Vi Bilägares forum

Ny strategi ska leda till säljsuccé för Kinabilar

Ny strategi ska leda till säljsuccé för Kinabilar

Trots massiva satsningar har kinesiska bilmärken fortfarande en minimal marknadsandel. En ny strategi kan ändra på det.

Läs hela artikeln
2021-10-14 07:50

Kommentarer

"...kinesiska företag i högre utsträckning kommer använda sig av europeiska märken..."
Hur många europeiska märken som är avlagda eller på dekis finns det att köpa upp då? Kanske en återkomst för DKW? Eller varför inte DAF eller Sigma? :-) Trots allt måste väl märket förutom att vara tillgängligt också ha en viss positiv utstrålning, som MG. Och exempelvis DAF räknar jag inte dit...

2021-10-14 08:26

Borgward är väl redan pågång.

2021-10-14 09:25

Det gäller ju att hitta märken som är till salu, DKW ägs ju av VW och DAF (personbilsdivisionen) av Volvo så där är det nog kört.
Ska det dessutom vara någon mening med namnköpet så gäller det ju att det är känt av den bilköpande generationen.
Borgward är ju ett förslag, men hur känt är det nu för tiden?
Hillman ett annat, men hur många finns det som dessutom är till salu?

2021-10-14 19:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

https://www.borgward.com/models/concept-cars/borgward-bxi7/

Ägs av Kineser, men det har gått lite trögt ännu.

De kommer invadera, kollar man nya elbilar i Kina så ser de helt fantastiska ut, både in och utvändigt, och priserna dessutom låga också.

De kör ofta bladebatterier såsom Tesla som byggs i Kina, säkra batterier med lång livslängd men sämre i kyla.

Uppdaterat: 2021-10-14 21:14

Apropå kinesiska elbilar
https://hongqi.no
Denna groteskt stora Kinesiska ”designvärlden” till skapelse lanseras nu i Norge.
Såg den på både Gardermoen och Fleslad flygplats.
Får nog hålla med Stygga Vargen om behovet av denna bil.

2021-10-14 21:31
Guran

Tja det har skrivits att kinesiska elbilar kommer att dominera bilmarknaden i EU.
Å nåt märke kanske kan överleva MB å liknande premium märken

2021-10-14 21:38

Jo, men hur många ungdomar känner till Borgward, de försvann ju för sextio år sedan och det är ju problemet med gamla kända namn, de är glömda och många köpare är historielösa.
Jag tror säkert att kineserna kan tillverka lika bra eller bättre bilar till ett något lägre pris än de europeiska, men det gäller att marknadsföra dem.
MG lyckades ju, de krängde ju hela första satsen ganska snabbt främst med priset och det kanske är så det får gå till.

2021-10-14 21:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vilka europeiska märken har försvunnit sen 70-talet? Några brittiska? De franska ägs väl av någon? Tänker på Simca och Talbot, men det är inget jag minns som positivt.

2021-10-14 21:44

Volvo & Polestar är ju kinesiska märken så marknadsandelen är ju lite högre för Kina i Europa.

2021-10-14 22:12
J.L skrev:

Volvo & Polestar är ju kinesiska märken så marknadsandelen är ju lite högre för Kina i Europa.

Fel, Volvo är ett svenskt märke med kinesiska ägare.

2021-10-14 22:14
L. Mäkinen skrev:

Vilka europeiska märken har försvunnit sen 70-talet? Några brittiska? De franska ägs väl av någon? Tänker på Simca och Talbot, men det är inget jag minns som positivt.

Saab

2021-10-14 22:43
junkers skrev:

L. Mäkinen skrev:
Vilka europeiska märken har försvunnit sen 70-talet? Några brittiska? De franska ägs väl av någon? Tänker på Simca och Talbot, men det är inget jag minns som positivt.

Saab

Haha, en kinesisk Saab! Vad säger du saabnisse?

2021-10-14 22:50
L. Mäkinen skrev:

Vilka europeiska märken har försvunnit sen 70-talet? Några brittiska? De franska ägs väl av någon? Tänker på Simca och Talbot, men det är inget jag minns som positivt.

Opel

2021-10-14 22:50

Jag är glad så länge marknadsandelarna för Kinabilar är låg, det ät illa nog med alla artiklar från Kina i europeiska bilar. Ju längre vi kan skjuta på framtiden dominansen från kommunistdiktaturen-dess bättre.

2021-10-15 09:31

Saab är ett svenskt märke som inte försvunnit, det är det största företaget i Sverige när det gäller försvarsmateriel.
Saab äger bilmärket Saab och tillät inte Nevs att placera det på sina bilar och säljer det inte till Kina.
Opel, Panhard, Simca och Talbot, ägs av PSA (Stellantis) och säljs säkert inte till Kina.
Samma gäller en mängd gamla, för många okända märken som också hamnat hos PSA.
Men vad är det för mening med att köpa upp dessa, endast de som är intresserade av bilhistoria känner till dem och för de flesta bilköpare är de lika okända som något nytt kinesiskt märke.

2021-10-15 09:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det här är ju inte direkt nytt att företag köper upp ett (gammalt) varumärke för att sedan göra affär av det, oftast blir produkterna sämre på något sätt att man försöker marknadsföra utifrån det historiska värdet av varumärket. I det här fallet med kinesiska bilar så gäller det som konsument att vara lite påläst och samtidigt skeptisk.

2021-10-15 10:24

Finns väl en del engelska märken som skulle kunna återkomma - t ex Rover. Men det märket ägs tydligen av Tata Motors. Sen har vi tidigare "storheter" som Austin och Morris - för att ta ett par exempel. Ingen aning om nuvarande ägarskap av dessa märken.

2021-10-15 10:39

Rover finns redan i Kina, dom kallar den för Roewe. Ägs precis som MG av SAIC med Kinesiska Kommunistpartiet i ryggen.

2021-10-15 11:41

OK - såg på Wikipedia att det skulle vara Tata som äger det märket men när du säger det så har jag sett att den som säljs som MG här tydligen kallas för Roewe i Kina. Men frågan är ändå om Roewe verkligen är Rover eller om det är en medveten förvanskning av märket just för att man kanske inte äger märket Rover...

2021-10-15 12:08

Huruvida Volvo Cars är svenskt eller inte är nog vad man tolkar in. Är Geely ett svenskt bolag ? de har ju svenska AB: n som äger bland annat Volvo Cars AB, Geely Sweden Holdings AB. Volvo AB är ett svenskt bolag som genom ett varumärkesbolag delar namnet med kinesiska Geely. Polestar är ett kinesiskt bolag ägt av POLESTAR AUTOMOTIVE (SHANGHAI)CO.LTD, som in sin tur har kinesiska ägare. Vi får hoppas att Volvo AB tar bort rätten att använda varumärket, Volvo, för den kinesiskkontrollerade personbilsverkssamheten.

2021-10-15 14:35

Kinesiska Dongfeng är en av ägarna i Stellantis.
Rover ägs av Land Rover som i sin tur ägs av Tata.
Roewe är för att när Rover gick i konkurs så sålde de Rover 75 och 45 och tillverkningsverktyg etc till kineserna, men inte varumärket. Så Rover 75 uppstod i Kina som en Roewe och de använder fortfarande den plattformen.
Rover-märket ägdes av BMW. Det nybildade Rover som bröt sig loss från BMW fick använda märket på licens. Så de ägde inte märket och därför kunde kineserna bara köpa tekniken från Rover men inte märket.
MG däremot kunde kineserna köpa.
BMW sålde märket Rover till Ford som ägde Jaguar.
Indiska TATA köpte Jaguar och Land Rover och märket Rover ingick i köpet.
Tata skulle kunna göra en ny Rover om de vill, som en budget Jaguar. Instegs Jaguar.

2021-10-17 10:46