Vi Bilägares forum

Euro NCAP: Flera nya toppbetyg – Stellantis halkar efter

Euro NCAP: Flera nya toppbetyg – Stellantis halkar efter

Euro NCAP delar ut fyra nya toppbetyg för krockskyddet, bland annat till Volvos elbil. Men Opel och Peugeot når inte riktigt ändra fram.

Läs hela artikeln
2022-05-25 10:32

Kommentarer

80 % i vuxenskydd på Opeln. Bakläxa deluxe.
76 på Pegutten. Ja jösses.
När ska de komma med i matchen?

2022-05-25 13:46

Nåja - 4 av 5 är ju trots allt inte kasst. Värre var det för t ex den uppdaterade Zoe när den testades.

2022-05-25 15:06

PSA har aldrig gjort generellt säkra bilar, så att förvänta sig en förändring är tydligen att hoppas för mycket.
En Astra 2010 blev just krossad av en byggkran i Ryssland, fören undkom oskadd, att det skulle rasa utför med säkerheten när Frankrike tog över ledarskapet var ju helt enligt förväntningarna.

2022-05-25 15:35

Pi: Det här handlar ju om helt nya bilar. Ingen uppdaterad gammal skåpmat.

Att en Astra ska ha blivit krossad av en byggkran förstår jag. Föraren satt väl inte i när det hände :-)
Nu var det ju tydligen i ryssland så sanningshalten kan väl diskuteras...

2022-05-25 16:50

Absolut Peter E men även en 4:a är i mina ögon helt OK.

2022-05-25 18:17
N-iklas skrev:

PSA har aldrig gjort generellt säkra bilar, så att förvänta sig en förändring är tydligen att hoppas för mycket.
En Astra 2010 blev just krossad av en byggkran i Ryssland, fören undkom oskadd, att det skulle rasa utför med säkerheten när Frankrike tog över ledarskapet var ju helt enligt förväntningarna.

4/5 är det näst högsta betyg man kan få. Tycker inte det är dåligt. Värre är det med Nya Zoe som fick 0/5.

Säg att skolsystemet hade 0-5 som betyg än idag och din dotter eller son hade fått ett snittbetyg på 4, hade du varit missnöjd då? Nej troligen inte.

Säg att betyget på en ny film var 4/5 av kritikerna och du höll med om det när du gick på bio, hade du då varit missnöjd med ditt köp? Troligen inte.

Som sagt, 4/5 är det näst högsta betyg man kan få, det är riktigt bra. Det är nån jävla hets numera om att allt som inte är 5/5 är värdelöst, skulle man tänka så i arbetslivet som anställer folk direkt från skolan, så skulle ingen få jobb som inte hade full pott i nästan alla ämnen. Det är inte realistiskt.

Man får också tänka som så att en bil som kostar 350 000 kanske inte har råd att ha alla säkerhetssystem som en bil som kostar det dubbla. Det är ett val man gör som konsument. Vill man köra lite billigare eller vill man betala det dubbla för att få den sista stjärnan.

2022-05-25 22:57
- Peugeot e-208 GT 2022

4 av 5 är dåligt. Det rör sig om bilar i "Golfklassen" med samma prisnivå som konkurrenterna och de bör alltså ha samma förutsättningar till att nå liknande resultat.
En av anledningarna till att det går så förhållandevis dåligt, speciellt skyddet för kortare kvinnor(män?) är kanske att de ej har justerbara bältesfästen i b-stolparna.
Då blir det svårare att optimera hur väl bältet skyddar när personer av olika kroppslängd sitter där.
Så en ren snålhet alltså.
Man undrar ju då vilka mer saker de snålat in på som kanske inte syns.

Uppdaterat: 2022-05-26 09:04

Men test-förfarandet ändras ju successivt så t ex en annan C-klassare som testades med 5-stjärningt betyg för t ex 2 år sedan skulla knappast få detta idag. Visst är det bra om bilen är 5-stjärning men bara för att den "bara" klarat 4 stjärnor skulle i alla fall inte diskvalificera den ifrån min lista med tänkbara nybils-kandidater.

2022-05-26 16:41

Fast testförfarandet är ju knappast någon överraskning för biltillverkarna.
"Oj, gör ni på detta viset nu?"
På nykonstruerade bilar av "etablerade" tillverkare i Västeuropa är 4 av 5 dåligt.
Sedan om det påverkar eventuella köp är ju upp till var o en.
Jag är ganska lång så för mig kanske krockskyddet skulle fungera utmärkt.
Men.... då känns det bättre att köpa/köra bil från tillverkare som vill lägga ner lite mer möda/pengar på att bygga ordentligt.

2022-05-27 10:27

Vi bedömer som sagt 4 av 5 lite olika i "dålighetsgrad". De flesta av oss åker trots allt omkring i bilar som med dagens bedömningskriterier är betydligt sämre än en "ny" 4:a. Och det fungerar ju det också.

2022-05-27 10:31

Sant Pi.
Den absoluta majoriteten åker runt i "farliga" bilar.
Och förhoppningsvis slipper man utforska hur "farliga" de är.

2022-05-27 13:16

De flesta av oss åker omkring i bilar som aldrig kommer att krocka.

2022-05-27 20:28
L. Mäkinen skrev:

De flesta av oss åker omkring i bilar som aldrig kommer att krocka.

De flesta av oss har hem som aldrig kommer få inbrottstjuvar heller, men alla har lås och jag tar för givet att de allra flesta låser dörren i alla fall på kvällen/natten.

De allra flesta som har bil har också försäkring (som det visserligen är lag på) liksom att de allra flesta har en hemförsäkring, trots att många kan gå hela livet utan att nyttja hemförsäkringen.

Jag hamnade dock i en mycket olycklig situation när jag var yngre. Jag hade flyttat för 1 vecka sedan. Hade inte hunnit tänka på att teckna om adressen på nya hemförsäkringen som var i en annan kommun. Fick inbrott efter en vecka och de tog allt av värde som TV, surroundanläggning, dator, TV-spel, kontanter etc.

Fick ingen ersättning av försäkringsbolaget för att jag inte tecknat om min adress.

Har inget med bilar att göra, men min poäng var egentligen början av mitt inlägg.

2022-05-27 20:36
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje,
Du låser inte in ditt hem i ett bankvalv heller. Det finns grader i hur mycket man vill skydda sig. Det kommer alltid på bekostnad av något annat, antingen pris eller andra egenskaper.

Jag har alltid anpassade kläder när jag kör motorcykel, men jag kör motorcykel.
För mig är krocksäkerheten inte en parameter när jag köper en bil. Jag känner efter hur den är att köra och vad det innebär för plånboken.

2022-05-28 08:15

Det är farligt att leva och inte minst att befinna sig ute i trafiken. Det är ett medvetet risktagande och oavsett vilket fordon man köper så finns det alltid nåt annat på vägen som kan "mosa" ens eget fordon fullständigt. Man kan helt enkelt inte ta höjd för allt farligt som KAN inträffa men som Mäkinen sa - de flesta fordon kommer aldrig att hamna i denna svåra krock-situation. Man får helt enkelt välja nåt med rimligt hög säkerhet och då är vi tillbaka till dessa nya bilar som "bara" klarar 4 av 5 i betyg ifrån Euro Ncap med dagens krav. I mina ögon helt OK om bilen f ö passar ens behov och man trivs med den. Och är man s k trygghets-knarkare så skall man nog inte ens kliva utanför sin egen dörr - om man hård-drar resonemanget.

2022-05-28 08:41
N-iklas skrev:

PSA har aldrig gjort generellt säkra bilar, så att förvänta sig en förändring är tydligen att hoppas för mycket.

Jag hoppas inte. Man vet redan på förhand hur det kommer gå

2022-05-28 22:17
Gillar kurvor och rondeller