Drivhjul ELLER remhjul?

6 inlägg 0 nya
Drivhjul ELLER remhjul?

Vad tusan heter/kallas detta "hjul"? [img]http://www.garaget.org/forum/img/smilies/hmm.png[/img]
Kullagerna är helt slut, och vi försöker att
hitta på ett nytt hjul.

"Hjulet" ska sitta på en Ford Galaxy
-99:a.

Drivhjul är inte försedda med kullager, det måste ju ha en förbindelse med drivaxeln.
Alltså är det här en remskiva, eller remhjul, förmodligen spännhjulet till kamremmen.
Är nog inte så svår att få tag på.

Ett alternativ är ju att byta kullagren. Finns bl.a. på Momentum i en massa dimensioner.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har efter mycket sökande kommit underfull med att det är "remhjulet" till AC-kompressorn.
Tyvärr är det inte så lätt att byta kullager (utan rätt verktyg), annars hade jag gjort det utan problem.

Min fråga är dock, går det att köpa bara hjulet, eller måste man köpa hela "paketet" med AC-kompressorn också?
Har kollat lite på bildelsbasen.se, och där finns bara hela AC:en + hjul, (inte enbart hjulet).

Jag fick lite hjärnsläpp i mitt förra svar, det var ju klart inget spännhjul till kamremmen då har det ju oftast kuggar eller är helt slätt om det trycker på remmens baksida.
Ok, drivhjulet till kompressorn stämmer ju bra eftersom det har kullager och snurrar fritt då kompressorn inte är inkopplad.
Har du hört med något företag som sysslar med AC enbart?

När det gäller byte av lager finns det säkert någon liten pularverkstad som kan hjälpa dig, hör med någon MC-verkstad t.ex.

Vi hittade hela AC-kompressorn (+ remhjul) på bildelsbasen.se för 1200 kronor.
Är det ok att köpa begagnat, även om det handlar om kullager och magnetkoppling?

Jovisst kan det vara ok, men vad vet du om den?
Och vad har du för möjlighet att återfylla gasen?
Personligen skulle jag först tala med en firma som jobbar med AC. När du ska återfylla systemet med gas måste du ju ändå utnyttja ett sådant företag.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.