Vi Bilägares forum

Kommer Saab att överleva?

Kommer Saab att överleva?

Anledningen till min fråga är att Mitsubishi förra veckan meddelade att fabriken i Adelaide i sydaustralien kommer att läggas ner redan i mars. Nu har ju givetvis det inte ett dugg med Saab i Trollhättan att göra men det finns flera slående likheter. Dels är båda anläggningarna mycket små och har haft stora lönsamhets problem de senaste åren. För några år sedan tillverkade man modellerna Colt, Sigma/Magna, lyxbilen Verada och Pajero i Adelaide. En efter en har produktionen flyttats till andra länder. Det samma verkar hända med fabriken i Trollhättan. Jag läste i tidningen att nästa generation 9-5 kommer att byggas av Opel i Tyskland och nya 9-4 i Mexiko. Då blir det ju inte mycket kvar för killarna i Trollhättan att göra.
Även Ford i Melbourne verkar gå samma väg. I mitten på förra året meddelade Ford att motorfabriken som tillverkar en rak fyrliters sexa kommer att läggas ner inför 2009 års modell och man kommer att importera en V6 motor från USA istället. Ett par månader senare lades lyxmodellen Fairlane ner så trenden är helt klar där också tycker jag. Att Saab har ett "eget" varumärke verkar inte hjälpa.
Vad är den allmänna uppfattningen i Sverige?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jag tror att man kanske kan få en produktionsstart v 34 även om det verkar knepigt och inte lär det bli många bilar byggda.
Men säljare verkar det inte vara så stora problem med ännu med tanke på de få bilar det gäller.

Om det däremot finns köpare till den återstår ju att se, men bilen är ju faktiskt inte tolv år gammal, den presenterades 2003 och har ju fått en del uppdateringar sedan dess.
Och det var faktiskt ingen dålig bil även om jag personligen gillade 9-5 gen 1 bättre.

Men jag tror att den kommer att få en hel del nyheter som kanske är säljande.
Det mest intressanta tycker jag är drivlinan, men byter de den kommer det att dröja minst ett år innan det blir premiär och då är det nog kört.

Uppdaterat: 2013-02-03 17:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Frågan kan modifieras till ¨kommer Saab att återuppstå?¨ Skall bli kul att sehur det går. Man får väl hoppas att den nya ledningen inte är ett gäng jubelidioter.

Uppdaterat: 2013-02-04 08:00

De är säkert inga jubelidioter, men många har misstankar om att de mest är ute efter att sno åt sig av bidragspengar och att det överhuvudtaget inte handlar om en seriös biltillverkning.
Vi får väl se, det visar sig nog v 34!.

Uppdaterat: 2013-02-04 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre