Vi Bilägares forum

Vågar man köpa en Citroen C5 ?

Vågar man köpa en Citroen C5 ?

Hejsan !
Vi går i bilköpartankar och har funderat på Audi A6 1,8t quattro avant från -00 och framåt, men efter att ha åkt i en C5 2,0 HDI 2005:a så slog det mig att man får rätt mycket bil för pengarna med en sådan, borde bli ganska billiga mil med en sådan. Om jag räknat rätt så borde vi redan första året hamna på samma milpengar som för vår A6 2,6 quattro från -95 och det är imponerande eftersom vi ägt den sedan -01....

MEN, vågar man köpa en citroen C5 från -03 och framåt ?
Vad skall man tänka på i så fall ?
Någon speciell motor / modell som man bör undvika eller tvärt om ?

Det jag kommer att sakna i så fall är fyrhjulsdriften....

ser fram emot svar !

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Någon som har en C5:a därute ? Jag kanske måste skriva på franska för att få svar, eller ? ;)

Uppdaterat: 2008-01-29 12:33

Jag har själv aldrig kört någon, men komforten skall väl vara god. Däremot så känner jag tre stycken som har ägt en C5:a. Många småfel på dessa bilar, det som dock inte kan klassas som lite är elfelen. Ett fel som uppstått på samtliga tre är att bilen fastnat i översta läge i fjädringen vilket resulterat att bilen går in i "limp mode", vilket i sin tur gör att man kan köra max 20-30km/h. Kanske är det åtgärdat på samtliga bilar nu, men att ha såna fel garantin gått ut kanske inte är någon höjdare...

/Pär

Uppdaterat: 2008-01-29 12:57
McTar

Är det partikelfilter på den du åkte/körde?
Partikelfilter håller inte hur länge som helst utan måste bytas vid xxxx mil (kommer inte ihåg när men kan ta reda på det om du vill) och den kostnaden som bytet kostar vill man vara utan. (tror att det va 6000:-)
Dessa bilarna har många småfel som pa_forsgren skrev.

Uppdaterat: 2008-01-29 13:56

Ja, det var partikelfilter i den som jag prov�kte i ( en kollega p� jobbet ).
Han sa att det var en v�tska som skulle fyllas p� i dem och att de inte beh�ver bytas ut, jag vet inte vad som g�ller kring detta ?
Ok, de har m�nga sm�fel.. Har de fler sm�fel �n andra bilar ?
Jag har inte funderat p� Citroen tidigare utan det �r nu p� senare tid som jag tycker att man verkar f� r�tt mycket bil f�r pengarna ifall man k�per en C5:a, speciellt en diesel med partikelfilter..

Uppdaterat: 2008-01-29 14:32

Hej!

Jag har en Peugeot, vilket är ett märke som delar många komponenter med Citroen, då de ingår i samma koncern; PSA. Min vän, som är mycket duktig lastbilsmekaniker och stor cittrafan (har "omvänt" mig en hel del) menar att just Citroen är ett optimalt bilmärke. Jag menar att det är ett mycket prisvärt märke. De har inte högsta kvalitetskänslan, men den verkliga kvaliteten är hög. Särskilt på de senare modellerna, typ -00 och framåt. C5:an är också en av de allra säkraste bilarna, om man ser till krockresultat i Euro-NCAP; 36/37 stjärnor, höll på att få full pott, men ena bakdörren öppnade sig lite.

Reservdelar, försäkring, inköp, service och det mesta lär vara mycket billigare på Citroen. Jag rekommenderar märket mycket varmt. Jag har provkört en hel del C5:or (också), och det är en mycket fin och bra bil som man kan lita på. Toppskydd mot rost. Jag vill däremot varna just för VAG:s 1,8T-motorer, som inte klarar av stadskörning för mycket. De klarar inte de långa oljebytesintervallerna om motorn slits mer (=småkörning), och då skär de. Varning! Har hänt några bekanta, samt att jag hört detta från min mekanikervän.

Kolla dessa fina C5:or:
[url=http://www.blocket.se/vi/14308803.htm?ca=2_s]http://www.blocket.se/vi/14308803.htm?ca=2_s[/url]

[url=http://www.blocket.se/vi/14707728.htm?ca=2_s]http://www.blocket.se/vi/14707728.htm?ca=2_s[/url]

Mycket fin bil i många år för pengarna. Dessutom; PSA gör enligt en del världens finaste dieselmotorer, och just Citroens och Peugeots motorer är mycket hållbara och rena och snåla. De har våta foder i blocket, vilket innebär att motorerna är byggda som lastbilsmotorer, och därmed får den höga slitstyrka som lastbilsmotorer har (fast i personbilsutförande). När motorn blir mycket gammal (om bilen finns kvar då) och gått 100 000 mil (!) och ev. börjar dra lite olja, så byter man foder och motorn blir nästan som ny igen, i alla fall i cylindrarna.

Lycka till!

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-29 14:58

Köp gärna en från -04 och framåt, då de har den nya faceliftade karossen, som är mycket snyggare, enligt mig.

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-29 14:59

Kombinationen långa serviceintervall och turbomotor är nog inte så lyckad, saab har samma problem med detta. Audis v6:or från -98 och framåt har haft problem med onormal oljeförbrukning ( åtminstone 2,4 ). Sammantaget så känns inte audi som något givet val även om jag är nöjd med den 2,6 quattro -95 som vi har idag. Jag vill ha en ekonomisk bil som "tål" lite bränsleprisökning..

Vilken service för partikelfilter med sig på denna modell ?

Sammanfattningen som jag såg i en begagnat guide kanske stämmer bra, där det stod "Felfri - Nej", "Vågat köp - Nej"...

Uppdaterat: 2008-01-29 16:30

Partikelfilterservice vet jag ej, men tror att det är helt underhållsfritt. Har för mig jag läst det i kataloger. Fråga en handlare. Dock vet jag att det var PSA som uppfann partikelfiltret, så de är nog ledande inom teknologin. Kolla tester av Vi Bilägare och eknikens Värld. Dieslarna är mycket bränslesnåla med tanke på bilens storlek. Vill du ha snålhet före råstyrka, så bör du absolut välja minsta dieseln, en 1,6 HDi FAP. Jag har kört en C5 kombi med sådan motor, och kraften räckte till bra, samtidigt som den är snål. Du får kolla i några broschyrer. Beställ gratis från citroen.se, där du klickar dig in på C5.

En ny C5:a är på gång och kommer i vår, tror jag, så nu kan man bara köpa kombimodellen, om man ska ha en ny. Sen kanske det finns nya i lager också. Om jag hade haft pengar, varit i behov av bil och nya C5:an inte skulle kommit, så hade jag kunnat tänka mig en C5 sedan. Nu är jag dock till störta delen sjukskriven lärare och har redan en bil, en Peugeot 406, som jag är nöjd med, så...

Du kan kolla ägarkostnader på www.ko.se och välja "Bilkalkylen". Jämför mellan Audi och Citroen. Tror att beräkningarna stämmer skapligt. Vet ej om de räknar med borttagna partikelfilterrabatten på 6000 vid nybilsköp.

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-29 18:35

Kolla dessa test som du kan ladda ner på Auto Motor & Sports hemsida:

Peugeot 407 mot C5
[url=http://www.automotorsport.se/biltester/2004/0423/042302.pdf]http://www.automotorsport.se/biltester/2004/0423/042302.pdf[/url]

C5 1,6 HDi FAP
[url=http://www.automotorsport.se/biltester/2006/0601/060108.pdf]http://www.automotorsport.se/biltester/2006/0601/060108.pdf[/url]

C5 1,6 HDi FAP
[url=http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/citroen_1/citroen_c5_hdi_110/index.xml]http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/citroen_1/citroen_c5_hdi_110/index.xml[/url]

Trevlig läsning. De två sista handlar bara om C5 och ger snabbast svar kanske. Har själv inte läst hela första.

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-29 19:17

Tack å bock !
Det var både bra och relevant läsning. I en av artiklarna tycker de att 1,6 l motorn passar bättre än 2,0 l för C5:an. 1,6:an har rätt bra vrid ( 240 Nm, momentant 260Nm) men bara 110hk, frågan är vilken bensinare man skall jämföra den med..
De skriver även att den 5 växlade lådan är att föredra, men jag vet inte ifall de menar känslomässigt eller om den 6 växlade lådan är av sämre kvalitet ? ( 2,0 HDI har 6 växlad låda, där 6:an har lite av overdrive karaktär )
1,6:an bränsledeklarerar de till 0,55l/mil i testet men vilken förbrukning har 2,0 HDI ?
Den 2,0 HDI jag åkte i mellan Sundsvall och Gävle t.o.r drog 0,49 lit / milen på den resan..

Men, är det bättre att köpa en med eller utan partikelfilter ? Nu menar jag ekonomiskt, miljömässigt är det naturligtvis bättre med filter..
Det verkar skilja ungefär 2000:- i skatt per år mellan en C5 med och utan partikelfilter..

Man kanske kan anta att eventuella skattehöjningar torde slå hårdare mot den utan partikelfilter, eller ?

Uppdaterat: 2008-01-29 22:30

Du ska absolut ha partikelfilter, det kommer att bli allt strängare krav så småningom och de dieslar som inte har filter kan räkna med en rejäl skattehöjning.
Sedan tycker jag att du ska ha automat. Det tycker jag man ska ha på alla dieslar. Genom det snäva användbara varvtalsområdet ca 1700-4000 rpm blir det ett evigt ryckande i pinnen som man snart tröttnar op.
Det är värt några centiliter för att kunna koppla av.

Uppdaterat: 2008-01-29 22:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Erifog: VW har tillverkat 1,8T i många år. Den har hängt med i ca 10år (1996-2006).
Kan du fråga din vän vilka årsmodeller det gäller som har problemet? Jag är nyfiken...
Vad jag hört så är det inte mycket gemensamt mellan en från 96 och en från 06.

(det här var lite "off topic")

/Pär

Uppdaterat: 2008-01-30 13:31
McTar

En inte allt för vågad gissning är att det kommit med 3000 mil serviceintervall..

Uppdaterat: 2008-01-30 16:09

Pär - jag ska kolla. Gissar, som D_Sundsvall, att problemet kommit med längre oljebytesintervall.

Sundsvall - som saabnisse skriver, så ska du absolut ha partikelfilter. Det har pratats om skattelättnader för dieslar, och det kom ju en liten tramsig minskning nu, men det lär i framtiden i så fall bara gälla bilar med filter.

Jag håller inte med saabnisse ang. snävt register för max vrid på 1,6:an. Jag tycker att det är ett ganska brett register. Man har ju vrid ovanför det också, men inte maximalt. När jag kör så är det nästan alltid mellan 2000 och 3500 varv, på en bensinare förvisso. Hade jag haft en diesel hade jag varvat ännu mindre. Men automat kan vara skönt, visst. Jag har inte C5-broschyren här, men har för mig att 2,0 HDi drar runt 0,61/mil. Visst kan man komma ner i lägre, men det är ju på landsvägskörning.

Vilken summa pengar pratar vi om, förrensten? Ny/beg.?

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-30 16:25

erifog:
Det är en förskräcklig skillnad mellan bensin och diesel, de som bara kört bensindrivna bilar blir ibland lite förskräckta när de hamnar bakom ratten i en modern diesel.
Resultatet blir ofta ofrivilliga kärringstopp.

Många moderna dieslar har näst intill noll kraft under 1500rpm och tvärnitar vid 4000rpm. Det kan jämföras med bensinmotorer som drar från 1000rpm till över 6000rpm, det var därför jag rekommenderade automatlåda.

Jag skulle personligen aldrig drömma om att köpa en diesel med manuell låda.

Men OK gillar man att sitta och rycka i en pinne, oupphörligen, då ska man ju göra det.

Uppdaterat: 2008-01-30 16:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, saabnisse, jag förstår. Jag tycker inte som du. När jag provkört C5 1,6 HDi med 5-växlad man. låda så tyckte jag, precis som AMS:s testkörare att "kraften räcker". Jag tyckte verkligen inte att man fick växla ofta. Tvärt om så är ju dieslar så råstarka så man kan dra dem från låga varv. Det är väl mest när man startar, som du skriver, att det mindre vridet på låga varv (under 1500/min typ) kan orsaka kärringstopp. Men att köra i 70 i femman på kanske 1800 varv tycker jag går bra. Jag hade klart valt en manuell låda, då man hade sparat mest bränsle med den, och därmed förbrukar och släpper ut mindre och också får lägre fordonsskatt. Väl? En grej med diesel är ju just att de drar så lite. Men jag förstår att man då också kan resonera att eftersom de drar så lite så kan man "kosta på sig" en automat. Valet är fritt.

Uppdaterat: 2008-01-30 18:45

Läser i i ett test av AMS att på Citroëns 1,6-litersdiesel, så ligger maxvridet, 240 Nm, redan på 1750 varv. Det är maxvridet, så den lär nog ha kraft vid 1500 varv också.

Uppdaterat: 2008-01-30 18:53

Njae - gammal citroen som man får ta rep.kostnader på... Nej, så kan man väl inte jämföra? Klart att en C5:a, liksom en Corsa, kommer att behöva reparationer. Sen att Opeln har kedja är ju bättre än Cittrans rem, men kanske man ska jämföra nya Corsan med nya C5:an, som kommer i vår, och inte jämföra med en utgående gammal cittramodell. Jag har mycket mer förtroende för Citroëns kvalitet än för Opels, även om Opel verkar ha ryckt upp sig på senare år.

Ett bilköp beror ju på vad man vill ha. Jag gissar att D_Sundsvall letar efter beg.bil, och då står ju gammal Cittra mot gammal Opel i så fall, inte gammal Cittra mot ny Opel. Eller? C5:an har samma bensinmotor som min 406:a och det kostar runt 3-4000 att byta kamrem på märkesverkstad. Sen finns det mycket billigare verkstäder. Jag hade en Saab 900 turbo, förut, med kamkedja. Inte var den billig i underhåll och rep.; 80 000 på 3½ år!!! När man reparerat mycket tänker man ju att man inte kan sälja för då får man ju inte igen det man lagt ut, och tror/hoppas att bilen är bra vid det laget - vilket inte var fallet. Därför kommer jag inte rekommendera Saab på mycket länge. Växellådspajasar.

Kedja är alltså inte synonymt med låga kostnader, även om rembyte uteblir. Kolla bilkalkylen på ko.se. Den stämmer skapligt, tycker jag.

Ha det bra!

Uppdaterat: 2008-01-30 22:25

Ja, det är en begagnad bil vi är ute efter. Vi är i en situation där det skulle underlätta enormt med 2 bilar.Vi är en barnfamilj så en krocksäker kombi känns aktuellt. C5:an funderar vi mest på därför att jag har fått för mig att man får rätt mycket bil för pengarna. Diesel torde det nog också bli, åtminstone ifall man köper en nyare bil.
Ett annat alternativ vi funderat på är att köpa en A6 -95 till -97 ( lika som vi har ) fast med mindre motor eventuellt. Då följer säkert en del reparationskostnader pga bilens ålder, och köpet känns rätt så tråkigt eftersom vi redan har en A6 -95:a. ( vi skall ha 2 bilar )
Nej, roligare vore det att köpa något nyare och ekonomisk bil, typ C5:an. Men som jag tolkar det här är det ingen som direkt ratar C5:an även o m den inte är problemfri, men det kan man nog inte räkna med att en nyare Audi är heller, tyvärr.. I bland håller Audi ren "Ford kvalitet" ( -98 - ?? ) om utrycket ursäktas.. Däremot har våran varit väldigt bekymmersfri.

Uppdaterat: 2008-01-31 09:40

Fel av mig och skriva att man behöver byta partikelfilter, det behöver man inte gör dock måste en gas fyllas på efter xxxx mil och denna summan ligger på ca 6000:-. Kan kolla med min bror som har jobbat med Citroën i 5 år.

Uppdaterat: 2008-01-31 12:08

Ok, det var en del pengar.. Kolla gärna upp med vilka intervall man skall göra detta. Det kanske går på ett ut med en bil utan partikelfilter.

Uppdaterat: 2008-01-31 13:52

Henke - jag är skeptisk till det där med gas. Vätska har jag hört talas om, men vad jag vet behövs inget på PSA-bilar (nyare). Äldre kan kanske kanske behöva nån vätska, men absolut inte 6000:-. Några hundralappar skulle jag kunna tänka mig. Jag får också kolla detta.

leier, ja, ditt resonemang är rätt. Dock - köper man en ny Corsa/Fabia, så rasar de ju i värde första åren. En 3 år gammal C5:a/bil är i ett skede där värdeminskningen avtar. Det går nog bra att sälja en sådan bil lite senare. D_Sundsvall, jag upprepar - glöm dieslar utan partikelfilter. Du lär få sota för det annars. Hörde om nya drivmedels- och utsläppsavgifter på rapport nyss. Det är bara början, kanske.

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-31 21:31

Däremot ska gasklockorna fyllas på efter 8 år, tror jag. Det ska inte vara så dyrt, men det beror på. En del citroenhandlare har ingen sådan utrustning, utan köper nya klockor istället. Sen finns det andra, även privatpersoner som har sån utrustning. Fråga handlaren!

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-31 21:37

Jo, ifall vi köper en dieselbil så blir det nog en med partikelfilter. Alltså från 2005 och framåt med prisnivå därefter..
Det gäller bara att hitta ett lämpligt exemplar som inte är skyhögt värderat..

Uppdaterat: 2008-01-31 22:16

Hej leifer och Henke F! Jo, är ganska säker på att även äldre C5 har ESP och absolut nyare, typ de faceliftade. PSA var ju de som utvecklade partikelfiltret och jag är 99% säker på att filtrena idag och sedan "länge" är underhållsfria. I början var det nån vätska som skulle fyllas på efter 8000 mil, men inte nu. 1% osäkerhet, men jag orkar inte superdubbelkolla.

Någon här undrade ang. VW:s 1,8T-motorer som skär ibland. Min vän visste inte om det gällde även äldre bilar, men i senaste numret av ViB så står det om Saab och oil sludge, och i sista stycket på s. 47 står att bl.a. VAG:s 1,8T-motor också drabbas. Vad är det för skit? Att moderna biltillverkare inte kan tillverka motorer som håller? Har man inte CAD/CAM, datorer och andra specialsuperverktyg? Jag har redan fått rätt angående Saab; 9-5:an fick för några år sedan många kvalitetsutmärkelser etc. och redan nu börjar motorerna rasa!! Vad är det för skit? Saab är som en mycket dålig patient som till och från behöver respirator, i detta fall GM. Lika bra att lägga ner märket, vilket lär ske inom 30 år kanske, tror jag. Svenska Saab då, d.v.s. riktiga Saab. De kan däremot göra förstklassiga flygplan, i alla fall stridsflygplan.

Uppdaterat: 2008-02-01 21:35

Erifog har rätt om partikelfiltren, gamla filter (generation 1) behöver lite underhåll medans nya filter (gen 2) är underhållsfria (bränner bort partiklarna).

Som en liten parentes är Corsans lilla diesel på 1,2 liter (1248cc) även fast Fiat säger 1,3. Lite fusk, men det är en grym liten motor. Opels kvalitet är absolut på uppgång, de slår sina finare tyska konkurrenter i kvalitetsundersökningar i tysk motorpress.

C5 har jag hört mycket gott om, håller man sig undan de tidiga årsmodellerna finns det nog potential för ett ganska problemfritt ägande.

Uppdaterat: 2008-02-01 22:18

Erifog:
Jag håller inte med dig att saab är en skitbil, de problem de haft gällande oilsludge är jag övertygad att det hänger ihop med de långa serviceintervallen ( 3000 mil vilket är långt för turboladdade motorer ). Byter man olja på 1000 mil tror inte jag dessa problem uppstår. Dessutom så tror jag inte att det är bra för saab att ägas av GM.. Jänkarna kan inte skriuva ihop någonting som håller, såvida det inte går att sprida ond bråd död med.. ;)

Men, det är just pga bristande kvalitet som saab går bort för oss tyvärr, eftersom jag egentligen gillar dem.

Åter till C5:or igen: Borde det inte komma ut en massa -05:or snart som gått som leasingbilar ? Eller är de inte så vanliga som leasingbil ?

ESP är standard från -05 tror jag, och jag håller med, ESP skall man nog se till att det sitter på den bil man köper.

Uppdaterat: 2008-02-02 10:37

Min gamla 406:a -00 har oljenivåmätare, som visar nivån vid varje start.

Jag tycker att 24000 mil inte är så jättelångt för en så dyr och ny bil som Saab 9-5. Köper man en bil för 250 000 så ska den minsann kunna gå lååångt. 24000 mil är långt för en småbil, men en stor kvalitetsbil, som Saab vill säger sig tillverka, ska utan större problem klara 30 000 mil. Absolut. Min gamla misshandlade 240 -77 hade gått 32000 innan jatg sålde den, och förra bilen, min roliga med aaaasdyra Saab 900 turbo -89 hade nästan gått 42 000 när den blev snodd. Inget oilsludge där. Däremot en massa ständiga reparationer. Men turbon höll. Men då var det service var 1000:e mil och jag hällde i Valvoline helsyntet. Men utvecklingen ska gå och går framåt, och om Saab fejkar utveckling med att ha längre oljebytesintervall än vad deras turbomotorer tål, så får de ta konsekvenserna, inte ägarna.

Jag säger det igen - PSA:s motorer är byggda som lastbilsmotorer, med våta foder, vilka, på grund av sin ringa godstjocklek, får en bättre härdning än hela motorblock som de flesta andra använder sig av. Därmed slits en PSA-motor, liksom en lastbilsmotor, inte alls så mycket som vanliga motorer. Alla vet att en lastbilsmotor kan gå långt över 100 000 mil, och min erfarenhet från lastbilsvärlden (har kört lite) är att det är rost etc. som knäcker lastbilarna, inte motorerna. På samma sätt kan Peugeots och Citroëns motorer gå 50 000 mil utan blårök eller andra slitageåkommor. Visst får vattenpumpar, bromsskivor etc. bytas, men själva motorn håller bra. Bättre än Saabs tydligen. Min 406:a har gått 18 000 mil och har inga problem med slitage vad jag märkt. Startar sällan på 3 cylindrar, och det är nog nåt elektroniskt tjafs. Om jag skulle ha bilen så länge, så förväntar jag mig 50 000 mil av den, lätt. Saaben nådde nästan det, och denna motor är mycket bättre konstruerad. Min bil är bara inkörd ungefär, i mina ögon.

Provkörde Peugeot 308 igår. Bensinare, sugmotor, vad jag märkte. Den gick mycket fint och var tillräckligt vass, utan att ha turbo. Turbo är kul och bra vid omkörningar, men om man planerar körningen lite och tar det lugnt, så behöver man inte turbo i motorn. Och om man har det, ja då belastas hela drivlinan mycket mer och slits mer. (Läs Saabs växellådor). Jag har lagt ut enorma summor på min gamla Saab, då jag var tvungen att veta att jag kom till jobbet 4,3 mil bort, genom skogen, varje morgon. Och när man är nyexaminerad från högskolan så är man inte tät, så jag hade inte råd att köpa nyare bil. Ville inte sätta mig i mer skuld än vad jag var i. Alltså reparera. Min gamla 240 som var 12 år äldre höll bättre än Saaben. Jag är duktigt bränd på Saab. Föräldrarna har nästan alltid haft Saab, men bytte efter 30 år med Saab nyligen. Till BMW. Alltid fel på alla nya Saabar de haft, och när verkstaden inte kunde hitta enkla småfel och istället föreslog asdyra reparationer, kombinerat med otrevligt bemötande så sålde de sin 5 år gamla 9-3:a och köpte en BMW 320, som de är mycket nöjda med.

D_Sundsvall - jag är ganska säker på att du kan köpa en C5:a och få ett väldigt bra bilägande. Jag sände dig några länkar förra veckan, till prisvärda annonser. Kolla dem.

Uppdaterat: 2008-02-03 13:06

Jo, visst förebygger tätare oljebyten o så. Ja, jag tror att många Saabar ägs av människor som inte kan så mycket om motorer, och som inte är så intresserade. De är mest intresserade av att åka bekvämt och säkert och har valt bil som en del av en livsstil, med allt vad Saab står för. Sägs stå för...

BMW har nog ganska känsliga motorer, men man får ju underhålla dem då. En sak till som är bättre med PSA-motorer: Oljefiltren har dubelt så stor filteryta som andra filter. Detta eftersom filtret är vecka både på längden och bredden inne i burken. Alltså renas oljan bättre, motorn slits mindre och håller bättre. Änne ett skäl att köpa franskt. Min vän, som är mekaniker och citroenfantast, tror att franska bilar konstrueras för att klara av att gå med sliten olja också, eftersom många fransmän skiter i oljebyten efter att garantin gått ut. Han berättar om folk som inte bytt olja på 8000 mil eller kamrem på 32000 mil etc.!!! Men det är hans hypotes.

Uppdaterat: 2008-02-03 23:14

Om vi pratar allmänt om franska motorer:
Jag känner flera med bensinmotorer som fått byta både startmotor och generator. Detta efter ca 4000mil.
Mekanikern som bytte startmotorn på 1.6liter motorn (pega) sa att den såg ut som den var från andra världskriget.
Då menade han inte att den var lortig, utan att den var en uråldrig konstruktion.
Eftersom bilen inte hade någon garanti kvar så monterades en Bosch istället. Ägaren kommenterade det såhär:
"Seat Ibizan (den andra bilen i familjen från 1998) går i ur o skur, de har bättre kvalite en Pegan från 04"

Vill bara nyansera lite...

/Pär

Uppdaterat: 2008-02-04 11:47
McTar

Ja, det är bra att du ger lite nyanser, Pär. Jag har inte hört talas om sådan dålig kvalitet. Kan vara måndagsex. Min vän brukar skoja om att så fort nåt går sönder/är utslitet i min 406:a eller Saaben förut, så "är det säkert tyskt skit - Bosch"! Och det är det ofta! Franska generatorer, Valeo, är överlägsna Boschgeneratorer. Han har testat. En 90 Ah-generator från Bosch ligger och "småfiser" på ca 40-45 Ah när motorn går på tomgång, och lite mer när man kör. Då blir ju batteriet aldrig fulladdat och håller sämre. En Valeogenerator går direkt upp på 90-95 Ah och laddar även på tomgång, tills batteriet är fullt, sen laddar den bara när ström tas ut batteriet. Min vän har testat detta på en Mercedes Vito och en Sprinter, med olika generatorer. Min väns försiktiga aningar på området är att Citroën kanske håller sig lite mer till franska delar än Peugeot, som her en del tyska och italienska delar.

Angående cylinerfoder - så vitt jag vet har alla PSA-motorer cylinderfoder. När PSA utvecklade nya 1,6-bensinaren på 120-150 hk med BMW nyligen, så satte man ihop det bästa från två håll; BMW tog med sig variabla ventiltider och kamkedja och PSA tog med sig våta cylinderfoder. Alltså bör nya 1,6-bensinaren vara en ganska bra och optimerad konstruktion, vilket man får kvitto på i ViB:s vintertest, där deras 308 har just den motorn. Det tar tydligen längre tid innan kupévärmen kommer, eftersom motorn är så effektiv och snål att det inte blir så mycket överskottsvärme.

Angående kvaliteten på 206, så är det ju nästan en 80-talskonstruktion, så det kan nog finnas ålderdomliga delar där. Samtidigt är modellen så populär att den kan komma att tillverkas ytterligare några år, trots att 8-serien kommer nu!

Uppdaterat: 2008-02-04 14:47

Hög oljeförbrukning var mkt vanlig på Peugeot 405,309,605 och Citroen BX,XM! (XU9 motorer)
Det blev ofta anmärkning på höga avgasvärde hos SBP på dom, det var ventiltätningarna som spökade.

Uppdaterat: 2008-02-04 16:07

Ja, inget bilmärke är felfritt. Men det finns de som är bättre än andra, och jag menar klart att franska bilar hör dit. I alla fall om man samtidigt tittar på vad det kostar att köpa sådana bilar och hur de sedan håller mot slitage, rost och samtidigt har hög säkerhetsnivå. Jag menar att tyska bilar av högre rang må vara bättre i prestanda och kvalitetskänsla etc., men man får också betala dubbelt så mycket för det. Någonstans får man fråga sig hur mycket man kan tänka sig at lägga på bilägande.

Provkörde förresten nya Laguna idag, en 2,0 dCi, diesel alltså. Den var mycket fin och gick mycket fint. Att den sedan kostar från 183 000 (för sedan) innebär att den kommer att sno många Volvokunder. Jag tycker att kvalitetskänslan i kupén ligger på samma nivå som i V70, bara det att den kostar 70-80 000 mindre. Maximalt rostskydd och sannolikt maximal säkerhet också. Och äntligen har de fixat den fula ratten, så att de nu har en ratt som är värd att kallas designad. Klart prisvärd bil. Får hoppas att barnsjukdomar och sånt håller sig borta. Dieslarna har tydligen kamkedja och bensinarna rem.

För övrigt tycker jag att några av er är lite för hysteriska vad gäller "hata kamremmar". Kedjor har väl sina nackdelar också. Jag rekommenderades byta kedja i min gamla Saab. Remmar går väl tystare och lättare? Vet ej, men visst, tycker nog jag att kedja är bäst, men man behöver ju inte gå igång för det. Om man nu köper en bil med remmar, så se då till att köpa en där det är långa bytesintervaller. PSA-motorerna och Renault, vad jag vet, har 12 000 mils intervall, medan andra tillverkare ligger på 8000 mil. Volvo och Opel gjorde det nyligen, men när Volvo nu licenstillverkat PSA-dieslar i Skara (eller är det Skövde?) så har deras D5:a tydligen blivit mycket bättre (kopiera...), och kanske rembytesintervallerna då också ökat.

Uppdaterat: 2008-02-04 18:47

Jag har förresten en 2,0 bensin i min Pega, och den går mycket bra hittills. 18000 mil snart.

Uppdaterat: 2008-02-04 18:49

Leifer - jag håller med dig. Kedja är bäst. Men - jag känner mig trygg med kamremsmotor, eftersom det är en PSA-motor. Jag är inte PSA-kåt, men faktum är, att när jag om min mekanikervän (eller snarare han och jag) bytte kamrem efter 12000 mil på min pega, så var den gamla remmen i nästan samma skick som den nya. Man fick anstränga sig för att se att den varit använd. Den remmen hade klarat 24000 mil, tror vi båda. Det jag vill säga är, att vad gäller driftsäkerhet så behöver man inte oroa sig för kamremsbrott på nyare PSA-motorer i alla fall. Sen kostar det att byta, ca. 3-4000 på märkesverkstad. Men jag fick det ju lite billigare... Glöm dock inte att byta vattenpump samtidigt. Det skall man tydligen göra. Vi gjorde inte det, så 4000 mil senare - i somras, fick vi plocka av remmen och byta pump, då den började föra oväsen. Skär den så hoppar remmen över kuggar och motorn skär. Har tydligen hänt Audi lite här och där, vad jag läst. Pumpen är billig, och byter man vid remmabytet så är det bara ett mindre merarbete.

Vad gäller reservdelar till Citroën och Renault (och Peugeot med cittradelar) så kan jag rekommendera www.autofrance.se. Billigt och bra, enligt min vän. Min vattenpump köpte vi där för några hundralappar.

Uppdaterat: 2008-02-04 19:11

Leifer - var i Teknikens Värld står det om PSA:s problem med 1,8 och 2,0-motorer? Läser gärna det. Likaså vill jag gärna veta mer om ramlagerproblem på PSA:s 1,4-motor. Är det den som sitter i C3:an då? Tar gärna emot lite info.

Uppdaterat: 2008-02-04 19:25

Jag var tvungen att kolla upp några påståenden: Hittade VIB nr 14 -06 (beg test c5)

"Antisladdsystem ESP finns inte ens först inte ens som tillval" - ESP blev standard under 2004.

"På tidiga exemplar var vevhusventilationen dålig, vilket gjorde att motorerna skar i i hård kyla" - "reparation 70.000:-"

"Elektronik fel vanliga på C5, varningslampor som omotiverat tänds är ett exempel"

Hjulvinklar, läckage hyraulsystemet, glappande krängningshämmare, bakruteproblem mm. är andra "småfel"

Det jag också kollade var att partikelfiltret gör man något åt var 8.000:e mil, vad vet jag inte. Troligtvis påfyllnad

Det är alltså inte bara Saab/VW som har problem med vevhusvetilationen. Även i PSA-gruppen tydligen...

[Edited on 2008-02-04]

Uppdaterat: 2008-02-04 21:24
McTar

Dock - detta gällde en tidig C5:a. De senare har inte alls så många problem. Det som jag skulle kunna tänka mig är något mindre elektronikfel ibland och kräningshämmarstag som slits, men det gör det på alla nya bilar.

Det där med vevhusventilationen - det kanske var själva ventilationen som var underdimensionerad. I Saabs fall handlade det om otäta/för klena kolvringar, vilket gör att en del av förbränningsgaserna kommer ner i vevhuset och förorenar etc. Har inte hört om de felen på C5. Det måste gällt några tidiga exemplar. Köper man en faceliftad -05:a så behöver man nog inte vara orolig. Men som sagt - det finns ingen perfekt bil. Kolla gärna tester på www.automotorsport.se också.

Uppdaterat: 2008-02-04 22:01

Leifer - är problemen med Saabs motorer borta nu? Jag hade fortfarande inte köpt en Saab. Växellådorna kvarstår. Dessutom - min gamla krånglande 900 var av -89 års modell, vilket innebär att Saab inte kunde få det bra, trots att de övat i 11 år!

Intressant att Saab kostar lika lite/mycket som C5. C5 sägs ju ha lite taskigt andrahandsvärde p.g.a. låg status. Det är inte heller en "premiumbil" som Saab utger sina bilar för att vara. Saaben är nog trevligare/snyggare så länge den håller, men nej - jag hade absolut inte köpt Saaben. Högre reservdelspriser (mycket) och mycket sämre växellådor. C5:an må ha taskigare kvalitetskänsla, men jag är övertygad om att den blir mycket billigare i längden. Men det är mina åsikter det...

Uppdaterat: 2008-02-05 12:52

Ja, jag har läst reportaget i TV. Men man kan ju inte uttala sig om sånt när bilarna bara är 3 år gamla. Kom igen om 10-25 år. Då visar sig kvaliteten. Jag är 80% säker på att Saab kommer att fortsätta ha växellådsproblem även framöver på samtliga modeller, särskilt 9-5:an som redan haft det. Vi får se, men jag vågar inte lita på Saab - har blivit för bränd, samt hört för mycket dåligt från många håll.

Uppdaterat: 2008-02-11 19:43

Menade 10-15 år, inte 25...

Uppdaterat: 2008-02-11 19:44

Kul jämförelse.
Jag har kört Saab i väldigt många år och väldigt många mil. T.ex min senaste 9000 körde jag 30000mil med, inte felfritt, men inga växellådsproblem.
Jag vet att det finns de som haft problem med lådorna, men det gäller absolut inte alla.
Jag har aldrig haft problem med någon växellåda, jag har kanske haft tur eller beror det på körsätt?
Nu har jag tröttnat på att sitta och ryccka i en pinne och kör därför automat.

Jag har kört en hel del C5 men aldrig ägt någon.
Jag höll på att köpa en för några år sedan men det föll. Inte beroende på bilen, utan på försäljaren, så det blev en Saab igen.

När det gäller min erfarenhet i övrigt så känns(?) 9-5 betydligt rejälare än C5 vilket inte behöver innebära att den är det.

Utrymmet (kombin) och lastförmågan är ju däremot överlägset bäst på C5 och det finns nog inte en bil med bättre fjädringskomfort på marknaden under 500000:-. (Kanske inte över huvud taget med undantag för C6).

Uppdaterat: 2008-02-12 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre