Vi Bilägares forum

Dagens trafikhändelse.

Dagens trafikhändelse.

En tråd vi kan släpa upp när det hänt nått i trafiken vi vill berätta, utan att öppna en ny tråd för just den händelsen.

Åkte på E4/E20 söder ut mellan Sth o Södertälje i morse, 3 filer och ganska tät trafik, men det rullade på i 100.
När man närmar sig Södertälje blir högerfilen avfart, en bil som ligger där kommer plötsligt på att den ska rakt fram, slår på blinkersen och svänger i samma rörelse, utan att notera att det ligger en bil bredvid. Den bilen väjer ut åt vänster, där kommer en bil i 150 som får tvärnita, bilen bakom i mittenfilen tvärnitar också, bilen som bytt fil väjer tillbaka, där har en taxi sett sin chans att komma förbi men får tvärnita när bilen väjer tillbaka, en lastbil bakom taxin får göra samma sak. Vet inte varför, men bilen som väjde ut till vänster ställer sig också på bromsen, så plötslig är det helt stopp på vägen, och jag hör hur det bromsas längre bak.
Men inget hände och sakta rullar det på igen, men det var milimetrar från en masskrock.
Huvudansvarig var givetvis bilen som bytte fil utan koll, men om övriga hade haft lämplig avstånd till farten, och en bil inte hållt 150 när övriga höll 100 i den täta trafiken, hade det inte behövt vara så nära en krock.

På hemvägen kom jag ikapp en bil med släp, en XC70 med en Renault Trafic på släpvagnen !!!!, Den låg i mittenfilen då släpet började svänga/vobbla, det var nerförsbacke, såg hur bromsljusen tändes, men den vobblade bara mera, bil och släp var över i båda höger och vänster, for fram o tillbaka som en handske, men slutade innan det gick helt över styr. Jag körde försiktigt om ekipaget, och till min förvåning såg jag att föraren satt och pratade i telefonen, inte mot örat, utan höll telefonen framför munnen och pratade väl troligtvis med högtalarfunktionen.

Uppdaterat: 2018-09-24 22:18

Kommentarer

Ja. det måste ha varit en riktig mardröms-upplevelse, bejje !

Uppdaterat: 2024-03-30 08:06

Oj så mycket här 5000 inlägg på 100 sidor. Nu är 5 år och 6 månader gått. 909 inlägg per år i snitt.

Uppdaterat: 2024-03-30 08:59
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Usch, fy sjutton, bejje! Riktigt läskigt! Tur det gick bra!

Uppdaterat: 2024-03-30 10:03
Power to the people

Ja usch Beje vilken mardröm.
Tyvärr är det inte helt ovanligt att nån svängt in på fel sida utan att fatta det 🥺🥺

Uppdaterat: 2024-03-30 10:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Förutom det jag var med om igår så hände ytterligare en dålig sak idag. Skulle ut och handla lite när jag kör på en 70-väg och det smäller till hårt i framrutan. Det small så högt att jag började känna på kroppen om man var skjuten och om något hade kommit in genom rutan.

Stenskott har man ju varit med om många gånger, men det var värre. Vad det än var så gick det inte genom rutan, men det blev en stor skada som inte kommer gå att laga, så det blir glasbyte.

Med tanke på de stenskott jag varit med om innan samt att detta bara var 70-väg där jag körde typ drygt 60 för att det var bilar framför som körde långsammare, så misstänker jag att det var nån skitunge som stod och sköt på bilen med soft air gun eller liknande.

Har svårt att se att det ska bli sådan kraftig skada på rutan från ett stenskott i dom låga hastigheterna. Säkert inte omöjligt, men känns mer som att något annat träffade bilrutan.

Uppdaterat: 2024-03-30 22:20
- Peugeot e-208 GT 2022

Det där med mötet på fel sida var ruggigt att läsa.
Fick en sån där smäll på vindrutan för många år se, var inte heller nån hög fart på Essingeleden, men många bilar åt båda hållen.
När jag skulle hämta bilen hos glasmästaren visade han upp en sten, typ makadamstorlek.
"Den här låg i torkardiket"

Uppdaterat: 2024-03-30 23:51
bejje skrev:

Idag var jag med om den värsta trafikhändelsen jag varit med om på många år. .

Ruskigt.
Att vägarna är fyllda av dårar är ju ett känt faktum men brukar gå relativt smärtfritt så länge alla "åker åt samma håll". Känner väl ingen som är "perfekt" och är det dålig sikt och det är fler parametrar som spelar in kan det gå illa så man hamnar "åt fel håll", MEN, en normal, nykter människa kommer ju på det direkt, stannar, backar eller bara ställer bilen still, går det inte att vända just då får man vänta in så det löser sig?
Bara en drogad eller ej tillräknelig person FORTSÄTTER i ett sånt läge? Kunde ju hur som helst slutat hur illa som helst och detta går ju inte att skydda sig emot. Speciellt som du inte hade nånstans att väja? Man vill ju inte välja diket men det är bättre än att fronta så länge diket inte är ett krondike på 12 meter eller stup...
Enormt skönt att ni klarade er.

Vore kanske läge att polisen började växla upp sina kontroller för fylla och droger istället för att idogt tro på sagan att "hastigheten dödar"?

Uppdaterat: 2024-04-02 15:00
/Hilife

För 45 år sen fick kompisen gashäng på sin Zundapp med KS 100 motor, när vägen svängde smackade han in i en telefonstolpen, klarade sig bra, moppen blev skrot.
Nu när jag åkte hem satt en Ford Focus i samma stolpe, bilen hängde nere i diket med ena bakhjulet i luften.
Första tanken var att nån gett sig ut med sommardäck, men den hade dubbade vinterdäck.
Ägaren stod bredvid och såg oskadad ut, Focusen går nog till skroten.

Uppdaterat: 2024-04-02 18:18

Idag har jag varit med om två obehagliga upplevelser i trafiken på samma ställe.
I morse mötte jag en UL-buss som hade korsat spärrlinjen vid en omkörning och tog upp hela stigningsfältet i den riktning jag åkte.
På väg hem nedför samma backe var det ett pucko på en cykel som var på väg uppför i stigningsfältet. De som kom ifatt honom verkade inte förberedda på att han var mitt i vägen.

Uppdaterat: 2024-04-08 21:42

En nyare Land Rover Defender liknande farkost försökte tränga sig före mig 3 gånger idag.
Före rondell genom att ta bussfilen, i rondellen, och ut ur rondellen, men jag var hela tiden en halv bil före och lyckades hålla den bakom mig. Bilens filval ur rondellen gjorde att den fastnade bakom vänstersvängande buss och kom ikapp först 3 korsningar senare där jag står sitt vid rött. Föraren stannar bredvid mig, tutar och visar fingret.
Jag har stött på samma bil flera gånger tidigare, föraren verkar ständigt vara påväg från ett bankrån eller liknande.
Drömmer om att stöta på den bilen sittandes i en mindre fin farkost, då ska jag trycka in bilen i en stolpe eller nått.

Uppdaterat: 2024-04-16 00:30

Sunt förnuft.
Min ganska nyinflyttade granne hade en Till Salu skylt på tomten, så jag frågade om hon inte trivdes eller vad av detta.
Jo, jag stortrivs, har ju oxå alla barn o barnbarn här i området, men jag ser inte att köra bil i mörker längre, ska flytta så jag har gatubelysning ända till jobbet, jag ska ju jobba några år till.

Uppdaterat: 2024-04-16 22:06