Vi Bilägares forum

”Bensinbil eller elbil – du tar en risk oavsett”

”Bensinbil eller elbil – du tar en risk oavsett”

Andrahandsvärdet kan bli en risk för vissa elbilsmodeller framöver, enligt Vi Bilägares Tommy Wahlström. ”Å andra sidan - vem vet om det går att tanka bensin om tio år?”, säger han.

Läs hela artikeln
2021-10-04 15:10

Kommentarer

Givetvis kommer det att gå att tanka bensin om 10 år, eller ett substitut, Biobensin, eller vad motsvarande spec kommer att heta, helt orimligt att alla bensinbilar skulle göras obrukbara inom 10 år, kommer väl snarare att vara körbara minst 10 år till. Frågan är om el är det enda kommande alternativet om 10 år, möjligen vätgas, andra lösningar...Vätgas i kombo med ett batteri av storleken på en plug-in idag kanske inte är någon dålig gissning...

2021-10-04 15:50

Det finns en andrahandsmarknad för datorer och mobiler, trots de inte har senaste tekniken. Ser ingen fara med elbilar där. Alla har inte råd köpa nytt.

2021-10-04 17:57

Bilköp generellt är väldigt dåliga affärer men vi överser med detta och slantar gladeligen upp mellanskillnaden för en ny eller begagnad bil oavsett drivmedel. Blir tuffare för företagen när restvärdena börjar bli för höga i förhållande till bilens värde, där blir det en smäll.

2021-10-04 20:36

Säkraste kortet är nog ändå en bensinare eller dieselbil, gärna med plugin-möjlighet. Ottomotorn kan hantera flertalet olika bränslen och även vätgaskonverteras. Dieselmotorn är lite kinkigare med bränslet, men kan lätt konverteras till vätgasdrift.

Finns ju tex ett riktigt intressant bolag i tyskland som tagit fram ett Hydrogen Conversion Kit, KEYOU har jag för mig bolaget heter.

Batteribilar är inte framtiden, framtiden heter vätgas. Du har redan ett utbyggd infrastruktur för tankning, och det går att framställa det tämligen enkelt. Nackdelen är väl att vem som helst kan tillvekra vätgas, och det blir svårt får skattmasen att håva in pengerna.

2021-10-05 11:09

lsoderlund,
Det är inte mycket av infrastrukturen till bensin och diesel som går att använda till vätgas. Det är väl byggnaden där de säljer korv som är den gemensamma punkten.
Elkablar verkar däremot vara ganska vanliga på många platser i världen. Batterier är dessutom ganska bra på att lagra energi utan att den sliter sig.

2021-10-05 13:43

Isoderlund "Batteribilar är inte framtiden, framtiden heter vätgas. Du har redan ett utbyggd infrastruktur för tankning, och det går att framställa det tämligen enkelt. Nackdelen är väl att vem som helst kan tillvekra vätgas, och det blir svårt får skattmasen att håva in pengerna."

Var finns den väl utbyggda infrastrukturen för tankning av vätgas?
Hur framställer man vätgas på ett enkelt, ekonomiskt och miljöriktigt sätt?
Varför skulle det bli svårt med beskattningen, den pågående utredningen om km-skatt kommer att drabba alla oavsett drivsystem!

2021-10-05 17:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Isoderlund "Batteribilar är inte framtiden, framtiden heter vätgas. Du har redan ett utbyggd infrastruktur för tankning, och det går att framställa det tämligen enkelt. Nackdelen är väl att vem som helst kan tillvekra vätgas, och det blir svårt får skattmasen att håva in pengerna."
Var finns den väl utbyggda infrastrukturen för tankning av vätgas?
Hur framställer man vätgas på ett enkelt, ekonomiskt och miljöriktigt sätt?
Varför skulle det bli svårt med beskattningen, den pågående utredningen om km-skatt kommer att drabba alla oavsett drivsystem!

Du har hela macknätet uppbyggt redan. Att sätta vätgastanakar ovan eller under jord, och sedan en vanlig tankanordning är billigare, lättare och bättre än att uppfinna hjulet igen, med framdragning av kablar lika tätt som bensinmackarna finns idag, sen är ju den brännande frågan hur man först skall göra det, hur mycket det får kosta och framförallt, hur gör vi med elen som inte finns.

Vätgasen tankar du på 3 minuter, och ger i de moderna vätgasbilarna vi se i dag, ca 50-60 mils räckvidd (oavsett vädelek). Du kan även konvertera förbränningsmotorer till vätgasdrift. Det om något är väl bättre för miljön än att skrota ut fungerade bilar eller skeppa till ryssland eller afrika för att fortsatt släppa ut avgasaer.

Men men, visst, bygg laddstationer var 5:e mil i hela Sverige, säkert jättebilligt, smidigt, och lätt. Går säkert på 9 år.

2021-10-06 13:01

Känns som att du kanske inte riktigt har tagit till dig svårigheterna med tillverkning, transport och lagring av vätgas, Isoderlund. Men det finns många trådar här på forumet där detta diskuterats om du är intresserad av att veta.

2021-10-06 13:40

Ehm, till varje bensinstation finns redan el framdraget…

2021-10-06 18:10
Axa skrev:

Ehm, till varje bensinstation finns redan el framdraget…

Det gör det så klart
Men troligen inte tillräckligt med ström för att kunna installera snabbladdare.
Du behöver väl både högspänning och en transformator för att kunna försörja en snabbladdare med tillräckligt mycket ström

2021-10-06 18:13
Guran

Isoderlund, varifrån kommer vätgasen?

2021-10-06 18:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Guran
Vet inte vad som krävs för snabbladdare men vet att en del Circle K här omkring har installerat snabbladdare. Det verkar ha gått snabbt och varit okomplicerat.

2021-10-06 18:22

Det börjar väl finnas laddningslösningar där man även har ett batteri i laddaren för att minimera behovet av intermittent stora effektuttag ifrån elnätet.

2021-10-06 18:49

Pi, det finns ju en i din stad som har batteri, den som det lokala elbolaget har...

2021-10-07 13:48
*Robban

Absolut Robban - och vill minnas att ABBs senaste laddare också har den möjligheten (är kanske en sån som redan står här ?) men där är jag en aning osäker. Det skrevs om nån ny laddare med laddmöjlighet för 4 bilar samtidigt härom veckan.

2021-10-07 17:31

Pi, tror att ABB och vet att Northvolt varit med i det projektet av naturliga orsaker

2021-10-08 09:11
*Robban