Vi Bilägares forum

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Då var det äntligen dags för bilbyte igen! :) Och denna gång lite större hopp som en del av er läst innan. Går inte bara från Volvo som jag haft nu de senaste 3 bilarna på rad utan går även från fossilbränsle till eldrivet. Det blev en Tesla Model S 100D, där för den oinvigde 100 står för batterikapaciteten i kW och D står för dubbla motorer, så den är AWD. Blev en vit pärlemolack, (företagets policy att alla bilar ska vara vita), med svart veganskinn, och svart alcantara i innertaket. Panoramalucka och premiumpaket innehållandes stora ljudpaketet, värme i alla stolar och lite annat lull-lull. Autopilot generation 2.5 i Teslas värld.
Hämtade ut bilen i onsdags från Teslas anläggning i Malmö. Som under hela den här resan från fundering till provkörning, avtal och leverans har de vart riktigt proffsiga, trevliga och tillmötesgående, något som borde vara en självklarhet för alla bilaffärer men man under åren märkt inte är fallet.....
Har hunnit köra 38 mil än så länge, så inte hunnit skapa mig massa omdömen än utan mer lite första intryck. Kommer såklart mycket mera efter hand här då jag verkligen ska försöka förmedla både positivt och negativt av både bilen i sig och elbilsanvändandet i vardagen där min bil är en central del i både jobb och familjelivet med småbarn.
Den går betydligt mer energieffektivt än jag trodde, och då har jag inte snålkört utan verkligen åkt på som vanligt och såklart även gasat lite extra då det är sjukt beroendeframkallande med kraften den ger.....tror man efter hand kommer tävla med sig själv om förbrukningen sen.
Lastade in lillkillens barnvagn och lite annat i onsdagskväll och den är verkligen rymligare än man tror. Klart störra i bagaget under hyllan än vad V90 är upp till lastgardinen. Däremot när jag gjorde bilen barnredo upptäckte jag första negativa saken, inga dedikerade fästöglor vid golvet på passagerarplatsen fram för remmarna till bakåtvänd bilbarnstol! Visserligen något väldigt få bilar har men något man blivit bortskämd med när man kört Volvo med småbarn.
Annars bara positivt än så länge, det är ju en fantastiskt skön bil att köra, som sagt beroendeframkallande kraftkänsla när man gasar till, nästan lite svårdoserat till en början, man ska om en lastbil och råkar trycka till som man brukar och då går det på tok för fort när man är förbi.....riktigt bra stereo, viktigt enligt mig. Autopiloten som ni läst jag varit väldigt nöjd med i Volvon är ännu bättre här, förstår de som skriver det är den bästa på marknaden. Den är klippstabil och klarar även rejält skarpa böjar och även att hålla sig på sin sida på väg utan mittmarkering med, det gillade inte Volvon. Sen att den även klarar byta fil själv gör ju det ett steg till bekvämare. Tydligen ska hårdvaran i bilen klara ännu mer men att lagarna ännu inte tillåter mer självkörning så är det låst i programvaran.
Sen finns det som vanligt när det gäller Tesla lite gimmiks av olika slag, som om man vill ha mer värmekänsla kan man få den gamla "brasfilmen" på stora skärmen.
Fråga gärna om det är något speciellt ni vill veta eller något ni vill jag testar. Annars återkommer jag efter hand som jag lever med bilen i olika situationer.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:48

Kommentarer

L. Mäkinen skrev:

Har inte Tesla Keyless Entry som standard? Såg en tjej fingra på telefonen med matkassar i händerna och det såg inte så smidigt ut.

Jo det är standard på alla modeller. Kanske hon hade glömt sin nyckel nånstans och därför körde med appen. Annars som sagt är det keyless om man har med nyckeln.

Uppdaterat: 2020-06-06 19:44

Inte något som har med bilen att göra men rätt kul när man får räkningarna från Skellefteå Kraft och det pga, Teslaerbjudandet blir minus på sista raden.

Bild borttagen.

Alla Teslaägare får erbjudande att teckna elavtal där de drar av elpriset motsvarande 1500 mils hemmaladdning per år. Därav de kallar det gratis el till bilen....
När jag hade brf-huset tidigare så blev det ju bara ett avdrag då bilen laddades på hemmaelen där med, men nu i lägenheten så har det sett ut såhär 3 månader i rad nu. :)

Uppdaterat: 2021-01-13 11:57

Då var den inte i mitt brukande längre så dags att summera tiden med min första elbil. :)

Har det vart jobbigt och hindrande i min vardag eller fritid på några större sätt att ta steget till helelektriskt? Absolut inte alls måste jag säga. Självklart drabbades jag av räckviddsångest i början och var orolig innan jag lärde känna bilen och "laddtänket", men när det väl satt sig så har det bara varit positivt mer eller mindre.

Har jag behövt planera min körning på ett annat sätt än innan? Ja, det har jag fått göra bitvis, det går inte säga nåt annat. Har gjort väldigt många resor en bra bit utanför min räckvidd, både inom Sverige och söderut, då har det ju blivit att man sökt på hotell med laddning istället för att kanske ta nåt hotell med parkering "på gatan" Likaså har det blivit att man tajmat mat och laddning samtidigt, det hade man ju inte tänkt på annars.
Tycker jag att dessa saker hämmat mig? Nej inte det minsta, bara ett annat tänk.

Har bilen vart strulig? Nej, och här måste jag säga förvånande nog, vet ju att Tesla havt svajig kvalitet tidigare och en del vittnat om bilar med mycket småfel. Men min har faktiskt vart helt felfri förutom en snett monterad baklucka som de justerade efter nån vecka och en laddlucka som slutade stänga sig efter ett par veckor. Så ett besök på verkstad för bakluckan och en ranger som kom till mitt jobb och fixade laddluckan. Så denna bilen har på 14 000 mil inte kostat en enda krona i service eller reperationer. Enda kosten förutom el och försäkring är däckkostnad.

Så felfriaste bil jag nånsin haft, har det varit den bästa bilen? Nej, det har det inte. Inte som komplett familjebil sett, bästa drivlinan utan tvekan, men som bil sett, nej där har jag haft bättre.

Kan jag rekommendera fler att skaffa Tesla, eller elbil i allmänhet? Utan tvekan, skulle tvärtom säga att jag kan inte på något vis i världen förstå de som går och köper en ren fossilbil idag utan att verkligen ha speciella skäl där elbil eller laddhybrid inte är nåt alternativ. (vad det nu skulle vara).

Det jag tycker är kul är att se hur det på bara de här två och ett halvt åren jag kört denna hur intresset och attityden vänt hos många kring detta med elbil, och även för märket Tesla. Inte minst här på forumet.......

Tanken var att vi skulle sålt min Model S men vår VD är så nyfiken på elbil nu men inte redo att beställa än så han tar över den nu i ett par månader för att testa leva med elbil och se om det är nåt för honom med. Ska bli riktigt intressant att höra hur det går, han har kört Volvo XC60 nu i 3 år.

Och vad jag går vidare till vet nog de flesta frekventa läsare iaf.......

Uppdaterat: 2021-09-28 22:35

Grymt med 0 kronor i service/rep.
Visar om inte annat att service idag är rent lurendrejeri.

Uppdaterat: 2021-09-28 23:29

Nu fann jag riktig tråd.
Du måste så klart komma tillbaks och redogöra för vad TCO blev när bilen sålts.
Och det borde väl inte behövas mer än en halv dags körande för din VD innan han inser att det funkar att leva med elbil.

Uppdaterat: 2021-09-29 09:41
Rikard skrev:

Grymt med 0 kronor i service/rep.
Visar om inte annat att service idag är rent lurendrejeri.

Ja, man kan ju undra hur det motiveras från Kia m.fl. att ta runt 3000 kr eller liknande för årlig service på elbil när Tesla säger det inte behöver servas alls....
Jag kanske tycker Teslas strategi är lite väl mycket på andra hållet, de kunde ju satt vartannat år och tagit 1500 kr för att kika över vitalaste delarna eller nåt. Det hade köpt som fullständigt rimligt.

Uppdaterat: 2021-09-29 11:19
Guran skrev:

Nu fann jag riktig tråd.
Du måste så klart komma tillbaks och redogöra för vad TCO blev när bilen sålts.
Och det borde väl inte behövas mer än en halv dags körande för din VD innan han inser att det funkar att leva med elbil.

Självklart ska jag försöka göra det Guran, ser vi till värdeminskningen bara har den tappat 24 kr milen ungefär om vi räknar på det priset vi blivit erbjudna för bilen nu. El har jag inte exakt koll på då jag laddat hemma billigt, laddat en del på snabbladdning och en hel del gratis. Men runt 3-4 kr milen i snitt kanske......däckskostnaden runt 2-2,50 kr milen kanske. Försäkringen vet jag inte riktigt vad den legat på, ska kolla det, men kanske runt 1,50 kr per mil? Så säg en milkostnad på runt 31-33 kr milen totalt.

Uppdaterat: 2021-09-29 11:25
Henrik M skrev:

Guran skrev:
Nu fann jag riktig tråd.
Du måste så klart komma tillbaks och redogöra för vad TCO blev när bilen sålts.
Och det borde väl inte behövas mer än en halv dags körande för din VD innan han inser att det funkar att leva med elbil.

Självklart ska jag försöka göra det Guran, ser vi till värdeminskningen bara har den tappat 24 kr milen ungefär om vi räknar på det priset vi blivit erbjudna för bilen nu. El har jag inte exakt koll på då jag laddat hemma billigt, laddat en del på snabbladdning och en hel del gratis. Men runt 3-4 kr milen i snitt kanske......däckskostnaden runt 2-2,50 kr milen kanske. Försäkringen vet jag inte riktigt vad den legat på, ska kolla det, men kanske runt 1,50 kr per mil? Så säg en milkostnad på runt 31-33 kr milen totalt.

Det ser ut att bli en helt ok milkostnad.
Du får ju heller inte glömma kapitalkostnaden som blir relativt hög med tanke på det höga inköpspriset.
Jag gissar på omkring 35kr/mil, vilket är helt ok.

Uppdaterat: 2021-09-29 11:42

Visst är det så Guran, vi har haft 2% ränta på leasingen med. Den ska med såklart när/om man gör en riktigt noga kalkyl.
Men ja, jag tycker med det är en riktigt bra milpeng, sen ska man såklart se det i ljuset av att jag kör långt varje år, troligtvis hade en privatperson som kört 1500 mil om året haft en helt annan peng. Där hade ju värdeminskningen blivit lite högre per mil.

Uppdaterat: 2021-09-29 19:54

Motsvarande fossilbil skulle nog närmat sig dubbla milkostnaden?

Uppdaterat: 2021-09-29 20:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, låga rörliga kostnader talar helt klart för elbilen speciellt när vi talar om dessa ovanligt långa årliga körsträckor. Och lite av motsatsen blir det för privatköpare med "normalkorta" årliga körsträckor - även som det finns elbilar som ger ekonomi även för dessa speciellt nu när priserna och skatten på konventionella bilar dragit iväg ordentligt. I alla fall om man inte behöver dragkapacitet.

Uppdaterat: 2021-09-29 20:15

Fråga från en okunnig, på vad räknar man kapitalkostnad ??
Bara på räntekostnaden, och eller pengarnas värdeökning under tidsperioden ??
På vad räknar man isf värdeökningen, drar man av ev inflation, finns det nått index ??
Tänker på att jag haft runt 50% värdeökning på mina fonder under denna tid.

Uppdaterat: 2021-09-29 23:47