Vi Bilägares forum

100 mil med Peugeot 308 SW -15

100 mil med Peugeot 308 SW -15

Det var många som bad mig skriva lite vad jag tycker om min nya bil i en annan tråd så här kommer det!

Hämtade ut min nya Peugeot 308 SW Allure+ i fredags och efter en tur & retur till Göteborg från Stockholm kommer här nu mina första intryck av bilen. Men först lite bakgrund till mitt köp:

Ägde sedan tidigare en Kia Sportage som jag verkligen gillade. Tyvärr så vara bagageutrymmet på tok för litet om man ska in med semesterprylar och en barnvagn. Så jag och min fru begav oss ut bland alla bilhandlare och började spana för någon månad sedan. Vi provade v70, Passat, Audi A6 mfl men fastnade inte riktigt för någon alls.

Satt en kväll och gjorde en filtrerad sökning på blocket på kombibilar i prisspannet 200-240.000 och en Peugeot fångade mitt intresse.. Den såg inte ut som en vanlig "tråkig" kombi som man ser på vägarna hela tiden. Dagen efter åkte vi iväg till Peugeot och provkörde en 308 SW, och jag blev kär direkt.

Så i fredags hämtade jag ut min nya bil med följande utrustning:

Allure+ 1.2l T Bensin 130hk.
-Automat
-Keyless
-Start & Stop
-Navigation 9,7" touch
-Panoramaglastak
-Tonade rutor bak, kromade fönsterlister
-Förarassistanspaket (adaptiv farthållare med köassistent, kollisionsvarnare med autobroms)
-Elektrisk handbroms
-Parkeringssensorer fram & bak
-m.m

Det första man märker när man sätter sig i bilen är en känsla av enkelhet och kvalité. Det är nog inte för alla att styra i princip allt via en touchskärm, men för mig passade det perfekt. Touchskärmen reagerar bra på alla inmatningar men det enda jag kan påpeka på är att den är lite slö i vissa menyer. Men jag hoppas att detta uppdateras i kommande versionen av mjukvaran.

Det finns in hel del undermenyer och det tar ett litet tag att lära sig vart allt finns och hur man ändrar saker men efter någon halvtimme så har man koll på det mesta. Att koppla upp mobilen mot blåtanden var smärtfritt och fungerar perfekt, artist och låtnamn kommer upp i displayen när man spelar musik från Spotify vilket var trevligt.

Körmässigt så är det väldigt tyst i kupén, riktigt tyst. Detta var något både min fru och jag påpekade flera gånger under resan att vi slapp höja rösten när vi pratade med varandra. Dom har verkligen lyckats isolera så det blir så tyst som möjligt i kupén.

Motorn är nog det som förvånade mig mest, en 1,2l T på 96kw som presterar riktigt, riktigt bra. Den kändes otroligt pigg och det var aldrig några problem med att göra en omkörning. Likaså autmatlådan känns bra byggd, växlar fint och utan hack.

Bilen var även utrustad med start & stop som fungerade bra och bilen startade väldigt snabbt efter att man släppte upp bromsen och skulle iväg igen. Den elektriska handbromsen är ett trevligt tillskott som fungerar så att så fort man lägger i parkeringsläge och stänger av bilen så slås handbromsen på per automatik. När man ska iväg så startar man bara bilen, lägger i Drive och ger lite gas så släpper handbromsen upp per automatik.

Det som jag fann väldigt användbart vid långresor var den adaptiva farthållaren. Det sitter en sensor i grillen fram på bilen som läser av avståndet till bilen framför. Så jag ställer in vilken hastighet jag vill ligga i samt hur många sekunder jag vill ha i mellan mig och bilen framför. Om jag ligger i 120 km/h och en bil lägger sig framför mig som bara kör 110 km/h så bromsar bilen automatisk ned och så fort bilen framför är borta så gasar bilen upp till min valda hastighet. Väldigt bekväm funktion som jag använde flitigt på resan.

Även ratten är mindre än en vanlig ratt och det kändes lite märkligt första timmen, sen märkte man inte av det mera. Något annat som är annorlunda är deras Cockpit view, alla instrument sitter högre upp vilket jag gillade. Och den lilla displayen visar nyttig information om vilken hastighet det är på vägen man kör på, när det är dax att svänga om man har navigatorn igång m.m

Jag har säkert glömt att nämna en drös av funktioner men har ni några frågor så skriv nedan så ska jag svara på dom!

Uppdaterat: 2015-06-08 09:46

Kommentarer

Varsågod,
Jag kör 508 som har RT6 och de senaste kartorna från 2015 till den enheten har jag laddat ner från gpsunderground.
Det som läggs upp där brukar funka fint så lycka till med SMEG+.

Uppdaterat: 2015-07-24 21:11

Angående 1.2T motorn. Sitter det kamkedja eller kamrem i den? Hur ser serviceintervallerna ut? Saker jag helt missat att kolla upp.

Uppdaterat: 2015-07-27 11:26

Enligt en provkörningsrapport i Teknikens Värld så har den kamrem - sen om det är rätt har jag ingen aning om.
Serviceintervallerna är det väl säkrast att kolla med din Peugeot-verkstad om. Såvida du inte har en service-indikator i färddatorn som berättar hur många mil du har kvar (så fungerar det i min Golf).

Uppdaterat: 2015-07-27 11:38

Peugeot brukar ha ganska så tät service, skulle gissa max 1500 mil

Uppdaterat: 2015-07-27 12:57
Pär

Det verkar ha kommit en uppdatering till SMEG+ nu:

http://www.forum-peugeot.com/Forum/forum-peugeot/Electronique-embarquee/smeg-plus/smeg-version-sujet_37453_7.htm

Dock lite oklart vad dom faktiskt har gjort.

Uppdaterat: 2015-07-27 15:45
Puggento skrev:

Angående 1.2T motorn. Sitter det kamkedja eller kamrem i den? Hur ser serviceintervallerna ut? Saker jag helt missat att kolla upp.

Osäker på om det är kedja eller inte faktiskt! Men däremot så säger bilen till när det är dax för service, men om jag inte minns helt fel så är den första efter 1000 mil.

Uppdaterat: 2015-07-27 15:50

Har en annan fråga, går det att göra en motoroptimering/"chipptrimmning" på en 308 SW med 1.2l motorn? Och isåfall vart i stockholmsområdet? Är väl vanligast att göra detta på dieselbilar och jag är extremt okunnig på området.

Uppdaterat: 2015-07-27 16:21
maccswe skrev:

Har en annan fråga, går det att göra en motoroptimering/"chipptrimmning" på en 308 SW med 1.2l motorn? Och isåfall vart i stockholmsområdet? Är väl vanligast att göra detta på dieselbilar och jag är extremt okunnig på området.

Kom ihåg om du gör något sådant så försvinner allt som har med garantier att göra... Sen måste du även uppdatera din växellåda eftersom den kommer inte klara av det ökade vridmomentet...

Uppdaterat: 2015-07-27 17:07
Pär

Om någon uppdaterat kartorna i nav:en, kan kan ni kolla om nya e4 och bron i Sundsvall är med. Den version som kom med min nya 308 i juni har gamla sträckningen. Vill avvakta med mecket att uppdatera tills jag vet att jag får med detta.

Uppdaterat: 2015-07-28 07:18
T68 skrev:

Om någon uppdaterat kartorna i nav:en, kan kan ni kolla om nya e4 och bron i Sundsvall är med. Den version som kom med min nya 308 i juni har gamla sträckningen. Vill avvakta med mecket att uppdatera tills jag vet att jag får med detta.

Tänkte uppdatera kartorna ikväll, så kan kolla i veckan! Har du slängt in fartkamerorna? Funkar riktigt bra måste jag säga och väldigt enkelt att installera =)

Uppdaterat: 2015-07-28 08:22

Nä har inte lagt in fartkamerorna än. Men har laddat ned filerna och tänkte göra ett försök någon kväll i veckan :-)

Uppdaterat: 2015-07-28 09:46
maccswe skrev:

Hej,

Kul att läsa om upplevelserna med 308 SW, har en 120 hk BlueHDi, automat med Allure-paket på väg. Ser att du har bakåtvänd bilbarnstol i baksätet. Hur stort barn och vilken stol? Fungerar det bra?

Uppdaterat: 2015-07-28 10:21
Peth skrev:

maccswe wrote:
Hej,
Kul att läsa om upplevelserna med 308 SW, har en 120 hk BlueHDi, automat med Allure-paket på väg. Ser att du har bakåtvänd bilbarnstol i baksätet. Hur stort barn och vilken stol? Fungerar det bra?

Yes det stämmer! Vi har en Maxi Cosi och dottern är 1.5 år gammal. Eftersom handsfacket är bra designat på Peugeot 308 jämfört med min gamla Kia Sportage så sitter man faktiskt helt okej framför stolen. Jag har inga problem med benen alls (1.78 lång) men stolsryggen är lite rak, men en klar förbättring från min förra bil =)

Grattis till bilen!

Uppdaterat: 2015-07-28 10:46

Sådär, gick ju geschwinnt att lägga in fartkamerorna att (har inte provkört än men de syns på kartan så jag tror det blev ok). Dock saknas några av de nyaste kamerorna här i trakten. Får hoppas att dom kommer med i kommande uppdateringar

Uppdaterat: 2015-07-28 21:37

Har nu kört de första 40 milen med min 308 1.2T. Första längre turen längs E18 igår. Långfärdskomforten får med beröm godkänt. Stolarna upplevs något hårda såhär i början men av erfarenhet vet jag att de blir bekvämare med tiden. Automatlådan är behaglig och växlar mjukt, fint och snabbt. Panoramaglastaket är enormt och bidrar till en härlig upplevelse. 1.2T motorn är riktigt trevlig. Framförallt i lägre hastigheter. I motorvägsfart hänger den med men då märks det att det rör sig om en liten motor. Accelerationen i högre hastigheter är ok, inget under av fart. Då är jag iofs van vid både V6:motorer och andra kraftigt överladdade motorer. Framförallt på 2+1 sträckor märkte jag av avsaknaden av acceleration i högre hastigheter. På landsväg är det däremot inga problem, omkörningar där går finfint. Snål är den också även om min ännu inte är inkörd.

Den adaptiva farthållaren är ganska nervös. Detta är inget unikt för Peugeot. Även nya VW Passat betedde sig likadant. Körde en Passat GTS i somras. Blir lätt ryckigt med farthållaren när man kör på motorvägen tillexempel. Ibland luras avståndsradarn och bromsar ner tillsynes utan anledning. Detta gäller alltså både Peugeot och VW adaptiva farthållare. Är väl en vanesak. Föredrar jämnare flöde. Tycker mig inte märka märkvärd skillnad även om man justerar det begärda avståndet till bilen framför i farthållaren.

Jag upplever inte avsaknaden av knappar som något problem. Infotainmentsystemet med dess pekskärm är synnerligen logiskt och enkelt. Responsen är snabb, dock inte lika snabb som i Passaten men inget jag stör mig på. En skitsak jag stör mig på i 308:an är det som påpekas i biltester. Lyssnar man tillexempel på Spotify via mobilen och sedan stänger av tändningen och slår på den igen, börjar den med radion igen. Man måste då aktivt leta fram streaming av musik igen. Går snabbt men lite irriterande. Skitsak som sagt.

De nya full-LED strålkastarna är underbara. Härligt ljus. Lite snålt att inte blinkers och regplåtsbelysning utgörs av LED dock. Återigen skitsak dock.

Hittills är jag dock väldigt nöjd. Nya Peugeot 308 är ett oerhört lyft för Peugeot. Detta är min 5:e Peugeot och enligt mig en av de bästa.

Uppdaterat: 2015-08-06 09:52

Har själv kört ca 300 mil i vår nya 308 SW Active BlueHDi 120 och är så här långt mycket nöjda med köpet. Vi ägnade ganska mycket research innan vi bestämde oss och gick in i processen med i princip helt öppna sinnen. Närmsta konkurrent är nog Skoda Octavia som dock är dyrare, mindre bränslesnål, obekvämare, bullrigare, klumpigare och fulare. Active innehöll allt det vi ville ha förutom elmanövrerade stolar, men det fick vara för det gick liksom inte att få det utan att samtidigt få en massa annat vi inte brydde oss om till en hisnande extrakostnad.
Efter decennier i Citroën saknar man definitivt "riktig" fjädring, men det finns ju knappt att få ens på Citroën längre. Så länge vägen är någorlunda jämn går 308 riktigt skönt men när vägarna är buckliga och lagade och lappade - då är det liksom inget som kommer nära gashydrauliken.
Annars får bilen med utmärkt beröm godkänt i allt. Pekskärmen är nog min absoluta favorit - ÄNTLIGEN ser jag vad jag gör! Mitt glasögonbehov är sådant att jag behöver dem inomhus men absolut inte när jag kör, vilket gör att det är stört omöjligt att se vad knappar och rattar ska göra och displayer ska visa i bilar. Här är allt stort och jättetydligt, enkelt att hoppa runt även när man kör. En veritabel fullträff! Bluetooth funkar perfekt (Android) och radion verkar ganska bra, Hittills har det visat sig enkelt att ställa in saker som man vill på skärmen.
Den lilla ratten och de högt placerade instrumenten tar det ca en kvart att vänja sig vid och sedan är det ganska smidigt att inte behöva vifta så mycket med armarna när man tex parkerar.
Bilen är faktiskt väldigt tyst i kupén när man kör och bullret tilltar inte alls farligt med hastigheten. Vi märkte genast att man har klart lättare att höra varandra prata och framför allt mellan framsätena och baksätet.
Utrymmena är fantastiska med tanke på yttermåtten, baksätet är kanske inte det rymligaste i världshistorien men det är inga problem att åka i det om man är runt 180 cm i alla fall, vi har inte testat med någon längre.
Och så då motorn! Bra kraft när man behöver det och framför allt en mycket behaglig, tyst och lugn gång. Och otroligt snål! Efter 300 mil är vi på vår fjärde tank och sist hade den snittat på 4,2 l /100 km och då är det ganska mycket motorväg i det. Skulle man gilla att köra i 70 - 80 kan man lätt klara det under 2 l /100 km. Man ser också att hastighet kostar (liksom uppförsbackar...), marschar man i 140 stiger förbrukningen till drygt 5 l /100 km vilket i och för sig är ganska blygsamt men trots allt dubbelt mot om man kör i 90.
På det hela taget känns det som en klar fullträff med 308:an, inte minst med tanke på priset, driftskostnaden och miljöaspekten. Känns inte som vi skulle bli ruinerade om man höjer dieselskatten en krona eller två. Och så är den faktiskt väldigt trevlig att köra och åka i.

Uppdaterat: 2015-08-25 15:28

För att fortsätta: det vi inte är helt nöjda med är navigatorn. Vi har aldrig haft någon "riktig" navigator innan, vi har använt Google Maps. Till viss del är det säkert en vanesak men att den tycker att man ska köra mot enkelriktat och på vägar som stängdes av för sådär 10 år sedan känns lite B. Hur vet man vilken variant man har? Försökte kolla i den men den sa inget om SMEG+ eller RT6 eller något liknande. Systemet heter HERE, tidigare NAVTEQ, men SMEG+ och RT6 avser hårdvaran då? Och hur kollar man vilka versioner av kartor och annat man har i den just nu? Bruksanvisningarna har lite av karaktären "det här begriper du ändå inte så betala och lita på oss".

Uppdaterat: 2015-08-27 17:16

Kul att läsa lite tester från ägare.
Har varit inne på Peugots hemsida och byggt lite olika bilar men hittar inte pris eller tillägget dragkrok någonstans. Har någon av Er beställt med dragkrok? Monterades denna isåfall i Sverige av ÅF?

Uppdaterat: 2015-08-27 18:11
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Kul att läsa lite tester från ägare.
Har varit inne på Peugots hemsida och byggt lite olika bilar men hittar inte pris eller tillägget dragkrok någonstans. Har någon av Er beställt med dragkrok? Monterades denna isåfall i Sverige av ÅF?

Det monteras inte i fabrik utan av ÅF (i mitt fall Holmgrens bil)

Uppdaterat: 2015-08-30 23:25

Maccswe, hur gick det med uppdateringen av kartorna? Funkade det? Kan du i sådana fall kolla om nya E4/bron i Sundsvall är med? Tack på förhand!

Uppdaterat: 2015-09-02 19:45

Någon som vet hur man får lilla skärmen att visa farten som standard i stället för den där värdelösa farthållarbilden?

Uppdaterat: 2015-09-08 22:20

Hade tänkt mig att ta ytterligare en provtur med en 308SW idag men inte en bilnasare i sikte i hela den imponerande anläggningen - trots att jag tog god tid på mig och provsatt ett flertal modeller.
Och samma sak hos Bilia - såg visserligen ett par nasare men dom var mycket mera intresserade av sina pappmuggar med kaffe trots att jag gjorde samma relativt långvariga experiment även hos dom. Kanske är det alldeles för lätt att sälja vissa bilar ? Har dock svårt att tro att det gäller Fiat, Peugeot och Opel som såldes i samma lokal...
Mazda och Skoda skötte sig dock utmärkt...:) Och Mazda-handlaren i vår "lilla" stad är nog nästan den trevligaste av märkeshandlarna att besöka.

Uppdaterat: 2015-09-08 23:30
Peth skrev:

Någon som vet hur man får lilla skärmen att visa farten som standard i stället för den där värdelösa farthållarbilden?

Om du väljer digitala hastighetsmätaren så ska den hålla sig där sålänge du inte trycker till en annan vy. Även när du slagit av tändningen. Den håller sig till det fönster som senast fanns i vyn. Så funkar det för mig iallafall. Se dock till att farthållaren inte är aktiverad. Alltså ha scrollhjulet på farthållarreglaget i mittenläget.

Uppdaterat: 2015-09-09 10:07
Pi skrev:

Hade tänkt mig att ta ytterligare en provtur med en 308SW idag men inte en bilnasare i sikte i hela den imponerande anläggningen - trots att jag tog god tid på mig och provsatt ett flertal modeller.
Och samma sak hos Bilia - såg visserligen ett par nasare men dom var mycket mera intresserade av sina pappmuggar med kaffe trots att jag gjorde samma relativt långvariga experiment även hos dom. Kanske är det alldeles för lätt att sälja vissa bilar ? Har dock svårt att tro att det gäller Fiat, Peugeot och Opel som såldes i samma lokal...
Mazda och Skoda skötte sig dock utmärkt...:) Och Mazda-handlaren i vår "lilla" stad är nog nästan den trevligaste av märkeshandlarna att besöka.

Känner igen detta. Oavsett om det är bilhandlare eller andra butiker: tusan vad irriterande
med nonchalanta säljare som inte kommer fram och hjälper till. Har mer än en gång tagit mina pengar och gått vidare till nästa affär.

Uppdaterat: 2015-09-11 10:16
Puggento skrev:

Peth wrote:Någon som vet hur man får lilla skärmen att visa farten som standard i stället för den där värdelösa farthållarbilden?
Om du väljer digitala hastighetsmätaren så ska den hålla sig där sålänge du inte trycker till en annan vy. Även när du slagit av tändningen. Den håller sig till det fönster som senast fanns i vyn. Så funkar det för mig iallafall. Se dock till att farthållaren inte är aktiverad. Alltså ha scrollhjulet på farthållarreglaget i mittenläget.

Så om man vill ha farthållaren aktiv och slippa knappa fram den digitala fartvisaren varje gång bilen startas så går inte det?

Värdelöst i så fall.

Uppdaterat: 2015-09-16 19:15

Trevlig läsning har jag fått. Hur har det gått nu med din bil ?

Jag har själv beställt en 308 SW Active, PureTech 110 Bensin, 5-vxl och väntas få hem bilen om 2-3 veckor. Har inte köpt något extra till bilen utan helt standard.

Uppdaterat: 2016-08-21 10:16
jenwib

Kul att hitta de här trådarna! Jag har snart väntat tre månader på min Peugeot 308 SW Allure BlueHDi 120 aut och hoppas den kommer när som helst trots två förseningar pga att min beställda konfiguration inte var möjlig. Försökt övertyga mig ända se'n beställningen att jag valde rätt då slutvalet stod mellan denna och en Opel Astra och känner mig mer övertygad se'n jag läst dessa trådar! Dock kanske jag fått ett dåligt pris el inte kunnat avstå fr för mkt lull-lull...

Uppdaterat: 2016-08-26 00:53

Är det sant att GPS:en inte talar svenska eller gäller det bara 208? Tycker det är dåligt att man måste ladda hem fartkameror, allt sånt har varit standard på min under många år

Uppdaterat: 2016-08-26 01:22
Simon no1 skrev:

Är det sant att GPS:en inte talar svenska eller gäller det bara 208? Tycker det är dåligt att man måste ladda hem fartkameror, allt sånt har varit standard på min under många år

Blev osäker men tror inte det finns på svenska och när man har läst om GPSen så verkar den vara kass och jag valde då inte att köpa det till min bil.

Uppdaterat: 2016-08-26 06:42
jenwib

Då har den långa väntan blivit ännu längre. Pratade med bilförsäljaren i början av veckan och han hade aldrig påstått att jag skulle få hem bilen efter 1 månad. Vi är två st i familjen och vi båda vet att försäljaren sa detta men orkade inte bråka. Bilen tillverkas den 20 September så det blir att vänta ytterligare en månad. Surt men men....

Uppdaterat: 2016-09-10 12:58
jenwib

Fick i veckan reda på vilket registreringsnummer bilen har och det är ju bra det. Bilförsäljaren lovade att påskynda det hela för bilen är i Malmö just nu och ska upp till Göteborg. Kanske får jag den kommande vecka. Det återstår att se . Det har varit en låååång väntan på att få hem bilen.

Ni som började med denna tråd. Är ni fortfarande nöjda med er bil ?

Uppdaterat: 2016-10-09 09:53
jenwib