Min nya Skoda Octavia Combi TSI115 DSG, MY18

85 inlägg 0 nya
Min nya Skoda Octavia Combi TSI115 DSG, MY18

Ursprungliga planen var att jag skulle ha den nu inbytta Seat Leon ytterligare ett år. Men jag har smärtsamt saknat dragkrok och nu dök det upp en Octavia till bra pris och med den utrustning jag önskat och mer därtill.
Octavia är i utrustningsnivå Style med Drag- och Värmarpaket samt Premiumpaket.

Nu har jag haft nya Skodan i ca en vecka och tänkte att jag ska sammanfatta mina intryck.

- Den är förvånansvärt tyst. Det är ju naturligtvis subjektivt utan mätutrustning men det är tydligt tystare än Leonen. Har en Volvo V60 -16 på jobbet och Skodan upplevs lika tyst....upp till 100 km/h, därefter är nog Volvon lite bättre i motorvägsfart.

- Drivlinan. DSG och trepip 115 hk. Tittar man på det här "blindtestet", https://youtu.be/JXrjpWZFpiQ, så kan man klippa in mig. Hehe. Nja, inte riktigt, men motorn överraskar verkligen. Upplever inga problem inne i stan eller på motorväg. Visst var min Leon med TSI 150 piggare men Skodan hänger med bra. Leonen hade kraft bredare i registret och det märks framför allt med omkörningar. Dock tycker jag Octavian gör riktigt bra ifrån sig med sådan manöver men Leonen var vassare.

- Förbrukningen. Den är inte riktigt lika snål som jag föreställt mig. Körde 10 mil motorväg (snitt 77 km/h) till Sthlm i helgen och på slutet fick jag snålköra för att komma ner i 0,62. Leonen hade ACT och den var något snålare när jag kört samma sträcka tidigare. Jag är övertygad om att ACT är hjälpsamt att få ner förbrukningen på motorväg. Dock märker jag tydligt att stadskörningen är tydligt till Octavias fördel. Snitt enligt färddatorn efter en vecka är 0,66, uppskattningsvis 50% stad, 50% landsväg/motorväg. Jag ska försöka återkomma med mer exakta siffror efter några tankningar.

Utrustningsmässigt är det ett stort lyft jämfört med Leonen. Även infotainment är av "senaste" snitt. Jag har behövt lägga en hel del tid på instruktionsboken. Interiört tycker jag det är bra sett till priset. Inget knak eller knirr...än så länge. Leonen hade dock "sportstolar" med stöd i sidorna. Octavians stolar är lite skönare stoppade men jag saknar sidostödet.

Hur som helst så är jag riktigt nöjd. Men det återstår att se. Min uppfattning är att man efter ett år kan summera alla plus/minus, när en bil genomlidit alla årstiderna och framför allt svensk vinter.

Se GFs inlägg för att få korrekt länk.
Uppenbarligen har inte jag fattat hur länkar i inlägg funkar på det här forumet...

Du menar är?
www.youtube.com/watch?v=JXrjpWZFpiQ

ViB är skyddad https och film www på youtube.
Visar man här ta bort https.
Kopia där adress: www.youtube.com/watch?v=JXrjpWZFpiQ
och nästa Ny flik exempel vanligt google och klistra in adress från ovan så funkar :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF
Tack. :-)

Axa wrote:
GF
Tack. :-)

Varsågod :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Senaste tankningen 0,65 uppmätt vid pump. Ganska mycket motorväg.

Därtill har nu mörkerkörning skett och jag är mäkta imponerad av ljuset, hel-led. Behöver definitivt ingen extraramp i vinter.

Ljuset verkar vara bättre än både Leon och Golf.

Kul att få höra en ägares tankar just från Leon till Octavia då jag själv funderat på att byta många gånger.
Speciellt skillnaden mellan motorerna.

@Axa, hade du hel-led på Leonen eller jämför du med vanliga halogenlyktor?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny wrote:
Kul att få höra en ägares tankar just från Leon till Octavia då jag själv funderat på att byta många gånger.
Speciellt skillnaden mellan motorerna.
@Axa, hade du hel-led på Leonen eller jämför du med vanliga halogenlyktor?

Jag hade halogen. Dock hade jag satt dit en ramp extraljus med led vilket behövdes. Med extraljuset blev det bra, riktigt bra. Men som sagt, Skoda har riktigt bra helljus och nästan i paritet med extraljuset på Leonen. Min upplevelse iallafall.

Naturligtvis är även halvljuset, led, bättre på Skodan än på Leon, halogen.

Axa wrote:
Senaste tankningen 0,65 uppmätt vid pump. Ganska mycket motorväg.
Därtill har nu mörkerkörning skett och jag är mäkta imponerad av ljuset, hel-led. Behöver definitivt ingen extraramp i vinter.

Tycker det var hög förbrukning du fick då jag aldrig ligger över 0,6 på sommartid.
Nu kan man ju iofs aldrig jämföra så.
Men jag ser på min kortidsmätare att många starter och motorväg drar upp snittet märkbart.

Ett tipps från mig som alltid använder farthållaren.
Testa och använd om du inte gör det.
Den fungerar bra och är enkelt med sin lilla spak och det är en avstressande funktion när man vant sig och har besparat mig ett par böter.

Brukar oftast ligga 5-10 över om jag inte har bråttom.

Ett bra led hel och halvljus det förstår man inte hur bra det är förrän man har provat.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kan det vara så att Axa's modell är nyare och har GPF (partikelfilter) som gör att det påverkar förbrukningen?
De motorer som fått detta har ju fått ny programvara och förändrats på en rad punkter.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

mso 1000 wrote:
Axa wrote:Senaste tankningen 0,65 uppmätt vid pump. Ganska mycket motorväg.
Därtill har nu mörkerkörning skett och jag är mäkta imponerad av ljuset, hel-led. Behöver definitivt ingen extraramp i vinter.
Tycker det var hög förbrukning du fick då jag aldrig ligger över 0,6 på sommartid.
Nu kan man ju iofs aldrig jämföra så.
Men jag ser på min kortidsmätare att många starter och motorväg drar upp snittet märkbart.
Ett tipps från mig som alltid använder farthållaren.
Testa och använd om du inte gör det.
Den fungerar bra och är enkelt med sin lilla spak och det är en avstressande funktion när man vant sig och har besparat mig ett par böter.
Brukar oftast ligga 5-10 över om jag inte har bråttom.
Ett bra led hel och halvljus det förstår man inte hur bra det är förrän man har provat.

Jo, jag använder farthållaren en del. Det kanske snarare är att jag inte är ”inkörd” på modellen. Nu har det varit semestertider och det blir inte riktigt samma körningar som när man jobbpendlar.

Reverend Benny wrote:
Kan det vara så att Axa's modell är nyare och har GPF (partikelfilter) som gör att det påverkar förbrukningen?
De motorer som fått detta har ju fått ny programvara och förändrats på en rad punkter.

Så kan det vara. Efter lite sökning på internet så har GPF införts från och med MY19.

Fast 0,65 vid pump är det ju inget problem med att komma upp i - det beror ju helt på körmönstret och kan knappast betraktas som sensationellt högt ens för en Octavia 1,0.

Pi wrote:
Fast 0,65 vid pump är det ju inget problem med att komma upp i - det beror ju helt på körmönstret och kan knappast betraktas som sensationellt högt ens för en Octavia 1,0.

Det går att få ännu högre förbrukning. ;-)
Det är väl snarare utifrån att jag försökt snålköra en hel del bara för att få hum hur snålt den kan gå utifrån min körstil.
Jag jämför även med Seaten.

Axa - tror inte du skall utgår ifrån mso 1000's förbrukningar för de verkar väldigt låga i mina ögon och med mina erfarenheter - speciellt som han dessutom verkar hålla minst tillåten hastighet och gärna lite mera.
Men med hyfsat snål körning på vanlig väg ("landsväg") och lite längre körningar så borde du kunna komma ner till runt 0,55 i vart fall.

0,65 låter helt klart lite mer "verklighetsförankrat" än andra siffror man läst. Dom flesta tester säger 0,6 så Axa's siffra låter lite mer representativ för hur majoriteten kör.

Ovan redovisade siffra gällde tredje fulltankningen. Kollade Seatens tredje tankning och den slutade på 0,72. Jag antar att man är lite gasgladare med ny bil. Förbrukning gick ner på Seaten och jag räknar med att detsamma gäller för Skodan.

Fast din Seat manade väl till lite mera inspirerad körning än med Octavian antar jag - lite skillnad i motorerna om inte annat.

FXX wrote:
0,65 låter helt klart lite mer "verklighetsförankrat" än andra siffror man läst. Dom flesta tester säger 0,6 så Axa's siffra låter lite mer representativ för hur majoriteten kör.

Ja, nu vet jag inte hur andra kör men jag är inte den som ständigt snålkör a la ecodriving. Jag gasar på för att komma upp laglig fart/trafikrytm och har en hel del motorvägspåfarter i vardagen.

Dock märker jag på mig själv att jag kör något lugnare med Skodan, det kanske är gubbstämpeln. :-) Men jag har även försökt köra snålare med Skodan bara för att testa hur snålt jag kan vardagsköra. Vi får se hur snålt det blir när man efter semester återgår till vardagspendlingen.

Pi wrote:
Fast din Seat manade väl till lite mera inspirerad körning än med Octavian antar jag - lite skillnad i motorerna om inte annat.

Skulle tro att för att få samma fart som på seaten så behöver man gasa lite mer
Verkningsgraden i motorerna tro jag inte skiljer något, dvs förbrukningen borde bli den samma med samma körstil om inte högre för den lilla motorn som får anstränga sig mer

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.