Vi Bilägares forum

Driftsäkraste bilarna. US Consumer reports 2012.

Driftsäkraste bilarna. US Consumer reports 2012.

Vilka bilar som räknas som pålitliga brukar alltid röra upp diskussioner bland läsarna. Den här gången är det amerikanska Consumer Reports som rankat de 18 mest pålitliga bilmodellerna som säljs på USA-marknaden.

Ett bilmärke som tappat stort är Ford – för bara två år sedan låg märket bland de tio bästa tillverkarna. Nu ligger Ford näst sist på listan, före Jaguar. En av anledningarna är enligt Consumer Reports infotainmentsystemet MyFord Touch.

Consumer Reports har samlat in rapporter från 1,2 miljoner prenumeranter och det syns tydligt att de japanska tillverkarna dominerar helt. Av de 18 vinnarna lägger Toyotakoncernen (med Lexus och Scion) beslag på hela elva platser. 16 av modellerna på listan är japanska – bara BMW 328i och Audi A7 representerar Europa. Amerikanska biltillverkare finns inte alls med på topplistan.

Småbilar Toyota Prius C

Kombibilar Toyota Venza (4-cyl)

Liten pickup Toyota Tacoma (4-cyl 2WD)

Stor suv Toyota Sequoia

Golfklass Subaru Impreza

Småbilar Scion xD

Liten suv Mazda CX-5

Coupé/cabriolet Lexus IS C

Liten suv, premium Infiniti EX

Stor suv, premium Lexus RX

Mellanklass BMW 328i

Stor sedan Nissan Maxima

Sportbil Nissan 370Z

Suv Toyota FJ Cruiser

Familjebuss Toyota Sienna

Stor pickup Toyota Tundra (V8 2WD)

Familjebil Toyota Camry Hybrid

Lyxbil Audi A7 Nej (inte färdigtestad)

Uppdaterat: 2012-11-01 09:33
Wer später bremst fährt länger schnell

Kommentarer

Hackenbush skrev:

Här har ni listan på Sveriges populäraste bilar och Toyota är inte i topp, gissa vilken som är det?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/article15804751.ab
Kunde bara inte låta bli att skicka länken.

Hoppsan! T på 15:e plats, långt under ... Peugeot...? Undrar hur Shogun ska förklara bort det där? ;-)
Fast han ser nog bara att T ligger före Renault.

Bortsett från det, så ser man hur olika placeringarna blir när bedömer olika områden. Intressant!

Uppdaterat: 2012-11-21 13:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Här toppar iallafall Skoda! http://www.teknikensvarld.se/2012/11/21/36291/bilagarna-skoda-bast--renault-samst/

Uppdaterat: 2012-11-21 15:26

Shogun: drar jag för stora växlar på det du skriver?
OK, du menar alltså att jag inte ska bry mig om vad du skriver? Eller vad menar du egentligen?
Nåväl, det var ju inget nytt i ditt inlägg, men ett par saker som kan kommenteras.

Var har jag skrivit att Citroen toppar listorna? Återigen så misstolkar du i egen sak.

Läser du vad JD Power skriver så står det: "The study is used extensively by manufacturers worldwide to help them design and build better models and by consumers to help them in their vehicle purchase decisions. Initial quality has been shown throughout the years to be an excellent initial indicator of long-term durability..."
Men du vet väl bättre som vanligt...

Vad har Citroen i USA med att göra att Toyota inte säljer nåt vidare i Europa? T är inte med bland de 10 mest sålda märkena i Europa. Återigen slingrar du dig, men det är väl i brist på argument som vanligt...

Den där länken till ViB om Toyota har du väl lagt in minst tre gånger nu, men visst: du kan få en annan att läsa:
Toyota ligger inte i topp, utan på 15:e plats hur förklarar du det? ;-)
http://autopedia.se/resultat/topplistor/b%C3%A4sta-bilm%C3%A4rke/Helhet

Uppdaterat: 2012-11-21 15:55
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Shogun:
"Men du ser en röd tråd genast att "nu är Skoda bäst". "

Det är till att ha förutfattade meningar! ojoj...

Inte ens nu förstår du vad jag säger: det finns inget som är bästa bilen, det är upp till ägarna. Det bevisas ju av hur olika resultaten är i olika undersökningar.

Sedan har du åter "glömt" att svara på varför du har ett behov av att klanka ner på andras bilval. Det är vi många som funderar på...

Uppdaterat: 2012-11-21 16:45
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Shogun: så du påstår att jag kommer med korkade påståenden...? ojoj.. gosse.. snacka om dålig självinsikt.... det säger en man som har för vana att ta till fula tillmälen när det börjar ta mot.... haha

Att du inte skulle ta till dig vad JD Power skriver förvånar mig inte, det passar ju inte in i din tankevärld, du ville ju inte heller godta att de inte rankade T som klassvinnare i alla klasser...

Och när det gäller resten av din kommentar så får jag väl upprepa:
"Inte ens nu förstår du vad jag säger: det finns inget som är bästa bilen, det är upp till ägarna. Det bevisas ju av hur olika resultaten är i olika undersökningar."
Kan det vara så svårt att förstå?

OM, det nu vore så enkelt att T är världens bästa bil, så skulle det ju inte vara någon annan bil som säljer bättre, eller hur?
Men, nu är det inte så, och det bevisar väl om något att verkligheten inte är som du påstår....
Men du har ju inget argument att komma med där, så istället drar du till med konstiga kommentarer som inte har med saken att göra. Bättre kan du! (tror jag...)

Och slutligen, igen:
Sedan har du åter "glömt" att svara på varför du har ett behov av att klanka ner på andras bilval. Det är vi många som funderar på...

Uppdaterat: 2012-11-21 17:46
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Shogun:
"Du vill inte förstå eller erkänna hur det ligger till. "

Exakt. Kunde inte sagt det bättre själv. Så fort det är något som inte faller dig i smaken så försöker du slingra dig, eller så tramsar du helt enkelt till det med fåniga uttryck i stil med "din farmors faster" eller vad det nu var som du drog till med i brist på argument.

Du tar inte till dig vad JD Power säger fast jag ordagrant återgav vad de sagt. Du fastnar istället enbart på 90 dagar, men det var ju inte vad de sa eller hur, Shogun?
Men, det är klart, vad vet väl JD Power om sånt? De har ju bara hållit på i massor av år....

Du påstår att T är bäst för att de säljer mest i hela världen, men vill inte svara på varför de säljer så mycket sämre i Europa. Inte ens med på top 10-listan. Jag är inte helvass på geografi, men jag tror bestämt att vi bor i Europa...

"Men fortsätt gärna för jag kommer att fortsätta så fort en ny undersökning presenteras och påminna dig om att T och japanska bilar är med i toppen i de flesta, så resultaten är inte så olika i undersökningarna. Däremot är det så i de flesta att franska bilar ligger i botten av någon anledning tex Citroen, Renault. "

Japp, det var ju det jag gjorde senast idag, men då bara viftade du bort den... och du vill påskina att du är seriös.... tack för dagens skratt!

Vad du inte förstår (eller inte vill eller kan förstå...) är att min diskussion inte handlar om franska bilar, eller tyska bilar, eller italienska eller vad du nu brukar skälla på, utan att det faktiskt är så att det finns folk som är nöjda med sina bilar, oavsett fabrikat. Även om de inte är japanska.

"Klankar jag ned på andras bil val? Möjligen när någon som du provocerar till det."
Jaha, det är mitt fel att du känner att du måste klanka ner på mitt och andras bilval?
Varför måste du göra det? Jag antar att det är ännu ett bevis på brist på argument.
Det verkar som det är helt otänkbart att folk som har annat än japanska bilar kan bara nöjda med sin bil. jag är nöjd med min, den funkar bra, kostar inte massor att reparera, har aldrig strejkat. Är det då ändå en dålig bil? Varför då, Shogun?

Vad var det du skrev här uppe...? "Är det inte dags att bli lite vuxen nu "
Exakt, Shogun! Det är dags att du mognar till nu. Än är det inte för sent.
Sätt dig ner och fundera på varför det är just du som hamnar i blåsväder, inte bara här på ViB utan även på andra forum, jag och många andra här har sett det. Det är nog ingen tillfällighet förstår du...

Uppdaterat: 2012-11-21 19:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja hur orkar vi alla detta? :)
Som vanligt håller trådarna som behandlar liknande ämnen om bilarnas verkliga kvalitét på att spåra ur.
Jag går även att samtala med i detta ämne med en normal samtalston utan personangrepp Hultarn vilket jag hoppas att vi kan fortsätta med.

Men det vi tydligen inte är överens om är att bla. Jag själv, Shogun, Leifer, Jafa, Tobo, Previa och uppenbarligen några till (inkl de flesta andra biltillverkare) anser att Toyota/Lexus är den biltillverkare som håller den högsta kvalitén totalt sett i bilvärlden, den så kallade måttstocken eller referensen bland alla biltillverkare kvalitétsmässigt.

Ni som nu inte tycker att Toyota/Lexus håller denna måttstock kan väl i så fall bara berätta här och nu utan en massa snack om annat vilken tillverkare som faktiskt är bäst på detta område som vi i stället borde använda som referens som faktiskt toppar fler oberoende kvalitétsundersökningar världen över?

Det är just detta som skapar denna otroliga debatt att vissa på detta forum vägrar att hålla med om detta, så då är det väl inte mer än rätt att var och en får berätta vilken annan tillverkare som man tycker håller denna referens i branschen?
Bara att börja här och nu: =)

Uppdaterat: 2012-11-21 22:52

Shogun:

Och hur är det med t.ex. Dekra och nu Autopedia? Det är inte jag som placerar T långt ner, utan ägarna. mer än 26% missnöjda.

Hur är det med T's försäljning i Europa? Det vägrar du svara på, jag antar att du åter saknar argument.

Jag är inte förbannad för hur olika märken placeras, varför skulle jag vara det? var har du fått det från?

Exakt var har jag påstått att alla andra Citroen är bra bara för att jag är nöjd? Kan du tala om det? Återigen en medveten misstolkning från din sida. Förmodligen i brist på argument, igen.
Jag är nöjd med min bil, den funkar som den ska vilket du tydligen inte kan inse. Då är väl min bil inte en dålig bil, eller hur? Fast du trilskas med att min bil är dålig, hur kan du veta det? Till och md så dålig att du känner dig tvungen att klanka ner på den. Är det du eller jag som ägt bilen i 7 år? Och sen kommer du och ber mig växa upp?!

Trots att jag tydligt skrev ovan vad jag menade så tramsar du till det med Citroen, jag har insett att du aldrig tänker bli seriös, så jag struntar i att försöka diskutera med dig.
Det är bara slöseri med tid.

Uppdaterat: 2012-11-22 08:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vilken bil rekommenderar du Shogun?

Uppdaterat: 2012-11-22 10:22
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ok bra svar Shogun, vi är ju här alla för att berätta om våra erfarenheter.
Jag är för närvarande väldigt nöjd med min bil. Bra utrymmen, billig skatt och försäkring, hyfsat bensinsnål.
Ganska rolig att köra, helt ok säkerhetsutrustning och hållbarheten är bra. De få modellrelaterade fel som hittills framkommit av andra köpare är av den billiga sorten. (jag har inte DSG och det är kanske tur).
Det känns som om jag kommer att välja samma märke nästa gång jag byter bil.

Uppdaterat: 2012-11-22 12:48
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag har faktiskt bara ägt Tyskt, Franskt och Amerikanskt och 1 Saab.
Tyska bilar har varit klart övervägande. Jag har ägt Opel, Bmw, Mercedes, Vw, Audi.

Uppdaterat: 2012-11-22 20:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag noterar att det Hanzzon gillar mest med sin Prius är ekonomin och då främst skatt och försäkring.

Jag uppskattar andra egenskaper hos en bil, men vi är alla olika.

Uppdaterat: 2012-11-22 23:19

Personligen har jag ägt Tyskt, Svenskt och Japanskt.
Förutom det så har vi i familjen mestadels haft Mercedes under min uppväxt samt även några Bmw, VW och Saab samt några märken till, i dag kör både mina föräldrar och jag Toyota.
Vilka som funkat bäst för oss personligen eller vilka som funkar bäst av de bilar vi servar på mitt jobb stämmer bra överens och jag behöver nog inte nämna vilka som funkat bäst. =)

Skodan du har Hacken är ju bland de vettigaste du kan köpa från Europa på detta område, men det beror som alltid på vad man jämför med.

Vad kostar tex din bil i skatt per år samt helförsäkring då, vad drar den och släpper ut i Eu-körcykeln och hur många liter rymmer lastytrymmet i VDA?
Även om min Prius inte är en kombi (vilket jag antar att Skodan är?) så har den en rymlig kupé och det kan det vara kul att faktiskt jämföra lite av det du gillar på din Skoda:
Min Prius är fortfarande skattefri (5år) så den är gratis än då det är en -10:a årsmodell, sedan kostar den 360kr i årsskatt efter dessa 5 år vilket även min förra Prius kostade.
Helförsäkringen med fri hyrbil & djurkollision på mig som är under 30 år (vilket är dyrare) ligger i Toyota bilförsäkring i dagsläget på 2455kr då vagnskadan fortfarande ingår, sen kommer den kosta 3872kr/helår i helförsäkring på mig när Toyota inte längre bjuder på vagnskadan.
Den drar 0,39L/milen i EU-körcykeln och släpper ut 89 gram CO2.
Bagageytrymmet ligger på 445 liter VDA.
Självklart full säkerhetsutrustning inkl knä-airbag och full pott i Euro-NCAP.
Hållbarheten tillhör enligt den mesta statistiken bland det allra mest tillförlitliga man kan köpa bilmässigt trots den avancerade tekniken.
Personligen har jag klart roligare i Priusens moderna teknik med Head up projektor, det nyckellösa låssystemet och hybridtekniken som allt är standard än i de Octavia jag kört som jag tycker känns gråtrist och gammal i jämförelse men det kanske är en smaksak.
Dock ska Priusen har läderklädsel då inredningskännslan sjunker flera steg med den fula tygklädseln som satt i Prius före 2012 som jag faktiskt inte alls gillar! Som tur är har man bytt ut den fula tygklädseln i årets modell till en klart bättre men jag som har en äldre såg till att köpa en med den klart snyggare läderklädseln.

Uppdaterat: 2012-11-22 23:27

Nä om du läser vad jag skrev Rustan så jämförde jag bara de egenskaper Hacken uppskattade med sin Skoda med exakta siffror på det som gick vilket jag tyckte kunde vara intressant att jämföra, jag skrev inte att det var vad jag uppskattade mest.
Varför köper du förresten själv en trång V50 med klen dieselmotor om du nu inte uppskattar ekonomin?

Uppdaterat: 2012-11-22 23:27

Nu var det ingen som helst kritik, jag antar att vår historik gör att du förutsätter detta varje gång jag skriver något.

Jag noterade bara att vi har olika egenskaper som vi värdesätter i våra val av bil. Du tryckte lite extra på ekonomin så därför är det antagligen det du värdesätter mest.

Mitt Volvo-köp var lite speciellt och är verkligen inte ekonomiskt. Det är en personalbil som jag får betala drygt 5000 i månaden/brutto för. Att det blev diesel var mest för att jag aldrig haft en modern dieselbil och ville testa detta. Men visst spelade mina 15 mil om dagen i pendling in i valet.

Men de egenskaper jag värdesätter mest är faktiskt komforten (underbara säten och en härligt tyst kupé, bluetoothkopplingen av mobilen, stereon (valde den värsta för en gångs skull), den för mig perfekta storleken m.m

Det jag inte uppskattar och som jag ångrar är den manuella lådan, jag trodde verkligen inte att jag skulle längta efter automat men med en liten dieselmotor är det ett jävla växlande med manuell låda.

Som tur är så är jag såpass lyckligt lottad att jag har en bra ekonomi så jag behöver inte väga in ekonomiska aspekter i mitt bilköp. Därför köper jag nya bilar av bekvämlighetsskäl. Jag har full respekt för att man måste ha andra värderingar i sitt bilköp om man är hänvisad till begagnatmarknaden. Jag behöver exempelvis inte bry mig ett smack om den långsiktiga kvalitén.

Uppdaterat: 2012-11-22 23:36

Visst uppskattar jag ekonomin väldigt mycket då jag kan lägga klart mer pengar på roligare saker än bilskostnader sedan jag började köra Prius jämfört med tidigare. =)

Men jag var även inne på lite av det andra jag uppskattar bland standardutrustningen på Prius som det nyckellösa lås/startsystemet, Head up displayen på vindrutan, Touch knapparna på ratten så att man slipper titta ner vilka knappar man trycker på, hela Hybridsystemet självklart inkl automatlådan då jag inte heller längre kommer att köpa någon mer bruksbil med omodern manuell låda.
Bluetooth till mobilen fanns redan i gamla Priusen från -04 och visst är det smidigt.
Annat jag uppskattar är den rymliga kupén och faktiskt bagageutrymmet för bilklassen.
En annan sak jag faktiskt uppskattar är att svankstödet är eljusterbart på denna Prius vilket inte förra modellen hade och det kan vara skönt vid långkörningar har jag märkt.

Så det är alltså långt i från bara ekonomin jag uppskattar, i annat fall kunde jag lika gärna ha en gammal Nissan Micra som troligen är ungefär lika billig att äga förutom ett lägre inköpspris då förståss. =)

Uppdaterat: 2012-11-22 23:49

Shogun har som vanligt ingen som helst koll på nånting.

@ Hanzzon
Nu snackar vi. Ofta är det faktiskt dom där små detaljerna som gör bilkörningen lite bekvämare och mer njutfull som man uppskattar mest.

Skatt och försäkring i all ära, men nog tror jag du uppskattar det där svanskstödet mer på en långkörning.

Uppdaterat: 2012-11-22 23:55

Nej, det var ju absolut INTE huvudet spiken, vilket vilken normalutbildad och läskunnig person som helst borde förstå. Jag skapade t.o.m en tråd när jag skulle köpa bilen och där framgår det tydligt att min typ av bilägande INTE är ekonomiskt fördelaktigt jämfört med att köpa bilen privat.

Men jag anser att det är ett mycket bekvämt sätt att äga bil på, och är därför beredd att betala en extra slant för detta.

Uppdaterat: 2012-11-23 00:12

Hanzzon!
Skodan kostar 1450:- i skatt och en helförsäkring kostar mig 3600:- om året.
När det gäller utrymme i bilen är det såhär.
Benutrymmet fram är minimum 922 mm och max 1164 mm och i bakstätet minimum 627 mm och max 883 mm. Takhöjden fram är 984 mm. Bredden i armbågshöjd fram är 1415 mm och i maksätet 1423 mm.
Bagageutrymmet har vuxit till 580 liter, vilket gör att Octavia Combi lastar mer än också de flesta större och dyrare kombikonkurrenterna. Med bakre ryggstödet nedfällt växer lastutrymmet till maximalt 1.620 liter
Bränsleförbrukning: Landsväg 0,59 liter Blandad körning 0,72 liter per mil, stadskörning vet inte exakt men uppåt 0,9-1 liter kanske
Miljö: koldioxidutsläpp 158 gram/km; miljöklass 2005.
Det var lite fakta du frågade efter

mvh Hackenbush

Uppdaterat: 2012-11-23 08:48
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag har också haft dyra nöjen då och då Jes.
69 Pontiac Firebird Formula 400 cab 2,5l/mil :- (rå urkraft från en 6,5 liters V8 375 hk)

Bmw 540i 286 hk V8 (urstark direktionsvagn)

Ibland måste man bara ha lite kul med.

Uppdaterat: 2012-11-23 09:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Intressant att läsa att ni betalar lika mycket för att försäkra en Prius som jag betalar för att försäkra min Jaguar.

Dock betalar jag "något" mer i bränsle... men det är det värt! ;-)

Uppdaterat: 2012-11-23 10:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Är Jaguaren så pass billig i försäkring? Är det en äldre bil, veteran kanske?
Eller menar du att en nyare Jaguar är billig att försäkra?

Uppdaterat: 2012-11-23 10:31
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hanzzon: du berättar vad Prius drar enligt EU-cykeln, men vad drar den i verkligheten? Det är ju mer intressant.
0,55? Det är förstås fortfarande billigt. Förstår beroende på typ av körning.

Uppdaterat: 2012-11-23 10:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Hackenbush skrev:

Är Jaguaren så pass billig i försäkring? Är det en äldre bil, veteran kanske?
Eller menar du att en nyare Jaguar är billig att försäkra?

Japp, de är billiga att försäkra. Folk blir ofta förvånade över att Jaguaren är billigare än "svenssonbilen" som de ofta har samtidigt.. Det kan förstås variera mellan ort, ägare och modell, som för alla bilar.
Min är en -98 XJR, så den omfattas inte av någon klassikerförsäkring. Den är dessutom importerad vilket kan vara en nackdel hos vissa bolag.

Uppdaterat: 2012-11-23 10:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Väldigt fin vagn det där, ganska häftig motor eller hur?

Uppdaterat: 2012-11-23 10:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jaguar är lite speciell, jag minns att jag i min ungdom alltid dreglade efter en sådan, men det fanns alltid pekuniära problem.
En ägare till ett närliggande företag där jag var anställd under 1970-talet åkte alltid Jaguar, ny vart tredje år.
Han klagade över den, enligt honom, försämrade kvalitén och att han var tvungen att åka 25 mil till Göteborg för att få service.
Han fick rådet att byta till Mercedes, bättre kvalité och service på orten.
Nästa byte blev det en MB. Efter sex(!) månader åkte han Jaguar igen. "Var inte MBn bra?" "Jo, inte ett fel! Helt perfekt, jag blev fullständigt uttråkad!".
Är det händelsevis någon som kommer att tänka på ett annat omtalat bilmärke?

Uppdaterat: 2012-11-23 15:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Audi?, Bmw?, Peugeot?, .......inte T väl? :-)

Uppdaterat: 2012-11-23 15:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush:
Jodå, den motorn är starkt beroendeframkallande, tyst och stark. Det känns som kraften aldrig tar slut samtidigt som den aldrig låter ansträngd.
Samtidigt som man trivs med att glida fram och njuta av den sköna inredningen, så vet man att man kan sätta de flesta på plats.

När det gäller kvaliteten hos Jaguar på 70- och 80-talet så är det ett rent under att märket överlevde. British Leyland sparade på allt, och det är knappast rätt väg att gå när man vill sälja dyra bilar.

Faktum är att Ford lyfte kvaliten och moderniserade programmet rejält, nya motorer och annat, och ännu bättre blev det sedan indierna tog över.

Sen tycker jag personligen att den nyaste XJ inte alls är lika snygg som "alu-XJ" som var modellen före som kom 2003.

Uppdaterat: 2012-11-24 11:46
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, kan tänka mig ungefär samma körupplevelse som jag hade i min Bmw 540i med en 286 hk V8.
Ingen svindlande råstark känsla men ett sug som aldrig tycktes ta slut. 0-100 på ca 6,2

Uppdaterat: 2012-11-24 12:06
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jaguarägaren jag skrev om tidigare symboliserar ju ändå att det inte nödvändigtvis behöver vara den mest driftsäkra bilen som är det bästa valet.
Och du har helt rätt hultarn, det var mycket trassel på 70-talets Jaguar, ändå bytte han tillbaka efter sex månader!
Vem hade idag tyckt att en bil varit perfekt om den inte haft ett fel på sex månader?

Uppdaterat: 2012-11-24 12:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Hackenbush skrev:

hultarn, kan tänka mig ungefär samma körupplevelse som jag hade i min Bmw 540i med en 286 hk V8.
Ingen svindlande råstark känsla men ett sug som aldrig tycktes ta slut. 0-100 på ca 6,2

Ja, det är ungefär samma effekt i XJ8 4.0, fast i XJR är det 363 hk/525 Nm. Ännu roligare.. ;-)
Vill minnas att den gör 5,6 till 100. Fast det är ju sällan man accar från noll, desto skönare att acca från 100.
Man upplever inte accet så häftigt, förmodligen för att det är så tyst och ryckfritt. Påminner om flygplan som inte heller känns så snabba som de är, de kroknar ju liksom inte vid 100 utan bara fortsätter... (t.ex. en Boing 737 gör 0-275 km/h på mindre än 30 sek, det är inte så dåligt)

Uppdaterat: 2012-11-24 19:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Chefen har ju faktiskt en Jaguar XJ6 från -73 tror jag det är som är i kanonskick och helrenoverad av en pedant från Jaguarklubben för många år sedan. Den har funkat rätt hyffsat under de fåtal hundra sommarmil han kört men visst har det strulat en del som diverse mätare som sagt upp sig och en del annat men så är det ju en rätt gammal bil också i dag...
En finfin bil i övrigt med lite roliga detaljer som en bränsletank i varje bakskärm och bromsskivorna inne vid bakaxeln men det där vet ju ni gammeluvar troligen redan om... ;) Inget vidare dock om en drivaxel skulle smälla av men den risken antar jag är minimal... =)

Min MR2:a både är och känns snabb även den från 100km/h och uppåt, Klart minde komfort än Bmw 540i eller Jaguar XJR men desto mer körglädje och fartupplevelse i stället då! =)
Vi har servat några Bmw M5 genom åren och bla en som bromsarna skevade på och vibrerade på vid inbromsning från runt 180 ner till 100 samt att luftmassemätarna strulade på så ägaren bad oss prova den rejält och en sån suger på ganska bra men den är klart mer rå i tonen än tex Bmw 540i som vi även servar några...

På tal om Boeing så visst är det imponerande, än mer när man tänker att det är Amerikanskt men om ni inte visste om det så försöker även detta enorma företag jobba efter ett kvalitétssystem som kallas "The Toyota Way" där man faktiskt har Toyotas kvalitét som mål så ni får väl avgöra om ni vågar flyga vidare eller inte hädanefter nudå... ;)

Uppdaterat: 2012-11-26 23:40

Hanzzon: Kvalitetsystem har inte med produktkvalitet att göra. Ett kvalitetsystem handlar bara om att du vet vad du gör, du kan göra flyvästar i betong och klara vilken kvalitetsrevision som helst bara det är dokumenterat.
The Toyota way är, om jag inte minns fel, en utveckling av det som hette Gemba Kaizen som innebär att alla på ett företag har rätt att ingripa om de ser att något är fel och att man inte bara åtgärdar felet utan även tar reda på den verkliga orsaken och åtgärdar den. T.ex om det är en oljefläck på golvet så torkar man inte bara upp oljan, man tar reda på varför det är olja på golvet. Det kan vara en packning som läcker, och man byter då inte bara packningen, man tar reda på varför pckningen läcker, det kanske är inköp som bytt leverantör av packningen eller leverantören som bytt process. Kedjan kan bli lång. Det är alldeles för enkelt att ta hand om symptomen istället för att åtgärda orsaken.

Uppdaterat: 2012-11-27 10:25

En kommentar till kaizen (förändring): det är skapat av amerikaner som hade i uppgift att få fart på japansk industri efter andra världskriget. Om det är någon som är synonym med kaizen så är det en man vid namn Deming, som lärde japanerna hur det ska funka. Så det är inget som Toyota skapat även om det finns de som gärna hävdar det, dock kan man med lite god vilja säga att det har utvecklats.
Det som Toyota jobbat hårdast med är just-in-time, dvs att bygga så små interna kostnader/lager som möjligt.

Men, jämför man med vilket vettigt svenskt företag som helst så är det ingen större skillnad. Förbättringar är ju alltid på tapeten...

Som Mr Wheeler mycket riktigt påpekar så handlar det inte i första hand om kvalitet på produkten, utan om hur man smartast leder ett företag.

Uppdaterat: 2012-11-27 15:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

The Toyota Way kan vara svårt att förstå hur djupt och viktigt det är om man inte riktigt satt sig in i det men det handlar kortfattat om att långsiktigt ta väl hand om och att bygga medarbetere/människor till att hela tiden tänka själva och bli bättre och utväcklas och att inte cheferna ska toppstyra företaget utan att verkligen lyssna på dom som verkligen vet vad det aktuella området handlar om som oftast jobbar på golvet, att trots storheten kunna vara ett dynamiskt företag som lyssnar på kunderna och att göra dom så nöjda som möjligt och självklart har företagets övergripande kvalitétssystem, krav och långsiktiga stabilitet även med den långsiktiga produktkvalitén att göra.
Det finns en bra bok i ämnet som är skriven av en ansedd Amerikansk professor (Jeffery Liker) i industriteknik där man bla tar upp ett Amerikanskt företag som vunnit pris för sin effektivitet och tror sig vara väldigt effektiva med "ständiga förbättringar" osv liksom att väldigt många Svenska företag i dag tror sig jobba efter "The Toyota Way" men sedan det amerikanska företaget fick hjälp av Toyota visade det sig att företaget inte mer än skrapat på ytan och man ökade både sin effektivitet, lönsamhet och kvalitet häpnadsväckande mycket till nivåer som man aldrig trodde var möjligt efter Toyotas hjälp.

Hur många företag här i Europa är inte toppstyrda där miljonbelopp gång på gång slösas bort på olika nya system som ska göra företaget bättre utan att man lyssnat på de anställda på golven och redan inom kort tid är det dags för nästa stora förändring som kanske den nya ledningen själva tror på men som inte fungerar lika bra i praktiken just eftersom man inte har en tillräckligt bra stabilitet eller tillräckligt bra dialog med sina anställda och lyft fram deras egna förslag och ideér...

Uppdaterat: 2012-12-11 12:25

När det kommer en ny chef för ett företag så måste det omorganiseras vare sig det gör nytta eller ej för en ny chef måste ju påvisa någon förändring för att göra företaget effektivare för att motivera sin existens på företaget.
Oftast rinner denna förändring ut i sanden då man precis som Hanzzon skriver inte bryr sig om hela ledet i företaget. Man kollar inte upp hur funktionen är i hela ledet utan koncentrerar sig oftast på pappersarbetet. Vet inte hur många gånger jag varit med om detta. Man måste börja från botten om man skall få rätt i toppen och detta ser inte de nya cheferna, kanske för att det tar för lång tid att gå igenom allt. Därför blir det bara halvdant gjort. Jag tror att Japanerna är betydligt duktigare på att organisera och förbättra än vad vi är i Europa. De har dessutom en större lojalitet till de företag de jobbar på än vad vi Europeer har. Kan vara för att Japaner som varit i företaget i ett visst antal år (kommer inte ihåg om det var 5 eller 10 år) får två extra månadslöner/år. Om de byter jobb hamnar de på noll igen och får vänta (5 eller 10 år) igen för att få sin bonus. DEt är så man behåller kunnig personal.

Uppdaterat: 2012-12-11 12:31
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det är tyvärr inte bara på det viset man behåller sina medarbetare Hackenbush, man styr bl.a. via semesterförmåner, sjukvård , bostadsförmåner m.m. och genom den bonus du beskriver, så att de anställda i praktiken blir livegna.
Nu är ju inte detta specifikt för Japan, det förekommer i många andra länder, men i Japan är det utstuderat och har tillsammans med en extrem lojalitet (numera svikande) mot företaget lett till att de kunnat bygga samhället till den nivå de har idag.
Det gäller också att komma ihåg japanernas, genom generationer inlärda, nästan fanatiska tilltro till hierarkin, som innebär väldiga svårigheter att ifrågasätta ett beslut från högre nivå (på gott och ont).
Den yngre generationen luckrar upp detta alltmer, men det går relativt långsamt. Man håller hårt på traditioner.

Det är intressant också det du skriver om nya chefer, jag jobbar sedan nästan trettio år till och från på ett av Sveriges absolut äldsta företag (grundat 1552) och varje gång vi fick ny VD blev det ny logo, ofta nytt namn eller namntillägg, vilket innebar nya brevmallar, nya visitkort osv. allt för att markera sin egen speciella existens och överlägsna affärsidéer. Samtidigt blev det nya chefer för nya sammanslagna eller sönderslagna fungerande avdelningar och när alla dessa förändringar började fungera var det så dags för ännu en ny VD.
Jag kanske ska tillägga att VD i början kallades för Generaldirektör och som ansågs ligga lika högt på den sociala rangordningen som motsvarande storheter i Japan så vi har inte varit bättre här.

Uppdaterat: 2012-12-11 13:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse!
Blir lite halvdant att välja visitkort när man är på ett företag som byter namn ofta. Det har hänt att jag lämnat ut visitkort med gamla namn på :-)
Hierarki grundar sig ofta på respekt för äldre och kunniga medarbetare och chefer och (oskrivna regler ibland) och detta hade vi behövt till viss del i Sverige med, (inte helt och hållet för det kan gå till överdrift med) ibland känns det väldigt respektlöst och osocialt på arbetsplatser, jag har sett detta många gånger som konsult på en massa olika företag.
Man skall inte kyssa fötterna på en chef men man får banne mig ha respekt för chefernas beslut även om man kanske inte själv gillar dem (förutsatt att besluten inte är helt uppåt väggarna fel) och om dessa beslut är uppåt väggarna fel så får man ju försöka diskutera detta på ett civiliserat sätt och inte bara skrika "chefen är en idiot" som en del gör.
De som skriker "chefen är en idiot" är väl de som inte gillar ett beslut, men vet inte vad som kan vara bättre då.
Sen kan man ju ha en personlig åsikt om någon på arbetsplatsen men man behöver ju inte basunera ut det för att som vill höra på.

Uppdaterat: 2012-12-11 13:50
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Raderade Unos kommentar "Toyota är bäst"
Det tillför inget till diskussionen. Det är mer ett sätt att starta pajkastning.

Uppdaterat: 2012-12-11 13:56
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Raderade Unos kommentar "Toyota är bäst"
Det tillför inget till diskussionen. Det är mer ett sätt att starta pajkastning.

Okej, dock var tanken med just den enbart till för att bekräfta informationen trådskaparen gav.

Uppdaterat: 2012-12-11 14:04

The Toyota way handlar till en del om det som Hanzzon skriver, men det är långt ifrån allt. Måhända är det en sanning som sprids inom Toyota att allt snurrar runt medarbetarna...

I verkligheten är det totalt 14 principer inom The Toyota Way och är organiserat i fyra sektioner:
- långsiktig filosofi,
- den rätta processen kommer att producera rätt resultat,
- mervärde till organisationen genom att utveckla folk, och
- kontinuerligt lösa grundläggande problem driver organisatoriskt lärande

Citat från wikipeda: Toyotas ledningsfilosofi har utvecklats från bolagets ursprung och har återspeglats i termerna "Lean Manufacturing" och Just In Time produktion. Toyotas chefer värderingar och affärsmetoder är kända kollektivt som Toyota Way.

Men som sagt: Kaizen ligger till grund för Toyota way och det är folk från USA som har banat vägen. Det kanske inte står i Toyotabladet... ;-)

Uppdaterat: 2012-12-11 14:04
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Visst är det lite off the record, men det ligger mycket i vad saabnisse berättar. Jag har själv bakgrund i ett svenskt företag som blev europeiskt, för att sedan styras från NordAmerika.
Besluten har varit många och vansinniga, nya chefer kommer med "nya" ideér som ofta utmynnar i samma misstag som tidigare redan gjorts, och det hela slutar i extra kostnader och inget annat.
Aldrig tidigare har overheadkostnaden varit så hög, aldrig tidigare har så många nivåer funnits inom företaget.
Varje gång det görs en större omorganisation så försvinner de duktigaste, och ersättare måste hyras in för dyra pengar. Tänker nån på landstingen nu? Det är ju lika illa där...

Skulle en privatperson behandla sin ekonomi lika illa skulle det sluta med övervakare...

Uppdaterat: 2012-12-11 14:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tvärtom är vi betydligt sämre att lyssna på våra anställdas ideér och önskemål även här i Sverige (och ännu mer i andra Europeiska länder) Saabnisse!
Vad gäller svårigheten att ifrågasätta ett högre beslut som du påstår att Japanerna har så är det just därför Toyota faktiskt lär ut sina medarbetare att tex våga säga till eller att stoppa produktionen om man ser något som man inte tycker är bra för att rätta till problemet och detta belönar Toyota i stället för att bestraffa så detta gäller inte Toyota som företag.

Det du beskriver om nya chefer som börjar om med allt på nytt med tex. en ny loggo, nytt namn och nya system bara för att det var nått som den nya chefen trodde på ofta utan erfarenhet från företaget i fråga känner även jag igen från massor av företag.
Inte heller detta händer om företaget verkligen följer The Toyota Way då man inte "köper in" en Chef utifrån som får bestämma om saker han inte har någon erfarenhet eller verklighetsuppfattning om på företaget i fråga, därför uppmanar och hjälper Toyota sina anställda att tänka, att utvecklas och jobba sig upp genom företaget och först då man gjort denna resa och verkligen vet vad företaget handlar om så är man redo att bli Chef, så fungerar tyvärr inte merparten av våra företag i Europa, de flesta chefer tänker helt enkelt alldeles för kortsiktigt för det.

En bok som verkligen kan rekomenderas i denna fråga om man vill ha en chans att på allvar förstå The Toyota way heter just "The Toyota Way-Lean för världsklass" och är skiven av en ansedd Amerikansk Professor i industriteknik (Jeffery Liker) som från början tillsammans med ett amerikanskt expert-team i industriteknik fick i uppdrag att spionera och sätta sig in i hur Japanerna kunde bygga bilar av så hög kvalitét till så låga priser av de amerikanska biltillverkarna, efter en tids grundliga studier koncentrerade sig hans team enbart på företaget Toyota då man ansåg att Toyota låg i en klass för sig även bland Japanerna på området och det är just hur Toyota arbetar som företag jämfört med sina konkurrenter som beskrivs i boken han senare skrivit efter åtskilliga års studier om varför Toyota just gör bilar av bättre kvalitét än sina konkurrenter och dessutom kombinerat detta med mycket bra lönsamhet samt nöjda kunder.
http://www.leanbloggen.se/2009/07/recension-toyota-way-lean-for.html
http://www.bokia.se/the-toyota-way-lean-for-varldsklass-4394379?utm_source=td&utm_medium=aff&utm_campaign=general

Uppdaterat: 2012-12-11 14:44

Vi har faktiskt funderat på dessa skillnader själva mellan olika biltillverkare på mitt eget jobb och därför köpte vi in denna bok för att försöka förstå hur Toyota kan ha blivit ett så effektivt och lönsamt företag kombinerat med så nöjda kunder, det är nämligen något även vi vill sträva efter!

Efter att vi försökt tagit till oss denna bok och försökt jobba mer efter The toyota way så har vi ökat våra kundantal betydligt samt vår omsättningen har efter detta ökat varje år under de senaste 3-4 åren, vi har tack vare det byggt ut vår verkstad med först en och sedan två lyftplatser till och omsättningen har ökat från 3 miljoner till 5 miljoner bara på dessa 3-4 år, ännu har vi dock långt kvar att gå och när man läser boken inser man att vi fortfarande är amatörer jämfört med Toyota men vi har ändå gjort denna stora resa för oss tack vare att vi försökt tagit till oss detta vilket jag hoppas att många fler Svenska företag kan göra!

Uppdaterat: 2012-12-11 15:04