Vi Bilägares forum

1980-talets Mercedes S-klass var tidlöst elegant

1980-talets Mercedes S-klass var tidlöst elegant

Mercedes-Benz S-klass från 1980-talet är ett äkta barn av sin tid. Snabbare, lättare och samtidigt med tidlöst elegant design.

Läs hela artikeln
2021-11-14 07:00

Kommentarer

Mercedes-Benz har helt slutat med eleganta och snygga bilar.
Det vete 17 vad som hänt men de flesta modeller är rentav fula.

2021-11-14 12:42

5,2 meter.. wow, hur kunde de parkera den? Grannens Volvo 240 är också lång, nära 5 meter. Idag gör man små knubbiga modeller runt 4,3 meter.. usch. Själv föredrar jag runt 4,6 till 4,7 meter...lagom storlek.

Uppdaterat: 2021-11-14 19:37

"bra plats för baksätespassagerare"?
Nej det är uppenbarligenen en myt.
L versionen fanns inte utan orsak.
Den vanliga karossen är trängre än den mindre W123 som har bättre benutrymme både fram och bak.

Ett mycket märkligt fenomen som gör att man undrar om det inta var avsiktligt för att tvinga fler att välja den dyrare L modellen med större vinstmarginal.

När jag gick direkt från en 200 till en 380 SE gick det inte att flytta stolen lika långt bakåt och få samma längd på benutrymmet, när jag sedan satte mig i baksätet var det med nöd det gick att klämma sig in, medan samma sak i 200 inte erbjöd något bekymmer, fast man där fick stå ut med att sitta på en ek-planka.

En bekant med en 380 SE gjorde misstaget att parkera på en gräsmatta en gång, efter två timmar hade den sjunkit ner till fälgarna - "lätt", det var den inte...

2021-11-14 20:37

Ja det var en klumpeduns N-inkas. Den vägde närmare 1600kg.
Så om den nu sjönk ned till fälgarna så tror jag mer att det endera är i dina fantasier eller att den parkerade i ett kärr.

Uppdaterat: 2021-11-15 18:21

W126/C126 är elegant som en klassisk gammal möbel men med motor, skulle platsa på Antik Rundan! Bruno Sacco's bästa design tycker jag, speciellt efter faceliften -86.

Tog över en 420 SE -88 på 19' mil från en kompis, går speciellt bra på motorvägar men lite mjukare än de mer sportiga 300 SE på kurviga vägar antagligen beroende på vikten (1800 kg vs 1710 kg, Alla Bilar -88). De större 500/560 V8;orna är piggare än 420;n. Inte lika rymlig invändigt som t.ex. en W108 även om den är 1 dm längre, men säkert mer plats i dörrarna för sidokrockskydd.

Har även provkört de senare S 500 W220, S 320 CDI W221, klart snabbare men kände av storleken och vikten på kurviga vägar. En 600 SE W140 kändes dock lättare än förväntat.

(Auto Motor und Sport har just gett ut en bra bok 'Edition Mercedes S Klasse', W108 - W223 + EQS)

Uppdaterat: 2021-11-27 13:51