Vi Bilägares forum

Dystra siffror för Volvo – backar över 20 procent

Dystra siffror för Volvo – backar över 20 procent

Oktober blev en mörk månad för Volvo Cars, men hittills i år har försäljningen ändå ökat jämfört med i fjol.

Läs hela artikeln
2021-11-04 09:20

Kommentarer

Blir en sur karamell för de som köpt aktier i bolaget samt väldigt tråkigt att AMF och Skandia till exempel satsat pensionspengar på dito. Mercedes har beslutat att ersätta de gamla 1 dollars chipen med moderna som inte har samma bristsituation för att komma ur krisen. Detta kommer pågå i storleksordningen något år, vilket med andra ord signifikant påverkar vinstnivåer och finansiell förmåga att satsa på batteriplattformar.

2021-11-04 21:37

Båda ägs av Geely och titta på Zeekr 001 så ser du plattformen för nästa generation XC90, helt elektrisk så klart.

2021-11-04 22:02

När Zeekr och tredje generationen kommer ut på marknaden så har konkurrenterna tagit ytterligare ett kliv framåt. Sorry men de är 5 år efter VAG. Sotdöden nästa ?

2021-11-04 22:28

JL
Och 10 år efter Tesla…

Verkar som svensk gammelindustri har förkärlek att leva i det förgångna och på gamla meriter (och tänker på Facit och Ericsson)

Uppdaterat: 2021-11-05 10:13

Christer
Haha, så att kritisera Volvo innebär per se att man är missnöjd med att bo i Sverige?
Jag vet att du är Volvo-fanatiker men tänk till lite innan du skriver…

2021-11-05 11:28

Axa: Ja bilindustrin som verksamhet sysselsätter en stor del av den industriella arbetsstyrkan (c:a 12%) och står också för både indirekta som direkta investeringar i mångmiljardklassen. Förädlingsvärdet (ett mått som ni Marxister brukar gilla att studera;-)) uppgår till mer än 75 miljarder kronor. Så det klart att Volvos verksamhet spelar en stor roll, både regionalt men också nationellt. I Sverige brukar man också säga att varje jobb i fordonsindustrin genererar ungefär 2-2,5 arbetstillfällen i andra kringliggande branscher. Så framgångar för Volvo smittar av sig. Totalt svarar fordonsindustrin för c:a 70-75 000 direkta jobb och någonstans det dubbla om man inkluderar spridningseffekten på andra branscher.

Att ägarna sedan till viss del sitter på andra håll i världen (vilket gäller huvuddelen av de börsnoterade företagen) är en helt annan debatt.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-05 11:47
Scio me nihil scire.

AL och Christer
Det förvånar mig inte att ni vurmar över Volvo. Ni kanske fortfarande kör med Facit och Ericsson-mobiler.

AL, är Volvo sena på bollen ifråga om elektrifiering får de skylla sig själva. Det är jäkligt konstigt att du själv inte är kritisk mot Volvo om du är så mån om deras ställning i Sverige med hänsyn till arbetstillfällen.

Volvo-fanatiker kommer få det jobbigt, jag gissar att Volvos försäljning kommer dala ytterligare under en tid framöver.

2021-11-05 15:44
Axa skrev:

AL och Christer
Det förvånar mig inte att ni vurmar över Volvo. Ni kanske fortfarande kör med Facit och Ericsson-mobiler.
AL, är Volvo sena på bollen ifråga om elektrifiering får de skylla sig själva. Det är jäkligt konstigt att du själv inte är kritisk mot Volvo om du är så mån om deras ställning i Sverige med hänsyn till arbetstillfällen.
Volvo-fanatiker kommer få det jobbigt, jag gissar att Volvos försäljning kommer dala ytterligare under en tid framöver.

Suck!

2021-11-05 16:24

Volvo har tillgång till Geelys Kinesiska nätverk vilket är enormt viktigt eftersom de idag är världsledande på elbilar (efter Tesla). Skövde håller på att ställas om till elmotortillverkning och batterifabriker byggs.
Alla traditionella märken är sena efter Kineserna och Tesla så det är extremt bråttom att ställa om. Toyota är just nu tillsammans med sina Japanska kollegor de som ligger sämst till, de tror sig kunna sälja 80% av sina bilar med ICE (om än med hybriddrift) 2030 medan GM och Ford siktar på 50%.
Som det ser ut just nu är det en utopi jag skulle vara extremt förvånad om ICE står för mer än 10% 2030.
Tesla planerar för att sälja 20 miljoner elbilar per år 2030.
BYD har på bara två år i Kina gått från 80% ICE till 80% bilar med batterier och allt större andel av dem helt elektrifierade. Jag skulle vara lika förvånad om det säljs ens 5% bilar med ICE redan 2025 i Kina och det är världens största marknad.

Kineserna har redan nått brytpunkten där elbilen är billigare på alla sätt än en fossilbil.

Det ser mörkt ut för tillverkarna som inte fattar vad som är på väg att hända och det snabbare än ngn kunnat ana.

VW har precis stoppat sin framtidsplan för 2025, de måste ställa om mycket snabbare än de trott. Även produktionsmässigt är det enorm utveckling, det tar 30h att göra en VW mot Teslas 10h. Tittar man på filmer inifrån de Kinesiska fabrikerna och jämför med Amerikanska och Tyska blir man än mer övertygad om deras totala överlägsenhet förutom mot Tesla.

Uppdaterat: 2021-11-05 18:27

Junkers
Vilket är min poäng. Volvo tillsammans med övriga traditionella märken ligger efter Tesla och Kineserna. Volvo är egentligen än mer efter. Volvo (Polestar) har en(!) elbil i modellprogrammet som är utvecklad från grunden tänkt som elbil. Den är heller inte särskilt bra i jämförelse med konkurrenterna.

2021-11-05 18:41

Man behöver väl inte "hata" ett märke bara för att man ifrågasätter ?

2021-11-05 20:23
Pi skrev:

Man behöver väl inte "hata" ett märke bara för att man ifrågasätter ?

Ja du Pi, Axas ifrågasättande är väll väldigt nära hat, för det är väll VW som gäller? Och där är ni överens.

Uppdaterat: 2021-11-05 20:29

Christer
Det stämmer att jag inte gillar Volvos bilar. Men det betyder inte att jag hoppas det går dåligt för företaget. Jag tycker Volvo gör en hel del märkliga val som inte verkar särskilt långsiktig.

VAG har flera rena elbilar i programmet. MB också. BMW ligger lite efter.

Hur som helst så inser ju hela bilvärlden att omställningen är pågående och att det gäller haka på med elektrifieringen.

2021-11-05 20:33
Axa skrev:

Christer
Det stämmer att jag inte gillar Volvos bilar. Men det betyder inte att jag hoppas det går dåligt för företaget. Jag tycker Volvo gör en hel del märkliga val som inte verkar särskilt långsiktig.
VAG har flera rena elbilar i programmet. MB också. BMW ligger lite efter.
Hur som helst så inser ju hela bilvärlden att omställningen är pågående och att det gäller haka på med elektrifieringen.

Det var ärligt skrivet av dig om Volvo. Men med Geely som ägare tror jag Volvo har en stor chans att hänga med i utvecklingen även om dom just nu ligger efter.
Själv är jag inte mera Volvofantast än att jag skulle just nu kunna tänka mig att köpa en ID5 GTX när den kommer ut nästa år på marknaden. Fin bil om den håller samma klass som ID4 som jag provat hos min sonhustru.

2021-11-05 20:48
Christer skrev:

Axa skrev:
Christer
Det stämmer att jag inte gillar Volvos bilar. Men det betyder inte att jag hoppas det går dåligt för företaget. Jag tycker Volvo gör en hel del märkliga val som inte verkar särskilt långsiktig.
VAG har flera rena elbilar i programmet. MB också. BMW ligger lite efter.
Hur som helst så inser ju hela bilvärlden att omställningen är pågående och att det gäller haka på med elektrifieringen.

Det var ärligt skrivet av dig om Volvo. Men med Geely som ägare tror jag Volvo har en stor chans att hänga med i utvecklingen även om dom just nu ligger efter.
Själv är jag inte mera Volvofantast än att jag skulle just nu kunna tänka mig att köpa en ID5 GTX när den kommer ut nästa år på marknaden. Fin bil om den håller samma klass som ID4 som jag provat hos min sonhustru.

Här kan du läsa en test, och se en film, av fem elbilar, bla GTX, på bana.
Visar lite av bilarnas styrka, även utanför banan.
https://elbil.no/banekjoring-avslorer-store-forskjeller/

2021-11-05 21:01
Christer skrev:

Pi skrev
Ja du Pi, Axas ifrågasättande är väll väldigt nära hat, för det är väll VW som gäller? Och där är ni överens.

Tja - frånsett det faktum att jag inte äger nån VW...
Är nog rätt öppen för olika bilmärken - vi har bl a både en Japansk och en Koreansk sen flera år tillbaka. Men som sagt - ingen VW. Snopet eller hur...:)

2021-11-05 21:25
Pi skrev:

Christer skrev:
Pi skrev
Ja du Pi, Axas ifrågasättande är väll väldigt nära hat, för det är väll VW som gäller? Och där är ni överens.

Tja - frånsett det faktum att jag inte äger nån VW...
Är nog rätt öppen för olika bilmärken - vi har bl a både en Japansk och en Koreansk sen flera år tillbaka. Men som sagt - ingen VW. Snopet eller hur...:)

Du har ju hängt här på forumet länge liksom jag Pi och för mig har du alltid varit en VW ägare, som en Golf den högbyggda, men där ser man , jag har inte hängt med. Grattis till det japanska och koreanska. Lev väl.

2021-11-05 22:03

Christer
Jag hoppas Volvo tar sig i kragen och jobbar ifatt elektrifieringen. Det blir tufft även med hjälp av Geely.
Sedan tror jag att Volvo behöver fundera på prissättning av modellerna. Jag har svårt att se varför man idag skulle välja en C40 framför tex Tesla Y? Eller för den delen en ID4, ID5 eller en Ioniq 5.

2021-11-05 23:05
Axa skrev:

Christer
Jag hoppas Volvo tar sig i kragen och jobbar ifatt elektrifieringen. Det blir tufft även med hjälp av Geely.
Sedan tror jag att Volvo behöver fundera på prissättning av modellerna. Jag har svårt att se varför man idag skulle välja en C40 framför tex Tesla Y? Eller för den delen en ID4, ID5 eller en Ioniq 5.

Den högre prissättningen har väl alltid Volvo haft, vilket har gjort att jag t.ex. alltid förr har hamnat hos Opel när jag skulle byta bil sedan 70-talet, när jag hade sämre ekonomi. Men Volvo har ju däremot alltid haft ett högre andrahandsvärde en många andra bilmärken vilket har lönat sig när man bytt Volvo mot Volvo vilket jag definitivt såg när jag bytte min XC60 2017 mot XC60 2019. Mellanskillnaden som är det viktiga när man byter bil, blev faktiskt riktigt human.

2021-11-06 10:53

Ungefär som med telefoner, att byta en iPhone varje år är snarare billigare än en toppAndroid pga det höga andrahandsvärdet, dvs inköpspriset är inte viktigast.

Men, men Volvo måste snabba på ordentligt nu, nuvarande tempo duger inte alls dessvärre. Fortsätter de så här lär det vara kinatillverkade bilar i fortsättningen med Volvo-märkning.

En annan stor sak under uppsegling är vad det är för batterier Northvolt tänkt producera, allt fler verkar gå över till de mer säkra LFP-batterierna, är det ngt Northvolt har tänkt att producera? Om inte kan vi stå med nya fabriker som ingen vill ha något ifrån. Två av de tre största (CATL och BYD) batteriproducenterna i världen styr över till LFP och den näst största LG verkar också tvingas gå över pga de senaste skandalerna med brinnande Chevrolet Bolt och Hyundai Kona, tillverkarna vill helt enkelt köpa de säkrare LFP.

Tesla har gjort enorma beställningar på LFP-batterier senaste veckorna.

LFP kräver inte vissa av de mer sällsynta ingredienserna och i BYD:s varianter kan man till och med sticka spikar i batteripacken utan risk för brand.

Uppdaterat: 2021-11-06 11:55
Guran skrev:

Här kan du läsa en test, och se en film, av fem elbilar, bla GTX, på bana.
Visar lite av bilarnas styrka, även utanför banan.
https://elbil.no/banekjoring-avslorer-store-forskjeller/

Tack för den intressanta länken Guran.

2021-11-06 12:59

Volvo o Volvo ? Antar att AL glömmer bort Scania och Volvo, som ingår för sysselsättningsgraden i fordonsindustrin. Det är självklart en viktig näring för Sverige dock är det skrämmande att vi (Sverige) lägger så mycket makt i händerna på kommunisterna i Kina, vilket Li Shufu också är med tät koppling till partiet. Jämför med varför SÄPO satt Huwaei på listan över företag som är farliga för Sverige, som också har anställda i Sverige inom F&U. Det kinakontrollerade företaget sitter hårt i en rävsax där man ligger tekonologiskt långt efter samt ett mycket problematiskt majoritetsägende med begränsade ekonomiska muskler.

2021-11-06 13:32

Jag kanske gör ett stort misstag som skriver detta, men jag har växt upp i sportens värld där man fått en förklaring till varför man varnats eller t.o.m. utvisats. Men jag undrar VEM och VARFÖR flera av mina inlägg raderats i början av denna tråd, trots att jag INTE anser att jag begått några personliga påhopp, men kanske stått upp för min åsikt och tyckt att vissa skribenter "pissat" på Volvo, trots att de är så gott som en nationalklenod. Vem är det som är så förolämpad så han måste anmäla eller radera som moderator.
Går det att få ett svar?????

Uppdaterat: 2021-11-06 21:26

Varumärket Volvo skadas kraftigt av att den ena halvan kontrolleras av Li Shufu och hans kommunistvänner i Kina. Vore jag i Volvo ABs kläder skulle jag göra som SAAB och sätta stopp för användandet av varumärket på personbilarna, mot bakgrund av dess värdeladdning man utnyttjar.

2021-11-06 21:50
Axa skrev:

Christer
Det stämmer att jag inte gillar Volvos bilar. Men det betyder inte att jag hoppas det går dåligt för företaget. Jag tycker Volvo gör en hel del märkliga val som inte verkar särskilt långsiktig.
VAG har flera rena elbilar i programmet. MB också. BMW ligger lite efter.
Hur som helst så inser ju hela bilvärlden att omställningen är pågående och att det gäller haka på med elektrifieringen.

Om man tittar på de förutsättningar som har givits för svensk bilindustri så är Volvo en framgångssaga. Man har med en bråkdel av konkurrenternas resurser producerat och utvecklat konkurrenskraftiga produkter, också med världsledande teknologi.
Allt sedan man fick ut PG ur företaget har man också profilerat sig hårt och fått lyxbilsstatus.

Sedan kom elbilarna och flertalet mindre tillverkare fick stora utmaningar. Betänk att inte ens de stora jättarna har kunna hänga med. Volvo kommer ändå klara sig igenom denna omställning, just tack vare sina kopplingar till Kina. Av tradition har de framgångsrikaste företagen alltid haft en stor hemmamarknad att luta sig emot.

För företag som Toyota och flertalet japanska märken ser det betydligt mörkare ut. Och då är ändå den japanska bilmarknaden många gånger större än den svenska. Men Kina har kört om Japan, inte bara ifråga om biltillverkning utan också teknologi. Detta uttrycks nu i bilbranschen.

Framtiden är här och när den autonoma körningen slår igenom fullt ut kommer vi få se en ännu större transformation och utslagning av biltillverkare. Hur snabbt det kommer att ske beror på hur snabbt tekniken utvecklas och kan adresseras på bred front. Några tillverkare kommer då bli underleverantörer, men flertalet kommer försvinna helt.

Jag tror därför att både företag som Toyota, BMW och Audi är borta inom tjugo, trettio år, eller i alla fall kraftigt omstrukturerade. Volvo däremot har fortfarande en liten chans att överleva och det är kopplat till just smarta val (som måhända kan vara svåra att begripa för gemene man)

Att Volvo sedan är viktiga för Sverige och vårt välstånd är ett orubbligt faktum. Det är kompetensen som fått Kina att satsa på väst-Sverige. Men det är troligtvis övergående. I Kina pumpar man ut duktiga ingenjörer samtidigt som stora delar av den svenska klasskampsskolan fortfarande tror att man kan ersätta hårt arbete med Google, sprunget ur rent politiska ställningstaganden (som gör att svenska elever vare sig kan räkna eller skriva). Denna utveckling både har och är förödande för svensk långsiktig överlevnad.

MVH AL

2021-11-07 05:33
Scio me nihil scire.

Anledningen till köpet av Volvo Cars för kineserna var att komma åt västteknologi dels från företaget men också från underleverantörer till VolvoCars, som de annars inte kommit åt. Om man är väldigt naiv och tror att tekiköverföringen går åt andra hållet ska man nog tänka till några gånger till. Om kineserna skulle få ett övertag teknologiskt kommer de aldrig dela med sig av den utan använda den för att ytterligare stärka sin makt och ett steg mot världsherravälde. Angående svenska skolan så har den brister men att påstå att alla eleverna rinner igenom utan kunskaper är fruktansvärt elakt och insnöad världsuppfattning.

2021-11-07 08:01

Ska tillägga att Toyotas kommande (och Subarus) el-SUV troligen bygger mycket på Kinesiska BYD:s teknik, det kanske till och med blir deras blade-batterier. Toyota och BYD ingick ett samarbete om utveckling och forskning av elbilar i april 2020.
Bilen ska även delvis produceras i Kina.

Köp aktier i BYD!

2021-11-07 10:14

Relationen mellan Japan och Kina har aldrig varit särskilt bra.

Jag tror därför inte att Toyota eller något japanskt företag har en ljus framtid på den kinesiska marknaden.

MVH AL

2021-11-07 15:45
Scio me nihil scire.

Nja, i ljuset av svensk spelindustri så skulle jag knappast kalla Volvo för en framgångssaga.

2021-11-07 16:18

MArknaden för spelindustrin och biltillverkning är ö.h.t inte jämförbara. Så den kopplingen är inte riktigt relevant Axa.

Det Volvo har gjort är att man med en bråkdel av konkurrenternas resurser och utan en stor hemmamarknad byggt upp ett starkt varumärke och en lyxbilsprägel. Det har skett just tack vare att man stundtals agerat tvärtemot goda råd från svenska extremister.

Hade man däremot följt deras råd skulle Volvo inte längre existera som bilproducent.

MVH AL

2021-11-07 16:33
Scio me nihil scire.
A.L skrev:

MArknaden för spelindustrin och biltillverkning är ö.h.t inte jämförbara. Så den kopplingen är inte riktigt relevant Axa.
Det Volvo har gjort är att man med en bråkdel av konkurrenternas resurser och utan en stor hemmamarknad byggt upp ett starkt varumärke och en lyxbilsprägel. Det har skett just tack vare att man stundtals agerat tvärtemot goda råd från svenska extremister.
Hade man däremot följt deras råd skulle Volvo inte längre existera som bilproducent.
MVH AL

+100

2021-11-07 17:50

AL
Volvo har som biltillverkare harvat runt i snart 100 år. Det har varit både uppåt och nedåt.
Spelindustrin i Sverige har från ingenstans på tre decennier blivit en mångmiljardindustri och välkänd globalt. Det är en framgångssaga.

Det jag reagerar på är din användning och devalvering av begreppet ”framgångssaga”.

2021-11-07 17:53
Axa skrev:

AL
Volvo har som biltillverkare harvat runt i snart 100 år. Det har varit både uppåt och nedåt.
Spelindustrin i Sverige har från ingenstans på tre decennier blivit en mångmiljardindustri och välkänd globalt. Det är en framgångssaga.
Det jag reagerar på är din användning och devalvering av begreppet ”framgångssaga”.

Ja du gillar väl inget som är positivt för Volvo.

2021-11-07 19:19

Jag fattar inte hur man kan jämföra en tillverkningsindustri med spelföretag.
Och att kalla dessa för industri är lite väl magstarkt, det handlar ju i de flesta fall om en genomrutten verksamhet som egentligen inte har något existensberättigande.

2021-11-07 19:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Du vet att jag menar dataspel. Svensk spelindustri omsätter 25 miljarder.

Christer
Det handlar om att jag inte skulle kalla Volvo för en framgångssaga. De har hållit på med biltillverkning i snart 100 år. Om framgångssaga är att de överlevt så här långt skulle det gälla mer än hälften av alla biltillverkare. Dessutom har Volvo fått en hel del statligt stöd.
Tesla däremot är en framgångssaga.

2021-11-07 20:24

Axa, för mig är en industri något som sysselsätter en stor mängd arbetare inte något som en samling nördar pysslar med även om de för tillfället av någon för mig outgrundlig anledning omsätter mycket pengar.

2021-11-07 21:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Axa. Du gör en på tok för grund analys.

Bilproduktion är förenat med höga fasta kostnader. Höga fasta kostnader kräver volym. Och volym når man via en stor hemmamarknad (Och närvaro och produktion i USA, Asien och EUropa).

Volvo saknar en stor hemmamarknad men har ändå lyckats överleva. Det har varit en krokig väg många gånger, men fram tills bara för något år sedan var huvuddelen av industrin överens om att företaget var en stor framgångssaga. Vinsterna och lönsamheten var därefter, främst på grund av SUV:arna och säkerhetsnischen.

Visste Axa exempelvis att den första XC90 (P28) är Sveriges största exportprodukt någonsin. Ingen annan enskild produkt har genererat lika stora överskott i bytesbalansen.

Att Volvo Personvagnar sedan såldes för 50 miljarder (till Ford) trots att köparens båda egna analysinstitut (Ford har alltid två olika parallella oberoende utredningar för att undvika felräkningar) kom fram till 22-30 miljarder som mest, visar ytterligare vilken styrka som finns i bolaget.

Att dataspel sedan är en ny bransch är ett helt annat resonemang. Sverige håller inte bara på med fordon, utan har också andra verksamheter. Men ett dataspel och industriell tillverkning är två helt olika saker, och följaktligen inte särskilt relevanta att ta upp i sammanhanget.

Men det är givetvis bra att vi har många skickliga industrieroch företag förutom fordonstillverkni g. Dock skall man inte jämföra dem eftersom de verkar i olika branscher och i olika segment samt utifrån olika tekniska förutsättningar.

MVH AL

2021-11-07 21:14
Scio me nihil scire.

Verkar vara trögt idag?
AL använder sig av begreppet framgångssaga för att beskriva Volvo. Jag anser att det är felaktigt och ger exempel på en annan ”industri” med spelföretag som faktiskt gjort en framgångssaga. Att Saabnisse tycker det är en samling nördar visar på okunskap och snarare att sådant uttryck bekräftar framgångssagan och att nördarna har satt Sverige på kartan. För övrigt växer spelindustrin så det knakar och kan komma bli en viktig exportindustri för Sverige.

Jag gav ett annat exempel på en framgångssaga för att knyta an till bilindustrin, Tesla.

Enligt ALs definition är ju annars hälften av biltillverkarna framgångssagor. Snacka om att urvattna begrepp.

2021-11-07 21:52

Jag som trodde att Cheironstudion och Denniz Pop var en Svensk framgångssaga.

2021-11-07 22:17

Helt klart är den svenska musikindustrin/musikexporten en oerhörd framgångssaga. En tillverkningsindustri som Volvo som existerat under lång tid och sakta växt har jag personligen lite svårare att karakterisera som just en framgångssaga - även om den är en betydande del i vår export. Men man kan säkert se saker på olika sätt.

2021-11-07 22:40