Vi Bilägares forum

Saabs nuvarande och kommande modeller

Saabs nuvarande och kommande modeller

Jag tyckte att det var lämpligt med en ny tråd när det gäller Saab och turbulensen de senaste dagarna.
Men först måste jag be Shogun om ursäkt, det blev lite för mycket Saab i hans inlägg som ju i grunden handlade om Avensis.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

http://www.dn.se/motor/etanolbilsagare-ska-undvika-etanol

där stod det lite om det, har bestämt för mig att problemen växte senare.

Uppdaterat: 2011-10-08 11:23

Har alltid funderat på hur det funkar när verkstaden byter grejer som ett led i felsökningen, får man betala dom grejerna som verkstaden bytt men som inte hjälpte felet?
Får damen i fråga pröjsa för tändkassetten trots att det inte var fel på den?

Uppdaterat: 2011-10-08 11:32

Det var ju åtminstonde enklare för biltillverkare att skylla problemen på bränslet i stället för att erkänna att man hade problem om sina "miljöbilar" tankades på miljöbränslet E85, problemen har funnits både före och efter detta där det påstods vara bränslets fel menmen oavsett så kan vi konstatera att det är problem.

Vad gäller att lämna tillbaka delar så gäller tyvärr i princip aldrig bytesrätt/öppet köp vad gäller bilelektronik-delar man tar hem vilket är fullt förståligt då en elpryl ju tex. kan ha blivit brännd av ett annat fel i elsystemet utan att det alls syns vid återlämnandet.
Men vi brukar försöka att se till att handla med leverantörer vi kan lita på och som vi har bra relationer med (kanske inte alltid det allra lägsta priset men som ger bättre service) och därmed får både vi och kunden ofta en fördel i komplicerade situationer som denna, och eftersom återförsäljaren här även hade delen hemma på eget lager är det enklare att få igenom ett återlämnande om han litar på oss vilket jag redan pratat med dom om och det lät som att dom gick med på att lösa detta men fraktkostnaderna kommer självklart vi få betala men det är ju inga pengar jämfört med hela tändkassetten.
Värre hade det varit om delen varit beställningsvara vilket den ofta är.

-Svaret är alltså att damen inte behöver betala för tändkassetten hos oss åtminstonde.

Uppdaterat: 2011-10-10 00:19

Det har varit lite tyst om Saabs följetong om finansiering en tid, det har tydligen funnits andra nyheter som är intressantare, men här är ändå en artikel om det senaste:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111019/saabs-kinesiska-agare-narmar-sig-affar

Uppdaterat: 2011-10-19 11:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommande modeller?? Det är nog något som vi inte kommer få se... Saab kommer nog tyvärr konka om det är om 6 månader eller 1 år är frågan!!
Men saab bygger tyvärr fel typ av bilar och det har dom tyvärr gjort länge!! För när gick Saab med plus, typ 80-talet eller något sånt.
Tråkigt!!

Uppdaterat: 2011-10-19 15:44
Pär

Om Saab gör konkurs eller inte är det nog inte någon som vet ännu även om det myllrar av spekulationer.

Men att det kommer nya modeller kan man vara säker på oavsett konkurs.
Enligt Youngman har man ju 9-1, 9-2?, 9-3, 9-4, 9-5, 9-6 och 9-7 på gång, även om det bara är ett par modeller som är färdiga är de andra under utveckling.

Kineserna har ju redan investerat en hel del kapital i Saab och är säkert måna om att få valuta för de pengarna.
Låter man Saab gå i KK kommer kineserna säkert att ta över hela produktionsapparaten, en del kommer säkert att skeppas till Kina, men tillverkningskapacitet för den europeiska marknaden och utveckling kommer säkert att stanna i Sverige under överskådlig tid.
Man kan jämföra med Volvo PV där allt fler fabriker byggs i Kina och mer produktion hamnar där, men fortfarande har det inte påverkat den europeiska produktionen nämnvärt.
Men hur det är om tio år är ju omöjligt att spå.

Uppdaterat: 2011-10-20 09:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Read my lips:

-om SAAB kursar drar VW (som äger Scania) in varumärket SAAB= namn+ logo. VW ägs av familjerna Porsche/ Piech - dom har råd att "skrota" logon. I det läget är det också oklart vad som sker med SAAB - bad- will är begränsad.

-det räcker f.ö. med ny ägare (kineser) för att VW - sannolikt - kan dra in varumärket. Det är osäkert om man i det läget vågar - det skulle ge upphov till mycken bad -will.

-SAAB har bara EN bil under seriös utveckling - 9-3.

- ingen vet hur konkurrenskraftig den blir - se specen på nya BMW-3.

-9-3 kan - efter förseningar pga ont om pengar OCH uteblivet stöd från konsulter/ leverantörer - gå i produktion tidigast våren 2013.

Uppdaterat: 2011-10-23 17:05

Tjalle, det är mycket möjligt att du har rätt, allt beror på hur mycket kineserna satsar.
Att varumärket följer med vid ett 100% kinesiskt ägande kan man nog vara övertygad om, ingen skulle tjäna på något annat.

Youngman har ju offentliggjort planer på tre nya modeller som tillsammans med de befintliga 9-5 och 9-4X och den ännu inte visade nya 9-3 skulle ge sex modeller i olika varianter.

Det jag tycker är mest intressant är vem som kommer att stå för drivlinan.
Hur seriöst är det överenskomna samarbetet med BMW?
Och gäller det också vid ett kinesiskt övertagande?

Uppdaterat: 2011-10-23 23:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Återigen: VW låter INTE varumärket följa med - om det är politiskt möjligt - dom har råd att neka. Familjerna Porsche/ Piech är Stortyskar :o)

Du har väl sett vilka som är på väg att ta över som biltillverkare no1 ?

Dom "offentliggjorda" önskemålen är just det - önskemål. Just nu utan substans.

Det finns inget "offentliggjort samarbete" mellan SAAB- BMW. Det var en reklamkupp av Muller. Det finns ett avtal att SAAB skall köpa motorer. Det var en säljare - inte tekniker - från BMW som visades upp.

BMW levererar sannolikt motorer även till kineser - dock inget samarbete.

Uppdaterat: 2011-10-25 09:27

Nu är det ju klart med 100% kinesiskt ägande och enligt VM ser det väldigt ljust ut för framtiden.

Uppdaterat: 2011-10-28 11:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om det här köpet nu går igenom är det nog inget hinder för att kineserna även övertar Saab-loggan, det gäller ju inte att köpa ett konkursföretag.
Men det är ju en bit kvar innan köpet är klart, det är ju några som ska yttra sig bl.a. Riksgälden.
Tänk om de som i fallet med Antonov börjar fundera på om kineserna har riktigt rent mjöl i påsen?
:-D

Uppdaterat: 2011-10-28 12:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du har helt rätt Shogun, jag var väldigt skeptisk till Geelys köp av Volvo.
Helt i onödan.
Naturligtvis kommer de att bygga fabriker i Kina , men det behöver ju inte vara fel så länge de europeiska fabrikerna blir kvar och det blir de nog inom överskådlig tid.
Och det gäller säkert även Saab. det finns ju ingen anledning att flytta en fungerande produktionslinje.
Men som svensk får man ju inte vara helt nöjd, jag tror det finns en lag som hindrar det, man måste ju alltid se det negativa i varje beslut :-)

Uppdaterat: 2011-10-28 17:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det var verkligen på mållinjen för en konkurs men som så många gånger förr kom ett räddande koncept i grevens tid återigen för detta mystiska företag som därmed får yttligare lite tid innan alla fått sagt sitt om denna affär om den nu går igenom men tills dess så är det bara att grattulera Saab och dess anställda för det fanns väl knappast något annat alternativ än konkursen annars som var enormt nära denna gång.
Det blir spännande att se fortsättningen på detta! :)

Vi har förresten fått tag på de två Xenon-nivågivare till en Saab 9-5 som vi väntat på sedan före semestern nu på jobbet! Men enligt återförsäljaren som väntade på ett tiotal fler lika xenongivare hade vi "en jäkla tur" som fick dessa då han hört runt med flera återförsäljare/verkstäder i landet som kunde tänkas ha någon på lager om dessa kunde tänka sig att sälja dessa vilket ingen av dom få som hade nån gick med på då man reserverade delarna till sina egna kunder då man vet att det är närmast omöjliga att få tag på förutom en snäll återförsäljare som gick med på att sälja sina till oss! =)
Så nu är det lungt för vår Saab-kund åtminstonde som oroligt såg sin besiktning närma sig med stormsteg men nu behöver han åtminstonde inte få anmärkning på detta! :)
Vi väntar dock på några prylar till som inte dykt upp än så länge.

Uppdaterat: 2011-10-29 00:55

Den största faran för att den här affären inte ska gå igenom är faktiskt GM.
Amerikanerna kan inbilla sig att de har så unik teknik att de inte vill släppa den till Kina utan hellre går miste om ett större antal mynt.
Det är ju i så fall lite löjligt, eftersom all teknik idag är kopierbar, det tar bara lite längre tid.
Och det kan ju faktiskt hända att kineserna ändå köper Saab utan att använda sig av något GM har.
En ny flexibel platta finns ju redan, drivlinor kan köpas från åtskilliga tillverkare, men allt kommer att ta en ganska lång tid och en heldel tålamod.
Det enklaste är ju att GM accepterar och att produktionen av befintliga modeller kan återupptas så snart som möjligt.
Det skulle vara intressant att se hur 9-4X kommer att tas emot i Kina.
Den kanske måste förlängas någon meter :-)

Uppdaterat: 2011-10-29 22:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En ganska intressant artikel i Svenska Dagbladet nyligen angående Youngmans intresse för Saab och också kul när det gäller kunskapen om västerländska bilar.
http://www.svd.se/naringsliv/genvagen-via-vast_6877829.svd

Uppdaterat: 2012-02-27 16:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gårdagens förvånande uttalande från GM har resulterat i det här:
http://www.dagensps.se/artiklar/2012/02/28/38803681/index.xml

Men Youngman är ju inte förvånade, de har lagt ett första bud och räknar kallt med att få igång produktion i Trollhättan med eller utan GMs delar.
Det ska bli intressant att se hur det går.

Uppdaterat: 2012-02-28 11:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

GM vill döda Saab. Och de verkar lyckas.

Uppdaterat: 2012-02-28 12:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

GM verkar ju försvåra så mycket som möjligt för att få bort Saab.
Jag trodde inte att Saab var så allvarlig konkurrent för GM att de behöver vara så rädda ;-)

Youngman anser ju att de kan tillverka nuvarande 9-3 med diesel och automatlåda, dessa enheter har inte GM något bestämmande över.
Och då går det att relativt snabbt få igång produktionen, under tiden kan man planera för andra leverantörer av komponenter till drivlinan, samtidigt som utvecklingen av Phoenix fortsätter.
BMW kan säkert vara en alternativ leverantör.

Sedan är ju även BMW en av intressenterna på konkursbot, men det är säkert inget bra alternativ, då försvinner nog både tillverkning och produktion från Trollhättan.

Uppdaterat: 2012-02-29 08:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du får snart byta namn saabnisse till "fd saabnisse" :-)

Uppdaterat: 2012-02-29 13:39
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jaha nu blev det personangrepp igen. Du är en ganska tråkig person Saabnisse.
Men jag lovar att inte försöka skämta med dig eller någonsin kommentera dig igen. Sura kommentarer från dig kan jag vara utan och jag tycker nog faktiskt att det är du som är fånig.

Uppdaterat: 2012-02-29 17:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ursäkta då Hacken, men jag tog faktiskt ditt inlägg som ett påhopp, men det kanske det inte var.
Jag överreagerade tydligen, men jag kan garantera att det av olika anledningar kommer att dröja innan det blir fd saabnisse och detta oavsett vad som händer med Saab i framtiden.

Nu är jag faktiskt ingen Saabfanatiker, jag har haft många andra bilmärken och jag är väl medveten om de flesta fel och brister som finns på många Saabmodeller.

Men när jag är inne på det här, hade TV en bild från Saabs United http://www.saabsunited.com/
som visade det som skulle kunnat ha blivit 9-1 och de frågade vad läsarna tyckte om utseendet.
Jag tänkte efter och kom på att Saab egentligen inte gjort så många vackra bilar.
Det är ju naturligtvis individuellt, men de snyggaste tycker jag var 93 kortnosen, 94, 96, 99-75-77, första modellen av 9000 och sedanmodellen av 9-5 gen.1 fram tom-05.
Kombin som jag åker mest i ser ju påbyggd ut vilket den ju också är, men man har ju vant sig vid den och tänker inte så mycket på utseendet, men nog blev den fulare med sista face-liften?

Uppdaterat: 2012-03-04 10:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det ska bli intressant att se om det blir någon uppgörelse den här veckan på Saabs konkursbo.
Nu har ju Mahindra&Mahindra också lämnat sitt bud på hela Saab.

Jag tror ändå att Youngman har ett försprång här.
De är ju i Sverige med tio personer och högsta chefen i spetsen och en representant för Bank of China för att visa att de har klöver.
De har ju lagt ett första bud som knappast är det slutgiltiga, men både de och Mahindra är ju intresserade av hela Saab, så är nog inte fallet med BMW.
De vill nog som Volvo bara ta över godiset.

Det kommer nog att bli en vecka av köpslående.
Vilken som blir den bästa ägaren är ju väldigt svårt att spekulera om, båda har ju klart sagt att tillverkning och utveckling ska vara kvar i Trollhättan.
Men hur länge?

Advokaterna hade ju sagt att de skulle vara klara i slutet av februari, nu kommer man ju in på andra veckan i mars utan att det är klart, men det är klart det här är ju en guldklimp för dem att dra ut så länge som möjligt på.

Uppdaterat: 2012-03-04 11:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mullers f.d tjänstesaab, en 9-5 Aero Turbo6 (Aut6) XWD 300hk Reg. KME 140, finns nu till salu hos Biva i Uppsala för 328 800:-
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1548200-mullers-saab-ska-vara-till-salu

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/saab/11632707/__Saab_Victor_Muller_te_koop__.html

http://www.biva.se

http://www.carmagazine.co.uk/news/search-results/industry-news/car-interviews-the-new-saab-bosses-victor-muller-and-jan-ake-jonsson/

Samlarbil, likt Wennlo-saaben, om 25 år?

Uppdaterat: 2012-03-04 12:38

Och nu är Mullers Saab såld till en holländsk köpare:

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1549400-mullers-saab-sald?articleRenderMode=default

Är det kanske bilsamlaren Muller himself som vill ha en "souvenir" från sitt Saab-äventyr?

Uppdaterat: 2012-03-04 16:57

Det senaste från konkursförvaltarna är att även Tata är med och hugger:
http://www.dn.se/ekonomi/indiskt-miljardbud-pa-saab
samt att ännu en kinesisk biltillverkare anmält intresse.

Samtidigt säger konkursförvaltarna att de hoppas att företaget är sålt före sommaren.

Jojo, det gäller att dra ut så mycket som möjlig på det här så att advokaterna kan krama så mycket som möjligt ur guldkalven!

Uppdaterat: 2012-03-06 10:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och idag förnekar Tata allt intresse!
Vilken cirkus!

Uppdaterat: 2012-03-07 10:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre