Vi Bilägares forum

Ny bil, det blev en Swift.

Ny bil, det blev en Swift.

I morgon hämtar vi en ny Suzuki Swift 1,2 Exklusive till sambon, och jag tänkte uppdatera i denna tråd vartefter tiden går, om egenskaper, kostnader, förbrukning mm, det är ju alltid kul att följa nått från början.
Risken finns att den kommer hålla på länge, sambon byter inte bil ofta, senast var 2001 !!! Å andra sida kommer denna köras mycket mera, ca 8 mil per dag.
Hon lämnar en Ford Focus som gått nästa helt felfritt i 10 år, men så har den bara gått 9.600 mil. Focusen kostade 175.000:- ny -01, med lite tur får vi 25.000:- tillbaka. Listpris är ca 32" (2,0 Ghia kombi) men spaltrost på alla dörrar drar ner nog ner priset rejält.

Swiften Kostade prick 150.000:- med vinterdäck, motor/kupe värmare och metalic.

På schemat för Swiften står rostskyddsbehandling fortare än kvickt.

Fortsättning följer.

Uppdaterat: 2015-09-16 16:34

Kommentarer

OK - då bytte du till en ny generation också antar jag. Med bl a adaptiv farthållare...:)

Uppdaterat: 2020-11-07 10:04

Sporten har ett system som heter " Radar Brake Support" som mäter den relativa hastigheten på och avståndet till framförvarande fordon.med hjälp av radar och försöker hjälpa till att undvika kollisioner genom att ge varningssignaler. Vid en eventuell kollision försöker systemhet även reducera skadorna med hjälp av inbromsningskontroll.

Uppdaterat: 2020-11-08 08:34
Lås inga trådar.

Sport är en swift men till skillnad från den "vanliga" Swiften vi hade, så är det mycket som skiljer dem åt. Både på ut och insida. Samt alla "finesser" som Sport har.Vi har backkamera, pedaler i metall, start och stop, nyckellöst system, annorlunda ratt vilket inte är något negativt. Även GPS, motorvärmare, m.m. Det jag kan sakna är en Cd-spelare, med det går inte att få allt.

Uppdaterat: 2020-11-08 08:40
Lås inga trådar.

Är din Sport av den senaste generationen så har du väl som jag påpekade bl a adaptiv farthållare och har en bil det så brukar den också ha autobroms - som du beskriver. Även bl a backkamera blev standard i vanliga Swift från 2018 men tydligen inte i den billigaste version som säljs nu.

Uppdaterat: 2020-11-08 16:45
Pi skrev:

Är din Sport av den senaste generationen så har du väl som jag påpekade bl a adaptiv farthållare och har en bil det så brukar den också ha autobroms - som du beskriver. Även bl a backkamera blev standard i vanliga Swift från 2018 men tydligen inte i den billigaste version som säljs nu.

.
Den har adaptiv farthållare. Vi bilägare hade ett reportage om sporten den 2 juni 2018. skrev bl. a " Förutom att ingenjörerna skalat av 80 kilo på tjänstevikten breder bilen ut sig mer än förut: två centimeter förlängd hjulbas och fyra centimeter utökad spårvidd." färdigklistrat. Och det har ändrat lite till det sämre, tanken är på 37 liter, där sparades lite vikt men jag hade gärna haft en tank som rymt några liter till.

Uppdaterat: 2020-11-10 06:27
Lås inga trådar.

Fick första stenskottet på Swiften Sport. Var till Carglass och fick det åtgärdat, kosta inget, sedan fick jag ett par torkarblad, tydligen någon kampanj de har. När det gäller den lite "avhuggna" ratten på Sporten så är det helt ok. Min sambo som är lite kortare än mig, slog alltid knäna i ratten på den gamla vanliga Swiften, då hon glömde att dra tillbaka stolen. Det gör hon inte nu.

Uppdaterat: 2020-11-20 09:46
Lås inga trådar.

Tråkigt. Jag köpte en ny Swift GTI 1988, gick inte ens en vecka innan rutan sprack. Glasfirman lyckades göra märken i båda framskärmarna när rutan byttes.

Uppdaterat: 2020-11-20 11:51

Nu är det dags för den årliga servicen på Suzuki Swift Sport. Fått kostnadsförslag av Torvalla bil, totalt 5 366 kr ink moms. Det skall bytas olja och och filter. Samt Spark plug ilzkr7d8, vilket är tändstift.Tändstiften kostar (för 4 st) 2166 kr med moms. sedan tillkommer arbetet att byta dem. Nu har jag kollat upp vad ett tändstift kostar om jag skulle skicka efter. Likadan specifikation och referenser, så kostar de 159 , 70 kr ink moms för ett tändstift. Torvalla tar drygt 541 kr ink moms. Hur kan det skilja så mycket i pris för likvärdiga tändstift. Tycker det liknar ocker. Sedan detta att det är en digital servicebok, vilket binder mig vid en märkesverkstad. Annat har jag inget emot att betala vad saker och ting kostar. Jag förstår att en bilfirma har stora kostnader, personal och lokaler, ändå känns det olustigt att service-priser passerar gränsen vad de egentligen kostar.

Uppdaterat: 2021-11-17 08:44
Lås inga trådar.

Leif Larsson, har du kollat vad service kostar på en fristående auktoriserad allbilsverkstad?
Det finns många verkstäder som har tillgång till digitala serviceböcker annars skulle de ha liten chans att konkurrera.

Uppdaterat: 2021-11-17 09:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej inte denna gång. Får bli nästa service.

Uppdaterat: 2021-11-17 09:37
Lås inga trådar.

Köp stift och olja och filter själv och ta med till verkstan, det har jag gjort i många år till privatbilen.

Uppdaterat: 2021-11-17 09:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Torvalla nobbar att jag tar med mig några delar själv. Frågade dem om jag kunde köpa stift själv och ta med mig. De vill tjäna pengar själva på delar, och det ordentligt.

Uppdaterat: 2021-11-17 10:10
Lås inga trådar.

Har gjort som saabnisse flera år och ingen verkstad har nobbat mig, sparat ganska stora summor. Snål jävel tycker vissa...

Uppdaterat: 2021-11-17 10:28

Klart dyrare stift tilll Sport än den vanliga.
Vi fick betala 400/200 +m för stift och arbete.

Uppdaterat: 2021-11-17 10:32

Är det verkligen nödvändigt att byta stift efter bara tre år. Förstår det inte.

Uppdaterat: 2021-11-18 07:44
Lås inga trådar.

Det gäller att sno åt sig så mycket som möjligt och ta extra betalt för "Longlife"- stift.
Jag hörde en gång att man ville ha mer betalt för att byta dessa eftersom de suttit så länge att de blev besvärliga att avlägsna!

Uppdaterat: 2021-11-18 08:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur långt har bilen gått ??
Man brukar byta stift vid 9000 mil sevicen, inte efter antal år.

Uppdaterat: 2021-11-18 09:33

Den har gått ca 5500 mil.

Uppdaterat: 2021-11-18 09:45
Lås inga trådar.

Har för mig att VAG vill byta stiften vid den "stora" 6000-mila servicen. Och för några år sen när jag gjorde det på min dåvarande Golf tog dom 1200 kr för 4 stift - hårresande tyckte jag då...

Uppdaterat: 2021-11-18 10:24

Ja vad som ingår i en service är lite av ett mysterium hur t.ex. Volvo tänker. Jag har ett serviceavtal som jag ger X antal kronor för i månaden, Där ingår allt vad gäller delar och arbete t.ex filter oljor kamremsbyte m.m m.m. MEN inte Adblue och bromsolja med byte, som är felräkningspengar i sammanhanget. Hur tänkte man där. Varför inte "all inclusive" ?

Uppdaterat: 2021-11-18 12:26

Då har jag inte en aning om varför de ska byta tändstift.
Moderna Platina och Iridium stift håller minst 10" mil.
Bytte efter 16" på en Nissan jag hade.

Uppdaterat: 2021-11-18 13:08

Igår, 2/12-21, var Swiften på service. Verkstaden sägen att bromsarna är dåliga. Bilen är i trafik i Sverige första gången 2018-12-28. Det är en Suzuki Swift Sport fordonsår 2018. Så efter tre år skall tändstiften bytas och bromsarna är utslitna. Skall inte bromsarna hålla mer än tre år? Verkar vara en bil med dåligt material.

Uppdaterat: 2021-12-03 06:43
Lås inga trådar.

Är det enda infon? Bromsarna är dåliga!
Vad är dåligt, belägg, skivor eller vad?
Är det alla hjul?
Du ska inte gå på alla påståenden utan synbara bevis. För övrigt anser jag fortfarande att du bör byta verkstad!

Uppdaterat: 2021-12-03 09:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Är det enda infon? Bromsarna är dåliga!
Vad är dåligt, belägg, skivor eller vad?
Är det alla hjul?
Du ska inte gå på alla påståenden utan synbara bevis. För övrigt anser jag fortfarande att du bör byta verkstad!

Byte av bromsskivor samt belägg bak, med material och arbete har jag fått ett kostnadsförslag på 5696 kr med moms.

Uppdaterat: 2021-12-03 09:28
Lås inga trådar.

Hur långt har den gått ?

Uppdaterat: 2021-12-03 10:00

Då förstår jag, det är normalt med byte av skivor bak efter 5000 mil och det beror främst på att skivorna rostar när de inte får jobba tillräckligt, på äldre bilar och på bilar som inte behöver så kraftig broms bak så ofta (alltså de flesta) använder man fortfarande trumbromsar och de tar inte stryk lika lätt.
Men det var ett saftigt pris, delarna kostar ca 1000:- för bakbromsar på Autodoc och det är inte speciellt svårt att byta på Swift. Tar högst en timme inkl. kafferast.
Byt verkstad.

Uppdaterat: 2021-12-03 10:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mer än runt 3000--3500 kr borde det inte kosta - ens på en märkesverkstad.

Uppdaterat: 2021-12-03 10:51

Bläddrade tillbaka i tråden, men har inte skrivit nått pris på bromsarna. Men tror det var drygt 2000 jag gav för skivor och klossar runt om från tyskland. Bytte själv vid 13.000 mil.
Klossarna bak hade jag bytt en gång tidigare.

Uppdaterat: 2021-12-03 13:00

Har beställt från Autodok, kostnad 1009 kr.

Uppdaterat: 2021-12-04 07:52
Lås inga trådar.

Auto-huset bytte bromsskivor på Suzuki, kostade 1239 kr.Märkesverkstaden skulle ha 5696kr för material och arbete. En viss skillnad.

Uppdaterat: 2021-12-20 10:39
Lås inga trådar.

Trevligt att du följde mitt råd om att byta verkstad. det blev ju ett bra pris.
Det är ju som i den tjatiga TV-reklamen, "Man ska alltid jämföra, jämför, jämför, jämför...."
Men tyvärr är det ju inte alltid det lägsta priset är det bästa priset, ibland kan man ju i efterhand komma på att man jämfört priset på äpplen och päron.
Det händer även verkstadsarbete.

Uppdaterat: 2021-12-20 10:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja goda råd kan man aldrig få för mycket av. Frågade säljaren när jag köpte Peugeot 206 , den 2/11-21, om han kunde rekommendera någon verkstad och det var just Auto-huset jag fick som tips. När hjulen var påsatta med mutterdragare så efterdrog mekanikern dem med momentnyckel, inte alla som gör.

Uppdaterat: 2021-12-21 13:59
Lås inga trådar.

Nu skall Swiften Sport säljas. min sambo behöver en bil som är lätt att kliva i och ur, samt automat. Kommer att sakna den, så är det. Får se hur mycket vi får för den. Säljer till en bilhandlare, bäst så.

Uppdaterat: 2022-01-20 09:33
Lås inga trådar.

Alt har sitt slut.
Om ingen noterat det fyllde denna tråd 11 år här i dagarna.
När Leif sålt sin Sport kanske tråden nått sin ände.
Jag öppnade ju ingen tråd om särbons nya bil efter Swiften, men den går bra.

Uppdaterat: 2022-01-20 10:43

Skulle gärna ha en sån Sport som 2:a bil - verkar vara en trevlig liten bil.

Uppdaterat: 2022-01-20 11:01

Jag åkte några mil i Swiften idag och jag förundras varje gång över hur bekväm den är att komma in i jämfört med Volvon som ju är så mycket större.
Och snålt går den, även om jag inte betalar bensinen är det ju ändå bra.
Men den är ju manuellt treväxlad (ettan och fyran behövs sällan!) det är ju ingen automat.
Automat finns ju, men den har jag inte provat.

Uppdaterat: 2022-01-20 14:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har vi sålt vår Suzuki Sport till Torvalla bil. Kännas vemodigt. Den lär bli såld snart.
https://www.torvallabil.se/bilar-i-lager/suzuki/suzuki-swift-sport-1-4-140hk-inkl-v-hjul-motorvarmare-oat604/

Uppdaterat: 2022-01-26 06:14
Lås inga trådar.