Vi Bilägares forum

Beg kombi, bensin, 85000 - 120000:-

Beg kombi, bensin, 85000 - 120000:-

Hej!

Kravspec på beg bil, räknar med att äga i 3 år:

Kombi i minst storlek "Golf variant-klass"
Prutat pris mellan 85 000 - 120 000:- hos seriös handlare...
bensin (turbomotor av nyare sort.)
Årsm. 2013 (försäkring maskinskada ska gälla hela perioden)
6500 mil max (försäkring maskinskada ska gälla hela perioden, kör ~1800 mil/år)
Tysk inkl hela VAG eller svensk ej V50/Focus
Kamrem om det är VAG TSI
ej koreansk, ej fransk
Så mycket lull-lull som möjligt
Sköna stolar. Är lång...

Hittar:
Opel Astra Sports Tourer:
Vettig bil med rätt mycket utrustning och sedan några år schysst känsla på det man "tar på".

Seat Leon ST Style:
Snygg Golf variant. Spartansk och stolar som är sådär. Prisvärd + finns många ex-privatleasing.

Golf Variant:
Som Leon fast skönare stolar. Finns aningen mindre utbud.

Missar jag nåt? Nån som har erfarenhet av ovanstående. Tex VAG's 1.2 TSI?

Kan lägga till några tusingar...

Uppdaterat: 2017-11-23 14:45

Kommentarer

Skoda Octavia är väl ett till tänkbart alternativ. Behöver du dragkrok/dragkapacitet ? Annan utrustning - autobroms, adaptiv farthållare, backkamera - ja, det finns mycket att fundera över. Sen är väl i alla fall den nedre delen av prisklassen såpass låg att du säkert får avvara några av de egenskaper jag nyss nämnde.

Uppdaterat: 2017-11-23 16:25

Drag kan jag ordna i efterhand.

Det enda i utrustningsväg som är ett måste är "sköna" stolar. Normalt sett sitter jag bra i alla stolar som har lite mer sidostöd, dvs inte standard.

Octavia hittar jag inte många i rätt miltal med nya karossen och de "moderna" bensinmotorerna. (eller diesel)

Uppdaterat: 2017-11-23 16:38

Skall du ha en octavia bör du gå på minst nya 13-14 men priserna är inte låga.
Antagligen eftertraktade bilar av någon anledning

Uppdaterat: 2017-11-23 18:06

Precis som för Octavia så är det antagligen svårt att hitta Golf 7 SC för det pris som TS är villig att ge och med "rätt" miltal.

Uppdaterat: 2017-11-23 20:54

...ja blir det VAG får det bli en Golf. Kommit lite längre i velandet nu. Tack för svaren!

Vad skulle ni välja? Har 2 alternativ som är näst intill identiska sånär som på lite tillval.
Bil X, fräsch, 1 ägare, har gått 4000 mil, 2011, bra utrustning. "Skyddad" av försäkring 1,5 år. 95 000:-
"gubbkörd"
eller
Bil Y, 1 ägare, har gått 7000 mil, 2015, bättre utrustning, "Skyddad" av försäkring i 3 år. 125 000:-
barnfamilj, pendlarbil

Uppdaterat: 2017-11-23 23:48

Y!
2011 är säkert Golf 6, 2015 är Golf 7 och det är en avsevärd skillnad mellan dessa!

Uppdaterat: 2017-11-24 09:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Definitivt "Y", 95k för en 2011 är alldeles för mycket.

Uppdaterat: 2017-11-24 09:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Golf 2011 ÄR en Golf 6 - tror inte att Golf SC kom förrän modellår 2014.
Jag skulle definitivt kolla "bil Y" i första hand.
Golf 6 hade kamkedje-motorn om det är en TSI-motor.

Uppdaterat: 2017-11-24 09:44

Pi, Golf 7 kom väl som 2012 års modell och "X" kan kanske vara det, levererad sent 2011.
Men "Y" är definitivt en 7 och måste vara ett avsevärt bättre alternativ.

Uppdaterat: 2017-11-24 09:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse - Golf 7 premiärvisades för att vara väldigt exakt den 4/9 2012 i Tyskland och kom nog inte att säljas i Sverige förrän i början av 2013 skulle jag tro. Och då fanns inte kombi-versonen - vill minnas att den dök upp ungefär 1 år senare. Jag hade själv en Golf Variant 2012 och det var definitivt en Golf 6 och tillverkad 2:a halvåret 2011. Och det tog ett bra tag innan vanliga Golf 7 dök upp och ytterligare runt 1 år innan kombin av Golf 7 dök upp.

Uppdaterat: 2017-11-24 11:29

Det var väl det jag sa, Shogun. Dock inte kombiversonen utan den var på sedvanligt VW-manér senare.

Uppdaterat: 2017-11-24 16:22

Pi, ok jag trodde nog att det var så och det var därför jag tyckte Y var ett bättre köp.
Jag har lite erfarenheter av bägge och tycker det är en avsevärd skillnad.

Uppdaterat: 2017-11-24 19:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, även om min Golf 6 Variant fungerade mycket bra så skulle jag inte tveka att istället välja en Golf 7 - bl a beroende på att denna har autobroms och adaptiv farthållare och går lite tystare. Och vill man dessutom ha turbo-bensinare så är nog en Golf 7 ett bättre val med tanke på den nya motorn.

Uppdaterat: 2017-11-24 19:40

Jo jag har alltid gillat Golf, från den första, men jäklar vad den väsnas nu när man jämför med en sjua och vad liten den är!
Det är kul när man får chans att jämföra med gamlingar, man glömmer lätt hur det var.
Det var förresten en väldig skillnad mellan ettan och tvåan som i GT var riktigt pigg med sina 90 hk!

Uppdaterat: 2017-11-24 19:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förstår att det blir en Golf om man är lång och prioriterar att sitta bekvämt.
Av dom trea syskonen har Golf absolut bäst stolar för på längden fullvuxna.
Förövrigt är det vän en Golf som lockar mest om jag skulle köpa något VAG:s sortiment. Synd att dom har så tråkig design bara

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Ja som vanligt ligger jag lågt i dessa fall, men jag noterade en detalj jag inte kan undgå att reflektera över, detta med maskinskada?
Oavsett bakgrund till det.

Så är ju 1.4 Turbomotorn i Astra en av de mest felfria motorerna på marknaden, fel och problem finns helt enkelt inte på den och rätt rena avgaser inklusive partiklar gör det inte sämre.

Uppdaterat: 2017-11-29 22:09

Ja man får onekligen betydligt mycket mer bil för pengarna om man köper en beg Astra 1,4t än en överprissatt Golf. Astrans sportsäten, dom med utdragbart lårstöd, är riktigt bra. Bilen går billigt och tyst och ser man till att få en med Xenonljus så ser man även bra.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Sen beror det ju på om man t ex behöver använda baksätet också för det har aldrig uppskattats i Astra vid proivkörningar med familjen. Lågt och instängt är väl kortfattat vad som sagts. Men används inte baksätet är det säkert en OK bil men i egenskap av förare tycker jag att även förarplatsen är lite lägre i Astra än i många av klasskonkurrenterna. Så provkörning rekommenderas absolut för att se hur bilen passar ens egna krav.

Uppdaterat: 2017-11-30 10:14

När vi kollade bil nu så hittade jag en Golf 7 SC 1.2 TSI från 2015 med masterpaket och runt 3000 mil för 119.000 så borde gå att hitta ett bra exemplar för din budget. Fördelen är ju som andra har skrivit autobroms, adaptivfarthållare.

Man får kolla Wayke, Bytbil och Blocket som "minst".

Uppdaterat: 2017-11-30 10:45

Man ska/kan både vrida och trycka knappen/spaken för att justera backspeglarna på VAG. Symbolerna är ganska tydliga så om man inte fattar ganska omgående så borde man kanske läsa instruktionsboken.

Uppdaterat: 2017-11-30 13:35

Det där med baksätet gäller bara 5-d, inte kombi.
Utöver priset har Astra fler starka sidor som Golf saknar, takhöjden är 3-4 cm bättre än i Golf och benutrymmet fram 8 cm bättre, enligt vi bilägare.
Förarplatsen är personligt utformad, men fungerar bättre än i Golf.

Nyligen åkte jag med någon som kört Golfen i 2 år och ännu inte lyckats justera backspelarna därför att spaken som gör det ser ut som en knapp man ska vrida på och inte som en spak man ska trycka i sidled, visar inte intuitivt hur man ska göra.

La just märke till att pga. att instrumentpanelen lutar kraftigt mot vindrutan blir höjden på luftmunstyckena dålig vertikalt sett, om man ställer in dem för blåst rakt bakåt blåser det dåligt i munstyckena eftersom gallret blockerar luften med den inställningen, väldigt ogenomtänkt.
Astras munstycken är mer funktionella.

Uppdaterat: 2017-11-30 13:41

Det är tydligen inte så enkelt för den som inte känner hemligheten, det finns inget här som antyder att man ska trycka knappen i sidled, så som det är utfört och symbolerna talar inte om den funktionen.
Detta är en arbetsbil, då är det vanligt att man inte läser instruktionsboken så noga.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-11-30 14:11

N-iklas - har aldrig provkört annat än kombi-bilar så det gälelr i hög grad även Astra kombi.
F ö gillar du Opels instrumentering bättre än VWs och för mig är det tvärtom så det är nog lite av tycke och smak. Och att ställa in ytterbackspeglarna har jag aldrig upplevt som nåt som helst problem att förstå - utan att läsa handboken.

Uppdaterat: 2017-11-30 14:25

Om man kört 2 år utan att åtminstone försökt ta reda på hur man justerar backspeglarna tycker jag man ska hålla sig till passagerarsidan och överlåta ratten åt nån mera intresserad/aktiv förare. Nog är det väl en ganska allmän standard att knappen upp -> spegeln vinklas upp, knappen bakåt -> spegeln vinklas inåt, osv, osv. Första gången jag satte mig i en VAG-bil med detta reglage hade jag funktionen klar för mig 5 sekunder efter att jag rört vid knappen. Hur svårt kan det vara?

Uppdaterat: 2017-11-30 14:30

Det är klart, dom där kryptiska bokstäverna är nog ett mysterium men kanske går det att lista ut? Och den där "fönsterhisssymbolen" eller vad det är... Inte lätt att veta! ;)

Uppdaterat: 2017-11-30 14:35
Pi skrev:

N-iklas - har aldrig provkört annat än kombi-bilar så det gälelr i hög grad även Astra kombi.
F ö gillar du Opels instrumentering bättre än VWs och för mig är det tvärtom så det är nog lite av tycke och smak. Och att ställa in ytterbackspeglarna har jag aldrig upplevt som nåt som helst problem att förstå - utan att läsa handboken.

Jo men jag uppfattade det så att vad du sa om baksätet gällde den åsikt som framkommit från fler håll än just ditt, när det gäller kombin så kanske du kritiserar det, men andra mer sällan än för 5-d och det var deras åsikt jag avsåg och inte din.
Sedan är väl hur bra något fungerar inget man kan avgöra utifrån sin egen värdering, det fungerar som det gör oavsett hur man själv ser på saken.
Om exempelvis ett luftmunstycke blåser dåligt så är ju det inte tycke och smak...
Utan väl snarare en fråga om vad man är van vid...

Jag kunde inte heller begripa hur spegeln skulle justeras när jag fick frågan utan fick slå upp det i boken.

Astras reglage är av uppenbara skäl mer logiskt med joystick design, mer påkostat kvalitetsintryck som synes.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-11-30 15:32

Där ser man, alltid lär man sig nåt nytt.

Uppdaterat: 2017-11-30 17:07

Märkligt att du N-iklas inte kunde gissa hur man hanterar spegelinställningen i Golf utan handbok. Och även Golfens spegeljustering är ju av joystick-typ om än inte lika hög som den i Astra. Som sagt - tycke och smak och vad du gillar över allt annat kan ju knappast undgå nån. Mer påkostad - nja, förstår nog inte vad du avser med det heller, tyvärr. Båda ser rätt lika ut och har en liknande funktion.
Har hittat spegeljusteringen i alla bilar jag provkört under åren och det är rätt många och av väldigt många olika märken.

Uppdaterat: 2017-11-30 17:10

Jag minns den tid när man vevade ner vänster sidoruta, stack ut handen och justerade spegeln.
Höger var lite bökigare, man fick oftast gå ur bilen och justera om den satt på höger framskärm, men det gick det också efter några försök. Några bilar hade den där den sitter idag och då var det enklare, man ålade bara över högersätet några gånger tills det blev bra.
Men jag minns inte om det stod i instruktionsboken hur man skulle göra vid inställning!

Uppdaterat: 2017-11-30 17:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så ser det ju ut fortfarande.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-11-30 18:18

Jo men jag har inte träffar på det på några personbilar på länge, men visst var det bra med lite motion då och då!

Uppdaterat: 2017-11-30 18:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Märkligt att du N-iklas inte kunde gissa hur man hanterar spegelinställningen i Golf utan handbok. Och även Golfens spegeljustering är ju av joystick-typ om än inte lika hög som den i Astra. Som sagt - tycke och smak och vad du gillar över allt annat kan ju knappast undgå nån. Mer påkostad - nja, förstår nog inte vad du avser med det heller, tyvärr. Båda ser rätt lika ut och har en liknande funktion.
Har hittat spegeljusteringen i alla bilar jag provkört under åren och det är rätt många och av väldigt många olika märken.

Det stämmer, jag har upptäckt en hel del jag inte visste genom att läsa Golfens instruktionsbok, fast den är otroligt jobbig att läsa.
Och tur det annars kulle jag orätt ha kritiserat Golfen för brister här och var som jag förut trodde var större än de är.

Hur man uppfattar något är ju beroende på vad man är van vid och vilken tidigare erfarenhet man har, eller på vad man vet.

En skillnad är att Astrans spak-knapp genom sin design i en skål modell joysick antyder hur man ska manövrera den, Golfen antyder inget sådant, knappen påminner snarare om de vridrattar som sitter vid skärmen.

Astran uppfattar jag som mer påkostad därför att den har en specialutformad spak-knapp i en skålform, den har piggarna i ringen runt och är belagd med en mjuk gummiplast som gör att det känns behagligt att röra vid den.
Golfens är en väldigt ordinär rund knapp, placerad i ett hål i en vanlig slät plastpanel, materialet är vanlig hårdplast med en lätt ruggad yta för att göra den mjukare, strukturen på sidan består av vanliga intryckta ränder, sammantaget inget märkvärdigt.

Astras är mer genomarbetad, uttänkt och säkert dyrare att tillverka.

Sedan är dekorationspanelen i Astran som jag upplever det finare utförd eftersom den är omgiven av mindre eller inga springor mot den omgivande panelen, men där kanske någon annan tycker större springor är mer påkostat...
En fråga om vad man är van vid, det handlar förmodligen just om smak...

Lång förklaring till något som egentligen är väldigt enkelt.

Uppdaterat: 2017-12-01 00:33

Märkligt sätt att bedöma en bil med utgångspunkt från reglagen till ytterbackspeglarna!
Själv brukar jag bedöma bilen genom min uppfattning om köregenskaper och komfort, detaljer brukar komma i andra eller tredje hand.
Men jag har tydligen missuppfattat något!

Uppdaterat: 2017-12-01 09:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Utstickande vred är väl knappast premium? Möjligen om de går att sänka när de inte används skulle de kunna uppfattas som positiva.

Ögonblicksbilden jag la ut tidigare kom sig av att jag läste om manuell inställning av spegeln precis när jag hade vevat upp rutan efter att ha torkat spegelglaset med en handduk.

Uppdaterat: 2017-12-01 09:22

Jag uppskattar t ex autobroms och adaptiv farthållare mycket mera än ett nedsänkt backspegel-reglage som jag nästan aldrig använder. Det hade Golf standardmässigt från Golf 7 (modellår 2013) - hade Astra det också, N-iklas ? Och har Astra det ens idag ? Ja, säkert autobroms men sitter det också en adaptiv farthållare som standard på alla utföranden av "nya" Astra ?

Uppdaterat: 2017-12-01 10:11

Om ni kan få en octavia med nya karossen 2013 så tror jag det är den förnuftigaste bilen av Golf och Astra på alla punkter oavsett vad man jämför med och såklart även andra bilar.
Man behöver bara öppna skuffen och titta och gå runt bilen några varv och köra några mil så inser man det.
Den kanske inte är inte bäst men nästan bra på allt.
Tyvärr är det nog svårt att få en sådan för dom pengarna.

Uppdaterat: 2017-12-01 10:39
N-iklas skrev:

Det där med baksätet gäller bara 5-d, inte kombi.
Utöver priset har Astra fler starka sidor som Golf saknar, takhöjden är 3-4 cm bättre än i Golf och benutrymmet fram 8 cm bättre, enligt vi bilägare.
Förarplatsen är personligt utformad, men fungerar bättre än i Golf.
Nyligen åkte jag med någon som kört Golfen i 2 år och ännu inte lyckats justera backspelarna därför att spaken som gör det ser ut som en knapp man ska vrida på och inte som en spak man ska trycka i sidled, visar inte intuitivt hur man ska göra.
La just märke till att pga. att instrumentpanelen lutar kraftigt mot vindrutan blir höjden på luftmunstyckena dålig vertikalt sett, om man ställer in dem för blåst rakt bakåt blåser det dåligt i munstyckena eftersom gallret blockerar luften med den inställningen, väldigt ogenomtänkt.
Astras munstycken är mer funktionella.

Lite ja vad skall man säga Nicklas.
Nu gäller ju detta octavia som jag iofs håller högre än golf, Astra och auris mfl på många punkter.
Med dessa munstycken på bilden får jag kall blås på knäskålen om jag vill och man kan inte dömma utan att prova.
Och backspegel vredet har jag inte behövt förklara för damer och min 80åriga far som lånat bilen.
Däremot så tycker jag octavian är lättare än både Astra auris golf och Leon att kliva in i. Det är nån cm mer space till dörrkarmen mellan huvudet helt enkelt.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-12-01 11:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tänkte ställa några frågor om den där förbryllande knappen i msos bil men besinnade mig. Kan man inte säga nåt snällt ska man inte säga nåt alls, eller hur det nu var...

Uppdaterat: 2017-12-01 12:01

@Mäkinen#36. Påstår du att Octavia är premium?

Uppdaterat: 2017-12-01 13:23
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

@Mäkinen#36. Påstår du att Octavia är premium?

Det hoppas jag att jag inte gör.

Uppdaterat: 2017-12-01 14:05
L. Mäkinen skrev:

Det hoppas jag att jag inte gör.

:-)

Uppdaterat: 2017-12-01 14:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
saabnisse skrev:

Märkligt sätt att bedöma en bil med utgångspunkt från reglagen till ytterbackspeglarna!
Själv brukar jag bedöma bilen genom min uppfattning om köregenskaper och komfort, detaljer brukar komma i andra eller tredje hand.
Men jag har tydligen missuppfattat något!

Ja det gör man som man har lust med förstås, men jag bryr mig mest om sådana detaljer, hur bilen är att köra kommer i andra hand, dumma detaljer i inredningen i form av dålig funktion driver mig till vansinne i ett nafs helt enkel därför att man hela tiden kommer i kontakt med dem och har dem framför ögonen hela tiden.

Hade en Focus som hyrbil några dagar visst var den fin att köra, men inredningen totalsabbade alltsammans och då spelar körningen ingen roll.

Uppdaterat: 2017-12-01 14:39
Pi skrev:

Jag uppskattar t ex autobroms och adaptiv farthållare mycket mera än ett nedsänkt backspegel-reglage som jag nästan aldrig använder. Det hade Golf standardmässigt från Golf 7 (modellår 2013) - hade Astra det också, N-iklas ? Och har Astra det ens idag ? Ja, säkert autobroms men sitter det också en adaptiv farthållare som standard på alla utföranden av "nya" Astra ?

Problemet här är att man köper en bil... inte en låda utrustningsprylar... Om Golfens enda starka sida är sådan utrustning och själva bilen är sisådär...
Tja...

Uppdaterat: 2017-12-01 15:02

N-iklas - VEM har påstått att mina exempel var de enda starka sidorna ? Jämfört med Astra, som också var ett alternativ, så valde jag den bil som uppfyllde mina krav bäst och det var en rätt lång kravlista. Och Astra låg inte ens i toppen kan jag säga. Men smaken är som baken så det finns givetvis andra köpare som prioriterar andra saker - t ex backspegelreglaget. Jag kan ta upp andra svagheter hos Astra men jag avstår för detta kommer i så fall bara att urarta till en pajkastning.

Uppdaterat: 2017-12-01 15:50
L. Mäkinen skrev:

Utstickande vred är väl knappast premium? Möjligen om de går att sänka när de inte används skulle de kunna uppfattas som positiva.
Ögonblicksbilden jag la ut tidigare kom sig av att jag läste om manuell inställning av spegeln precis när jag hade vevat upp rutan efter att ha torkat spegelglaset med en handduk.

Jodå sådana knappar fanns i flertalet Opel från 2002, Astra, Meriva, Vectra, Zafira för dimljus instrumentbelysning och strålkastarjustering, man tryckte på dem så fjädrade de ut, man vred på dem för att ställa in och tryckte sedan in dem i panelen igen.

Vad utstickning gäller så är instrumentpanelen i den Astran utformad för funktion och ergonomi i första hand, som det ska var i en äkta Opel, inte slickat, smörigt utseende där funktionen kommer i tredje hand.
Och Vad premium anbelangar så räcker det nog bra med att överträffa Golf, Mercedes S-klass behöver man inte sikta på.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-12-01 16:06

Tack för synpunkter. Var inte meningen att det skall urarta i märkesfejd.

Efter att ha provkört några alternativ är nu siktet inställt på en Octavia med så mycket utrustning som budget +20 000 tillåter.
Landar antagligen i en ambition med 1.2 TSI (kamrem).

Alternativet är Astra 1.4 med sportstolar och bi-xenon till rätt pris :)
(Har ägt både Vectra och Astra tidigare.)
Till rätt pris lär kostnaden under 3-5 år bli ungefär samma. Astran tappar väl värdet lite snabbare men kostar å andra sidan mindre att serva.

Ramlar jag över en "spysk" Seat Leon ST FR så är även det en kandidat.

...anledningen till att Golf faller bort är mest att för min del inte finns så många plus jämfört med Octavia. Tycker dessutom inte om designen. Den gör sig bäst i just "Golf-utförande".

Uppdaterat: 2017-12-06 19:23