Vi Bilägares forum

Nya uppgifter: Så ska Alfa Romeo och Lancia överleva

Nya uppgifter: Så ska Alfa Romeo och Lancia överleva

Jättekoncernen Stellantis har nya planer för hur italienska Alfa Romeo och Lancia ska lyfta försäljningen.

Läs hela artikeln
2021-06-23 09:58

Kommentarer

En 4-dörrars GTV är dödfödd. En GTV ska inte vara 4-dörrars.
Gör en snygg 4-dörrars sedan och kalla den Alfetta. Helt eldriven. Och låt Giulia komma ut som helt eldriven i klassen under. Och så en ny eldriven Giulietta.
Krydda med 3 SUVar samt en 2-dörrars coupemodell av Giulia, givetvis eldriven och anrättningen är klar.

Jag ser framför mig en ny eldriven Lancia Beta, en ny eldriven Ypsilon och så en Lancia SUV.

Men för Lancia räcker det inte bara med stil. De behöver ha hög klass på vägegenskaper och komfort, bäst i klassen.

Lancia föll under 90-talet då de lade ner sina egna chassin med egen hjulupphängning och valde Fiats enklare lösningar. Beta var en klassisk Lancia visserligen med Fiat motor men med Lancias egna hjulupphängningar. Även Delta och Prisma använde i grunden samma individuella hjulupphängning som Beta. Det gav synnerligen fin komfort och fantastiska vägegenskaper. Krängningshämmare fram och bak.
Det var ingenjörskonst!
Men efterföljarna fick Fiats enklare hjulupphängning. Och då blev det resan neråt.
Senaste/sista Delta var en Fiat Bravo i snyggare design. T o m instrumentpanelen var Bravo.

2021-06-23 10:22