Vi Bilägares forum

Ny sänkning ger lägsta bensinpriset på ett halvår

Ny sänkning ger lägsta bensinpriset på ett halvår

Bensinpriset är nu tillbaka på samma nivå som innan kriget i Ukraina.

Läs hela artikeln
2022-08-05 11:11

Kommentarer

Som sagt priserna är nu bättre en när regeringen började pratade om åtgärder pga valet.

Då kan man återställa skatten i oktober och reduktionsplikten kan fortsätta som normalt nästa år.

Beror självklart på oljepriset som är bra igen

2022-08-05 11:42
Elbilar

Man skall inte dra för stora växlar på att priserna går upp eller ned stundtals eller under kortare perioder, utan man måste se det på en längre tidsaxel. Precis som med allt när det kommer till priser, inflation eller förändringar rörande andra saker över tid. Att titta på några månader eller år blir väldigt missvisande. Det blir lite som att säga att den varmaste dagen skall vara tecknet på att klimatet blir varmare, när det kanske på ett årsgenomsnitt är fullt normalt eller kallare perioder rörande vädret övriga dagar.

Jag tycker priserna skall ned ytterligare. Reduktionsplikten är massivt pådrivande och negativt för klimatet, plånboken och framförallt Sveriges konkurrenskraft , då utsläppen kopplat till dem är tillsammans med förbränningen av nämnda bränslen är större än om det varit helt fossilfritt (eller EU:s maxtak på 14%). Även all expertis utom inhemska tillverkare och godhetsknarkare tycker att det är på sin höjd ett nollsummespel kopplat till utsläpp och negativt för landet Sverige och dess skattebetalare.

Sett till vart majoriteten av dessa bränslen kommer ifrån, är det även väldigt tvivelaktigt om det är bra för planeten Tellus eller om handel med diverse skurkstater samt bränslets enormt långa fraktvägar ger positiva effekter för lokal miljö i Sverige, ett av världens mest gelsbyggda länder.

Med det sagt, tycker jag vi bör ligga på samma nivå som våra grannläder då medtaget indexering (positiv eller negativ) sett till valutans värde, BNP och KPI. Att det är flera kronor billigare i Danmark, Finland och Norge är dåligt för Sverige och svenska företagare och arbetstagare. När PPI är 20% högre än inflationen vi skattebetalare märker av barkar det åt helt fel håll.

2022-08-05 14:35

Bortsett från diskussionerna om skatten i Sverige, så är det väl bra att råoljepriset sjunker. Det betyder ju dels att efterfrågan har minskat, dels mindre pengar till den ryska krigsmaskinen.

2022-08-05 15:36

Dom flesta som vill att reduktionsplikten ska tas bort har enbart med priset av bensin/diesel. Att mer förnybart blandas med det fossila som minskar Co2 utsläppen måste vara positivt men det bryr sig få om utan bara om att priserna kan bli bättre. Men ska vi klara Paris avtalet så är även detta en viktig pusselbit. Även Norge som sålt 80-85% Elbilar har fortfarande mer fossila bilar på vägarna och tar ett tag innan hela fordonsflottan blir Zero emission. Sverige är redan nu 3-4 år efter Norge.

2022-08-05 18:07
Elbilar

Elbil Vw

Visa gärna hur stor del av klimatet som påverkas och förändras kopplat till variationer i svenska reduktionsplikt.

Utöka gärna till EU om det blir lättare.

Tystnad är inget övertygande svar eller argument.

Skilj gärna på politik och vetenskap. 1,5-gradersmålet är politik, så även reduktionsplikten samt skatter som ligger ovanpå de externa kostandena. De har alltså inget stöd i vetenskapliga ramverk.

MVH AL

2022-08-06 16:50
Scio me nihil scire.

Tankade för 18,48 idag.

2022-08-06 17:58
lsoderlund skrev:

Jag tycker priserna skall ned ytterligare. Reduktionsplikten är massivt pådrivande och negativt för klimatet, plånboken och framförallt Sveriges konkurrenskraft , då utsläppen kopplat till dem är tillsammans med förbränningen av nämnda bränslen är större än om det varit helt fossilfritt (eller EU:s maxtak på 14%).

Nej, du har helt fel, för faktum är att det är tvärtom! Ska Sveriges klimatmål för transportsektorn kunna nås är reduktionsplikten kombinerat med elektrifieringen helt nödvändig.

För övrigt baseras Paris-avtalet på stora delar av den samlade vetenskapen om klimatet. Politiken är verktyget som behövs för att genomföra det som krävs enligt vetenskapen för att undvika de allra värsta konsekvenserna av klimatförändringar.

Uppdaterat: 2022-08-07 00:39
"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar eller hissar segel."
lsoderlund skrev:

Sett till vart majoriteten av dessa bränslen kommer ifrån, är det även väldigt tvivelaktigt om det är bra för planeten Tellus eller om handel med diverse skurkstater samt bränslets enormt långa fraktvägar ger positiva effekter för lokal miljö i Sverige, ett av världens mest gelsbyggda länder.

Ja, och så är det bevisligen med fossila drivmedel som bensin och diesel.

HVO 100 (förnyelsebar diesel) har sett till hela livscykeln upp till 90 % reduktion av fossilt koldioxid (i jämförelse med fossil diesel) och det samma för svensk RME är 66 % (som även helt nya lastbilar kan tanka).

Bra att veta är att i Europa måste biodrivmedel uppfylla EU:s strikta hållbarhetskriterier och det omfattar krav på råvarors ursprung, krav på spårbarhet, hållbar skogsskötsel och certifiering av tredje part.

Uppdaterat: 2022-08-07 00:55
"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar eller hissar segel."