Vi Bilägares forum

Bilföretags agerande vid reklamationer

Bilföretags agerande vid reklamationer

Hur långt kan man kräva att bilföretagen ska sträcka sig när det gäller ersättning till kunder som köpt de bilar som levererats med felaktigheter från fabrik?
Som kund ska man helt naturligt kräva en felfri produkt, det är ju för mig helt likgiltigt vem som står för kostnaden vid en reklamation, bara jag hålls skadefri.
Det otrevliga för återförsäljaren är ju att han hamnar på "svarta listan" om reklamationen godkänns av ARN men företaget vägrar att rätta sig efter det med hänvisning till att det varit ett från fabriken "levererat" fel.
Det är alltså tillverkaren som ska ersätta återförsäljaren, vilket jag som kund naturligtvis kan strunta i, huvudsaken är ju att jag hålls skadelös.
Ett exempel är det här;
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160321/bmw-falls-for-kamkedjehaveri-i-dieselmotor-kostar-50000?utm_source=Nyhetsbrev&utm_medium=email&utm_content=16519487&utm_campaign=2016-03-21
Det ska bli intressant att följa utvecklingen.

Ett liknande fall var ju då problemet men oilsludge upptäcktes på Saabmotorer med bl.a. kamkedjeproblem där Saab tog reparationen, men med en mängd förbehåll, bevis på att service utförts vid rätt tillfälle, t.ex. en månads förskjutning kunde medföra nobben, service av auktoriserad verkstad, rätt olja osv.
Många drabbade fick stå för kostnaderna själva.

Uppdaterat: 2016-03-21 09:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Man byter alltså ut sträckare + kedja gratis på de äldre N47 motorerna. Men den som drabbades av problemen innan BMW gick ut med servicebulletinen och redan åtgärdat problemet får stå för kostnaden själv?! Helt orimligt.
Hela denna frågan är så jävla konstigt hanterad av BMW, här har man ett enormt läge att visa goodwill och så sjabblar man bort det helt... Kostnaden för detta lär ju inte vara någon stor grej för BMW, däremot dyrt för den enskilde drabbade kunden.
Har följt Jonathans tråd på autopower och kan bara beundra honom för sitt tålamod att driva detta mot en kundserviceapparat som verkar vara inspirerad av Kafka.
Att hamna på ARN:s svarta borde vara otänkbart för ett märke som BMW...

Uppdaterat: 2016-03-21 10:22

Men det är ju inte specifikt för BMW, många bilföretag agerar på liknande sätt.
Vi har ju den här forumtråden http://www.vibilagare.se/forum/528/misslyckat-subaru-kop-43858
Det primära är ju att alla bilköpare, oavsett bilmärke, drabbas och får lägga ner oerhört med arbete för att försöka få rätt och även om de får rätt hos ARN behöver inte företaget följa utslaget.
ARNs beslut ska ses som en rekommendation för att inte hamna på "svarta listan".
Det är ju dessutom en lista som är väl gömd, hur många tänker på den och hur många känner till de företag som presenteras där?

Uppdaterat: 2016-03-21 10:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror mkt handlar om hur relationen mellan ÅF och importören/tillverkarern av bilarna ser ut.
Sen så sitter nog vissa tillverkare/åf fast i gamla tankesätt och vanor.

Att kund får stå för kostnaden själv när det visat sig att det senare blivit en servicebulletin är ruskigt dåligt.

Uppdaterat: 2016-03-21 12:00
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har dåliga erfarenheter av BMW:s verkstad, aldrig mer en BMW.

Uppdaterat: 2016-03-21 12:09
Lås inga trådar.

Leif, att verkstan gör ett dåligt jobb har ju inget med bilen att göra. Det går ju bra att välja en annan verkstad, det måste ju inte vara en märkesverkstad!

Uppdaterat: 2016-03-21 13:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här finns tråden till bmws kamkedjeproblem: http://autopower.se/forum/topic.asp?id=292326
Några sidor spännande läsning för den som vill.

Uppdaterat: 2016-03-21 13:46
It's a very good idea to leave a sinking ship

Bilen var inte heller bra ,med de fel som var på den.

Uppdaterat: 2016-03-21 14:30
Lås inga trådar.

@Johan, det är förmodligen samma bil som det skrivs om i AMS:s länk i #1.

Uppdaterat: 2016-03-21 15:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Återförsäljaren har ansvaret mot kund, så länge det handlar om reklamationsrätt.
Oavsett om generalagenten tar det på sig eller inte.....
Men berättar man för kunderna att generalagenten bestämmer, slinker man ofta undan, eftersom folk inte är lagkunniga.
Följer dom inte arn, då får man ju dra det rättsligt, och det är chansartat.
Men den man köpt av, har alltid ansvaret för att följa kkl!
De som betalt, borde nog kolla den möjligheten med först och främst kommunens konsumentrådgivare.
Då jag jobbade på verkstad, råkade jag ut för den personen då och då, ofta hade kunden fel såklart, men hade kunden rätt, läste damen på kommunen lusen av en, och man kröp till korset.....
Det förutsätter ju att man fick det gjort under ordinarie reklamationsrätt.
Goodwill är ju just god vilja, inget man kan kräva, och där får man be generalagenten snällt.....

Uppdaterat: 2016-03-21 15:33
saabnisse skrev:

Leif, att verkstan gör ett dåligt jobb har ju inget med bilen att göra. Det går ju bra att välja en annan verkstad, det måste ju inte vara en märkesverkstad!

Sant, men för att en servicebulleting/recall ska åtgärdas så måste man väl göra det på en märkesverkstad?
Tror dock att Leifs erfarenhet och många andras är typiska för att man ska bli negativt inställd till ett märke och visar på att tillverkarna måste ha koll på sina återförsäljare.
En dålig återförsäljare ska inte kunna stjälpa ett helt bilmärke.

Uppdaterat: 2016-03-21 15:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, "Sant, men för att en servicebulleting/recall ska åtgärdas så måste man väl göra det på en märkesverkstad?"
Så var det förr, men idag gäller att service utförts på rätt sätt på en auktoriserad verkstad.

Uppdaterat: 2016-03-21 15:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

@Johan, det är förmodligen samma bil som det skrivs om i AMS:s länk i #1.

Ja det är samma. Jag tänkte bara om någon ville läsa om alla turer hit och dit.

Uppdaterat: 2016-03-21 15:54
It's a very good idea to leave a sinking ship