Vi Bilägares forum

Polestar 2, Cupra Born och veckans spaningar

Polestar 2, Cupra Born och veckans spaningar

Avsnitt 256: Hur är en ID.3 med spansk touch och en avskalad Polestar att köra? Ingår det hundpassning i Audis service numera? Är det okej att inkludera miljöbonus i en bils kampanjpris? Är V2V svaret på släckta baklampor? Några av de ämnen som tas upp i veckans avsnitt.

Läs hela artikeln
2021-11-26 14:00

Kommentarer

Batterifordon är en dålig idé. Från början och hela vägen genom tiderna.
Kunde vi helt plötsligt utveckla ett vaccin mot Corona på rekordtid så kan vi nog fan producera biobränsle också - om viljan bara funnits.
Miljöivrare försöker gömma sig bakom utsläppen när de egentligen vill utrota all privat transport.

2021-11-26 16:37

Vad är det för attityd ni motorjournalister återger? Tala om att någon som kan. ladda snabbare skall gå före, Så vid Dieselpumpen skall man gå före om man kan tanka med större flöde? Det sämsta jag hört både från Maria och Anders djup besviken över att ni inte vet att bete er bättre.
Och Calle, ljusomkopplaren har jag haft diskussioner om tidigare fast med Anders. Om man som förare inte kan ta sitt ansvar och slå på ljuset, då skall man inte ha körkort! Antigen så skall man bli ifråntagen körkortet pga att man inte går till optikern när man behöver glasögon eller så är det något annat fel. För ser man inte att man åker runt utan halvljuset tänt då skall man inte få köra bil. Jag har själv aldrig kört längre än till närmaste bensinstation för byta lampa om ena halvljuslampan varit sönder, och då alltid bytt båda lamporna. Skyll inte på lagen när det förarna som är inkompetenta!

2021-11-26 18:54

Håller med Maria i sak.
De som kör sakta borde akta på sig för oss som kör fort.

2021-11-26 19:23

Så äldre personer som inte plockar upp varorna fort nog på kassabandet på Ica ska alltså stiga åt sidan för de som plockar upp varorna fortare? Sicket bottennapp, Maria och Anders. Skäms!

2021-11-27 19:42
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

+ 100 SnookerPro

2021-11-27 21:22
SnookerPro skrev:

Så äldre personer som inte plockar upp varorna fort nog på kassabandet på Ica ska alltså stiga åt sidan för de som plockar upp varorna fortare? Sicket bottennapp, Maria och Anders. Skäms!

Jo för det är ju precis samma sak....haha, alltså tänk om folk kunde tänka ett steg längre innan de skriver här ibland. Roligast är ju att det är alltid de utan egen erfarenhet som vet bäst om saker och ting...konstigt det där...eller inte. ;)

2021-11-27 21:37

Det här med att vissa inte ska stå på snabbladdare håller jag inte riktigt med om.
Visst, finns det långsammare laddare på samma ställe som ändå ger full laddhastighet för det fordonet så håller jag med, men finns bara 150 kW laddare och bilen bara kan ta säg 50-100 kW så har de all rätt att ladda där. De kanske måste.

Och säg att man har en bil som tar 100 kW laddning och det finns 50 eller 150 kW att välja på så ska man självklart få stå på 150 kW laddaren. Man ska inte tro att man har företräde bara för att man har en stor och dyr bil.

2021-11-27 21:58
- Peugeot e-208 GT 2022

Kan inte leverantörerna av laddstationer bygga in spärrar så att tex bilar som kan ladda max 80 kW inte kan ladda alls på snabbladdarna 350 kW?

2021-11-28 01:07

Detta här är det dummaste jag har hört. Körer du elbil måste du har talmodighet om det är fullt vid laddolatsen. Vad är nästa? Tesla ägare får inte ladda hos andra stationer?
Jag har en Hyundai Kona Electric och den laddar max 77kw. Men jag har lika mycket rätt å ladda min bil än den som kör en helt ny Porsche eller eller tesla. Först til kvarn är det. Snart kommer min ioniq5 i februar och den laddar fortare. Men detta ge mig bara fördel når det är min tur å ladda
Det här visar bara att det är for litte Ladd platser.

2021-11-28 01:54

Släppa fram andra som kan ladda snabbare? Annars mår ni bra eller?
Hur resoner ni då om det bara finns 50kW-laddare, vilket ju tyvärr inte är ovanligt i Sverige? Den som kan ladda snabbt har förmodligen också ett större batteri och kanske högre förbrukning. Men den högre laddeffekten går inte att utnyttja när laddaren inte är bättre än så. Med 50kW är det alltså plötsligt den snabbare bilen som är bromsklossen. Tror ni att den skulle släppa fram mig som bara ska stå och ladda i 20 minuter? Jag tror inte det.

2021-11-28 07:54

Väntar på nyheten om slagsmål vid laddplatser. Kan bli lika vanligt som tvättstugebråk. Tror jag behåller fossilbilen tills laddning av elbilar blir lika odramatisk som nuvarande lugnet på bensinstationerna.

2021-11-28 08:46
40-talisten skrev:

Väntar på nyheten om slagsmål vid laddplatser. Kan bli lika vanligt som tvättstugebråk. Tror jag behåller fossilbilen tills laddning av elbilar blir lika odramatisk som nuvarande lugnet på bensinstationerna.

Det känns väldigt odramatiskt att snart kunna plugga in laddsladden hemma på min helt egna laddstation.

2021-11-28 09:03

Har ni ö h t lyssnat på avsnittet ? Där framgår ju att detta inte var riktigt på fullaste allvar utan säkert bara för att skapa lite provocerande rubriker.

2021-11-28 09:49

Pi
Nja, jag är seriös.

2021-11-28 11:21

Jag tror att väldigt många här dels som Pi var inne på inte förstod att de "tog i lite extra" och raljerade samtidigt med en gnutta alvar bakom kring ämnet. Dels tror jag att de som skriker högst här på forumet kring detta inte förstår problematiken och vad det landar i egentligen....som vanligt, de som har minst erfarenhet som vet bäst, konstigt nog. ;)

Efter några mil i elbil nu så ser jag två saker som är de stora problemen, varav det ena säkert bottnar mest i okunskap och ointresse, och det andra i ren och skär nonchalans och egosim.

Det första är det som panelen i podden är inne på, valet av laddare när det finns flera på samma plats.
Finns det både laddare som är lagom anpassad efter sin bil, och kraftigare som inte ens egen bil ända inte har mer nytta av än den långsammare så är det vansinne att välja den kraftigare och på det sättet blockera laddhastighet för elbilar som är lite vassare. Eller att som laddhybridförare blockera en snabbladdare när det finns stolpar på samma plats som ger de laddhybriden klarar att tillgodose sig.
Detta beteende tror jag inte handlar så mycket om nonchalans utan mer ointresse och därmed okunskap om skillnaden på olika laddplatser. Sen finns det säkert vissa rötägg även under detta fenomen....

Däremot är det väldigt många rötägg och idioter under nästa fenomen som jag egentligen anser värre och större. Laddhybridförare som låter bilen stå kvar långt efter bilen är färdigladdad. Den kommunala laddplatsen närmast där jag bor har 10 laddplatser som kan ge upp till 11 kW. Varje dag står där laddhybrider som blockerar hela arbetsdagen fast de lätt är färdigladdade redan till frukost i många fall. Det är även en ägare av en Kia Optima som nästan alltid står där hela helgen inkopplad och blockerar en plats.
Detta beteende ovan anser jag är det värsta och sämsta och det handlar enbart om nonchalans och egoism, inget annat.

Jag anser att alla laddplatser borde ha som Tesla har det, en avgift som börjar ticka om du inte flyttar din bil efter 5 minuter från det att bilen är färdigladdad.

2021-11-28 18:04

Henrik - skönt att i alla fall nån förstod min kommentar...:)

2021-11-28 22:55

Det var väl ändå en märklig artikel! Jag ska alltså kräva att en stackars Nissan Leaf ska flytta på sig för här kommer jag med en KIA Eniro som laddar snabbare. Sen kommer Maria med en ID.3 som minsann laddar med 100 kW och då ska jag flytta på mig. Strax kommer då sedan Anders med en Ioniq 5 som laddar med 200 kW och då ska Maria snällt koppla ur och släppa fram honom. Hur tänkte ni där? Var går gränsen mellan snabbt och snabbare i era ögon? Vågar jag ställa mig på en 150kW-plats med min Eniro som maxar vid 77 kW? Och hur göra när en på papperet laddsnabbare bil kräver företräde men råkar ut för coldgate med riktigt långsam laddning som konsekvens?

Den stackars Nissanägaren ni dissar kanske avsåg att ställa sig på 50 kW-laddaren men den kan ju ha varit upptagen när han skulle ladda.

Ok, jag vet att jag kanske målar fan på väggen här men jag är rätt säker på att många kommer att ta till sig detta beteende ”för så skrev ju de insatta motorjournalisterna på Vi Bilägare”. Försök inse kaoset ni just uppmuntrat till. Den här sortens artiklar kan leda till total anarki vid de alltför fåtaliga snabbladdplatserna.

2021-11-29 10:11

Todd - nu var detta en diskussion i en podd och med "glimten i ögat" så frågan återstår - har du ö h t lyssnat eftersom du skriver att journalisterna hos ViB "skrev detta" ? Det var alltså ingen artikel. Sen kan man givetvis hålla med i en del av ditt resonemang men att fördöma de som snackat i en podd känns lite orättvist.

2021-11-29 10:30

Fast det finns mycket att lära för oss (just nu före detta) elbilister att välja vettigt.
Min tidigare flinta-elbil skulle jag ju aldrig komma på tanken att ladda på en 150KW-plats om det fanns en ledig 50-plats i närheten, fast om det bara finns en 150-plats så skulle jag såklart ladda där.
Däremot så borde det införas minuttaxa när laddningen uppgått till 100% , åtminstone mellan 8-22 för att få bort laddplatsokupanter...

2021-11-29 13:27
*Robban

PI - Ok, ok, jag pudlar. Nej, jag lyssnade inte på podden, läste bara rubrik och text här och blev kanske lite väl exalterad. Men beteendet vid laddstationer är inte bra och ska vi nu börja prioritera laddning efter laddhastighet då kan det bli galet som vi säger i Örebro.

Laddetikett är ett område med förbättringspotential. Här kan tidningen göra stor upplysande nytta.

-Man snabbladdar inte till 100% om man inte absolut måste.
-Man parkerar inte sin fossilbil på en laddplats.
-Elbilar och laddhybrider flyttar på sig när det är färdigladdat.
-Och för att anknyta till artikeln, man ställer sig inte på en onödigt snabb plats om valet finns.

Senast i morse ser jag en BMW I3 stå och ockupera en laddplats i Sundsvall utan att vara inkopplad. Den var så nedisad så att den måste ha stått där ett par dar.

Tänk vad livet skulle bli lätt att leva om vi använde vår utrustning bakom pannbenet lite mer och att vi alla lärde oss att visa lite hänsyn till våra medtrafikanter.

Uppdaterat: 2021-11-29 20:30

Nåja, jag tycker fortfarande att laddhybrider kan hålla sig borta från 350 kW-laddarna och att leverantören lägger in en spärr för tex laddhybrider.

2021-11-29 20:34

Många av dagens bilförare som kör med släckta baklampor har i många fall inte en susning hur man gör/ser till att lamporna bak lyser under färd,och bryr sej inte heller.

2021-11-30 11:36

Tänk att man köper en bil, och så får du inte tanka fullt vid macken.
Eller, du tankar "bara" 95 oktan, så flytta på dig, för jag ska ha 98 oktan.

Så det där med att inte få "tanka 100%" av hänsyn till andra är ju strunt.
Förresten så är det väl mycket "mig, mig, mig" i det här. Det blir ju så när det inte finns infrastruktur att stödja elbilskulten med...

2021-11-30 16:30

Märkligt att Eu kom med det här att baklysena inte behövs dagtid. De är ju dioddrivna och tar ingen ström så varför denna dåraktighet från Eu. Har bensinbil tänkte konvertera till etanol med priset är ju förfärligt. Laddstolpshistorian inte intressant för min del.

2021-11-30 16:49
Förnuftig.

Ronnyby-Benny - det regelverket kom innan det blev så vanligt med LED-lampor men det borde nog ändras kan man tycka.

2021-11-30 17:33

Jag hamnade bakom en XC90 av senaste snitt idag och den var helt släckt baktill. Det var inte för att det var ljust ute.

2021-11-30 18:47

Förutom att köra omkring med enbart DRL/ varselljus i mörker och ha släckt bak, vilket är ganska vanligt, har folk också för övrigt fått allt svårare med åren att förstå vad som är tillåten belysning och inte på en bil i Sverige. T ex är dimljus kombinerat med halvljus inte tillåtet och heller inte konverteringar från halogen till xenon-belysning.

2021-11-30 23:56
"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar eller hissar segel."

Köerna kommer att växa vid laddstationerna..var så säker. Men problemet idag är knappast detta, det är hur vi människor beter oss mot varandra. Egoismen är större idag, och alla anser sig bättre än andra och skall därtill prioriteras ur ett samhällsperspektiv. Jag har nästan börjat avsky människor, att slippa trängas är det bästa med Covid 19 pandemin. Men nu är köerna tillbaka, och likaså idioterna på vägarna.

2021-12-01 21:46
hx30 skrev:

Köerna kommer att växa vid laddstationerna..var så säker. Men problemet idag är knappast detta, det är hur vi människor beter oss mot varandra. Egoismen är större idag, och alla anser sig bättre än andra och skall därtill prioriteras ur ett samhällsperspektiv. Jag har nästan börjat avsky människor, att slippa trängas är det bästa med Covid 19 pandemin. Men nu är köerna tillbaka, och likaså idioterna på vägarna.

Måste vara en härlig känsla att vara så gnällig, bitter, negativ och hatandes, få gå runt och må dåligt hela tiden över allt man stör sig på i livet och samhället.....eller kanske inte?! ;) Testat öppna ögonen lite? lyfta blicken? se utanför din fyrkant och dina skygglappar? Se möjligheterna istället för problemen? gå in med en positiv inställning när du möter nån eller nåt nytt? Jag lovar, du kommer må bättre och komma ut som en bättre människa.....bara mitt lilla gratisråd såhär i snön. :)

2021-12-01 22:15
hx30 skrev:

Köerna kommer att växa vid laddstationerna..var så säker. Men problemet idag är knappast detta, det är hur vi människor beter oss mot varandra. Egoismen är större idag, och alla anser sig bättre än andra och skall därtill prioriteras ur ett samhällsperspektiv. Jag har nästan börjat avsky människor, att slippa trängas är det bästa med Covid 19 pandemin. Men nu är köerna tillbaka, och likaså idioterna på vägarna.

Undrar vem som är idioten ?

2021-12-01 22:27
Guran skrev:

hx30 skrev:
Köerna kommer att växa vid laddstationerna..var så säker. Men problemet idag är knappast detta, det är hur vi människor beter oss mot varandra. Egoismen är större idag, och alla anser sig bättre än andra och skall därtill prioriteras ur ett samhällsperspektiv. Jag har nästan börjat avsky människor, att slippa trängas är det bästa med Covid 19 pandemin. Men nu är köerna tillbaka, och likaså idioterna på vägarna.

Undrar vem som är idioten ?

+100

2021-12-01 23:01

Jag stannar hemma.. det har faktiskt gått så långt, blir effektivare på jobbet.. spara på en massa tid i en bil och jag slipper riskera mitt liv för att väldigt många inte kan köra sin bil på ett vettigt sätt.

2021-12-02 09:26