Vi Bilägares forum

Skattesmäll mot 130000 bilpendlare!

Skattesmäll mot 130000 bilpendlare!

"Trängselskatt vid privat körning med tjänstebil är från årsskiftet en förmån som ska beskattas, vilket betyder att trängselskatten plockas bort från bilens förmånsvärde för att i stället skattas separat."

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/skattesmallen-mot-130-000-bilpendlare/

Snabbeslut blev det igår i denna fråga, gäller från årsskiftet. Många av dessa 130000 tjänstebilar är tunga persondieselbilar dessutom. (En förändring är på gång då alltfler nya tjänstebilar som byttes i november 17 var dieslar till hybrider därför bl.a är det många nästan nya personbilsdieselbilar till salu nu)

Bra förändring. Det går ju inte att tjänstebil förarna har en gräddfil när det snart införs miljözoner och personbilsdieselförbud i storstäderna.

Uppdaterat: 2017-12-12 15:35

Kommentarer

Det är upp till arbetsgivare och arbetstagare att avtala om man ska ha den förmånen eller inte.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/bilarochbilforman.4.7459477810df5bccdd4800012339.html

Uppdaterat: 2018-01-02 14:31

Mao. så kan arbetsgivaren välja att behandla denna förmån likadant som dom flesta gör med telefonförmånen, dom struntar i det. När skatteverket påtalade att mobiltelefonens privatsamtal skulle förmånsbeskattas så fick vi ett prefix som vi skulle slå innan numret. Varken jag eller nån av mina kollegor har aldrig slagit detta prefix men vi har ringt privata samtal. Så jag misstänker att trängselskatten kommer att behandlas på samma sätt.

Uppdaterat: 2018-01-02 16:32

FXX, intressant tanke. Jag kan hålla med dig, under förutsättning att du pratar om en privatarbetsgivare. Så har det varit på mina tidigare privata arbetsgivare men efter att jag fick nytt jobb hos en statlig arbetsgivare är det andra visor som gäller. Där får man skriva under papper på att inte använda sin jobbmobil privat, i annat fall blir man förmånsbeskattad. Men det är kanske skillnad på var dina skattepengar går vs hur privata arbetsgivare behandlar sina kostnader.

Uppdaterat: 2018-01-02 17:17

Jag nämnde det tidigare men tar det igen - det hade känts som en administrativt enklare lösning att bilföraren alltid betalar alla infrastruktur-avgifter privat och sen skriver reseräkning på de passager som arbetsgivaren skall stå för. Och med dagens appar som tjänstebilsåkarna ofta använder så borde administrationen för den enskilde medarbetaren kunna göras relativt enkel för denna kostnadspost. Problemet är kanske att man inte kan knyta en enskild förare till en viss företagsbil - det kanske andra har bättre koll på.

Uppdaterat: 2018-01-02 17:32
Optimus skrev:

FXX, intressant tanke. Jag kan hålla med dig, under förutsättning att du pratar om en privatarbetsgivare. Så har det varit på mina tidigare privata arbetsgivare men efter att jag fick nytt jobb hos en statlig arbetsgivare är det andra visor som gäller. Där får man skriva under papper på att inte använda sin jobbmobil privat, i annat fall blir man förmånsbeskattad. Men det är kanske skillnad på var dina skattepengar går vs hur privata arbetsgivare behandlar sina kostnader.

Det brukar väl vara så, iaf. hos större privata arbetsgivare, när arbetsmarknaden är god, att man ser mellan fingrarna på ganska mycket. Man informerar vad som gäller men blundar sedan för ganska mycket. När konjunkturen vänder så brukar man leta kostnader lite här och där. Har varit hos samma arbetsgivare i snart 20 år och jag minns hur det var runt 08-09. Då kom chefen med utdrag på månadens telefonsamtal, "du har ju ringt några samtal här som vi inte kan verifiera". Det var typ hemligt nummer för 150kr den månaden. Han såg min blick, sedan sa jag något i stil med "du kan ta den där ^%#[}]}+ telefonen och stoppa upp den nånstans för jag klarar mig utan den, frågan är hur du löser det om du inte kan ringa mig när jag är ute på jobb". Sedan den dagen har jag aldrig hört nånting.

Det ska bli spännande att se hur denna beskattningen löses bland tjänsteåkarna. Om nån ens bryr sig om den eller kör på som vanligt.

Uppdaterat: 2018-01-02 18:13

Mobiltelefondelen är enklare idag då nästan alla mobilabb på företag är fastpris, vilket gör att det inte är någon kostnad oavsett om du ringer ett eller trehundra samtal.
Det kommer inte att kunna slinka igenom lika enkelt med bompengen...
Pi har ett bra förslag tycker jag.

Uppdaterat: 2018-01-02 18:37
*Robban
EnannanRobban skrev:

Mobiltelefondelen är enklare idag då nästan alla mobilabb på företag är fastpris, vilket gör att det inte är någon kostnad oavsett om du ringer ett eller trehundra samtal.
Det kommer inte att kunna slinka igenom lika enkelt med bompengen...
Pi har ett bra förslag tycker jag.

Aj fasen, det visste jag inte. Det senaste jag hörde var att det var upphandlat så att vi ringde gratis inom företaget till telefon med samma operatör men det var samtalskostnad till annan operatör.

Uppdaterat: 2018-01-02 18:48