Vi Bilägares forum

Nya Peugeot 508

Nya Peugeot 508

Peugeot har dragit av skynket och släppt info om nya Peugeot 508.
Här är svenska pressreleasen:
http://www.mynewsdesk.com/se/peugeot/pressreleases/premiaer-nya-peugeot-508-foeraendrar-allt-2424469

Intressant är att 508 har en ny bakaxel med multilänk-upphängning, och så har modellen fått elektroniska adaptiva stötdämpare. Ny limningsteknik för karossen för att öka vridstyvheten. Night Vision (finns även i DS7 Crossback) för infraröd upptäckt av djur m m om natten och flera nya - för Peugeot - förarhjälpmedel.

Men det som är mest värt att nämna - det är att med denna modell så går Peugeot in i premium. Inredningen kombinerar trä och alcantra i de mer exklusiva varianterna. Karossen är en lågbyggd "low-rider" - en 5-dörrars fastback coupé-sedan. Den är lägre, bredare och även kortare än den förra modellen och därmed innebär ett kraftigt avsteg från tidigare 40x/50x-modeller. Detta är en ny inriktning på märket.

Vilket kan vara en bra positionering eftersom de som önskar en mer praktisk bil väljer de SUVifierade 3008/5008. Men inte hade jag förväntat mig att Peugeot skulle göra en direkt konkurrent till - eventuellt kommande - Volvo S60. :) Det sägs bli en kombi också, i framtiden. Vi får väl se, men en lågbyggd sport-kombi är väl inte riktigt det jag ser fram emot.

Uppdaterat: 2018-02-22 09:45

Kommentarer

Guran skrev:

Jag vill inte ha frihjul, jag vill ha en växellåda med ”normalt” beteende i normalläge, i sportläge får den gärna hänga kvar på växlarna, det gör i stort sett alla andra märkens automatlådor. Men oavsett så är det inget jag behöver bekymra mig över då bilens ergonomi inte passar min lekamen.

Vad är då "normalt" beteende, efter vilken norm ? Är det den du är van vid, eller min ? Det är väl en fråga som inte går att svara på, eller.

Men visst är det alltid lätt och även väldigt vanligt att kritisera sådant som man av olika anledningar inte väljer, el. har valt själv., eller gärna stämmer in i av ren hörsägen utan egen erfarenhet, att döma av flera kommentarer här med.

Uppdaterat: 2019-06-20 11:47
L. Mäkinen skrev:

Frihjul är obehagligt. Jag förstår tanken på en tvåtaktare utan separatsmörjning, men motorbroms är en del av bilkörningen. Det ger mig en känsla av att jag tappar kontrollen när en bil frihjular.
Fasen, jag får nog hålla mig till elbilar framöver.

Tycker du kommer med många motsägelsefull kommentarer. Å ena sidan vill du inte ha frihjul utan motorbromsning å andra sidan vill du ha motorbromsning.

Det är ju just motorbromsningen och rätt växel i alla läge jag pekar på är så viktig och att den inte den hoppar upp i växlar vid kanske helt fel kritiska läge. Om man inte vill att den ska hålla sig kvar nåt i växlarna reglerar man det enkelt efter lite vana, så döm inte fel på förhand.

Uppdaterat: 2019-06-20 11:59

Det som är normalt är väl det ordet beskriver - det vanligaste, normala", beteendet hos i detta fall de allra flesta automatlådorna. Och i det "normala" körläget.

Uppdaterat: 2019-06-20 12:14
Pi skrev:

Det som är normalt är väl det ordet beskriver - det vanligaste, normala", beteendet hos i detta fall de allra flesta automatlådorna. Och i det "normala" körläget.

Ja, så klart har du kanske rätt - med det vanligaste "normala" beteendet, på många automatlådor som inte hängt med i utvecklingen hur en låda verkligen ska bete sig för det mest rätta och för att vara mest trafiksäker, enligt min åsikt då såklart. Vad andra tycker är "normalt" får stå för dem och kanske, förmodligen, ändrar sig med tiden.

Uppdaterat: 2019-06-20 12:33
ffodil skrev:

Guran wrote:Jag vill inte ha frihjul, jag vill ha en växellåda med ”normalt” beteende i normalläge, i sportläge får den gärna hänga kvar på växlarna, det gör i stort sett alla andra märkens automatlådor. Men oavsett så är det inget jag behöver bekymra mig över då bilens ergonomi inte passar min lekamen.
Vad är då "normalt" beteende, efter vilken norm ? Är det den du är van vid, eller min ? Det är väl en fråga som inte går att svara på, eller.
Men visst är det alltid lätt och även väldigt vanligt att kritisera sådant som man av olika anledningar inte väljer, el. har valt själv., eller gärna stämmer in i av ren hörsägen utan egen erfarenhet, att döma av flera kommentarer här med.

Med normal så menar jag så som alla andra bilar jag ägt och testkört med automatlåda där ingen har haft denna programmering att häng kvar på växeln trotts att man varken gjort kick down eller kör på sportläget. Det jag inte tycker om är att bara för att jag väljer att ge ordentligt med gas så har någon fransman fått för sig att man skall köra aktivt och vara redo för en ny omgång med gaspådrag. Dumt och det mest negativa med bilen.

Uppdaterat: 2019-06-20 12:50
L. Mäkinen skrev:

Ibland när jag kör automatväxlade bilar släpper jag gasen tillfälligt för att få lådan att växla upp.
Valfrihet, bra för Sverige!

Så kör jag med, vill också kunna "styra" lådan att även växla upp med gaspedalen, inte bara växla ner....

Uppdaterat: 2019-06-20 12:50
ffodil skrev:

Tycker du kommer med många motsägelsefull kommentarer. Å ena sidan vill du inte ha frihjul utan motorbromsning å andra sidan vill du ha motorbromsning.
Det är ju just motorbromsningen och rätt växel i alla läge jag pekar på är så viktig och att den inte den hoppar upp i växlar vid kanske helt fel kritiska läge. Om man inte vill att den ska hålla sig kvar nåt i växlarna reglerar man det enkelt efter lite vana, så döm inte fel på förhand.

Det finns nyanser på saker och ting. Jag vill inte att bilen ska rulla helt fritt bara för att jag lättar på gasen (som en gammal Saab). Den ska inte heller få mig att nicka ut vindrutan i motsvarande läge.

Uppdaterat: 2019-06-20 13:18
Pi skrev:

Provkörde en C4 Cactus förra året och den uppförde sig på liknande sätt - när jag släppte gasen vid ca: 100 km/t så växlade den inte upp till högsta växeln ö h t under de få km jag höll den hastigheten. Var tvungen att testa att växla upp manuellt för att förvissa mig om att det fanns en högre växel. Det är den enda automatlådan jag kört som "vägrat" att direkt gå upp på högsta växeln i den hastigheten.

Körde cittran också och maken till felprogramering eller tokigt tänkt.
Att lådan vägrar växla vid 99 km/h med lätt belastning och höga drygt 2000 varv men vid 100 efter 4km så växlar den.
Provade flera ggr men samma sak.

Likadant som sägs så har man ökat farten från tex 50 till 70 och gasen släpps vill man inte höra eller se motorn ligga på ett högt varvtal i 5 sekunder innan den växlar och går ner i varv.
Släpper man gasen så skall den växla omg.
Och skulle man mot förmodan ändra sig så växlar den ner omg på millisekunder.

Det är väl samma fenomen som att höra en c-Hr Toyota yla under instrumentbrädan vid en förändring av hastigheten från 50-70 med farthållaren.
Känns inte normalt och skulle ha svårt att vänja mig vid dessa fenomen.

Uppdaterat: 2019-06-20 16:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
L. Mäkinen skrev:

ffodil wrote:
Tycker du kommer med många motsägelsefull kommentarer. Å ena sidan vill du inte ha frihjul utan motorbromsning å andra sidan vill du ha motorbromsning.
Det är ju just motorbromsningen och rätt växel i alla läge jag pekar på är så viktig och att den inte den hoppar upp i växlar vid kanske helt fel kritiska läge. Om man inte vill att den ska hålla sig kvar nåt i växlarna reglerar man det enkelt efter lite vana, så döm inte fel på förhand.
Det finns nyanser på saker och ting. Jag vill inte att bilen ska rulla helt fritt bara för att jag lättar på gasen (som en gammal Saab). Den ska inte heller få mig att nicka ut vindrutan i motsvarande läge.

Jag tror (utan att veta såklart) att dom flesta bilar med automatlåda idag har frihjul i eco-mode, det har iaf. mina båda bilar. Jag ser ingen som hellst nackdel med det, vill jag ha motorbroms i egoläget trycker jag bara lätt på bromsen så motorbromsar den även om jag inte bromsar, är väl kopplat till bromsljuskontakten. Eller så väljer jag d-mode så motorbromsar den/dom. Vill man ha kraftigare motorbroms så kör man i sekventiella läget och blippar med spaken. Så där finns varianter för alla olika varianter av människor. Så länge jag slipper sleva runt med en spak a la 80-tal så får det vara hur det vill. Förvånad att folk ens köper nya bilar där man måste växla själv idag..

Uppdaterat: 2019-06-20 18:19

Min bil har en riktigt bra finess, om jag kör på ecoläget med frirull, när jag rullar ikapp en bil så kopplas frirullen ur och bilen börjar motorbromsa. Men oavsett detta så använder jag inte det tråkiga ecoläget, gaspedalen blir så jäkla seg och 0,01 l är inte värt detta. Då är det bättre att köpa en motorsvagare bil. Kanske en Octavia 1,0tsi :)

Uppdaterat: 2019-06-20 20:40
Guran skrev:

Min bil har en riktigt bra finess, om jag kör på ecoläget med frirull, när jag rullar ikapp en bil så kopplas frirullen ur och bilen börjar motorbromsa. Men oavsett detta så använder jag inte det tråkiga ecoläget, gaspedalen blir så jäkla seg och 0,01 l är inte värt detta. Då är det bättre att köpa en motorsvagare bil. Kanske en Octavia 1,0tsi :)

Jag är heller inget fan av eco-grejen. Gillar att jag kan åka genom några cirkulationer på trean med låst momentomvandlare på 50-sträckan mellan jobbet-hemmet, annars vette fasen. Idag blev jag dock tvingad att snåla så gott jag kunde på dropparna. Har inte orkat tanka i veckan så jag fick köra på ångorna hem. Hoppas jag klarar mig dom 4km till macken imorgon:)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-06-20 21:14
Guran skrev:

Att lådan betedde sig på detta vis i sportläget skulle vara helt ok, men inte i normalläget. Jag tyckte det var otrevligt. När jag kör om brukar jag för det mesta trycka gasen i bott, ned till kick down tar emot, då blir det snabba omkörningar och man får lite valstuga för motoreffekten. Körde jag så med 508:an så låg den kvar på 5000rpm i flera sekunder innan den växlade upp. Inte för att motorn hörs nått speciellt, men känns ändå onödigt och enda bilen jag kört där automatlådan beter sig på detta vis.

I instruktionsboken står det tydligt att växellådan i 508 är optimerad för max prestanda - PUNKT.
Utan undantag, det borde förklara hela frågan.
Det är helt enkelt så den är avsedda att vara, prestanda är det som prioriteras alltid, uppenbarligen.
Förmodligen för att få mycket pluspoäng från journalister som älskar automater med max prestanda.

Uppdaterat: 2019-06-21 22:39

Här har varit mycket dividerande om växellådan på 508, att den inte växlar upp som den ska, eller ligger kvar på lägre växel från dem som inte har nån erfarenhet av den.
Efter nu körda 300 mil kan jag bestämt påstå att den växlar upp snabbt exakt, precis som den ska. Inte en enda gång att den legat kvar på en lägre växel ens vid kraftiga accelerationer som vid omkörningar, utom om jag hastigt släpper gasen för motorbromsning. Alltså precis som en bra modern automatlåda ska fungera.
En tråkig diskussion när det tydligen finns vissa som tycker en automatlåda inte ska motorbromsa utan direkt hoppa upp i högre växel om man släpper gasen, som i dom gamla automatlådorna, som iaf. jag anser vara direkt trafikfarligt. Inte bara trafikfarligt utan även väldigt olustig känsla, samt att inte kunna ha rätt växel i när det behövs som mest. Av dessa anledningar har jag aldrig gillat de gamla automatlådorna, för att inte tala om den hemska gummibandskänslan i dom.

Förövrigt beter sig 508:ans 8-växlade låda exakt lika dant som min tidigare 6-växlade 308, förutom ännu lite mjukare övergångar med 8 växlar. Har inte hört någon som klagar på 308:ans automatlåda vilket då är märkligt, möjligen från någon som inte har den själv i så fall.

Uppdaterat: 2019-09-15 19:59

Idag, jag var hos bilvård för Ceramic PPS årliga lackkontroll och jag sitter fika kaffe och läser Teknikens Värld Januari 2020.
Peugeot 508 test och står komfort: Den stötiga gången drabbar betyget för Peugeot 508, liksom hög ljudnivå 6 poäng. Totalt 64/100 sist. Vann Skoda Superb totalt 73/100.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-01-22 11:13
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Idag, jag var hos bilvård för Ceramic PPS årliga lackkontroll och jag sitter fika kaffe och läser Teknikens Värld Januari 2020.
Peugeot 508 test och står komfort: Den stötiga gången drabbar betyget för Peugeot 508, liksom hög ljudnivå 6 poäng. Totalt 64/100 sist. Vann Skoda Superb totalt 73/100.

Du glömde beskriv att den stötiga och bullriga gången är för den testade bilen med dieselmotor i låg utrustningsnivå. Bilar med högre utrustningsnivå och bättre adaptivt chassie går både tyst och bekvämt.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Högre utrustning som adaptiv, nyckellös keyless, soltak, bättre stolar, samma fjädring eller extra tillägg valbara 3 lägen stötdämpare som komfort, normal och sport kanske luftstötdämpare.
Det finns bas, medium och premium. För mig är räcker för medium utrustning än onödig premium slitdelar, dyr och massa elektronisk bling bling.

Uppdaterat: 2020-01-22 12:45
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Guran skrev:

GF wrote:Idag, jag var hos bilvård för Ceramic PPS årliga lackkontroll och jag sitter fika kaffe och läser Teknikens Värld Januari 2020.
Peugeot 508 test och står komfort: Den stötiga gången drabbar betyget för Peugeot 508, liksom hög ljudnivå 6 poäng. Totalt 64/100 sist. Vann Skoda Superb totalt 73/100.

.
Du glömde beskriv att den stötiga och bullriga gången är för den testade bilen med dieselmotor i låg utrustningsnivå. Bilar med högre utrustningsnivå och bättre adaptivt chassie går både tyst och bekvämt.

Jag hyrde en superb sportline tdi i 200 mil för två år sedan och den hade justerbar variabel fjädring och naturligtvis bra utrustad men det var ytterst svårt att inte bli imponerad av den bilen då det begav sig.
Stor tyst och fin och jag minns känslan på motorvägen 130km/h i soft läge och lite av flytande Citroen känsla.

Uppdaterat: 2020-01-22 12:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Bilden som förmedlas av 508 är att det är en exklusiv lyxbil med imponerande egenskaper på alla områden, verkligheten ser inte riktigt så ut.
Det är ju av visst intresse att någon visar det.

Uppdaterat: 2020-01-22 23:06
N-iklas skrev:

Bilden som förmedlas av 508 är att det är en exklusiv lyxbil med imponerande egenskaper på alla områden, verkligheten ser inte riktigt så ut.
Det är ju av visst intresse att någon visar det.

När man sitter i den känns det i alla fall "premium"/hög kvalitet... Exklusiv lyxbil, njaa inte mer än en A4 eller 3-serie

Uppdaterat: 2020-01-23 10:14
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Guran skrev:

Du glömde beskriv att den stötiga och bullriga gången är för den testade bilen med dieselmotor i låg utrustningsnivå. Bilar med högre utrustningsnivå och bättre adaptivt chassie går både tyst och bekvämt.

Tror du det är mera ljudisolering/bättre dörrtätning i en högre utrustad bil ?? Man beskriver ju i testen att man hör fordon bredvid när man åker, tveksam att stötdämparna minskar det ljudet.

Uppdaterat: 2020-01-23 12:27
N-iklas skrev:

Bilden som förmedlas av 508 är att det är en exklusiv lyxbil med imponerande egenskaper på alla områden, verkligheten ser inte riktigt så ut.
Det är ju av visst intresse att någon visar det.

Ja, men då bör det presenteras med fakta. Fakta är att 508 finns som billigare standard utan aktiv fjädringskontroll och då inte jämförbar med premiumversionerna.
" Avancerad fjädring som anpassar sig till vägens skick, profil, belastning, körstil och valt körläge. Finns ej på BlueHDi utom GT BlueHDi 180 ".

Dem som har testat 508 med aktiv fjädringskontroll kan säkert intyga att den har en väldigt fin komfort och absolut inte stötig el. bullrig, tvärtom.
Har nu själv kört ca. 800 mil med 508 180hk bensin GT-Line premiumutrustad och anser den absolut vara premium/hög kvalitet, för tystare med bättre komfort och fin körkänsla får man leta efter. Och då är det en jämförelse med majoriteten av bilar av idag.

Uppdaterat: 2020-01-23 12:35
Rikard skrev:

Guran wrote:
Du glömde beskriv att den stötiga och bullriga gången är för den testade bilen med dieselmotor i låg utrustningsnivå. Bilar med högre utrustningsnivå och bättre adaptivt chassie går både tyst och bekvämt.
Tror du det är mera ljudisolering/bättre dörrtätning i en högre utrustad bil ?? Man beskriver ju i testen att man hör fordon bredvid när man åker, tveksam att stötdämparna minskar det ljudet.

Till viss del är det sant att man kan höra ljud som man inte hör i andra bilar eftersom den är så tyst. Man kan då sitta och lyssna efter ljud som annars normalt drunknar i andra ljud. Höra andra fordon bredvid kan man då möjligen göra, men mindre än i de flesta andra.

Den har speciellt extra ljudisolerade rutor runtom samt ovanligt välisolerad förövrigt. Tycker att många som sitter här och spekulerar om icke relevanta tester över 508:ans olika versioner borde testa den istället, om man är något intresserad.

Uppdaterat: 2020-01-23 13:09