Vi Bilägares forum

Hjälp med bilval för familj

Hjälp med bilval för familj

Vi har två barn 4 och 6 år som behöver kunna se bra ut (pga åksjuka).
Vi som kör är båda långa och föredrar att sitta högt för att se bra.
Bagaget behöver inte vara så stort, men man skall kunna fälla baksätet och få in något stort v b.
Gärna miljöbil, eller i alla fall bensinsnål eftersom vi pendlar långt.
Självklart skall den ha antisladd, bra krocksäkerhet och bra rostskydd...
Vad skall vi välja?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Har ni kollat Skoda Roomster eller VW Touran? Båda uppfyller nog de krav ni har.

Uppdaterat: 2007-12-30 17:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Köp våran VW Sharan....-04 110 000:-

Uppdaterat: 2007-12-30 22:47

Sharan känns alldeles onödigt stor. Vi har en Passat Variant idag och även den känns onödigt stor. Inte ens när vi åker på veckosemester är bagaget mer än halvfullt...
Roomstern låter mkt bra i teorin, men vi tycker den är ful (men man får kanske stå ut?) och vad jag minns, sedan jag provsatt den, kunde jag inte köra tillbaka förarsätet tillräckligt för mina långa ben..
Touranens baksäte känns mkt obekvämt för oss vuxna (fast det klart, där skall ju barnen sitta..) och den ser så stor och klumpig ut...
Kanske är vi för kinkiga, eller finns det några andra bättre alternativ??
Mottager gärna fler bra förlslag!

Uppdaterat: 2007-12-30 23:25

Har ni kollat på Toyota Corolla Verso?
Vi lånade en sån innan jul och den passade i allafall oss kanonfint (vi är 4 i familjen).
Den vi hade va en 2004 och priset på en sån ligger runt 120 000:-

Uppdaterat: 2007-12-30 23:48

Ert resonemang om att inte köpa större än ni behöver låter klokt. Vi köpte en Volvo V50 (som har rykte om sig att ha liten lastvolym) för ett år sedan. Julresan till först far- och sedan morföräldrar var första gången den var någorlunda fullastad (barnen är 0 och 4 år, nästa steg är att lägga på takboxen). Vill ni köra miljövänligt är min uppfattning ert bästa alternativ en snål diesel från 2005 (miljöklass 2005PM vilket innebär partikelfilter och koldioxidbaserad skatt) eller senare. Det har dykt upp en del nya snåla dieslar det senaste året så det finns att välja på. Bland begagnade skulla jag titta på PSA:s 1.6 liters diesel som finns i bland andra Volvo V50 (mycket nöjd med min), Ford Focus, Peugeot 307 och Citroën C4 eller VAG:s 1.9 liters i Audi, VW eller Skoda.

När det gäller åksjukan så är min erfarenhet att det bästa man kan göra är att kila in sig, sitta/ligga så still som möjligt och blunda. Om det funkar för era barn låter jag vara osagt, men jag rekommenderar att pröva. Därmed skulle ni inte behöva lägga så stor vikt vid att barnen sitter högt.

Uppdaterat: 2008-01-01 14:48

Ett alternativ till Kia Ceed är ju Hyundai i30. Det är nästan samma bil, har samma motorer, säljs till samma pris och den kommer snart som kombi.
Den har ungefär samma garantier och de gäller även om bilen inte servas på märkesverkstad.
Det är ju alltid en fördel att själv kunna välja vilken verkstad man vill utnyttja.

Uppdaterat: 2008-01-03 10:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi hade samma dilemma och provade allt mellan himmel och jord. Vi har haft många nya bilar tidigare, C5, Santa Fe, Octavia, Felicia, SAAB och you name it. Till slut landade vi i en Octavia kombi 2007. Bra bagage och tillräckligt med plats för två vuxna och två barn. ESP och sex airbags är std, liksom AC, stereo m.m. Bra rostskydd, 12 års rostslyddsgaranti och snål på bränsle - under 0,6 L/Mil på landsväg. Med rätt däck går den tyst också. Det finns gott om nästan nya bilar till bra pris. Man får en kombi 1,6 2007 för 130 tkr, halvkombin är billigare. Och tro mig, 1,6-litermotorn räcker faktiskt långt.

Uppdaterat: 2008-01-03 23:51

Hur går det med bilaffären?
Hur många mil kör ni om året?
/Mvh Henke

Uppdaterat: 2008-01-04 18:41

[b]Nya Fiat Croma![/b]

helt underbar bil med 2,2 litersmotorn. Snart kört 2500 mil med våran. Bensinsnål, hög säkerhet 5 * i euro ncap. sitter högt och mycket barnvänlig. Vi åkte Audi A4 -03 samt Volvo V70 -00 innan och kan bara säga att denna är en fröjd. våghalsigt att köpa FIAT kanske men vilken bil.

Våga ge er ut och provkör i allafall.

Har du kollat på denna? [url=http://www.blocket.se/vi/10340018.htm?ca=18_s]http://www.blocket.se/vi/10340018.htm?ca=18_s[/url]

Uppdaterat: 2008-01-15 00:22

Funderar man på Avensis ska man provköra den noga först. Jag har kört Avensis ganska mycket som tjänstebil, men den är för bullrig på våra grova asfaltvägar och dessutom har jag svårt att få till en bra körställning, men det kan ju gälla just mig.

Men titta gärna på nya Opel Zafira eller VW Touran, de finns båda att få för gasdrift och då sparar man upp till fyra kronor milen.
Gasen är framtidsbränslet och man behöver inte vara rädd för några restriktioner.
Gasmackar byggs ut kontinuerligt.

Uppdaterat: 2008-01-15 09:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vet du att det sitter en �ldre verision av Opelmotor /GM powertrains/ i denna bil, samt att v�xell�dan /5 vx/ �r likadan som den Saab anv�nde tidigare, med k�nda problem.

Uppdaterat: 2008-01-16 12:58

Nej, det visste jag inte. Men är det ett problem?
Vi har haft Saab sedan 1972 och det har varit många, men vi har aldrig haft problem med någon växellåda, annat trassel har det varit, men inte mer än på våra bilar av andra märken.
Men det märkliga har varit att Saabs växellådor har varit tröga fram till 10000 mil sedan går de lättare att växla.

Uppdaterat: 2008-01-16 18:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att välja bil är ofta ett objektivt men också subjektivt val. Det faktamässiga måste till men vad man i grunden tycker fäller alltid det slutliga avgörandet. Man gillar en bil eller inte. Ungefär som en tycker om blå färg, en annan grön eller smaken betr konst.

Uppdaterat: 2008-01-16 21:27

Ja, Susanne&Magnus - hur har det gått med bilväljandet? Lätt bli förvirrad av alla tips och åsikter här. Sett många bra förslag, men som någon skrev; ni måste själva välja. Vissa bilar gillar man bara, och andra inte. Lycka till!

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-17 14:29

Tack för alla bra råd och tips. Tror vi har fått 13 förslag hittills! Vi sitter här och lusläser i Folksams krockstatistik och Vi Bilägartester...
En tråkig sak är att den nu rådande designen är högt sittande små fönster (gäller de flesta märken). Tråkigt för barnen som knappt får näsan över kanten... Tittar man däremot på lite äldre bilar med större rutor finns det sällan antisladdsystem och det vill man ju inte vara utan...Vi vill inte heller köpa en bil som gått för långt. Vi kör ungefär 2000 mil om året och måste ha en driftsäker bil.
Tja, vi får väl ta oss tid och börja åka runt och titta på bilarna på riktigt.
Någon som har en Roomster som vill berätta vad ni tycker??

Uppdaterat: 2008-01-17 23:17

Ja jag håller med er Susanne&Magnus, det är mycket konstigt med dessa små fönster.
Jag har själv väsnats över bakre sidfönstren på Saab 9-3 kombi, de bakre är ju löjligt små.
Så går det när man låter form gå före funktion.
Jag håller med leifer, jag tror Skoda Roomster är vad ni behöver. Visst ser den annorlunda ut, men är inte det en extra krydda?
Den har ju också ett bra rostskydd.

Uppdaterat: 2008-01-18 00:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Subaru Legacy/Outback kombi -06 eller nyare med automatlåda. Har allt (jo även anti-sladd) och en oöverträffad driftsäkerhet. Tyst, bekväm, rolig, snål, säker, etc.

:)

Uppdaterat: 2008-01-18 10:04

leifer
Jag sa inte att dom skulle köpa en Roomster, jag sa att jag höll med dig. :-)

Uppdaterat: 2008-01-18 23:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Köp Stora begköpboken av Vi Bilägare. Kan ni se under rubriken köp och sälj här ovan. Viktigt få en bil som är säker, har bra rostskydd och "bra" ekonomi (har någon bil det? Möjligen Ahlgrens bilar...).

Kolla Renault; Renault Megane kombi är en prisvärd bil, som finns med både diesel- och etanolmotorer. Dieseln är snål och stark (och rolig!), men jag misstänker att etanolaren på 1,6 liter är för klen för en kombi. Kolla också Renault Scenic - en bil som är byggd just för att småbarn ska kunna se ut genom fönstren. Själv har jag svårt att få plats i baksäten på bilar p.g.a. längden på överkroppen, men i Megane är det inga problem. Är ni rika så kommer det en ny Renault Laguna i år, men annars kan ni kolla de andra hos en Volvohandlare.

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-22 19:01

Var på folkahandlaren och tittade idag. Provkörde en Roomster. Kändes helt ok. Visst märker man att det är en billigare bil med klenare säten, mindre isolering osv, men ok. Lagom stor bil med lagom stort bagage. Perfekt stora, låga rutor i baksätet så att barnen ser ut, gott om benutrymme bak...helt perfekt förutom att ingen av oss sitter bra i förarsätet! Vi är för långa. Synd.
Skall kolla närmare på Golf Plus och Variant. De fanns inte inne idag. Skulle gärna ha den högre Plusen men frågan är väl om bagaget är för litet. Man skulle behöva ta med en veckopackning och provpacka... Sen finns ju Tiguanen, men då får man ju punga ut med 280 000 minst och frågan är om det är vettigt, även om det vore kul att ha en sådan. Den är ju både hög och stor att packa i...

Uppdaterat: 2008-01-26 19:13

Ta en titt på Octavia kombi också, speciellt bagageutrymmet. Och provkör.

Uppdaterat: 2008-01-27 09:45

Kolla Renault Scenic eller Grand Scenic: [url=http://www.renault.se/sv/Personbilar/Scenic/Showroom/Rotate-360.aspx]http://www.renault.se/sv/Personbilar/Scenic/Showroom/Rotate-360.aspx[/url]

Uppdaterat: 2008-02-03 13:19

Det har varit tyst här ett tag nu. Har ni köpt bil? Vad blev det i så fall?

Uppdaterat: 2008-02-11 19:47

Var på ett tvåtimmarsbesök hos en lite större folkahandlare häromdagen.
Provkörde först nya Golf Variant. Ok, men vi sitter inte så bra i den och den känns lite mörk och instängd för barnen i baksätet. Ingen jättepositiv upplevelse....
Provkörde därefter Golf Plus. Kändes mkt bättre att köra. Ser bättre då man sitter högt och sitter mer upprätt och skönare. Bättre för barnen i baksätet också. Största frågan är väl bara om vi vågar köpa en bil med relativt litet bagage. Kommer vi vara tvugna att lämna halva packningen hemma på semestern???
Därefter provkörde vi Touranen. Även här sitter man högt och bra. Dock käns det ju som om vi går åt fel håll i bilstorlek eftersom vi tycker Passaten varit onödigt stor. Touranen känns ju som en jättelåda på fyra hjul..
Å andra sidan kan man ju hitta en lätt begagnad Touran som ungefär motsvarar en ny Golf Plus (som nog inte går att hitta begagnad än) i pris och får då en säkrare bil (större deformationszoner) som drar lika mkt bensin och där man lätt kan packa grejer och köra kompisar... Så då håller kanske inte argumenten för att köpa liten bil..
Kvar att provköra har vi även Renault Scenic som i alla fall på pappret också verkar vara ok. Vi har i alla fall enats om att vi är på jakt efter en bil där man sitter högt.

Uppdaterat: 2008-02-11 21:27

Tycker inte att ni ska köpa en Touran, om ni tycker att Passaten är för stor. Tror att Scenic kan vara ett bra val. Bra säkerhet och rostskydd i alla fall, förutom att man sitter högt/har bra utsikt där bak.

Opel Meriva? Ett litet högbygge, som förvisso är lite billigt och bullrigt.

Låt oss gärna veta hur det utvecklar sig.

/Erik

Uppdaterat: 2008-02-21 14:36

Jag är personligen lite skeptisk till Renault Scenic.
Ok, jag har aldrig ägt någon men har en bekant som haft en del trassel och en granne som har en Megane kombi, också en del problem.
Men det kanske blir bättre när de får egen säljorganisation och lämnar Volvo.

Jag provade Ford C-max häromdagen, jag tyckte den var perfekt, rymlig, bekväm att kliva i och ur och allt satt där det skulle.
Ligger bra till i pris dessutom.
Men min son som körde den ganska mycket tyckte det var en slö bullerlåda, (kanske däcken?).

Jag gillar Touran, den går ju även att få för gasdrift, men eftersom jag är Saabfreak skulle jag önska att Saab kunde få till ett sådant här högbygge i lagom storlek.
Men den blir antagligen för dyr. Fast vi får väl se hur det blir med 9-4X när den kommer.
Men behöver man 4-hjulsdrift? Inte jag i allafall.

Uppdaterat: 2008-02-22 00:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur var det - har ni inte en Passat just nu? Varför byta alls? Det är ju en utmärkt familjebil. Barnen blir snart nog långa nog att se ut genom fönstren. Är det för att ni pendlar långt och har en bensinare och vill ha en diesel istället?

/Erik

Uppdaterat: 2008-02-23 20:58

Hej,
Jag har tva barn 2 och 4 och vi valde en Mercedes B klass. Man sitter ganska hogt i bekvama stolar och den ar liten pa utsidan och stor pa insidan. Lite dyr kanske men annars toppen

Uppdaterat: 2008-03-05 18:23