Vi Bilägares forum

Önskelista 2020

Önskelista 2020

Då börjar 2019 gå mot sitt slut, som i alla andra sammanhang borde man sammanfatta 2019 men det tycker jag är så trist. Att titta i backspegeln gör man ju ofta när man kör bil. Framrutan är ju större än backspegeln så vi borde titta framåt istället.
Så vad finns på er önskelista för 2020.
För min del är dags att byta bil under 2020, så jag tittar med stora ögon och lyssnar med stora öron på vad som är på väg att hända. Önskelistan innehåller faktiskt några elbilar men också (fy skam) fossilbilar.

1. Polestar2 står överst på min lista. Den tycker jag är j---lig snygg.
2. Ford Mustang Mach-E, tänk att jag är så såld på den. Sätter de rätt pris på den så viker jag nog ner mig från nr.1
3. Jaguar E-Pace (helst en F-Pace men det får jag aldrig igenom hemma)
4. Jaguar XE med en moderat motor, inte sportvariant. Sport är jag lite trött på, bättre med komfort.
5. Mercedes C-modell
6. Mercedes GLB, snygg kärra alltså!
7. Nya Mercedes GLA
Varför det finns så många mercedes på listan? Min fru kan ALDRIG tänka sig en BMW eller Audi.
8. Opel Grandland X med 180hk bensinare och svart tak samt snygga fälgar (på min fru:s önskelista)
9. Nya Mokka (elbilsvariant) också på min fru:s önskelista
10. Volvo XC40, fossil/elbil, det är den stora frågan.

Risken är stor att fru:n har större påverkan än jag tror just nu. Men det känner ni kanske igen.....:-)

Uppdaterat: 2019-12-20 19:02

Kommentarer

Optimus skrev:

Då börjar 2019 gå mot sitt slut, som i alla andra sammanhang borde man sammanfatta 2019 men det tycker jag är så trist. Att titta i backspegeln gör man ju ofta när man kör bil. Framrutan är ju större än backspegeln så vi borde titta framåt istället.
Så vad finns på er önskelista för 2020.
För min del är dags att byta bil under 2020, så jag tittar med stora ögon och lyssnar med stora öron på vad som är på väg att hända. Önskelistan innehåller faktiskt några elbilar men också (fy skam) fossilbilar.
1. Polestar2 står överst på min lista. Den tycker jag är j---lig snygg.
2. Ford Mustang Mach-E, tänk att jag är så såld på den. Sätter de rätt pris på den så viker jag nog ner mig från nr.1
3. Jaguar E-Pace (helst en F-Pace men det får jag aldrig igenom hemma)
4. Jaguar XE med en moderat motor, inte sportvariant. Sport är jag lite trött på, bättre med komfort.
5. Mercedes C-modell
6. Mercedes GLB, snygg kärra alltså!
7. Nya Mercedes GLA
Varför det finns så många mercedes på listan? Min fru kan ALDRIG tänka sig en BMW eller Audi.
8. Opel Grandland X med 180hk bensinare och svart tak samt snygga fälgar (på min fru:s önskelista)
9. Nya Mokka (elbilsvariant) också på min fru:s önskelista
10. Volvo XC40, fossil/elbil, det är den stora frågan.
Risken är stor att fru:n har större påverkan än jag tror just nu. Men det känner ni kanske igen.....:-)

Intressant fundering. Varför skall du ha det bättre än vi andra vad gäller vem som bestämmer?

Uppdaterat: 2019-12-20 19:20
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det är Hon Som Bestämmer... Gilla läget...!

Uppdaterat: 2019-12-20 19:23

Var hos Ford idag och skrev upp mig som intresserad av Mach-e Mustang.
Hade tänkt prova en Tesla Model 3 idag också men de har valt showroom mitt inne i storstadscity där det är stört omöjligt att ta sig fram, fullständigt idiotiskt.

Uppdaterat: 2019-12-20 19:44

För mig har det aldrig varit något snack eftersom frun inte ens har körkort, så jag bestämmer det mesta med bilen, men hon kan ju så klart ha önskemål. Som t.ex. att vi skulle ha kombi vilket jag tyckte var ett klokt val med all packning och last vi har haft med oss.

Dock så ska vi skilja oss nu så nästa bil lär bli en sedan/hatchback, men inte nästa år.

Så min önskelista för nästa år är nya fina vägar och bygga bort skadade och guppiga vägar.

Uppdaterat: 2019-12-20 19:48
- Peugeot e-208 GT 2022
junkers skrev:

Var hos Ford idag och skrev upp mig som intresserad av Mach-e Mustang.
Hade tänkt prova en Tesla Model 3 idag också men de har valt showroom mitt inne i storstadscity där det är stört omöjligt att ta sig fram, fullständigt idiotiskt.

Vart bor du Junkers? Både i Malmö och Göteborg ligger de i utkanten med väldigt lätt ta sig dit. I Sthlm hade jag med förstått det som det inte var inne i city.

Uppdaterat: 2019-12-20 20:04

1.på önskelistan är att det här jäkla Göteborgsvädret försvinner från Norrland så att skidor och haschplankan hamnar på takräcket.
2. En bil med bränslevärmare.

Uppdaterat: 2019-12-20 20:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag önskar Fred På Jorden och att det går dåligt för en trumpen person i höstens val.

(Min kravspec för ny bil motsvaras inte av de elbilsförsök som existerar för dagen).

Uppdaterat: 2019-12-20 20:19
Mycket vatten har runnit under hjulen...

En tyst och mjukfjädrad MPV/SUV med komfortstolar och låg lasttröskel bak. Automat CVT eller momentlåda, ej DSG. Detta i ca 4 m längd och med snäv vänddiameter. Men denna goda cigarr finns nog inte...

Uppdaterat: 2019-12-20 20:52
Henrik M skrev:

junkers wrote:Var hos Ford idag och skrev upp mig som intresserad av Mach-e Mustang.
Hade tänkt prova en Tesla Model 3 idag också men de har valt showroom mitt inne i storstadscity där det är stört omöjligt att ta sig fram, fullständigt idiotiskt.
Vart bor du Junkers? Både i Malmö och Göteborg ligger de i utkanten med väldigt lätt ta sig dit. I Sthlm hade jag med förstått det som det inte var inne i city.

Tyvärr stämmer det inte i Göteborg, det tidigare säljstället är numera enbart verkstad, det var dit jag åkte. De hänvisade till nya showroomet som ligger fullständigt idiotisk vid Nordstan.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/location/store/gothenburg-sodra-hamngatan

Uppdaterat: 2019-12-20 20:52
junkers skrev:

Tyvärr stämmer det inte i Göteborg, det tidigare säljstället är numera enbart verkstad, det var dit jag åkte. De hänvisade till nya showroomet som ligger fullständigt idiotisk vid Nordstan.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/location/store/gothenburg-sodra-hamngatan

Ja, och fastnar man inte i stadstrafiken, kan man ge sig f-n att fastna i genomfartstrafiken på E6:an. Vore bra med en annan placering av Tesla Store i Gbg helt klart.

Uppdaterat: 2019-12-20 21:02
Power to the people

Där ser man, ja innan var ju Showroom där ute med, så jag mindes det. Hade missat att de flyttat. Ja det var synd. Malmö ligger det perfekt vid kringleden runt.

Uppdaterat: 2019-12-20 21:09
40-talisten skrev:

En tyst och mjukfjädrad MPV/SUV med komfortstolar och låg lasttröskel bak. Automat CVT eller momentlåda, ej DSG. Detta i ca 4 m längd och med snäv vänddiameter. Men denna goda cigarr finns nog inte...

Jag tycker det låter som det är en DS3 Crossback du suktar efter.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Min egen önskelista då: Då det inte idag finns nån annan elbil som skulle passa mig bättre så låter jag önskelistan vara utan vardagsbil, är väl möjligtvis att det hade vart kul med en Model S Performance som gör 0-100 på 2,6. Men nja, den jag har som klarar det på 4,3 känns inte så trött än....
Så min önskelista börjar som den gjort i många ur nu! Jaguar E-type Serie 1, det vackraste som skapats på denna jord, gärna en stålgrå med röd skinninredning. Nån gång så.....
Så min andra önskning får bli att folk framöver inser att ju snabbare det sker en frivillig övergång till fossilfritt för den stora massan utan massa lagar och regler kring det, desto längre kommer vi kunna ha vår motorhobby kvar utan för mycket inskränkningar kring den.
Nummer tre på listan blir en kanske oväntad bil, en riktigt fin Citroën CX kombi, en tidig utan för mycket plastdetaljer, med den riktigt sjuka knäppa inredningen. En underbar bil som har en dragningskraft på mig jag inte själv kan förstå.
Nummer fyra då, en De Tomaso Mangusta! Förklaring överflödig....
Nummer fem, en Mercedes 280E W123 kombi. En välhållen orginalbil, vilken pansarvagn, dåtidens premium, kassaskåpskänslan är total.
Nummer sex, Saab 9-3 Areo cab 01-03. Hade en 02:a som bara gått 5000 mil ett par somrar när jag var yngre. Helt underbar och Saabkänsla på riktigt med några av bilvärldens bästa stolar. Kunde jag hitta en lågmilad sådan i superskick igen skulle det vara en bil att vårda för framtiden.
Tror jag vore nöjd med det garaget faktiskt! Sen kan man ju önska sig nåt som inte finns, och då skulle jag vilja ha en Volvo S90 Inscription med all utrustning och med Teslans drivlina och laddnätverk. Det hade vart en riktigt bra vardagsbil.

Uppdaterat: 2019-12-20 21:36

Jag ser fram emot att få byta ut KIAn till våren. Just nu har jag siktet inställt på en MB, men beslutet är inte i mina händer.
Någon tanke finns också på att byta ut någon av motorcyklarna. Är lite svag för MV Agusta Brutale 800.

Uppdaterat: 2019-12-20 22:26

Jag ser fram emot en vettig laddhybrid av Volvo XC60 som 2021 års modell med dieselmotor och inte någon jävla bensinare eller fjanthybrid med löjligt batteri som varken ger från eller till alla Toyota.

Uppdaterat: 2019-12-20 22:37
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jahaja...
Önska sig lite inför 2020.
Ett vettigt val som nästa förmånsbil... Detta eviga funderande.

1, ID.3 hade varit perfekt för mig, men leveranstiden, knappast på denna sidan av 2021 som det låter just nu.

2, PS2, ja, eftersom jag gillar Volvo så skulle denna kunna vara något, gillar hur den ser ut, både på bild och i verkligheten, har dock inte provsuttit och därmed vet jag inte om den har lika dålig justermån på ratten som XC40 och i så fall går den bort, tyvärr.

3, TM3, hmmm, inte riktigt vad jag vill ha, men den skulle nu tydligen gå in i vårt avtal.

4, Nya Golf e-Hybrid, skulle klara mig med att downsiza till en Golf, toppa med takbox när det skall åkas till fjälls, men vet inte leveranstid ännu.

5, V60T6TE, som det lutar åt nu, det enda rimliga som också har lite storlek, dock onödigt stor oftast och som typ klarar av mitt krav på leveranstid

6, Passat GTE, kostar typ lika som V60, men har lägre förmånsvärde. Laståsna som skulle vara för stor mesta delen av tiden...

7, En bubblare, Nuvarande e-Golf, en trevlig bil, men som egentligen har för kort räckvidd. Jag skulle inte få problem i mitt normala körande och kanske skulle behöva ett till två laddstopp på mina längsta resor. Dessutom så skulle jag kunna hyra ganska många gånger för vad förmånsvärdet och milen skulle kosta mindre än idag så...

Så lite kul på listan...

8, Porsche GT3 RS 997... En sådan har jag alltid drömt om, den är bara rå... Den och en täckt släp, fast frågan är vad jag skall dra med...

9, Lotus Exige S, även den rå och målinriktad

10, Porsche 356B, elkonverterad, vilken drömbil att åka och köpa glass med...

Tomten, du behöver inte komma med alla tio, det räcker med en valfri ;-)

Uppdaterat: 2019-12-20 22:40
*Robban
christer_1 skrev:

Jag ser fram emot en vettig laddhybrid av Volvo XC60 som 2021 års modell med dieselmotor och inte någon jävla bensinare eller fjanthybrid med löjligt batteri som varken ger från eller till alla Toyota.

Sorry Christer, kommer inte att hända... Håller dock med om att det skulle var en bra lösning

Uppdaterat: 2019-12-20 22:41
*Robban

Önskelistan
En ny oljebrännare
MB CLA 220d 4Matic Shoting Brake, en sådan skulle jag vilja ha, eller hellre en AMG35 men för dyr och törstig.
En mindre bil jag ryms i, snygg, praktisk så skidorna ryms i bagaget, snål på soppan, tyst i kupén, lagomt stark och snål motor.
Men jag önskar mest att jag orkar behålla nuvarande bil och stå emot det alltid återkommande bilbytessuget :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
EnannanRobban skrev:

christer_1 wrote:Jag ser fram emot en vettig laddhybrid av Volvo XC60 som 2021 års modell med dieselmotor och inte någon jävla bensinare eller fjanthybrid med löjligt batteri som varken ger från eller till alla Toyota.

Sorry Christer, kommer inte att hända... Håller dock med om att det skulle var en bra lösning

Suck!

Uppdaterat: 2019-12-20 23:36
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Önskar att min BMW håller utan större haveriet ett år till, eller att jag hittar en likadan välvårdad med lågt miltal, som jag kan ha många år framöver.
Just min modell verkar vara den sista BMW tillverkade som inte har en massa stora problem, och har en rak 6a utan turbo.

Uppdaterat: 2019-12-21 00:00

Gillar den här bilens servicehistoria, men det är inte riktigt rätt bil.
Kombi, svart/silver inredning, automat, saknar dragkrok, standard ljud.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_325_i_aut_advantage_nyservad_218hk/87442836

Uppdaterat: 2019-12-21 00:57

Överst på listan...

Att alla märkesfanatiker en gång för alla tog av sig sina skygglappar, lyfte blicken, beskådade opponenten och utbrast...

Det är ju baske mig samma bil som min...!

Men eftersom det är en utopi så önskar jag mig nåt mer realistisk, som fred på jorden eller nåt...

God hjul...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

En Subaru Outback som släpper ut mindre avgaser och som är mer pålitlig. Perfekt bil för vårat familjeliv.

Drömmen är en Tesla kombi med cross variant, 4wd och förhöjd markfrigång och då rejält.

Uppdaterat: 2019-12-21 07:55

Min enda önskning för 2020 är att 1 Juni kommer snabbare.
Då hämtar jag min S60 efter att den stått och väntat på mig i 3,5 månad :-(

Uppdaterat: 2019-12-21 13:14
junkers skrev:

Var hos Ford idag och skrev upp mig som intresserad av Mach-e Mustang.
Hade tänkt prova en Tesla Model 3 idag också men de har valt showroom mitt inne i storstadscity där det är stört omöjligt att ta sig fram, fullständigt idiotiskt.

Fick du någon information om leveranstid eller pris när du var inne och tecknade dig?

Uppdaterat: 2019-12-21 15:09

Jag vågar inte önska mig någon ny bil idag. Jag brukar ha mina bilar i tio år minst, och tio år från idag så är det för politiskt osäkert för bilismen.
Antingen så är fossilbränslet för dyrt eller så har man skattat ihjäl bilen om den inte är förbjuden då. Nä att satsa 250-300kkr på en ny bil är för osäkert. Därför har jag en sökning på en Merca E-klass 07-08 på Mobile, en lågmilare bensinare för 100kkr kan man ha länge för en som kör 1000-1200 mil/år.

Uppdaterat: 2019-12-21 18:35
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare
Optimus skrev:

junkers wrote:Var hos Ford idag och skrev upp mig som intresserad av Mach-e Mustang.
Hade tänkt prova en Tesla Model 3 idag också men de har valt showroom mitt inne i storstadscity där det är stört omöjligt att ta sig fram, fullständigt idiotiskt.
Fick du någon information om leveranstid eller pris när du var inne och tecknade dig?

Nej!
I både Norge och Tyskland finns redan priser och förbokning på nätet.

Uppdaterat: 2019-12-21 18:54
Axel61 skrev:

Jag vågar inte önska mig någon ny bil idag. Jag brukar ha mina bilar i tio år minst, och tio år från idag så är det för politiskt osäkert för bilismen.
Antingen så är fossilbränslet för dyrt eller så har man skattat ihjäl bilen om den inte är förbjuden då. Nä att satsa 250-300kkr på en ny bil är för osäkert. Därför har jag en sökning på en Merca E-klass 07-08 på Mobile, en lågmilare bensinare för 100kkr kan man ha länge för en som kör 1000-1200 mil/år.

Om tio år så lär det se lika dant ut i 98% av Sveriges yta. Man åker till macken och tankar sin bil och suger efter bra begagnade fossildrivna bilar har ökat.
I våra tre storstäder kan det dock vara förbjudet att köra med annat än elbilar.
Bensindrivna hybrider lär vara ett minne blott, medans diseselmotorer knattrar på med HVO100 i tanken.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Önskelistan för mig är att kunna köra mc 2020 eftersom 2019 blev det inte en enda mil med mc:n p. g. a. Sjukdom.

Uppdaterat: 2019-12-22 10:24
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

En god önskan Hacken, jag uppfyllde min i år efter 26 år i mörker :)

Uppdaterat: 2019-12-22 10:34
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Ja, att få behålla en hyfsad hälsa blir en allt aktuellare önskan ju äldre man blir så även jag önskar dig lycka till i din önskan inför 2020, Hacken.

Uppdaterat: 2019-12-22 10:47

Bild borttagen.

Självklart önskas goda MC-tider för Hackenbush m fl.

Uppdaterat: 2019-12-22 12:24
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Tackar, det värmer. Cancer är ett helvete kan jag säga.

Uppdaterat: 2019-12-22 12:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Tackar, det värmer. Cancer är ett helvete kan jag säga.

Önskar dig ett gott tillfrisknande!

Uppdaterat: 2019-12-22 13:32
Power to the people

Har surfat runt lite på nätet i helgen och spanat lite efter bilar. Nu är det i.o.f sig inte så bråttom, bytet kommer ske efter semestern 2020. Men nördig som man är så tittar man runt för att se vad man kan få för pengarna. En tanke som slår mig är att en elbil står överst på listan, men det är väl på gärdsgårn att det finns några vettiga ute på marknaden 2020. Alla pratar om sina lanseringar men det ser ut som om 2021 blir det stora året då allt skall hända.
Så en tanke som slår mig är att det finns en hel del fina beg bilar som bara gått 1000-2500mil, som inte är av den allra senaste modellen. Tänker bl.a på Mercedes C, Opel Insignia Country Tourer, BMW X1, här kan man få en schysst kärra för ett överkomligt pris och bilen har inte rullat så många mil. Jag har sällan köpt en begagnad bil som familjebil de senaste 20 åren, bara nya bilar. Man åker nog bra under 1-2 år med någon av de föreslagna(finns många andra som är gångbara också), för att därefter köpa en elbil. Då blir det elbil i slutet av 2022 eller början av 2023.
Hur resonerar ni med lätt beg bilar, är det något som ni skulle räds över. Tänker på en Mercedes c200 från 2014 som rullat 1500mil, Opel Insignia Country Tourer 2014 på 2500mil eller BMW X1 2013 på 1700mil. Eller som jag hittade på Blocket en Volvo S80 2,5T 2008 med 1000mil på mätaren.

Uppdaterat: 2019-12-30 20:06

Jag köpte nog hellre en nyare med lite fler mil än en gammal som knappt har varit använd.
En gammal välvårdad som knappt har varit varmkörd. Vete tusan om jag skulle köpt en sådan. Hellre en med fem tusen mil på mätaren efter ett år.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Bästa priserna på nästan nya bilar verkar det vara på Alfa Giulia. Åtminstone om man jämför med nypris och struntar i att man ska sälja sen.

Uppdaterat: 2019-12-30 20:53

5 år gammal och låga mil.
Förmodligen inga problem och det borde inte bli några dyra problem.

Men det är ändå som att köpa en lott.

Tror du gör rätt och avvakta ett år till med elbilsköp.
Köp en begbil som håller värdet även framöver.

Uppdaterat: 2019-12-31 09:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hade gärna köpt en Alfa, inköpspriset kan man nog pressa lite. Det värsta kommer väl när man själv vill sälja, ingen som vill köpa.
En Alfa skall man nog ta på privatleasing, så man kan lämna tillbaka den i lugn och ro utan allt för stora ekonomiska utsvävningar.
Men om jag skall låta känslorna styra så blir det den här.
https://www.blocket.se/annons/skane/opel_insignia_opc_2_8_v6_turbo_4x4_automat_eu/87797767

En 2.8 liters sexa med 325 hk och 4wd. Denna har ett mulligt ljudspel när den startas.

Men om jag skall vara ärlig mot mig själv så tror jag mer på att satsa på "säkra" kort om jag skall ha bilen 2 år, för att därefter sälja. Vad säkra kort är den dag man skall sälja typ 2022/2023. Det är en fråga att knäcka.

Uppdaterat: 2019-12-31 10:34

Är inte Opels 2.8 samma maskineri som satt i Saab och hade problem med kamkedjan?
Jag tror att det blir allt svårare att sälja bilar som inte är det snålaste alternativet i en modellserie. Bortsett från de bilar som verkligen lockar entusiaster som Mustang och Challenger där jag tror motsatsen är regel.

Uppdaterat: 2019-12-31 11:48

Jag ska försöka få två Mustang på min gård 2020, vi får se hur det går. En Mustang Mach-e och nuvarande V8.
Peugeot e208 är ju jädrigt Mustang-lik också som en förkrympt Mach-e.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-12-31 12:45

Mäkinen, du har rätt, det är samma motor som i SAAB. Tror de tog den från Holden ursprungligen.
Även om just denna bil var ganska ny, 2017, och med motorgaranti i försäkringen som täcker 10år och 8000mil. Det är aldrig bra att uppge att det sitter en utbytesmotor i min behöver bil när jag säljer den. Så det blir inget köp ab denna Opel. Bensinförbrukning på 1 l/mil, det är nog en bojsänka vid försäljning om ett par år.

Uppdaterat: 2019-12-31 14:14