Vi Bilägares forum

Ionity lanserar laddabonnemang – så mycket kostar det

Ionity lanserar laddabonnemang – så mycket kostar det

Ionity lanserar ett nytt abonnemang för den som laddar ofta.

Läs hela artikeln
2021-10-01 13:04

Kommentarer

Intressant, så det innebär att det blir billigare månadskostnad för "vem som helst" att köra med den högsta rabatten än motsvarande avtal via VW, för 10 öre högre KWh-pris...
Där kostar det 199kr/mån och sedan 3,40kr/KWh kontra 190/3,50

2021-10-01 13:28
*Robban

Standardpris hos många andra är 4,5kr/kWh utan abonnemang. För en krona billigare per kilowattimme så måste man ladda minst 200kwh/mån för att det skall bli billigare. Å andra sidan så är väl dessa laddare snabbare.

2021-10-01 14:09

Stor besvikelse.
Jag hade hoppats på att man som Hyundai-ägare skulle få ett lägre kWh-pris generellt, iom att Hyundai blev delägare i Ionity, utan att avkrävas ett tickande månadsabonnemang.
Laddar sällan på snabbladdare, kanske bara på semesterresor, så vill ju inte betala alla månader då jag inte gör såna resor.
Polestar som inte ens är delägare, har gett köparna ett bättre Ionity-pris, utan att de behöver betala för ett abonnemang.

Uppdaterat: 2021-10-01 18:11

Håller med StefanH.

Jag har inte ens någon elbil än, men kommer skaffa en som nästa bil. Den bilen kommer i det stora hela laddas mest hemma i garaget, men det är klart att några resor per år kommer vara längre och kräva laddning längst vägen och då vill jag inte betala sinnessjuka 8 och nånting-kronor per kWh. Det är fruktansvärt höga priser som gör att man funderar på om elbil ska vara så dyrt. Jag skäms över att vi har Ionity som troligen är de dyraste på laddning i hela Europa.

Men som Stefan säger, om man då bara gör ett fåtal laddningar per år på Ionity så är det inte heller värt att skaffa abonnemang som gör det billigare och förutom Ionity så verkar det än så länge inte finnas mycket att ladda på med 100 kWh eller mer om man inte har Tesla.

Visst, Circle K har börjat bygga, men det är otroligt få än så länge.
Jag kollade på hur det hade varit om jag hade haft en Peugeot e-208 t.ex.

Den har på pappret 340 km, men man kan nog räkna med att köra 25 mil på full laddning om man kör i i den hastighet jag kör eller om jag kör långsammare, men det är kallt ute.

Om jag då ska köra från Kalmar till nånstans i Norrland så är första snabbladdare efter ca 7 mil har jag för mig, den andra efter 246 kilometer.

Det är mycket möjligt att jag klarar mig till Norrköping från Kalmar, men i början vågar man nog inte ta risken och måste stanna och ladda redan efter 7 mil. Kanske efter att ha gjort en del testkörningar samma sträcka olika årstider.

Jag menar, vad händer om jag räknar fel och bara kommer 23 mil? Då blir det dyr bärgning istället.

Tycker det borde finnas snabbladdare minst var tionde mil i större delen av landet. Visst, går det åt skogen så kan man säkert hitta någon 11-22 kW laddare att nödladda på, men resan blir ju mindre behaglig och tar mycket längre tid.

Uppdaterat: 2021-10-01 19:36
- Peugeot 308 SW GT -2019
StefanH STHLM skrev:

Stor besvikelse.
Jag hade hoppats på att man som Hyundai-ägare skulle få ett lägre kWh-pris generellt, iom att Hyundai blev delägare i Ionity, utan att avkrävas ett tickande månadsabonnemang.
Laddar sällan på snabbladdare, kanske bara på semesterresor, så vill ju inte betala alla månader då jag inte gör såna resor.
Polestar som inte ens är delägare, har gett köparna ett bättre Ionity-pris, utan att de behöver betala för ett abonnemang.

Har du koll på detta?
https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-se/tariffs
139kr/månad 3,10 kr/kWh eller 8,70 kr/kWh om du inte laddar ofta. Men dyrare än att köra på diesel
Är väl billigare än priset i artikeln.
Så vad är du besviken på?
1 års abonnemang ingår om man köper en ny Hyundai Ioniq 5.
Endera pressar man priset på nya bilar eller som Tesla inkluderar laddinfrastrukturen i bilens pris.

2021-10-01 19:50
Guran

Occerpriser även om man förstår att man betalar för att de ska kunna bygga ut med fler laddstationer men när det kostar mer att köra elbil än bensin och dieselbilar är något fel och då kommer många inte vilja köpa elbil. Jag kan tänka mig en elbil men det är ju driftkostnaderna som lockar. Jag skulle kunna ladda hemma 95% av tiden men ladda på ionity på längre resor känns ju inte direkt lockande, kolla Norge, där är det inte så många som väljer ionity p.g.a det är dyrt. Kommer bli intressant när tesla släpper in andra på deras laddare.

2021-10-02 16:01
Jorsv skrev:

Occerpriser även om man förstår att man betalar för att de ska kunna bygga ut med fler laddstationer men när det kostar mer att köra elbil än bensin och dieselbilar är något fel och då kommer många inte vilja köpa elbil. Jag kan tänka mig en elbil men det är ju driftkostnaderna som lockar. Jag skulle kunna ladda hemma 95% av tiden men ladda på ionity på längre resor känns ju inte direkt lockande, kolla Norge, där är det inte så många som väljer ionity p.g.a det är dyrt. Kommer bli intressant när tesla släpper in andra på deras laddare.

Nu är det väl ändå så att väldigt många vill köpa elbil så det är enorma leveranstider på sådana.

2021-10-02 16:18
Guran

Detta visar bara hur fullständigt idiotisk laddmarknaden är. Att kräva abonnemang bara för att få ner priset från ockernivå till mera rimlig nivå. Hela elmarknaden är sjuk (även den vanliga för hushållsel). Väldigt många som köper elbil utan att ha satt sig in i hur det ser ut på laddsidan kommer att bli grymt besvikna och arga den dagen de inser hur lurendrejeriet fungerar.

2021-10-03 15:47

Det verkar vara ni utan elbil som har problemet...
Nope, jag använder inte Ionity eftersom jag inte kan dra någon som helst nytta av den laddeffekt som de kan ge på min Flinta-elbil.

"jag skulle kunna ladda 95% hemma men sedan vill jag inte betala ockerpris på resten"
Om då 95% av milen kostar 2-4kr/mil och sedan 5% kostar 15-20kr/mil, är det då inte lite barnsligt att det är två laddningar per år som fäller avgärandet till att "Elbil - det är för dyrt att ladda"

Samma sak med Ionity just nu, det kommer att förändras och att betala månadskostnad för att få ett lägre pris är väl egentligen ingen bra lösning, men det är ett sätt för dem att öka användandet av deras laddare, har du väl betalat månadskostnaden så kommer du att välja att ladda där för "det har ju billigaste KWh/priset!!!"

Uppdaterat: 2021-10-04 09:48
*Robban

Ionitys laddplatser kostar 1,5-2, 5 miljoner att bygga, så jag förstår att de vill ha pröjs i slutändan.

Hos någon av de många andra laddoperatörerna betalar man mellan 4 - 5,25 kr/kWh. De kan man ju välja istället om man är för snål för att ladda på Ionity.

2021-10-04 22:39
Power to the people
EnannanRobban skrev:

Det verkar vara ni utan elbil som har problemet...

Dagens citat, +100 för det Robban.

2021-10-04 22:40
Power to the people
Grosser skrev:

Ionitys laddplatser kostar 1,5-2, 5 miljoner att bygga, så jag förstår att de vill ha pröjs i slutändan.
Hos någon av de många andra laddoperatörerna betalar man mellan 4 - 5,25 kr/kWh. De kan man ju välja istället om man är för snål för att ladda på Ionity.

Snål, ekonomisk, smart, går att välja flera ord, men jag tror inte att den som säg tankar bensin för 16 kronor litern kallas snål när han letar efter liknande mackar om bensinpriset hos de stora pojkarna skulle vara 24 kronor.

Skulle snarare kalla de som väljer de för 24 kronor litern slösaktiga eller dumma. Men så är vi i lite annat läge för laddning också. Priserna på bensin hos mackar har väl aldrig någonsin varierat så kraftigt procentuellt sätt som det gör för laddning och det finns så dåligt med snabbladdning i Sverige på många sträckor att man inte har mycket till val än att betala Ionitys priser.

Antingen det eller slå läger vid en långsam 22 kW AC laddare som bilen kanske bara kan ta 11 kW från. Blir till att stanna där ett bra tag eller betala Ionity dyrt.

2021-10-05 08:13
- Peugeot 308 SW GT -2019

Bejje, det finns väl ändå betydligt fler snabbladdare än de ca. tjugotalet Ionity laddstationerna i Sverige.

Uppdaterat: 2021-10-05 08:28
Guran

Guran, det gör det garanterat, men när jag kollar med a better route planner och att köra 60 mil norrut, så finns det bara Ionity som snabbladdning upp till de första 18 milen. Sen finns lite mer att välja på.

2021-10-05 08:39
- Peugeot 308 SW GT -2019

Men Bejje, då får du väl ladda en kvart och betala 150kr på Ionity för att komma vidare som det då är så.
Kom åter igen ihåg att det mesta du kommer att ladda är hemma för 2-3kr/mil.
Inte tvekar du på att köpa en kaffe eller Loka på macken för 25-40kr när du kan brygga hemma för 3 spänn och ha "gratis" vatten från kranen?
Och känns 8,70 för dyrt så ladda på en 50-laddare, det tar några minuter till på en bil med litet batteri - problemet löst

2021-10-05 09:08
*Robban

Bejje, det finns ju flera 50-laddare mellan Kalmar och Norrköping, även i Norrköping, sedan har du en E.on 300KW-laddare precis i södra delen av Norrköping så...
Sedan funderar du på att skaffa en elbil nästa år och då har det hänt mycket, trust me!

2021-10-05 09:14
*Robban
EnannanRobban skrev:

Men Bejje, då får du väl ladda en kvart och betala 150kr på Ionity för att komma vidare som det då är så.
Kom åter igen ihåg att det mesta du kommer att ladda är hemma för 2-3kr/mil.
Inte tvekar du på att köpa en kaffe eller Loka på macken för 25-40kr när du kan brygga hemma för 3 spänn och ha "gratis" vatten från kranen?
Och känns 8,70 för dyrt så ladda på en 50-laddare, det tar några minuter till på en bil med litet batteri - problemet löst

Jag har faktiskt börjat vara mer ekonomisk på senare år. Förr stannade jag när jag var törstig och köpte loka eller cola för dyra pengar på macken. Nu köper jag det någon dag innan jag åker på Ica istället för mycket mindre peng.

EnannanRobban skrev:

Bejje, det finns ju flera 50-laddare mellan Kalmar och Norrköping, även i Norrköping, sedan har du en E.on 300KW-laddare precis i södra delen av Norrköping så...
Sedan funderar du på att skaffa en elbil nästa år och då har det hänt mycket, trust me!

50-laddarna har jag inte hittat, men det beror väl på vilken tjänst man kollar med antar jag. Har försökt hitta med Google Maps eftersom a better route planner inte verkar vilja visa mig alla laddare längst vägen utan bara föreslå de som den tycker jag ska stanna på och då blir det i första hand Ionity och andra med 150 kW eller mer som dyker upp. Norr om Stockholm föreslog den t.ex. ett stopp på Virta vid Mc Donalds med 150 kW.

2021-10-05 09:28
- Peugeot 308 SW GT -2019

Du ser alla laddarna om du zoomar in lite på kartan, om du bara låter den planera så kommer den välja det som går snabbast.
Du kan även välja bort alla Ionity om du vill i ABRP så ser du de som blir kvar som alternativ

2021-10-05 09:58
*Robban

Men oavsett hur entusiastisk man är över elbilar så kan man ändå konstatera att det är betydligt enklare att fylla upp tanken för mera räckvidd på våra gamla fossilare för där kostar soppan ungefär lika mycket på alla mackar - och fortfarande finns det rätt många att välja bland. Man får jobba lite mera med elbil och ha bra koll på de olika ladd-kedjornas prisbilder och behov av "taggar" m m. Så man får verkligen hoppas att den marknaden mognar precis som den gjort på fossilsidan där det som sagt krävdes deras "eget" kort tidigare om man inte betalade kontant. Dock var inte pris-spridningen på nåt sätt på samma nivå som för snabbladdningspriserna.

2021-10-05 10:36

För någon månad sen gjorde jag en resa på 100mil, över en dag (lång dag). Det kostade mig 400kr att ladda, parkeringsavgifter i en stad ingick då också.
4kr/mil alltså. Motsvarande kostnad med en snål dieselbil skulle bli minst det dubbla.

2021-10-05 12:46

Vill ni få bra koll på vart laddstationerna (oavsett effekt) ligger tipsar jag om Chargefinder - både som app och webbsida.

2021-10-06 22:45
Power to the people

Tack grosser! Ser ut att vara en lysande app.

2021-10-07 11:05
- Peugeot 308 SW GT -2019