Vi Bilägares forum

Kia skröt om ”säkraste bilen” – nu stoppas reklamen

Kia skröt om ”säkraste bilen” – nu stoppas reklamen

Kia uppgav att elbilsmodellen EV6 var ”säkraste bilen att köra” – ett påstående som inte stämmer. Nu plockas den reklammärkta artikeln ned.

Läs hela artikeln
2022-06-23 15:20

Kommentarer

Undrar om artikelförfattaren satte web-sidans rubrik med eftertanke. "vibilagare.se/nyheter/kia-skrot...". Tänk vad några prickar kan förändra ett budskap.

Uppdaterat: 2022-06-23 20:31
NH

KIA:s marknadschef vet uppenbarligen inte vad korrektur innebär.
Korrekturläsning är en språklig granskning av en text, inte kontroll av sakinnehållet!

2022-06-24 08:40

"Missat i korrektursvängarna" Pinsamt svar minst sagt.

2022-06-24 10:25

Lite väl kreativa när de brainstormade ihop ett klatschigt reklamtema.

2022-06-24 10:27

Detta är väl ingenting, hur många firmor har inte gått ut med att fyrhjulsdrift har med säkerhet att göra. Och än idag fattar jag fortfarande inte hur Volvo kunde sälja utsläppsrätter...rent båg rakt igenom.

2022-06-24 12:33
hx30 skrev:

Detta är väl ingenting, hur många firmor har inte gått ut med att fyrhjulsdrift har med säkerhet att göra. Och än idag fattar jag fortfarande inte hur Volvo kunde sälja utsläppsrätter...rent båg rakt igenom.

Hade du kört 4WD så skulle du veta att det är underbart stabilt på vintern.
Jag gillar inte 4WD av kostnadskäl och den extra tyngden, men BRA är det tveklöst.
Har själv aldrig ägt en 4WD men kört en del

Uppdaterat: 2022-06-25 00:31
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Hade du kört 4WD så skulle du veta att det är underbart stabilt på vintern.

Det är inte samma sak som säkrare, denna 'trygghet' gör att man gärna kör lite snabbare utan att man kan bromsa bättre, snarare tvärtom, den extra vikten och inte sällan lite sämre grepp i däcken (framkomligheten är ju bra ändå så man väljer lite sämre däck överlag) gör att det blir ännu längre bromssträcka....

Uppdaterat: 2022-06-26 11:30

Vikten påverkar inte bromsförmågan.

Angående fyrhjulsdrift så finns det en fysikalisk förklaring bakom att bilen blir stabilare. Och med ökad stabilitet blir det också säkrare.

Kritiker har dock påpekat att den stabilare färden också kan resultera i riskkompensation, d.v.s att fyrhjulsdriften maskerar halkan så mycket att föraren anpassar sig efter den upplevda risken.

I grunden är det således ett förar- och informationsproblem, snarare än att fyrhjulsdrift som sådant inte potentiellt ökar säkerheten. Alltså ungefär som dubbade vinterdäck, antisladdsystem eller förbättrade vägar.

MVH AL

2022-06-26 11:44
Scio me nihil scire.

Så en reklambyrå försöker anspela på folks behov av säker bil och framställer modellen som bättre än alla andra modeller för att sälja fler bilar?
Åh, nej det har ju aldrig hänt förut att biltillverkarna försöker få oss att köpa en viss typ av bil med vissa typer av egenskaper…

2022-06-26 14:00

Nej det är ganska vanligt att man framhäver produktens positiva egenskaper i utbudsannonsering.

Säkerhet, sportiga egenskaper, design, utrymmen, förbrukning eller fyrhjulsdrift. Egenskaper som riktar sig till den målgrupp som värdesätter dem.

Eller så går man rakt ut med prisinformation, i de fall där det är priset som är huvudargumentet. Då brukar man inte trycka så mycket på prestandan eller tekniska lösningar(jmfr Dacia)

Är detta verkligen helt främmande för er?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-26 14:42
Scio me nihil scire.
Onehp skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Hade du kört 4WD så skulle du veta att det är underbart stabilt på vintern.

Det är inte samma sak som säkrare, denna 'trygghet' gör att man gärna kör lite snabbare utan att man kan bromsa bättre, snarare tvärtom, den extra vikten och inte sällan lite sämre grepp i däcken (framkomligheten är ju bra ändå så man väljer lite sämre däck överlag) gör att det blir ännu längre bromssträcka....

Varför tror du att de som kör med 4WD inte kan tänka själva utan gör på precis det sätt som du pådyvlar dom? Kör som biltjuvar, köper sämre däck och inte fattar att bromssträckan är den samma. Bara för att du skulle köra så, så betyder det inte att alla kör så. Dessutom har du fel med det där med vikten, kontra bromsförmågan.

2022-06-26 15:41

Jag har ägt en 4-hjulsdriven bil (även en Pajero för många år sen) senaste 2 åren och jag har väl nog aldrig kört lika lugnt och hållit lagliga hastigheter som nu. Fastän den har överlägset mer hästkrafter än nån bil jag tidigare ägt. Jag borde ha blivit en risktagande fartdåre enligt vissa. I stället njuter jag verkligen bakom ratten och uppskattar t.ex. hur stabilt bilen går på vintern. 4-hjulsdrift is da shit!

2022-06-26 19:03

Ja fyrhjulsdrift är självklart helt onödigt - i alla fall fram tills dess att man testat;-)...

Därefter sitter man fast - dock inte i snön i första taget;-)

MVH AL

2022-06-26 21:02
Scio me nihil scire.

Med fyrhjulsdrift kan man med all tydlighet spåra ur 🤠

2022-06-26 21:38