Vi Bilägares forum

Nya Toyota Corolla Axio i japan, det fulaste som producerats någonsin!

Nya Toyota Corolla Axio i japan, det fulaste som producerats någonsin!

Herregud, hur tänkte Toyota här, premiär denna veckan:
http://www.carspyshots.net/showthread.php?p=437983#post437983

Det var det fulaste bilen och den billigaste interören jag har skådat sedan VW bagge på 50-talet!!!

Uppdaterat: 2012-05-11 14:57

Kommentarer

Fler bilder:
http://forums.forzamotorsport.net/forums/5415470/ShowThread.aspx

Uppdaterat: 2012-05-11 14:59

Mja, jag vet inte, Toyota har väl sällan gjort några vackra bilar, men de säljer ju ändå.
Men det här med utseende ligger ju i betraktarens öga, personligen är jag inte förtjust i japansk design, det finns dock en del undantag.
Jag har alltid gillat den italienska formgivningen, det finns t.ex. knappast några fula Alfa-Romeo.

Uppdaterat: 2012-05-11 15:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Interiören på de enklare modellerna är ju det värsta av allt, det ser ju extremt lågbudget ut.

Inte en chans i världen att någon kan välja detta framför en i30 eller Cee'd?

I vilket fall som helst är den till för den japanska marknaden så vi får väl förhoppningsvis något bättre.

Uppdaterat: 2012-05-11 15:47

Inga Toyotor tillverkade utanför Japan håller den gamla klassen, så är det vad Hanzzon än säger. Dock är de inte sämre än andra bilar och på vissa punkter är de kanske ngt bättre fortfarande.

Uppdaterat: 2012-05-11 16:20

Usch vad ful Corolla Axio var. Ser ut som en korsbefruktning mellan fula VW och Subaru Legacy. Gör om, gör rätt innan den kommer till Europa ,tack!

junkers: Precis min erfarenhet, japantillverkade Toyota håller toppklass, de utanför-japan tillverkade ligger långt efter.

Uppdaterat: 2012-05-11 16:52

Att byta bort Corolla-namnet mot Auris verkar vara ett europeiskt beslut (tagit av Toyota Europe i Bryssel?) På alla andra platser på jorden säljs bilen under namnet Corolla. I Australien säljer de till och med "europa-Aurisen" under namnet Corolla.

http://www.toyota.com.au/corolla/gallery?WT.ac=VH_Corolla_TopNav_Gallery

När generationsskiftet sker även här i Europa kan man ju alltid hoppas att bilen både får gammal klassisk Toyota-kvalitet samt det inarbetade Corolla-namnet.

Dessutom så verkar alla konkurrenter (förutom Toyota) fattat att en Corolla/Auris kombi är oerhört säljbar här uppe i norr, se bara försäljningsframgången för Kia med sin Ceed kombi.

Uppdaterat: 2012-05-11 17:31

Ja snygg var den ju inte i alla fall! Men har inte detta med några måttgränser att göra på den Japanska marknaden då de flesta av deras bilar är lika "fulsmala" som denna som ju ser alldeles för smal ut?
Jag håller med er tre om att Japantillverkade Toyotor samt Lexus håller den högsta kvalitén i branschen i dag vilket man gjort ett bra tag nu.
Europabyggda Toyotor innehåller vissa komponenter från Européiska underleverantörer som tyvärrr inte förmår att matcha de Japanska underleverantörerna som oftast ägs av Toyota själva, dock har detta enligt mina erfarenheter blivit bättre ju mer samarbete Toyota verkar ha fått med dessa underleverantörer och de flesta viktigare komponenter som kommer från underleverantörer köper man fortfarande från "egna" Japanska tillverkare som tex motorstyrsystem, styrboxar samt elsystem och därför är långtidskvalitén totalt sett betydligt bättre även på Europatillverkade Toyotor än andra Européiska bilar enliga mina erfarenheter även om skillnaderna är mindre som ni påpekar.

Vi servar tex. sedan första servicen ett exempel jag tagit upp förr en Corolla Verso-06:a som är tillverkad i Turkiet av alla ställen som körs som bevakningsbil som gått uppåt 50 000mil nu där tex det allra första elfelet inträffade vid 36 000mil då generatorkolen var utslitna och vi monterade en ny kolbrygga (som går att köpa i det fallet) om man nu ska katigorisera det som "elfel" nästa kom vid 38 000mil då startmotorn gav upp och den byttes mot en ny, sedan har det inte varit några fel med varken motorstyrning, givare/sensorer, elhissar ABS/Antisladd eller Airbagsystem startspärr/lås eller andra elfel på dessa mil, det är snudd på omöjligt med en modern Européisk bil.
Ska man fortsätta jämföra så har vi varken bytt en enda styrled, spindeller eller kränghämmarstag på dessa mil vilket är fantastiskt i mina ögon och det kan jag garantera att inga Europeiska bilar hade klarat annars oavsett fabrikat då man inte håller samma kvalitétsstandard på dessa komponenter.

Men visst vet jag att det varit vissa problem på Europatillverkade komponenter annars som tex Avensis undermåliga strålkastare kvalitétsmässigt som kom -03 (med bla. lampsocklar som gick sönder då man skulle byta lampa) där Valeo fick konstruera om och förbättra strålkastarna som Toyota bytte på i stort sett alla bilar de första årsmodellerna där på garantier eller goodwill, ett annat exempel är Auris skrikande Boschbromsar som man hade mycket problem med de första årsmodellerna innan detta löstes och även där byttes bromsbelägg/hållare på de flesta bilar på garanti utan kostnader för kunderna men ändå något man inte är vana vid på Japantillverkade Toyotor och många Auris-ägare blev säkert lite skeptiska till bilen efter att detta inträffade nästan då bilarna var nya i det fallet.
Dock så har ingen av de Aurisar vi servar på jobbet drabbas av lika många fel som Shogun verkade haft på sin Auris med den största motorn och vi har tex aldrig bytt ett enda hjullager på någon Auris ännu vilket Shogun tydligen fick göra även om det var kostnadsfritt, men min uppfattning och mina erfarenheter från en hel del av dessa bilar är som sagt att även de Europatillverkade modellerna håller klart högre kvalitét än andra Européiska bilar generellt även om de inte når upp till de Japantillverkade modellernas grymt jämnhöga kvalitét.

Uppdaterat: 2012-05-12 20:59

Jag har samma erfarenheter som Shogun avseende Toyotagummi som ej åldras.
På Toyota-bilar från slutet av 1980-talet kunde man uppleva den oerhörda gummikvaliteten ,särskilt när man jämförde med andra bilar från samma tidsperiod med samma mil (detta var ca 10 år sedan, nu är de flesta skrotade, både Toyota och "jämförelseobjekten"). Vet ej om Toyota har samma kvalitet på gummislangar nuförtiden, kanske var det någon slags mjukgörare som är förbjuden att använda nu?

Uppdaterat: 2012-05-14 14:19

Det är inte bara Toyota som haft i princip opåverkat gummi efter 15-20 år.
Jag hade en gång i tiden en Chevrolet av 1937 års modell som fortfarande hade originalslangarna kvar 1960.
Tyvärr backades den bilen utför ett stup i ca 70km/t helt i onödan.
Det var en vacker bil som några stollar avlägsnade i förtid.

Men det är många faktorer som spelar in när det gäller gummits åldrande.
UV-ljus, kemikaliebeständighet, temperatur m.m.

Det är faktiskt enklare för biltillverkare idag att välja rätt material i sina gummidetaljer än det var för femtio år sedan, idag finns det betydligt bättre materialkännedom, men som vanligt är det en balans mellan beräknad livslängd och ekonomi.

Uppdaterat: 2012-05-14 15:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer:
Allt i en bruks-Toyota är knappast i nyskick efter 20 år, endast gummidetaljerna fokuserades på här. Tex. plåten är knappast i nyskick. många 20 år gamla Toyotabilar har exporterats till Afrika/Asien andra har skrotats. så att en 20 år gammal bruks-Toyota är i nyskick stämmer inte.

Uppdaterat: 2012-05-14 17:40

Även jag kan instämma i att Toyota håller en enastående gummikvalitét på i stort sett alla viktiga gummidetaljer vilket verkar hålla i sig än i dag, jag kan tex inte ens minnas att jag bytt ut en enda gummislang pga sprickbildningar eller annat åldrande på någon toyota-modell alls ännu vilket man ju byter massor på andra bilar.
Kollar vi bara returslangarna till spridarna på en Audi Merca eller VW så har vi dessa på "lösvikt" på rullar att klippa till i rätt längd på jobbet då det ju inte alls är ovanligt att dessa läcker då bilarna är några år.
Detsamma gäller tex länkarmsbussningarna som håller länkarm/bärarmar som jag inte bytt på en enda Toyota ännu men självklart på massor av andra bilar genom åren där detta inte är ovanligt, små detaler som gör mycket för helhetskvalitén.

Ett annat exempel var på 80-tals och tidiga 90-tals Toyotorna då man bytte avgassystem (de nyare har ju rostfria legeringar från fabrik och byts väldigt sällan) då pirattillverkare av avgassystemen oftast skickade med även gummiupphängningarna, gjorde man det misstaget att man bytte ut orginal-upphängningarna så gick de nya piratgummi-upphängningarna sönder inom något år vilket i princip aldrig orginalen gjorde därför bytte man inte ut dessa.

Bromsslangarna har även de lika bra gummikvalitét hos alla Toyota-modeller jag kommit i kontakt med och jag har bara bytt ut 2st bromsslangar på Toyotor yngre än 20år hitills under åren och dessa har i ett fall gått sönder då föraren körde på en vass plåtbit som fastnade i hjulupphängningen och snittade upp bromsslangen och i det andra fallet var det jag själv som för ett antal år sedan råkade göra ett snitt i bromsslangen med en rondell då jag skulle göra ett snitt i en bult för att byta stötdämpare på en äldre Toyota.

Till tex din Volvo 940 Leifer har vi dessa bromsslangar hemma på reservdelslagret liksom till både 850 och V70 liksom V70N och S60/S80 och säljer en hel del varje år så kvalitén går knappt ens att jämföra där.

Om jag kommer i håg det ska jag fingranska tjejens Carina 2 från -88 som servats sedan ny(!) på mitt jobb av förre ägaren och där är inga slangar alls i motorutrymmet hitills utbytta så det vore intressant att fingranska dessa slangar efter alla dessa år som du säger Leifer men då bilen går bra borde de ju inte vara allt för dåliga.

Uppdaterat: 2012-05-14 20:48

En grej som var riktigt dåligt på 80- tals Toyotor var dock avgassystem, de höll ju knappt två år. Men sedan infördes i stort sett rostfritt, så var det problemet borta.
Något som dock verkar ha blivit mycket sämre är livslängden på bromsklossar, håller de ens 4000 mil?

Uppdaterat: 2012-05-14 21:24

leifer, rent naturgummi används inte så mycket, allt är modifierat på olika sätt.
Allt för att få rätt beständighet till rätt användningsområde till lägsta möjliga kostnad och det gäller även syntetiska gummielastomerer.
Jag tror inte att Toyota särskiljer sig här på något sätt.

Uppdaterat: 2012-05-14 21:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Torkargummina brukade hålla 3000mil på min Toyotor och det bästa av allt var att man kunde köpa lösa gummin för en 50-lapp (Nuvarande tror jag inte är så).

Uppdaterat: 2012-05-14 22:44

Leifer, denna Carina2-88:a har strax gått 25 000mil varav Tjejen haft den sedan -07 och åtminstonde sedan dess har den aldrig stått i ett garage, tidigare tror jag att den stod i garage i bland men det jag vet är att den har körts året runt på saltdränkta vägar sedan ny-88 men förre ägaren oljesprutade bilen vid flera tillfällen (kanske var 3-4e år) vilket har räddat denna bil några år extra sedan är den skött som den ska enligt serviceboken vilket självklart är viktigt i längden men ändå.
Jag tror faktiskt inte jag hittar några direkta fel på gummislangarna ändå men jag ska kolla.
Torkarblad som ni nämner går ju inte riktigt att jämföra på samma villkor hållbarhetsmässigt då dessa fryser fast och "slits" loss och eftersom de måste vara så tunna går de självklart sönder även om de är av "bra kvalitét" och blir dåliga relativt snabbt jämfört med andra gummidetaljer med mer matrial och mindre påfrestningar som går att få en helt annan livslängd på.

Junkers, Ja avgassystemen på 80-tals Toyotorna höll ofta väldigt dåligt, ljusår från hur det blev efter omkring -92/-93 då man införde sina rostfria system liksom volvo samma år ska tilläggas med på 850 där samma skillnad gällde mot tex äldre 740...

Nya torkargummin går fortfarande att köpa till vissa Toyota-modeller men man har numera oftast tagit fram såpass billiga orginaltorkare tillverkade i Europa (som kallas optifit) troligen för att slippa import-tullarna och därmed ha prisvärda men bra alternativ som i princip blir lika billiga som om man skulle köpt ett japan-tullat torkargummi.

Junkers, Din fråga om bromsklotssarna kan jag svara på, om vi pratar om Rav-4-00-05 så är det inte ovanligt att bromsklotssarna bak är slut efter bara 4-5000mil då den har en egenskap att oftast nöta de innre beläggen mer än de yttre.
På andra modeller håller beläggen i regel betydligt längre om de tex inte skulle rosta fast och ligga på eller liknande annars håller dom ofta 8-10 000mil i vissa fall längre en så, nya Rav-4 från -06 och nyare där håller tex beläggen betydligt längre än föregående modell där man verkar ha fixat till bakbromsarna och vi har en bil där som gick en bra bit över 15 000mil utan att vi bytte någon bromsklotss alls men då bromsade säkert ägaren försiktigt också dock vore det knappt möjligt med den äldre modellen.

Uppdaterat: 2012-05-14 23:33

För att återgå till ämnet: utseendet på Axio.

Jag tycker den har total brist på karaktär, ser ut som nåt kinesiskt med konstigt namn.
Inte hemskt ful (som Corolla Verso eller Skoda Roomster), men knappast heller något man vill ha framför sitt hus...

Uppdaterat: 2012-05-15 08:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag tycker nog inte att det var så farligt, mer än möjligen avgasröret som vissa påstått vara i rostfritt material.
Det är det alltså inte!
Det övriga hade ju lätt kunnat undvikas om man inte litat blint på de fantastiska materialval Toyota gör, utan rostskyddsbehandlat bilen när den var ny.

F.ö. parkerade jag idag bredvid en Avensis från -05, den hade rostiga lacksläpp ca 5cm dia. på ett par ställen, det ena var runt bakrutetorkaren, jag såg ingen genomrost, men det var inte vackert.
Man kan ju undra varför man som bilägare inte åtgärdar en sådan sak innan det blir värre.

Uppdaterat: 2012-05-15 17:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jes_:
Jag vet inte hur ni sydlänningar räknar, men jag är imponerad över att du fotat en tre år gammal Avensis Verso.
Sista årsmodellen av Avensis Verso var nämligen 2005 (modellen fanns 2001-2005).
Här i "Norrland" är det nu 2012.

Uppdaterat: 2012-05-15 18:49

saabnisse:
Jag misstror inte dig, men ang, lacksläppet på Avensis -05:an runt bakrutetorkaren, menar du då runt torkaraxeln?

Axeln går ju in genom ett hål i rutan. kan det verkligen vara rostigt där?

Uppdaterat: 2012-05-15 19:31

Jes_ glömde fota det viktigaste, beviset på att det faktiskt var den bilen han påstår.

Uppdaterat: 2012-05-15 19:54

Jag är ingen expert på Avensis årsmodeller, men jag tittade på reg.skylten och där stod det -05.
Men skadan var just runt torkaraxeln som gick ut genom bakluckan.
Och jag reagerade just på att ägaren inte hade gjort något åt det, just den här typen av lacksläpp där det endast är ytrost, även om den är grov, är ju ganska lätt att åtgärda.
Men jag lovar att gå och titta på grannens Avensis hur torkararmen går ut på den.

Uppdaterat: 2012-05-15 22:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse:
Precis som både jag och Shogun påpekat, går torkaraxeln ut genom plåten i bakluckan, så är det en Avensis av årsmodell 98-02. Nyare årsmodeller går axeln ut genom ett hål i rutan.

En bekant hade lacksläpp på sin Avensis-00 förra året på just det stället. Han visade upp bilen för Toyota , som ordnade en ny baklucka kostnadsfritt och utan tjafs. Bilen var då 11 år gammal och rullat över 20000 mil.
Så ska kundvård bedrivas.

Uppdaterat: 2012-05-15 22:12

Ja som sagt folk hävdar det ena och andra utan större kunskap...
Så här ser en 05:a ut, vet inte men rostande glas har inte jag hört talas om:
http://img03.carview.co.jp/trade/img05/cars/505250/8856542/02.jpg

Svensk bil 05:a utan rostande glas:
http://www.blocket.se/blekinge/Toyota_Avensis_1_8_Touring_Kombi_38559294.htm

Gammal häck 12-13 år kanske begynnande rostskada:
http://www.blocket.se/vastmanland/Toyota_Avensis_2_0_Kombi_31569696.htm?ca=16&w=3

Inte ens 14-15 år gamla med 35000mil på mätaren ser så härjade ut, kollade på många på blocket men hittade ingen risig.

Titta på huven, 18 år gammal bil närmare 40000 mil, där har vi den tåliga plåten...
http://www.blocket.se/uppsala/Toyota_camry_touring_xl_2_2_40033982.htm?ca=16&w=3

Uppdaterat: 2012-05-15 22:52

Okunnskapen lyser igenom hos både Saabnisse och Jes med överdrifter som är beklagliga.
Avensis Verso slutade som sagt säljas -05 och kan därmed knappast vara 3 år gammal som Jes försöker påstå utan är minst 7år gammal.
Avensisen med plåt runt torkaren som påstods vara från -05 slutade tillverkas för 10 år sedan och var alltså mellan 10-14 år gammal om nu Saabnisse faktiskt hittade en Avensis med rostig baklucka.

Kan även upplysa om att om avgassystemen har rostfria legeringar innebär det inte att de är som en rostfri diskbänk (då detta blir betydligt dyrare) utan att det kan bildas ytrost ganska snabbt men att det inte rostar ut på minst 10-15 år, det finns massor av Toyotor från mitten av -90-talet som fortfarande har sina orginal-avgassystem kvar och vi har ännu inte bytt varken avgassystem eller fjädrar på någon sådan Avensis Verso ännu Jes trots att modellen funnits sedan -01 och fram till -05.

Jag kan kontra med en äkta bild utan att ljuga om att bilden gäller en betydligt nyare Vw-09:a (uttagen i slutet av -08:a) om du är intresserad Jes som vi byter motor på i verkstaden för tillfället?
Skillnaden mellan oss är att jag aldrig skulle få för mig att ljuga om mina erfarenheter som jag ser om dagarna...

Uppdaterat: 2012-05-15 23:38

Hanzzon, läs en gång till #40.

Uppdaterat: 2012-05-16 06:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hanzzon, du har för övrigt helt rätt när det gäller min okunskap om Toyota.
Med ett fåtal undantag har Toyota aldrig intresserat mig, jag har haft några modeller som hyrbilar några gånger och det har inte imponerat.
En del var rena skräckupplevelser t.ex. Carina II med dess underliga väguppträdande.

Men jag var faktiskt intresserad av en Camry 2004 den var snygg och bekväm, men den föll på den sega motorn och att den inte gick att få som kombi.
Sedan åkte jag rätt mycket i LC som jag verkligen tyckte om och en kompis har en Rav 4 som han är nöjd med även om den tar ganska mycket bensin, men även jag sitter bra i den.

Men risken att jag skulle ändra mig och köpa en Toyota är nog obefintlig och jag är överhuvudtaget inte speciellt imponerad av japanbilar, möjligen med undantag av Subaru för att de håller fast vid en gammal motorkonstruktion och fortsätter att utveckla den.

Uppdaterat: 2012-05-16 07:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Egentligen hör inte det här hemma här, men för att visa att mina åsikter inte gått i arv så kom jag just på att en av mina söner har skaffat en Outlander som han är väldigt nöjd med.
Ska bli intressant att se hur det är om ett år.
Den är lite spårkänslig på väg, men han tycker den är perfekt i stan, lättstyrd med bra sikt.
Han har dubbelkopplingslåda också.
Men ful är den!

Uppdaterat: 2012-05-16 12:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse misstog en 10-14 år gammal Toyota för att vara 7 år.

Jes_ misstog en 10 år gammal Toyota att vara 3 år.

Med andra ord såg bilarna nog rätt nya ut ändå... ;-)

Uppdaterat: 2012-05-16 16:54

En 2002:a har knappast varit i trafik i 3,5 år, möjligen att den är importerad från annat land och rullat här sedan 2008.
(Du räknar väl inte att din Phaeton bara varit i trafik några månader?)

Uppdaterat: 2012-05-16 17:22
Jes_ skrev:

Den magiska plåten, vet jag är inbillad religion.

Denna huv är 18-19 år:
http://212.112.179.24/images/54/5487123633.jpg
Lite magisk plåt är det allt...och den magiska plåten använd inte till hela bilen, bara där det behövs som bäst.

Hela om bildlänken slutar att funka:
http://www.blocket.se/uppsala/Toyota_camry_touring_xl_2_2_40033982.htm?ca=16&w=3

Uppdaterat: 2012-05-16 17:51

Huga....
Det var verkligen otäcka bilder.

Uppdaterat: 2012-05-16 22:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst var det för vissa som hövdar att den magiska plåten inte existerar, här visas alltså en 18 år gammal camry med extrema mängder stenskott på huven, men finns det någon rost, nej det gör det inte.
Det är Excelite det.

Uppdaterat: 2012-05-16 23:13

Men herregud, vi har ju inte aning om stenskotten kom samma dag som bilden togs. Och när man visar Toyotor som rostat så är de misskötta av väktare.

Dessutom är det ju under inga omständigheter plåten som är magisk utan i så fall en bra ytbehandling.

Skaffa ett rum till dig och din Toyota....

Uppdaterat: 2012-05-16 23:54

En 1 år äldre kombi kan uppenbarligen drabbas av diverse småfel.

http://www.blocket.se/halland/Toyota_camry_kombi_morkrod_40484227.htm?ca=16&w=3

"Lite rost runtom bilen.

Framhjulsdämparn behöver bytas
Hälften av avgassystemet behöver bytas
Bakbromsröret behöver bytas.
Små delar av motorn behövs bytas.

Tar högsta erbjudandet på bilen"

Med största sannolikhet en väktare som haft den........

Uppdaterat: 2012-05-16 23:59
Rustan skrev:

Men herregud, vi har ju inte aning om stenskotten kom samma dag som bilden togs. Och när man visar Toyotor som rostat så är de misskötta av väktare.Dessutom är det ju under inga omständigheter plåten som är magisk utan i så fall en bra ytbehandling.Skaffa ett rum till dig och din Toyota....

Och excelite är just det en ytbehandling av plåten som används på vissa delar.

Att andra delar som saknar denna behandling rostar lättare är väl ganska självklart och för en 19 år gammal bil så såg väl ditt exempel inte så tokigt ut ändå, kan sätta en peng på att det var originalavgassystemet.

Uppdaterat: 2012-05-17 12:04

Du är ursäktad om du nu hade fel... det är väl lite oklart...

Uppdaterat: 2012-05-17 16:53

Har du regnummer på ditt "3-åriga" Toyota-objekt Jes så kan jag se när bilen är tillverkad och även såld från början om nu det räknas för hur omodern en 3 år gammal Toyota kan kännas och om man ska klaga på att man använder sig av plåttankar än i dag osv vilket man inte alls gör i dag men det gör man tydligen visst enligt ditt sett att se på en 3-årig Toyota.

Du gör ju bara bort dig själv med din okunnskap Jes när du nu tvingas krypa till korset om att Toyotan du påstod bara var 3 år i själva verket var 10 år vilket borde vara ett hyffsat betyg för tillverkaren.
Hur många år utöver dessa 10år tror du det tar innan avgassystemet med sin ytrost rostar igenom och hur lång tid till tror du det tar innan fjädern kan gå av med lite ytrost på sig, 5-10år till? onekligen väldigt kasst i så fall...

Uppdaterat: 2012-05-17 17:32

Jes_: Om du kollar en gång till på vägverkets fordonsinfo så står troligtvis inte "direktimport", utan ordet är nog "privatiimport".

Står det något datum vid texten: ."I trafik första gången i utlandet"

eller vid tilläggsinformation (nästa sida)

Står något något av följande?

"T14D FORDONET TIDIGARE TAGET I BRUK MED STÖD AV EG-TYPGODK I STAT
INOM EUROPEISKA EKONOMISKA SAMARBETSOMRÅDET(EES). FORDONET SKA
EFTER NATIONELLT GODK FORTFARANDE BETRAKTAS SOM EG-TYPGODK.
T31FA FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV
FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 19 § LAGEN
(2001:1080) OM MOTORFORDONS AVGASRENING OCH MOTORBRÄNSLEN.

"

(ibland kan det även stå något om att bilen är flyttgods från annat land.

Om du vill så får du gärna skriva bilens reg.nr här i tråden.

Uppdaterat: 2012-05-17 17:44

Det må vara hur det vill med den där Avensis Verson, det går inte att komma ifrån att den är tillverkad "Fordonet tillverkat: 2002-12" och alltså har en ålder av 10 år.

Om man då misstar den för att vara 3 år får man nog säga att den har klarat sin ålder bra.

Uppdaterat: 2012-05-17 21:52

Hur svårt kan det vara att begripa vad Autoindex är?

Det är en undersökning som mäter kundnöjdhet och inget annat. En viktig parameter är det helt klart men tror man att det på något vis mäter den bästa bilen så är det nog foliehatt på.

Uppdaterat: 2012-05-17 22:55