Vi Bilägares forum

Audi Q5 2021 är beställd

Audi Q5 2021 är beställd

Idag vid lunchtid slog vi till på en klimatvänlig dieseldriven Audi Q5 Quattro Suv, oh hemska tanke. Det är den fjärde? Audin i rad men den första SUVen.

Det blev en 40 Tdi Alpine Edition med tiptronic, L fjädring, svart tak, Audi connect, optikpaket, panoramatak, S line paket, komfortpaket, evolutionspaket, Narravablå metallic, 20 tumsfälgar räcker till, Matrix LED, mm mm.

Nu till det jobbiga: leverans först ca vecka 43-45...

Det positiva är att vi fick 9,5% rabatt.

Nu börjar den förbxxxade väntan ; 0 )

Uppdaterat: 2020-06-01 18:24

Kommentarer

Det blir säkert bra. Jag har en kusin som är väldigt nöjd med sin Q5:a
Men att vänta 20 veckor, där går gränsen långt innan för mig. Bilen hinner bli omodern innan den kommer :)
Men grattis i alla fall, trotts att det är din 4:e Audi på raken.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ja, jag tillhör också sekten "våga vägra vänta" när det gäller nybilsköp...:)
Men grattis till den fina bilen.

Uppdaterat: 2020-06-01 18:46

"Klimatvänlig"?
Men grattis, altid kul med ny bil!

Uppdaterat: 2020-06-01 18:58
*Robban

Låg: Med tanke på din vurpa med dina konton sist tror jag mindre på detta förrän man ser nåt bevis....
Sen för de pengarna en så utrustad Q5 kostar finns det ju även i samma bilhall ett betydligt klimatvänligare alternativ som inte skulle generera större månadskostnad. Men som sagt, det är hypotetiskt då jag inte tror på detta förrän du kan bevisa nåt.......
Du gjorde bort dig duktigt när du skrev Stoors kommentarer under ditt nick....

Uppdaterat: 2020-06-01 19:14

En diesel är bättre än bensin, biodiesel är bättre än vanlig diesel osv, allt är lite bättre.
Problemet med koldioxidutsläppen från HVO är ju att det är ganska långa omloppstider innan bioråvarorna tagit upp motsvarande CO2 igen. Vi har ju även enorm brist på biodrivmedel och den är så galet överintecknad av ALLA olika funktioner som bioeldade kraftverk, flyg, entreprenadmaskiner, all övrig tung trafik och även biltrafiken.
I grunden gillar jag tanken att använda rester från olika industrier och koka soppa på, men i biodiesel så behövs galet mycket jungfrulig produktion för att få det att fortfarande inte ens nära till att räcka så den är inte långsiktigt hållbar som jag ser på det.

Kul i alla fall att även Audi nu valt att godkänna HVO100, det var på tiden!

Uppdaterat: 2020-06-01 19:19
*Robban

Men hur du lyckats få en Tiptronic låda (dvs ZF konverterlåda) i en Q5 är mig en gåta då den inte säljs med den lådan parad med 40 TDI motorn.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Kan hålla med Henrik i den sista meningen i hans inlägg ovan - så lite skumt är det allt.

Uppdaterat: 2020-06-01 19:40
Låg skrev:

Vad är det egentligen för skillnad mellan en DSG låda S o T tronic och vanlig automat med momentomvandlare, powershift etc? Många namn för automatlådor som egentligen inte säger mig ett skvatt. Huvudsaken att det fungerar på ett läckert / skönt vis. Så intresserad är jag av det tekniska medans design, komfort och hög byggkvalitet det är viktiga parametrar för mig förutom klimatfrågan såklart. Den avhyvlade ratten som några med subjektiv rätt ratar tycker jag är modern / sportig. Att somliga blir ”avis” är också något jag har lätt att leva med.

S Tronic, dvs en sådan låda som sitter i Q5 40tdi är en helt vanlig VAG Dubbelkopplingslåda med det klassiska DSG/-rycket vid start. I övrigt så växlar den ju blixtrande snabbt. Förövrigt är det väl samma växellåda som i den A6 du säger dig ha.
Tipronic kallar Audi sina momentomvandlarlådor som sitter de bilar med kraftfulla dieselmotorer, S-troniclådan pallar inte vridmomentet från de motorerna.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Låg skrev:

Elbilar är ok så länge de körs på smart , annars är de totalt värdelösa sett ur ett klimatperspektiv.

Hur menar du här? Till och med i Polen blir ju en elbil mer klimatvänligt ganska snabbt. För inte tala om lokalmiljön som skiljer enormt mellan elbil och bi med utsläpp.

Låg skrev:

Gasbilen likaså.

Biogas är också ett klimatsmart drivmedel som annars är en stor bov om vi inte tar tillvara på metanet från förmultnade mat- eller avföringsrester. Här finns en enorm potential, både i gasform men ännu hellre till tunga fordon och fartyg i flytande form.

Uppdaterat: 2020-06-01 22:16
*Robban

Jag hade en 4-växlad Tiptronic-låda i min Peugeot 307 -07. Detta till beskedlig 1,6-motor på 110 hk. Denna kombination skulle dra 0,75 l/mil vid blandad körning, men det gick bara att komma ned till vid lugn landsvägskörning sommartid. Denna automatlåda kallade Peugeot för "Porsche Tiptronic" i sin reklam...

Uppdaterat: 2020-06-01 22:17

Guran - har kört rätt mycket med DSG-låda och är mycket främmande för det du kallar "det klassiska DSG-rycket vid start". Kan möjligen härledas till bilar med elhandbroms och att man har autohold aktiverad men knappast annars med en modern DSG-låda.
Den smyger igång ungefär likadant som en momentomvandlarlåda. Men jag kanske haft tur med de bilar jag kört...

Uppdaterat: 2020-06-01 22:51
Pi skrev:

Guran - har kört rätt mycket med DSG-låda och är mycket främmande för det du kallar "det klassiska DSG-rycket vid start". Kan möjligen härledas till bilar med elhandbroms och att man har autohold aktiverad men knappast annars med en modern DSG-låda.
Den smyger igång ungefär likadant som en momentomvandlarlåda. Men jag kanske haft tur med de bilar jag kört...

Ja du har nog haft tur :)
Eller rättare sagt inte jämfört med en MB eller BMW låda.
Hemskast är torrlamell lådan där det känns som en evighet från det man gasar tills bilen skuttar iväg. Sjävklart inte lika markant i en Q5, men jag har provkört ett par timmar så visst märks det om man är petig. Men man vänjer väl sig med det som med det mesta.
En av mina kusiner som har både en A6 45 TDI med Tiptronic (ZF 8-växlad) och en Q5 är väldigt tydlig med Q5:ans tillkortakommande. Både i form av växellådan och hur vinglig bilen är. Jag skulle inte vilja kalla det vinglig, men ostabil, jag fick sitta och korrigera med ratten på den 20-mila tur jag körde Q5:an. Men det är väl också en egenhet man vänjer sig med. Men jämfört med hur kursstabil GLC:n är så kändes det enerverande.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Pi skrev:

Guran - har kört rätt mycket med DSG-låda och är mycket främmande för det du kallar "det klassiska DSG-rycket vid start". Kan möjligen härledas till bilar med elhandbroms och att man har autohold aktiverad men knappast annars med en modern DSG-låda.
Den smyger igång ungefär likadant som en momentomvandlarlåda. Men jag kanske haft tur med de bilar jag kört...

I Vi Bilägares tester av VAG-bilar med DSG klagas det ofta på dubbelkopplingslådans ryck vid start och parkeringsmanövrar. Så det verkar vara rätt vanligt.

Uppdaterat: 2020-06-01 23:09

Istället för att kasta skit kring dig Christer så kanske fakta kan vara bra...
Sedan USA införde tullar på Kinesiskt tillverkade produkter så har Volvo valt att leverera Torslanda-XC60 till USA och tar istället en viss del Kinatillverkade bilar till Europa så, ja det finns Kina-tillverkade XC60 i Europa.

Uppdaterat: 2020-06-01 23:10
*Robban
Guran skrev:

Pi wrote:Guran - har kört rätt mycket med DSG-låda och är mycket främmande för det du kallar "det klassiska DSG-rycket vid start". Kan möjligen härledas till bilar med elhandbroms och att man har autohold aktiverad men knappast annars med en modern DSG-låda.
Den smyger igång ungefär likadant som en momentomvandlarlåda. Men jag kanske haft tur med de bilar jag kört...

.
Ja du har nog haft tur :)
Eller rättare sagt inte jämfört med en MB eller BMW låda.
Hemskast är torrlamell lådan där det känns som en evighet från det man gasar tills bilen skuttar iväg. Sjävklart inte lika markant i en Q5, men jag har provkört ett par timmar så visst märks det om man är petig. Men man vänjer väl sig med det som med det mesta.
En av mina kusiner som har både en A6 45 TDI med Tiptronic (ZF 8-växlad) och en Q5 är väldigt tydlig med Q5:ans tillkortakommande. Både i form av växellådan och hur vinglig bilen är. Jag skulle inte vilja kalla det vinglig, men ostabil, jag fick sitta och korrigera med ratten på den 20-mila tur jag körde Q5:an. Men det är väl också en egenhet man vänjer sig med. Men jämfört med hur kursstabil GLC:n är så kändes det enerverande.

Jag har haft torrlamell lådan i över 7000 mil och jag säger silkeslena växlingar vid mjuk körning.

Tror nog att det är en vanesak hur man skall använda gasen för att få en mjuk start.
Det som ställer till det i tex ett trafikljus är start/stopp systemet som är långsamt och då vid en snabb start blir det ett knyck i väg.
Lättar man en mm på bromsen så att motorn hinner starta innan man skall iväg då är dsg lådan mjuk och fin.

Jag har som sagt inte stört mig en enda gång på att min dsg låda skulle vara det minsta ryckig.

Uppdaterat: 2020-06-02 00:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Du svarade aldrig på vad du menar med detta:

Låg skrev:

Elbilar är ok så länge de körs på smart , annars är de totalt värdelösa sett ur ett klimatperspektiv.

Hur menar du här? Till och med i Polen blir ju en elbil mer klimatvänligt ganska snabbt. För inte tala om lokalmiljön som skiljer enormt mellan elbil och bi med utsläpp.

Låg skrev:

Gasbilen likaså.

Biogas är också ett klimatsmart drivmedel som annars är en stor bov om vi inte tar tillvara på metanet från förmultnade mat- eller avföringsrester. Här finns en enorm potential, både i gasform men ännu hellre till tunga fordon och fartyg i flytande form.

Uppdaterat: 2020-06-02 00:20
*Robban

Låg: Så det är trakasseri att påpeka misstaget du gjorde enligt nedan där du som Låg svarade på ett inlägg skrivet mot ditt andra nick Stoor?

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-06-02 08:55

Beträffande "ryckande start" med DSG så vidhåller jag att de jag kört (och det har jag gjort många mil) inte visat dessa tendenser frånsett om bilen har elhandbroms och den är aktiverad vid start - så det är möjligen den egenheten som t ex journalister upplevt. Då blir det ett litet ryck när elbromsen släpper men är inte elhandbromsen aktiverad alternativt att bilen har konventionell handbroms så existerar inte dessa ryck utan bilen smyger igång ungefär som en momentomvandlarlåda. Och det fungerar precis lika bra med torrlamell-lådan - i alla fall av senare generationer.

Uppdaterat: 2020-06-02 09:49

Henrik - det kanske är så enkelt som att Stoor/Låg fortfarande kör Toyota Avensis...:) Men det låter ju bättre med en ny XC60/Q5...:)

Uppdaterat: 2020-06-02 09:51
Pi skrev:

Beträffande "ryckande start" med DSG så vidhåller jag att de jag kört (och det har jag gjort många mil) inte visat dessa tendenser frånsett om bilen har elhandbroms och den är aktiverad vid start - så det är möjligen den egenheten som t ex journalister upplevt. Då blir det ett litet ryck när elbromsen släpper men är inte elhandbromsen aktiverad alternativt att bilen har konventionell handbroms så existerar inte dessa ryck utan bilen smyger igång ungefär som en momentomvandlarlåda. Och det fungerar precis lika bra med torrlamell-lådan - i alla fall av senare generationer.

Kalla det fördröjning då.
Jag har ännu inte kört en VAG som inte haft den fördröjningen från det man släpper bromsen och trycker på gasen och bilen till slut far iväg med ett litet skutt.
Men då är jag van vid konverterlådor så är väl snarare ett handhavandefel eller avsaknad av tillvänjning som är felet. Men ”skuttar iväg” gör som om jag kör som jag är van med mina automatväxlade bilar.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Det är precis som det var med gamla 1,8T som de satte i alla bilar. Man måste gasa för att inte stå kvar och då har man för mycket pådrag när det väl börjat röra sig.
Så är alla DCT jag kört utan elektrisk hjälp, även Hondas motorcyklar. Inte lika illa som slungkopplingen på en såg, men lite åt det hållet.

Uppdaterat: 2020-06-02 13:40
EnannanRobban skrev:

Istället för att kasta skit kring dig Christer så kanske fakta kan vara bra...
Sedan USA införde tullar på Kinesiskt tillverkade produkter så har Volvo valt att leverera Torslanda-XC60 till USA och tar istället en viss del Kinatillverkade bilar till Europa så, ja det finns Kina-tillverkade XC60 i Europa.

Så du tycker att jag kastar skit kring mig när jag kommenterar och ifrågasätter Shoguns föraktfulla prat om "Kinatillverkade" XC60 , som jag inte visste fanns och enligt dig "en viss del" (hur många det nu är) när han gladeligen hyllar och köper grannlandets Toyotor.
Jag förstår inte hans förakt för bilar tillverkade i Kina när han själv gärna köper en bil tillverkad i grannlandet Japan.

Uppdaterat: 2020-06-02 13:48
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Fråga från en okunnig, vad betyder Tdi40 ??

Uppdaterat: 2020-06-02 14:01
Rikard skrev:

Fråga från en okunnig, vad betyder Tdi40 ??

Audi gör som så många andra tillverkare idag och drar till med en helt ologisk siffra.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-06-02 16:08
Power to the people
Grosser skrev:

Rikard wrote:Fråga från en okunnig, vad betyder Tdi40 ??
Audi gör som så många andra tillverkare idag och drar till med en helt ologisk siffra.

Aha, då får jag klistra dit 47,5 bak på min BMW (272hk) ;)

Uppdaterat: 2020-06-02 16:30

Du får väl skaffa en personlig nummerplåt annars, tex LÅG SUV

Uppdaterat: 2020-06-02 22:39

Du svarade aldrig på vad du menar med detta, väntar fortfarande

Låg skrev:

Elbilar är ok så länge de körs på smart , annars är de totalt värdelösa sett ur ett klimatperspektiv.

Hur menar du här? Till och med i Polen blir ju en elbil mer klimatvänligt ganska snabbt. För inte tala om lokalmiljön som skiljer enormt mellan elbil och bi med utsläpp.

Låg skrev:

Gasbilen likaså.

Biogas är också ett klimatsmart drivmedel som annars är en stor bov om vi inte tar tillvara på metanet från förmultnade mat- eller avföringsrester. Här finns en enorm potential, både i gasform men ännu hellre till tunga fordon och fartyg i flytande form.

Uppdaterat: 2020-06-02 23:23
*Robban

...eller STOOR SUV...:)

Uppdaterat: 2020-06-02 23:26

Låg, de hållbarhetsanalyser som gjorts visar att även körd i Polen så sänker en elbil utsläppen med 60% kontra en dieselbil.
I Sverige kör vi ju i princip på icke fossil el, vårt elsystem innehåller väldigt sällan produktion från fossila kraftkällor.

Biogas fyller två syften, dels så tar man hand om de metangaser som annars bara läckt ut i atmosfären och metangas är 30-35 gånger med påverkande än CO2 så allt vi kan fånga upp är positivt x 35. Att det sedan är i kretsloppet så är det som sagt i princip CO2 neutralt eftersom det inte heller kräver tung omvandlingsprocess som många andra biobränslen så är det bättre ur hållbarhetsperspektiv. Det handlar alltså enbart om restprodukter som mat eller avföring från människor eller djur. Kvar efter processen blir dessutom ett väldigt bra gödningsmedel som inte innehåller metan, vilket direktspridning av kogödsel skapar.
HVO är inte i närheten av detta, även om den består av biologiska basprodukter men som i allt för stor del har odlats för att att bli bränsle.

Uppdaterat: 2020-06-04 09:56
*Robban

Javisst Robban och även naturgasen är bättre att omvandla till energi+CO2 än att släppa den fritt i atmosfären med dess höga metangasinnehåll!

Uppdaterat: 2020-06-04 10:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, den läckande fossilgasen är väldigt dåligt precis som du säger, men frågan är hur du hittar den och fångar den. Den som bara är tillgänglig med en borr ligger bra där den ligger...

Uppdaterat: 2020-06-04 10:22
*Robban

Jo om den nu gjorde det, men det gör den inte. Den läcker kontinuerligt upp genom bergets sprickor och det är inga små mängder.
Därför är det bättre att ta vara på så mycket som möjligt och omvandla till energi.
Kunde vi också ta tillvara all metan som läcker ut från ruttnande havsalger och tinande tundra skulle världens energiproblem vara löst för mycket lång tid!

Uppdaterat: 2020-06-04 17:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Låg, du har tydligen missuppfattat en hel del här.

Uppdaterat: 2020-06-05 21:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sorry, HVO har väldigt mycket problem utifrån att vi inte har tillräckligt med hållbara råvaror för att producera det på ett bra sätt, om inte el och biogas räcker till alla fordon i världen, hur tänkte du att HVO skall räcka? Gjord av vad?
Sedan med Metan, jo, den bryts ner snabbare, men vi kan inte fylla på med metan i atmosfären, det accelererar hela växthuseffekten som sagt 25-35x per utsläppt gram kontra CO2

Att inte världen har allt av allt är inget som vi skall problematisera, utan se det som en möjlighet.
Vi har el och vi har möjlighet att producera väldigt mycket biogas, vi kan på sikt producera en hel del HVO och vi kan redan producera Etanol för att vi skall klara stora delar av vårt behov, men vi kommer aldrig klara av att bli självförsörjande på biobränslen för att hantera 5 miljoner bilar plus alla lastbilar, bussar och entreprenadmaskiner... ja flyg också... och fartyg osv
Så vems kvot skall vi då ta av? De andra som inte ännu inte bryr sig om miljön?

Uppdaterat: 2020-06-05 21:28
*Robban

haha, och där kom det igen! ;) Alltså hur tänker du? Tror du verkligen någon tar dig seriöst och trovärdigt när du trampat så i klaveret? Nu minst två gånger....

Uppdaterat: 2020-06-06 00:31

Fredagkväll, några öl och dubbla nick, då blir det lätt rörigt... :-)

Även om trovärdigheten för skribenten i fråga tidigare inte var särskilt stoor är den nu väldigt låg...

Skulle vara intressant med en förklaring från låg/stoor, men denne låtsas säkerligen vidare som inget hänt.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Att så uppenbart ha blottat sig 2 gånger på kort tid gör tyvärr att trovärdigheten för den skribenten sjunkit som en sten. Troligen står den en gammal Volvo 740 på garageuppfarten och inte nån fullutrustad XC60 eller Q5.

Uppdaterat: 2020-06-06 09:58

Stor&Liten, eftersom det inte finns tillräckligt med fossilfria bränslen så blir det ganska kontraproduktivt att ställa ytterligare en förbränningsmotorbil i trafik om och om igen. Den skall liksom dricka 15-18000 liter av någon sort under de åren som den skall leva.

Att vi har massor med befintliga bilar får vi stå ut med och försöka göra det bästa av, men att ställa på en till och en till och en till och en till och en till... ja ni fattar, det gör att vi ytterligare flyttar fram dagen då vi kan sluta med förbränningsmotorer.
Varje ny bil med förbränningsmotor gör ju att vi kommer behöva ytterligare råvaror i 15 år till biobränsle vilket inte är hållbart.

Ja, elbil löser inte alla problem, den har större påverkan vid tillverkning, men sedan så är belastningen radikalt mindre under alla de år som den skall användas, både i klimatbelastning men framför allt i närmiljön, både utifrån utsläpp men också buller.
Jag resonerade som så när jag valde att inte ta en hybrid vid bilbytet, jag skulle med nuvarande körmodell kunna köra 25% av mina mil på el, resten på bensin vilket inte kändes som rätt väg att gå 2020.

Uppdaterat: 2020-06-06 11:00
*Robban

Förstår inte riktigt varför någon skulle ljuga om sitt nuvarande eller kommande bilinnehav. Får man en högre status på forumet om man beställt en ny Audi eller vad går det ut på?

Uppdaterat: 2020-06-06 12:04
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Alla människor vill bli sedda och bekräftade, vi är sociala varelser. En del gör vad som helst för att andra ska se och gilla dem. Att köra med "lånta fjädrar," är väl det enklaste och banalaste sättet.Om denne med två nick vill framhålla sitt verkliga eller inbillade lyxbilsinnehav, så är det nog bäst att le överseende åt denna mänskliga svaghet.

Uppdaterat: 2020-06-06 13:40

Om nu Stoor och Låg är besläktade, borde hen ju övertygats att beställa en e-tron istället för Q5.

Uppdaterat: 2020-06-06 20:32
Power to the people

Stoor/Låg
Det räcker med ett konto på denna siten.
Därför får du helt enkelt skaffa ett nytt då dina två nu är inaktiverade.

Uppdaterat: 2020-06-09 08:20