borde kunna göras lite lägre (ca 1,6 meter hög) och finnas kanske i både 5 och 7 sätes variant.

2022-06-29 15:38

hx30 - mne det finns ju redan en "vanlig" C4....

2022-06-29 18:45
Pi skrev:

hx30 - mne det finns ju redan en "vanlig" C4....

Hysch på dig Pi 😜

2022-06-29 19:18

Trodde inte en skulle få se en "kopia" på S60 CC igen, men där hade jag visst fel. Hade föredragit halvkombi-lucka på biltypen - med det löser ju vanliga e-C4.

2022-06-29 19:55
Power to the people

Långsam laddning och litet batteri. Det är väl ändå dags för en teknisk uppgradering hos Stellantis snart?

2022-06-29 20:01
L. Mäkinen skrev:

Långsam laddning och litet batteri. Det är väl ändå dags för en teknisk uppgradering hos Stellantis snart?

Ja dom ligger helt klart efter

2022-06-29 20:05
L. Mäkinen skrev:

Långsam laddning och litet batteri. Det är väl ändå dags för en teknisk uppgradering hos Stellantis snart?

Tänkte detsamma. Åldrig spec så jag förväntar mig att det blir ett pris därefter.

2022-06-29 21:50

Vanliga C4:an är snygg och en bil jag kan tänka mig. Den här aktern får inget skönhetspris, den är för marknader (de få) som fortfarande köper sedaner. T ex länder i Asien.
För mycket veck och skarphet bak.

Jag har hoppats på en e-C4 AirCross som min nästa bil. Men enligt uppgift är den nedlagd och de gör en något större C3 Aircross istället. Och menar det inte ryms två Aircross nära varandra i storlek.

Men problemet är att C3 Aircross kommer göras på minsta SLA plattformen. En C4 Aircross skulle få större batteri och motor.

Nuvarande C4 görs på e-CMP plattformen med batterier från CATL.

Stellantis inväntar sin egen batterifabrik som byggs ihop med franska energikoncernen Total och Mercedes-Benz, i Norra Frankrike. Sen blir det en i Tyskland också.

Då kommer större batterier.

Citroën ska vara billigare än Peugeot-Opel i utbudet.
Komfort till lågpris.

Jag hade gärna sett en ny Picasso men kunderna saknas. Dock finns e-Berlingo.

2022-06-30 01:59

Vanliga C4 electric har ju också plast runt hjulhusen. Denna är bara lite längre vad jag kan se. 100Kw är helt okej, tror man ska uppleva detta själv innan man uttala sig negativt. Blir en lagom bensträckare, gå o köpa en glass eller gå på muggen när man ute o reser.

Uppdaterat: 2022-06-30 08:53

Dana,
De presenterade den här tekniska lösningen för ganska länge sen nu. Sen dess har de stått och stampat på samma fläck. De presenterar här en bil som "kommer snart" och därmed kommer finnas några år, men den har inga nya lösningar.
Att inte utvecklas är att gå bakåt.

2022-06-30 09:38

Plattformen är från hösten 2018. C4 blir sista bilen ut på den. 2023 släpps nya modeller på ny plattform.
Tekniken har förfinats genom åren och några allvarliga kvalitetsproblem, driftstörningar eller buggar har inte varit.
ID.3 var ny teknik, full med buggar.
Mustang E - full med buggar och problem.
Ioniq 5 har också haft en del buggar och mindre genomtänkta lösningar.
Listan kan göras lång…
Men min poäng är:
Konkurrenterna må vara snabbare med senaste tekniken, och mängder med problem som frustrerar kunder.
Jag är inte övertygad om det fina med det.

2022-06-30 18:03

Peugeot 3008 III som kommer nästa år får elmotorer på 135 - 335 hk (4x4 i den med mest kraft) och batterier på 60 - 100 kWh.

2022-07-02 12:39